2019 eseménydús év volt magyar animációs szempontból, úgyhogy az alábbiakban áttekintjük, hogy mi is történt az elmúlt évben itthon.
FESZTIVÁLSZEREPLÉSEK ÉS SIKEREK
Január elején kiderült, hogy két magyar animáció is bejutott a Berlinale rövidfilmes versenyprogramjába: Tóth Luca második szerzői filmje, a Lidérc úr (interjúnk), valamint Buda Flóra Anna MOME Anim diplomafilmje, az Entropia (interjúnk). Utóbbi el is hozta az LMBTQ filmeket jutalmazó Teddy-díjat.
Az Annecy-i Nemzetközi Animációs Filmfesztiválon debütált Andrasev Nadja első egyedi filmje, a Szimbiózis, a diplomafilmes versenyből pedig idén sem hiányozhattak MOME alkotások: Buda Flóra Anna Entropia, valamint Hana Yamazaki The Act of Breathing című alkotásait láthatta a közönség, az Annecy Classics szekcióban pedig bemutatták a felújított Macskafogót és a János vitézt. Ezen kívül a MIFA pitchfórumán szerepelt még két magyar projekt: Kreif Zsuzsanna Forró helyzet a hüllők bolygóján és Daniel Gray Hide című koprodukciós filmterve, ráadásul mindkettő díjjal tért haza.
Andrasev Nadja: Szimbiózis
Számos magyar animáció versenyzett nemzetközi fesztiválokon, a zágrábi Animafesten például három magyar alkotás is szerepelt: a diákfilmek versenyébe került Buda Flóra Anna Entropiája és Debreczeni Zsuzsanna Vannak problémáim című METU diplomamunkája, a rövidfilmes, valamint a horvát alkotásoknak szóló versenybe pedig Turai Balázs horvát-magyar koprodukcióban készült Róma bukása című animációját válogatták be, mely különdíjat nyert.
Teheránban, a Teheráni Nemzetközi Animációs Filmfesztiválon is bemutatkozott a magyar animáció, melyen a MOME, a Médiatanács, a Kecskemétfilm és az MMA közös delegációval vett részt. A fesztiválon különböző előadásokon ismertették meg a magyar animáció történetét, kisfilmes blokkot vetítettek, és még a Hunimation katalógust is lefordították erre az alkalomra perzsa (fárszi) nyelvre.
A magyar animáció nagyjaihoz kapcsolódóan említésre méltó, hogy a szolnoki Alexandre Trauner Art/Film Fesztivál életműdíjait 2019-ben Jankovics Marcell és Gyulai Líviusz kapta. A részben Jankovics Marcell által rendezett Magyar népmesék sorozat mióta felkerült a netre, a Kecskemétfilm youtube-csatornájára (ráadásul angol felirattal), már több mint 104 millió kattintásnál jár a nézettsége.
Idén hetedszerre rendezték meg a CEE Animációs Fórumot, a közép-kelet-európai animációs szakma legnagyobb megjelenési platformját, melyen három magyar filmterv is versenyzett: Turai Balázs Amok című rövidfilmje, Miklósy Zoltán és Herkó Attila Solo Lobo című egész estés filmterve, valamint Tamás Iván Macskakirálylány sorozatterve, mely a kategória díját nyerte.
Tamás Iván: Macskakirálylány
A Lidérc úr nagyon szép fesztiválkörutat tett meg, melyről a Filmhu is beszámolt, versenyzett többek közt Szarajevóban, nagydíjat nyert Viborgban, az Odense Nemzetközi Filmfesztivál Børge Ring díjával pedig Oscar-kvalifikált lett (shortlistre sajnos nem jutott).
Akárcsak tavaly, idén is volt magyar jelölt az Annie Awards-on, méghozzá a Netflix Love, Death & Robots antológiájának The Secret War című epizódja, mely teljes egészében a Digic Pictures stúdiójában készült. Simon Balázs reklám- és videoklip rendező, aki korábban az Umbrellának is készített reklámokat, jelenleg pedig szabadúszó, szerepelt a The One Club legjobb 30 év alatti kreatívjait összegyűjtő listáján.
2019 januárjában derült ki, hogy ugyan a Ruben Brandt, a gyűjtőt nevezték az Oscar-ra, de a shortlistre már nem jutott be. Viszont számos fesztiválon szerepelt, elnyerte többek közt a bukaresti Anim'est legjobb egész estés filmnek járó díját, a zágrábi Animafesten a fődíjat hozta el, a Sevilla-i Filmfesztiválon három elismerést is kapott: a legjobb forgatókönyv díját, a CICAE zsűrijének díját a legjobb elsőfilmnek, valamint az ASECAN zsűrijének díját a legjobb filmért. De vetítették többek közt Locarnóban, Szarajevóban, Varsóban, Chicagóban, Vancouverben, Luxembourgban, Tallinban, Pekingben és Los Angelesben is. Itthon Milorad Krstic alkotása az utóbbi 10 év legnézettebb magyar animációja lett a több mint 50.000 nézőjével.
Traub Viktória: Sellők és rinocéroszok
A Magyar Újságírók Országos Szövetsége (MÚOSZ) Film- és Tévékritikus Szakosztálya minden év elején megszavazza és kiosztja a Magyar Filmkritikusok Díját, melyet az előző évben bemutatott legjobb filmeknek ítélnek oda. A filmkritikusok a 2018-as év legjobb animációjának Traub Viktória Sellők és rinocéroszok című rövidfilmjét választották, míg különdíjban részesült a Ruben Brandt, a gyűjtő.
TÁMOGATÁSOK
A Médiatanács 2019-ben átalakult (illetve jelenleg is alakul), ezért minden pályázata szünetelt. Ám az előző évi, 2018-as Macskássy Gyula-pályázat harmadik fordulójának nyerteseit még kihirdették év elején, melyen hét alkotó összesen 56,9 millió forintot kapott sorozatepizód gyártására. Így készülhet el Tamás Iván Macskakirálylány, valamint Gellár Csaba Puskás öcsi és barátai című új szériájának pilotja, és folytatódhat B. Nagy Ervin Cserebogarak, Gelley Bálint Átjáró Másvárosba, Miklósy Zoltán Szőrmók Ovi, Rófusz Ferenc Hoppi mesék, valamint Gyulai Líviusz Egy jenki Arthur király udvarában című sorozata.
Ugyanígy, a Dargay Attila-pályázaton kapott zöld utat öt terv összesen 246 millió forint értékben, ami azt jelenti, hogy elkészülhet az Átjáró Másvárosba, a Janó Manó és az elveszett harmatcseppek, valamint a Szupermalac és Űrpatkány teljes első évada, második évaddal folytatódhat a Kuflik, ráadásként pedig a Városi legendák első évada alapján tv-film is készül.
A Médiatanács pályázatainak egész éves szünetelése miatt nem írtak ki támogatási felhívásokat 2019-ben, úgyhogy érdekes lesz a következő pár év hazai rövid- és tévéfilmes szempontból, hiszen eddig egy évig nem tudtak NMHH pénzből készülni filmek. Egyelőre nem tudni mikor nyílik meg újra a pályázati lehetőség, úgyhogy lehet két év múlva a KAFF-on csak diák- és diplomafilmeket fogunk nézni.
Csáki László: Kék Pelikan
Negyedszerre rendezték meg a Filmalap Inkubátor Programját, melynek 5 nyertese közé jutott Csáki László Kék Pelikan című filmterve, mely a ’90-es évek nemzetközi vonatjegy-hamisítási lázát mutatja be három barát történetén keresztül, akik meghackelik a rendszert. A projekt a Szarajevói Filmfesztiválon is szerepelt, ahonnan szintén díjjal tért haza.
A Filmjus Alapítvány ismét pályázatot hirdetett műfaji megkötöttség nélkül forgatókönyvírásra, forgatókönyv-fejlesztésre, illetve filmelőkészítésre, a 36 támogatásban részesült projekt között pedig 6 animációs filmterv van: Buda Flóra Anna Hűvös ragyogás, Turai Balázs Amok, Lovrity Anna Katalin Citrom és márvány, Hegyi Olivér A szív kertje, Traub Viktória Krokodilnak lenni, valamint Erdélyi Judit Meditáció a hegytetőn című projektje.
Lovrity Anna Katalin: Citrom és márvány
ANIMÁCIÓS SZERVEZETEK
2019-ben alakult meg a Magyar Animációs Producerek Szövetsége számos hazai animációs stúdió és producer részvételével. Az egyesület célja, hogy összefogja a magyar animációs producereket és egységesen képviselje, illetve népszerűsítse a magyar animációt. Tevékenységi körébe tartozik különböző szakmai fórumok és képzések szervezése, valamint a magyar animációs alkotók és szervezetek képviselete külföldi rendezvényeken.
ONLINE PREMIEREK
Felkerült a netre Bucsi Réka sokszorosan díjazott LOVE című kisfilmje, valamint Lovrity Anna Katalin szintén sikeres fesztiválkörutat megtett Vulkánsziget című MOME Anim diplomafilmje. Az M3 oldalán elérhetővé vált a felújított Háry János, a Filmarchívum pedig elérhetővé tett 11 klasszikus magyar animációt január 5-ig, így látható például a Daliás idők, a Lúdas Matyi, az Öt perc gyilkosság, A Nap és a Hold elrablása vagy a Monológ. Ráadásként egy halloween-i meglepetést is kaptunk Lugosi Istvántól és csapatától.
FILMKLUBOK, KIÁLLÍTÁSOK, KÖNYVEK, DVD-K
Folytatódott az MMA animációs filmklubja Varga Zoltán vezetésével, mely a teljesség igénye nélkül nyújtott gazdag betekintést a hazai animáció kincsestárába először tavasszal, majd ősszel.
Idén három animációs kiadvány is megjelent: Varga Zoltán újabb könyvet írt a magyar animációról A kecskeméti animációs film címen, mely a Kecskeméti Rajzfilmstúdió történetét és filmjeit tekinti át alaposan. Fülöp József és Kollarik Tamás szerkesztésében készült a Magyar animációs alkotók I. című interjúkötet, mely 18 animációs rendezőt szólaltat meg, decemberben pedig Jankovics Marcellről jelent meg egy hatalmas kiadvány Varga Zoltán és Hoppál Mihály írásaival, valamint rengeteg képanyaggal. Apropó Jankovics, decemberben kiállítás nyílt a Műcsarnokban, mely Jankovics szerteágazó művészeti tevékenységének bemutatásét és a grafikai-képzőművészeti tevékenységét állítja fókuszba.
Az idei KAFF-on mutatkozott be a Filmarchívum 3 lemezes DVD-kiadványa, A magyar animáció gyöngyszemei, melyben az aranykor, a 60-70-80-as évek nemzetközi fesztiváldíjakat nyert filmjei láthatók felújított változatban.
A magyar animáció gyöngyszemei DVD-bemutató a 14. KAFF-on (Forrás: KAFF)
FILMRESTAURÁLÁSOK
Ugyan már 2018-ban 4K felbontásban restaurálták a János vitézt, mégis idén kezdték küldeni külföldi fesztiválokra, illetve tervben van DVD és Blu-ray forgalmazása is Franciaországban és az Egyesült Államokban. Jankovics másik klasszikusa, a Fehérlófia 4K-ban felújított változata Kanadában mutatkozott be év elején, később pedig amerikai moziforgalmazásba is szeretnék küldeni. Jelenleg is készülőben van egy kétlemezes exkluzív DVD és Blu-ray kiadvány Jankovics Marcell János vitéz és Ternovszky Béla Macskafogó című filmjének teljeskörűen restaurált változatához.
Felújították a Vízipók-csodapókot is, mely a '70-es évek klasszikus rajzfilmsorozatából készült egész estés film. A restaurálást a Nemzeti Kulturális Alap és a Magyar Nemzeti Bank támogatta, a Mozinet forgalmazásában pedig tavasszal a mozikba is került.
A felújított Vízipók-csodapók
EGÉSZ ESTÉSEK
Nem dúskálunk egész estés animációkban, viszont sorozatokból készült mozifilmek ma is készülnek, akárcsak a nyolcvanas években. Így került a mozikba októberben a Mi újság, kuflik?, mely a 2017-ben bemutatott Egy kupac kufli című mozifilm folytatása. Ahogy fentebb írtuk, a Vízipók-csodapók is látható volt a mozikban tavasszal, ősszel pedig a János vitéz felújított változatára ülhettünk be. Ezen kívül bemutatták a Boxi sorozatból készült tévéfilmet is az M2-n.
Jurik Kristóf: Mi újság, kuflik?
HAZAI FILMFESZTIVÁLOK és FILMNAPOK
2019 páratlan év, vagyis idén újra volt KAFF! A Kecskeméti Animációs Filmfesztiválon, a legrégebbi magyar animációs eseményen az elmúlt két évben készült szinte összes magyar animáció látható volt, emellett számos mesterkurzus, kiállítás, koncert, szabadtéri vetítés és könyvbemutató is várta az érdeklődőket. A nagydíjat Láng Orsolya Szezon után című MOME Anim diplomafilmje kapta, a legjobb rövidfilm egy Lugosi Béla életrajzi film, a Bela lett, Andrasev Nadja Szimbiózis című animációja pedig három díjat is bezsebelt. A KAFF-al párhuzamosan rendezték meg a 11. Európai Animációs Játékfilm és TV-film Fesztivált, ahol egész estés filmek, sorozatok és TV-speciálok versenyeztek. A KAFF idei díszvendége Afrika volt, de kiemelt szerepet kapott a 150 éves múltra visszatekintő japán-magyar kapcsolat, melyet egy kiállítás és egy kiadvány reprezentált, a Hiroshimai-i Nemzetközi Animáció Fesztivál igazgatónője, Sayoko Kinoshitának pedig megkapta a Pro Cultúra Hungarica díjat.
Idén nyolcadszorra rendezték meg a Primanima Nemzetközi Elsőfilmes Animációs Fesztivált, melyen szuper kisfilmeket nézhettünk fiatal alkotóktól, buliztunk animációs rendezőkkel este, workshopokon tanulhattuk az animációsfilm-készítést, és mesterkurzusokon ismerhettük meg többek közt a Hol rontottam el? és a Kék Pelikan gyártását. Az idei fesztivál egyik különlegessége, hogy először nyert METU alkotó George Pal-díjat, vagyis a legígéretesebb magyar animációs tehetségnek járó elismerést. Szintén volt Anilogue, ahol a világ minden tájáról érkező egész estés és rövidfilmeket láthattunk, többek közt a Fritzi - Egy forradalmi mese című rendszerváltásról szóló animációt, mely részben a CUB animációs stúdióban készült. Idén is volt Rajzfilmünnep, melyen három napon keresztül országszerte vetítettek animációs filmeket a klasszikusoktól kezdve a legfrissebb hazai és nemzetközi alkotásokig.
A Jameson Cinefest idén is kiosztotta a Dargay Attila-díjat, melyre 30 év alatti magyar alkotók jelentkezését várták. Az öttagú zsűri a négy döntős közül végül Hegyi Olivért, a Take Me Please rendezőjét választotta.
Darabos Éva: Pá, kis panelom!
Ha már fiatalok: 2019-ben sem maradt el a MOME és a METU animációs diplomafilmjeinek bemutatója. A Kiskakason tíz projekt mutatkozott be: készült könyv, játékterv, rövidfilm, az alkotások között találhatunk technológiai kísérleteket, filozofikus kérdésfelvetéseket, precíz önelemzést, lírai belső utazást a múltba, világépítést és játékos reflexiókat a mai magyar valóságra. A METU hatodszorra megrendezett Animascope vetítésén a tanszék szemléletéhez hűen a programban változatos témájú, technikájú és stílusú filmek voltak láthatók, bepillantást nyújtva az egyetem animációs műhelyében zajló alkotói munkába.
A hetedik Friss Hús rövidfilmfesztiválon jobbnál jobb animációk szerepeltek nemcsak a hazai, hanem a nemzetközi programban is. A fesztivál zsűrije Tóth Luca Lidérc úr című filmjét választotta a legjobb magyar animációnak, a pitchfórum díjazottja pedig Turai Balázs Amok című animációs projektje lett. Emellett számos hazai filmfesztiválon voltak láthatók magyar animációk, például a Cinemira Nemzetközi Gyerekfilm Fesztiválon, a Magyar Filmhéten, A Mi Kultúránk rövidfilmfesztiválon, a Budapesti Klasszikus Filmmaratonon, vagy a BuSho-n és a Mediawave-en.