Lovrity Anna Katalin MOME Anim diplomafilmje, a Vulkánsziget 2017-ben debütált a 67. Berlinale Generation Kplus programjában, a szexuális zaklatásról szóló szimbolikus film pedig nőnapra időzítve mától online is elérhető.
A 9 perces Vulkánsziget egy mágikus szigeten játszódik, ahol a főszereplő fiatal nőstény tigrisnek egy idősebb hím közeledésével kell szembenéznie. Egy óceáni szigeten a természeti erők még úgy hatnak, mint az ősi időkben. Itt él egy fiatal, naiv nőstény tigris harmóniában önmagával és a természettel. Amikor ébredő nőiességére felfigyel egy idősebb hím tigris, a nőstény zavartan és egyre erősödő félelemmel fogadja annak közeledését. A zárt szigeten viszont lehetetlen elmenekülni. A fiatal állat érzelmeire a vulkánsziget is válaszol, és a nőstény a természet erejének segítségével már fel tudja vállalni saját akaratát.
Lovrity Anna Katalin: Vulkánsziget
A 67. Berlinaléra készült Hungarian Film Magazin-ban olvasható interjúban mesélt Kata a film keletkezéséről: "Ültem a kertben, nézegettem az Instagramomat és megtaláltam egy régi akvarell festményemet egy rózsaszín tigrisről. Azt éreztem, hogy ez egy nagyon erős szimbólumként tudna működni. Tehát először a főszereplőm lett meg, és ráírtam a szerepet. A film témája pedig mindig is fontos volt számomra: mit érezhet vajon a naiva archetípusa a történetekben, milyen az ő szemszögéből nézni a eseményeket? Miért lenne magától értetődő, hogy ő is azt akarja amit az erősebb?"
A Vulkánsziget mondhatni megelőzte korát, hiszen a filmben egy erős, domináns (hím) tigris folyamatosan zaklat és rettegésben tart egy fiatal (nőstény) tigrist, vagyis határozott szimbóluma a később kialakult metoo mozgalomnak. A történethez Kata saját és barátai tapasztalatait vette alapul, akik nap mint nap találkoznak a szexuális zaklatás különböző formáival, így egyfajta személyes élmény feldolgozása is lett a film, ami személyessége mellett univerzálisan és az explicitást mellőzve beszél a hatalommal való visszaélésről és a továbblépésről.
Lovrity Kata 2016-ban végzett a MOME Anim mesterképzésén Vulkánsziget című diplomafilmjével, melynek producere Fülöp József, vágója Czakó Judit volt, a hangdizájnt Lukács Péter Benjámin, Kopasz Milán és Fegyverneky Sándor készítette, a zenéjét pedig Szabó Bálint szerezte. A diploma után Kata az Animation Sans Frontiéres (ASF) nemzetközi animációs workshopon vett részt, amelynek keretében már következő filmtervét, a Citrom és Márvány című animációt készítette elő.
A rendező nem először nyúlt a dzsungel és a szerelem témájához: Passionpanther című egysnittes MOME vizsgafilmjében egy párduclány találkozik egy bennszülött fiúval, akivel rögtön szerelembe is esnek. A csattanós rövidet a kameramozgások és az üde, élénk színek dobják fel, az életteli hangsáv pedig csak még inkább kiemeli a dzsungel örökké nyüzsgő világát. De érdemes még megnézni a színes növényekben gazdag Rózsaszín fű, valamint a stop motion technikával készült Space Hip című rövidfilmjét is.
A cím Dargay Attila 1959-es Ne hagyd magad, emberke! című animációjára utal, melyben a kisembert érik különböző atrocitások.