Március 25. és 31. között rendezik meg a 7. Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivált, melyen rengeteg csúcsszuper animáció lesz: 9 kisanimáció a magyar és 6 alkotás a nemzetközi versenyprogramban, ezen kívül egy válogatás az utóbbi évek legjobb francia animációiból. Idén is lesz egy gyerekeknek szóló vetítés a legújabb magyar animációkból, Jean-François Le Corre francia animációs producer pedig mesterkurzust tart.
Jövő héten kezdődik a 7. Friss Hús, amit évek óta nyomon követünk, mert a jobbnál jobb élőszereplős kisfilmek mellett fantasztikus kisanimációk is szerepelnek a versenyprogramban. Három éve végigvettük a Friss Húsos animációkat, és szuper látni, hogy nem kezelik külön, az élőfilmektől elszeparálva az animációkat, hanem minden blokkban van legalább egy-két animáció, így a hazai közönség is többet találkozhat velük nagyvásznon.
A magyar versenyprogramban összesen 9 animáció szerepel. Többek közt a Friss Húson láthatja először a magyar közönség Tóth Luca új filmjét, a Lidérc urat, mely Buda Flóra Anna Entropia című filmjével versenyzett idén a Berlinale Shorts programjában. A Lidérc úr főszereplője egy aprócska bácsi, aki egy fiatal férfi oldalából bújuk ki. Születése után a számára óriási lakás minden szegletét felderíti, mialatt sajátos kapcsolatot alakít ki a fiúval, akihez gyorsan elkezd kötődni és megismerni általa a szeretet különböző fázisait. Tóth Lucával készült interjúnkat itt olvashatjátok a kisfilmről.
Tóth Luca: Lidérc úr
Az Entropia szintén versenyez a Friss Húson, mely Buda Flóra Anna 2018-as MOME Anim diplomafilmje. A kisfilm nemzetközi fesztiválútja az idei Berlinalén indult, ahol elnyerte a legjobb LMBTQ-témájú alkotásnak ítélt Teddy díjat. Az Entropia egy fiatal nő három párhuzamos valóságát mutatja be. A filmben megjelenő világ egy belső univerzum, amin belül a három karakter mikrokörnyezete létezik és amelyet ők éltetnek, de egyikük sem tud boldogan funkcionálni a másik nélkül, a környezetük teremtette egyoldalúság pedig frusztrációt szül. Az Entrópia (jelentése: belső változás) hipotézise azon kérdést járja körbe, hogy mi történik egy emberrel, ha egy hiba folytán találkozik önmagával, vagy akár önmaga többféle kivetülésével. Flóra korábban mesélt az Entropia elkészültéről, a beszélgetés itt olvasható.
Buda Flóra Anna: Entropia
A MOME-ról az Entropia mellett még két diplomafilm látható a 7 Friss Húson: Gyulai Panni személyes hangvételű Broken Things című filmje, valamint Balogh Fábián Our House című animációja, melyben a diákcsínyből gyötrő bűntudat válik.
A Broken Things érezhetően egy személyes gyerekkori élmény vagy érzés feldolgozása. Gyulai Panni filmjének főszereplője egy magányos kislány, aki apa nélkül, az anyjával és nagymamájával olyan családi körülmények között éli az életét, ami a körülötte levő felnőttek számára is elviselhetetlen. De míg a felnőtteknek a rossz természetes létállapottá válik és nem tesznek ellene semmit, addig a kislány a fantáziája segítségével próbálja enyhíteni a nyomasztó körülményeket és kreál magának egy képzeletbeli barátot.
Gyulai Panni: Broken Things
Balogh Fábián filmje, az Our House is egy fiatal lelkivilágába kalauzol: egy épphogy tinédzserré vált fiú a barátaival kíváncsiságból beszökik egy elhagyatott kertvárosi házba. Az izgalmas felfedezés hevében a fiú a csapatszellemtől megrészegülve betör egy ablakot, ezzel pedig megszegi a saját erkölcsi szabályait. Bűntudata pedig nem hagyja nyugodni egy pillanatra sem, amitől megpróbál minden áron megszabadulni.
Balogh Fábián: Our House
A Friss Húson minden évben számos diplomafilm látható a Színház- és Filmművészeti Egyetemről, ám idén először egy animációs alkotás is bekerült a programba. Ugyan nem diplomafilm, hanem a filmdramaturg szakos Richolm Orsolya autodidakta módon elkészített ujjgyakorlata az Akartam csinálni egy filmet a fájdalomról (mely már a Primanimán is bemutatkozott), mégis érdemes odafigyelni Orsi animációs munkáira. Az Akartam csinálni egy filmet a fájdalomról két percben mutatja be azt a kiborulást, amit akkor élünk meg, amikor szerelmünk összejön valaki mással, mindezt karcos, nyers módon, kísérletező formában.
Richolm Orsolya: Akartam csinálni egy filmet a fájdalomról
Idén a METU-ról két diplomafilmet is beválogattak a szervezők: Ács Zsuzsanna Betti című animációs dokumentumfilmjét, valamint Horesnyi Máté Jacques Tati munkáit idéző Jacques ámokfutása című fekete-fehér animációját. A Betti főszereplője egy valós személy, akiben punkként a nyolcvanas években erősen élt a szabadságvágy. Ezt a szabadságot a taxizásban találta meg, és azóta is ebből él. A film a vele készült riport alapján épül fel, melyben Betti az elmúlt 30 év taxis történeteiről mesél, mint például a taxisokról szóló negatív sztereotípiákról, a kilencvenes évek blokádjáról, az Uber elleni tüntetésről, és arról is, hogy ő miként van jelen ezeken az eseményeken.
Ács Zsuzsanna: Betti
A Jacques ámokfutása az esetlen kisemberekről, a finom képi humorról és egyszerű fekete-fehér látványvilágáról egy cinefil számára rögtön Jacques Tati-t juttatja eszébe. Horesnyi Máté diplomamunkája egy szabad kompozíciós film, amely az egymástól független jelenetek összekapcsolásából adódó érzet mentén definiálja a mindennapok mibenlétét. A munka lényege ezen jelenetek viszonyában van jelen, abban, hogy miként kerülnek a karakterek egymás számára érthetetlen dolgai kapcsolatba, egy nagyobb hatás alatt.
Horesnyi Máté: Jacques ámokfutása
Jánka Eszter a Kölni Művészeti Akadémián készítette Fészek című kisfilmjét, mely egy furcsa köteléket mutat be két férfi, egy nő és egy disznó között. A férfiak és a nő kívülállók, akik egy ismeretlen térben bolyonganak. Ez a kívülállóság köti össze őket, de ez a kapocs csak egy üres térben válik valóssá. Miközben ismerkednek egymással, egy disznó figyeli őket, akinek létét maguk a szereplők befolyásolják.
Jánka Eszter: Nest
A fiatal alkotók közt kakukktojás Papp Károly Kása, aki Helix című stop motion filmjével szerepel a versenyprogramban, melynek nemzetközi premiere a Varsói Nemzetközi Filmfesztiválon volt. A Helix az emberi kapcsolatok dinamikájáról szól két kúp formájú fatárgy életre keltésén keresztül. A főszereplőket Kelle Antal interaktív meditációs tárgyai (ún. Spielobjekt), a tibeti mandalákat idéző mozgatható, átrendezhető szobrok ihlették, melyeket a rendező műtárgyként értelmezett újra.
Papp Károly Kása: Helix
A magyar programon kívül a három nemzetközi versenyblokkban is szuper kisanimációk lesznek, összesen hat darab. Martina Scarpelli személyes ihletésű Egg című filmje egy kockába zárva mutatja be egy evési zavarokkal küzdő nő szorongásait. Nienke Deutz Bliestraat 11 című animációja két tinédzserkor előtt álló lány barátságának fordulópontját jeleníti meg, akiknek addigi gyermeki életét felbolygatja egy fiú és az azzal járó változás. Osman Cerfon kisfilmje, az I'm Going Out For Cigarettes (Je sors acheter des cigarettes) egy fiatal srác apjának hiányát dolgozza fel abszurd szituációval: a csonka család lakásán idegen férfiak tevékenykednek, akik mind ugyanolyan furcsán néznek ki. A gyurmaanimációval készült Untravel-ben Ana Nedeljković és Nikola Majdak sallangoktól mentesen vizualizálja nemcsak egy hatalmi rendszer agymosó erejét, hanem a kitörési vágy ellehetetlenítését is. Egy francia csapat hozta létre a 3D-s Hybrids című társadalomkritikus animációt, melyben a föld állatai szimbiózisban élnek a szeméttel. Nikita Diakur a tavalyi Friss Húson az Ugly című animációjával szerepelt, idén pedig a Fest-tel van a programban, mely a rendező kézjegyéül szolgáló hibaesztétikát most egy lakótelepi buli megjelenítésére használja.
Osman Cerfon: I'm Going Out For Cigarettes (Je sors acheter des cigarettes)
A Friss Hús idén a Francia Intézettel közösen dupla francia válogatással készül: egy blokk a szerelmi témájú filmeknek, egy pedig az animációknak. A French Kiss programban látható Bucsi Réka csodálatos LOVE-ja, a Cake & Co. címet viselő, kifejezetten animációs válogatásban pedig négy alkotást vetítenek. Paul Cabon Storm Hits Jacket (Tempête sur anorak) című filmjében két fiatal tudós menekül a tomboló vihar elől, miközben belebotlanak egy lányba, aki felborítja a két fiú közti szoros barátságot. Boris Labbé La Chute című sötét kisfilmjében az égből szállnak alá mennyei lények és forgatják fel a földi lakók életét, míg Josselin Facon High Summer (Plein été) című filmjében a nyári hőség hatására egy fiatal fiúban kezd ébredezni férfiassága anyját meglátva. A blokk zárásaként Emma De Swaef és Marc James Roels szkeccsfilmje, a Micsoda pompás torta! (Ce magnifique gâteau!) látható, mely öt összefüggő epizódban mutatja be az emberi önzőséget, az elveszettséget, és az emberek egymás életére való akaratlan hatását. A 40 perces filmről korábban itt írtunk.
Josselin Facon: High Summer (Plein été)
Már harmadik éve gondolnak a legkisebbekre is a Friss Hús szervezői, akik egy kisfilmes válogatással készültek idén is a legfrissebb magyar animációkból. Az idei Friss Hús Kids programjában 12 alkotás szerepel. Itt látható először Glaser Kati Városi legendák szériájának két legújabb része, Az emberi test és a Nemezelés, melyek pörgően humoros módon, szórakoztatva emelnek ki egy-egy urbán legendát a női testről és a nemezkészítésről. Egy METU diplomafilm is a programba került, méghozzá Szűcs Tamara Poroszlán című kisfilmje, mely egy porcica és társa kalandjait eleveníti meg. Fabók Szilvia meseadaptációja, a Kippkopp a hóban is látható, melyben a címszereplő útnak indul, hogy megmentse a hidegben ragadt madarakat. Sorozatok közül vetítik a legendás A kockásfülű nyúl kortárs folytatását, a Robotnyulat Bakos Barbara rendezésében; Szeiler Péter Hajótöröttek szériájának egy epizódját, melyben Kolos és Nagypapa egy lakatlan szigeten próbál halat fogni; Gelley Bálint Átjáró Másvárosba sorozata a Szkriptum résszel folytatódik, melyben az írót keresik a kis főszereplők; Kovács Márton Lázár Ervin-feldolgozása a Bab Berci kalandjai, melynek a A csodapatika részében a rossz emberi természetre kaphatók orvosságok; B. Nagy Ervin sportolók fiatalkorát feldolgozó Cserebogarak sorozatának Kárpáti című epizódjából kiderül, hogy hogyan kezdett el vívni Kárpáti Rudolf olimpiai bajnok; Máli Csaba Szupermalac és Űrpatkány szériájának Űrlecsó részében a főszereplőknek a falánk fekete lyuktól kell megvédeni a a bolygókat; Klingl Béla Boxi-sorozatának Ragaszkodás epizódjában Kartomi a kikelő kiscsibéket nem tudja lerázni; és persze Jurik Kristóf Kuflijai sem hiányozhatnak, akik most egy Mohamanyi nevű manóval ismerkednek meg.
Bakos Barbara: A kockásfülű nyúl - A robotnyúl
A rengeteg animációs film mellett egy animációs mesterkurzus is lesz a Friss Hús, a Filmalap - Fast Forward Program és a CEE Animation szervezésében. A Friss Hús nemzetközi zsűrijének egyik tagja Jean-François Le Corre francia producer, a Vivement lundi! gyártócég alapítója, aki egy másfél órás előadást tart, melyben bemutatja a koprodukcióban készülő animációs projektek különböző műfaji (rövidfilm, sorozat) és technikai (2D, stop-motion) aspektusait. Szó lesz a nemzetközi partnerekkel való együttműködés folyamatáról, melynek része például a munkafolyamatok megtervezése, a gyártás ütemtervének kivitelezése, a kreatív együttműködés és a pénzügyi források optimális felhasználása. Le Corre többek között saját stúdiójának, a Vivement lundi! előző munkáin keresztül mutatja be a nemzetközi koprodukciók sajátosságait. A cél az, hogy a közönség betekintést nyerhessen egy tapasztalt producer munkájába: milyen stratégiát alkalmaz, amikor nemzetközi koprodukciókon dolgozik – és milyen tapasztalatokat oszthat meg többek között olyan kérdésekben, mint hogy mire érdemes odafigyelni, mielőtt elköteleződünk egy koprodukció mellett, illetve hogyan találjunk külföldi partnereket.
7. Friss Hús Budapest
Időpont: 2019. március 25-31.
Helyszín: Toldi mozi
Részletek a Friss Hús honlapján