Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

Elveszve óriáshernyók Csodaországában – Online az Entropia

2021. április 09. - Herczeg Zsófi

Két év fesztiválkörút és több mint 110 vetítés után online debütált Buda Flóra Anna MOME Anim diplomafilmje, az Entropia.

Buda Flóra Anna nevét 2019-ben ismerte meg a nagyközönség, amikor MOME Anim mesterszakos diplomafilmjét, az Entropiát beválogatták a Berlinale rövidfilmes versenyprogramjába (Tóth Luca Lidérc úr című kisfilmjével együtt). Mi több, elnyerte a Berlinale egyik független zsűrijének díját, az LMBTQ filmeket díjazó Teddy-t, akik így méltatták az Entropiát: "Szürreális, hipnotikus és friss. Egy szórakoztató rövidfilm a szexualitás és a queer kapcsolatok felfedezéséről. Az animációs újhullám egyik darabja, mely merít a sci-fi és a hagyományos magyar animáció elemeiből."

A tízperces Entropia egy fiatal nő három párhuzamos valóságát mutatja be. A filmben megjelenő világ egy belső univerzum, amin belül a három karakter mikrokörnyezete létezik és amelyet ők éltetnek, de egyikük sem tud boldogan funkcionálni a másik nélkül, a környezetük teremtette egyoldalúság pedig frusztrációt szül, vágyaikat képtelenek kielégíteni. Az egyikük egy állatias ösztönlény, a másikuk a fogyasztói társadalom kritikája, a harmadik pedig a fejünkben ragadt gondolatokat szimbolizálja. Az Entropia (jelentése: belső változás) hipotézise azon kérdést járja körbe, hogy mi történik egy emberrel, ha egy hiba folytán találkozik önmagával, vagy akár önmaga többféle kivetülésével. A kisfilm a Nowness oldalán debütált.

Flóra korábban mesélt nekünk az Entropia elkészültéről, amiből megtudtuk többek közt azt is, hogy jött a film ötlete: "A film szupermarketben játszódó részét majdnem teljesen pontosan megálmodtam. Ljubljanában voltunk egy filmfesztiválon, ahol levetítették Michel Gondry Is the Man Who Is Tall Happy? című filmjét, ami nagyon inspiráló volt számomra. Volt benne egy mondat, hogy mit csinálnál, ha elromlana az időgép és találkoznál önmagaddal. Ez a gondolat szöget ütött a fejemben, mert nagyon érdekelnek a párhuzamos valóságok, és egyáltalán az, hogy az ember egyfolytában keresi önmagát. Akkor elkezdtem ezzel jobban foglalkozni, hogy ki vagyok és hogyan tudnám definiálni önmagam, viszont képtelen voltam ezt egy lineáris történetben megfogalmazni, mert ennél sokkal komplexebben látom a helyzetet. Így tudtam a legőszintébben leírni azt a tapasztalást, amit megélek. Szerintem semmiképp sem egy szinten működik az ember."

A rendező azt is elmesélte kik voltak rá hatással a film látványvilágának megalkotásánál: "Cézanne színkeverési módszere abszolút hatással van rám. Nagyon vonz a látszatkeltés, a szemfényvesztő grafikák, például Escher térábrázolása. A kompozíció és a vágástechnika terén leginkább élőfilmek inspirálnak."

buda_flora_entropia.png

Buda Flóra Anna: Entropia

Az Entropiát Buda Flóra Anna írta és rendezte, dramaturgja Ruttkay Zsófia, vágója Gorácz Vanda, zenéjét és hangdizájnját Matos Gergely szerezte, producere pedig Fülöp József. A kisfilm több mint 110 fesztivál programjában volt látható, a Teddy-díjon kívül elnyerte többek közt a New York-i Dumbo Filmfesztivál legjobb rövidfilmjének díját, a szintén amerikai GLAS fesztiválon a zsűri különdíját kapta, a BuShón pedig a legjobb animációnak szavazta a diákzsűri. Vetítették többek közt a Friss Húson, a cseh Anifilmen, a zágrábi Animafesten, a francia Annecy-i Nemzetközi Animációs Fesztiválon, a Kecskeméti Animációs Filmfesztiválon, az Ottawai Nemzetközi Animációs Fesztiválon, a Viborgi Animációs Fesztiválon, a lengyel Zubroffka, a holland Go Shorts és az osztrák Tricky Women fesztiválon is.

Flóra a MOME tanulmányai alatt is nagyon aktív volt: adaptálta Charles Bukowskit (Akt, olaj, vászon), készített versfilmet a Misztrál együttesnek (Műlovarnő), többedmagával hozták létre az eltechnicizált társadalmat karikírozó Social Animals-t, és kipróbálta a kísérleti filmek világát is A nap, amikor az anyatermészet megütött című animációjával. Flóra 2020-ban a viborgi Open Workshop artist residency programjában vett részt, ahol első függetlenfilmjén, a személyes ihletettségű 27 – My Last Day at Home című animáción dolgozott, melyet azóta beválogattak az annecy-i MIFA fórumra és a CEE Animációs Fórumra is. A rendezővel tavaly beszélgettünk arról, hogy mit csinált a karanténban.

süti beállítások módosítása