Az Amerikai Filmakadémia itthoni idő szerint fél 3-kor nyilvánosságra hozta a 91. Oscar-gála jelöltjeit, melynek egész estés animációs film kategóriájába sajnos nem került be a Ruben Brandt, a gyűjtő, helyette a másik nagy esélyes, a Mirai - Lány a jövőből képviseli az Amerikán kívülről érkező animációs vonalat.
A 91. Oscar-átadó egész estés animációs kategóriájának öt jelöltje közé a Hihetetlen család 2., a Kutyák szigete, a Mirai - Lány a jövőből, a Ralph lezúzza a netet, valamint a Pókember: Irány a Pókverzum került. Az Indiewire és a Cartoon Brew is az egyik legnagyobb esélyesnek tartotta a Ruben Brandt, a gyűjtőt az Oscar-jelölésre, ám sajnos végül nem jutott be a döntőbe. Az öt jelölt közül csak a Mirai - Lány a jövőből nem amerikai alkotás, és ez az első olyan Oscar-jelölt japán produkció, amely nem a Ghibli stúdióban készült. A Hihetetlen család 2. és a Ralph lezúzza a netet Disney/Pixar film, a Kutyák szigete Indian Paintbrush produkció, a Pókember: Irány a Pókverzum a Sony égisze alatt készült, a Mirait pedig a Studio Chizu gyártotta.
Milorad Krstic: Ruben Brandt, a gyűjtő
Egész estés magyar animációt még sosem jelöltek Oscar-díjra, bár korábban több magyar részvétellel készült animációs játékfilm szerepelt az Oscar-gálán: A vörös teknős, a Kells titka vagy a Chico és Rita, melyeken a Kecskemétfilm stúdió animátorai is dolgoztak.
Rövidfilmek közül háromszor volt magyar animáció az Oscar-jelöltek között: 1976-ban Jankovics Marcell Sisyphus, 1981-ben Rófusz Ferenc A légy, valamint 2007-ben M. Tóth Géza Maestro című alkotása, melyek közül A légy el is hozta az aranyszobrot. Legutóbb 2014-ben jutott magyar animáció a legközelebb az Oscar-díjhoz, amikor Bucsi Réka MOME Anim diplomafilmje, a Symphony no. 42 rákerült a tízes shortlisre. Azóta szerencsére egyre több magyar animációs rövidfilm nyer Oscar-kvalifikáló díjat, így esélyesek a jelölésre is. Már Vácz Péter Nyuszi és Őz című 2013-as MOME Anim diplomamunkája is ilyen volt, de ide sorolható Kreif Zsuzsanna és Zétényi Borbála francia koprodukcióban készült MOME diplomafilmje, a Limbo-Limbo Travel is. A 90. Oscar-díjra már két magyar animáció kvalifikálta magát: Bognár Éva Katinka Hugo Bumfeldt és Bucsi Réka LOVE című elsőfilmje, a 91. Oscar-gálára pedig szintén kettő, Andrasev Nadja A nyalintás nesze, valamint Bucsi Réka Solar Walk című animációi nyertek Oscar-kvalifikáló díjat.
Az idei Oscar-gála tízes shortlistjén az inkább cuki animációk domináltak, és a jelöltek közé is csak egy olyan jutott, amely kifejezetten a felnőtt közönséget célozza: Animal Behavior (CAN), Bao (USA), Late Afternoon (IRE), One Small Step (USA/CHI), Weekends (USA).
Milorad Krstic: Ruben Brandt, a gyűjtő
Az idei jelöltek között a Pókember: Irány a Pókverzum! című filmet az animációs szakma még a legjobb filmnek járó elismerésre is nagyon esélyesnek tartotta a több mint 30 nívós díjjal maga mögött, de végül ez a számítás sem jött be. Az Oscar-gála történetében egyébként csak 2001 óta létezik külön kategória az animációs játékfilmeknek, előtte pedig csak egyszer kapott jelölést animációs alkotás a legjobb film díjára: 1991-ben a Szépség és a szörnyeteg. Ezt még két film tudta megugrani, 2010-ben a Fel! és 2011-ben a Toy Story 3, melyek közül mindkettőt jelölték a legjobb egész estés animációnak járó díjra is, amit el is vittek mindkét évben.
A Ruben Brandt, a gyűjtő a várakozások ellenére nem jutott be az öt jelölt közé. Milorad Krstic filmjét a Sony Pictures Classics forgalmazza Amerikában (hozzájuk került a később Oscar-díjas Saul fia és Nemes Jeles László új filmje, a Napszállta is) és a tervek szerint 2019 februárjában tűzik műsorra a tengerentúlon.
A SPC felelt az amerikai forgalmazásáért Sylvain Chomet Belleville randevú (2003), Satoshi Kon Paprika (2006), Marjane Satrapi és Vincent Paronnaud Persepolis (2007), Ari Folman Libanoni keringő (2008), valamint Michael Dudok de Wit A vörös teknős című filmjének is. Az általuk forgalmazott hat animáció közül négyet jelöltek a legjobb egészestés animációnak járó Oscar-díjra: a Belleville randevút, a Persepolist, a Libanoni keringőt (ezt a legjobb idegennyelvű filmre is) és A vörös teknőst.
Milorad Krstic szerb származású rendező Ruben Brandt, a gyűjtő című egészestés animációja keveri az akciófilmek, a gengszterfilmek, a thrillerek, a noirok, de még a horrorfilmek elemeit, és világhírű művészeti alkotásokon keresztül a műkincsrablók izgalmas világába vezeti a nézőt. A filmhez angol nyelvű szinkron is készült, ráadásul az eredeti, magyar szinkronszínészekkel, hogy még interkulturálisabb legyen a film.
A Ruben Brandt, a gyűjtő noha nem kapott Oscar-jelölést, de szakmai sikerei miatt remélhetőleg sok kaput megnyit a hazai egész estés animációs filmek előtt, és teret enged a kísérletezőbb, a mainstream animációs filmek látványvilágától eltérő alkotásoknak is. Gondolok itt elsősorban a Filmalapra, melynek 8 éves fennállása óta Milorad Krstic filmje az első, teljes egészében MNF támogatással készült animációja.