Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

Ezek a magyar animációs mozifilmek készülnek – 2. rész

2020. december 22. - Herczeg Zsófi

A 2010-es években megjelent a magyar animáció második újhulláma, fiatal alkotók rövidfilmjei halmoznak sikert sikerre, és újra a magyar animáció felé fordult a nemzetközi figyelem. De hol vannak az egész estés animációk? Utánajártunk milyen magyar animációs mozifilmek készülnek vagy vannak fejlesztési fázisban. Egy biztos, a 2020-as évtized a magyar animációs nagyjátékfilmek évtizede lesz. A kétrészes cikkünkben 14 alkotásról írunk, íme a második rész.

Öt éve, a Nemzeti Filmintézet Inkubátor Programjának indulásakor tettük fel a kérdést, hogy vajon hol vannak az egész estés magyar animációs filmek. Azóta elkészült az izraeli-magyar koprodukcióban gyártott Salamon király kalandjai (2017), és a Ruben Brandt, a gyűjtő (2018), mely az első, teljes egészében Filmintézet által támogatott animáció. Ezeken kívül az elmúlt években csak sorozatok epizódjaiból összeállított nagyjátékfilmeket láthattunk moziban, tévében, illetve most már a Netflixen is (Egy év Hoppifalván, Lengemesék 1-2., Boxi, Egy kupac kufli, Mi újság, kuflik?).

A Filmintézet Inkubátor Programjából idén került ki az animáció, méghozzá financiális okokból, ugyanis a kis költségvetésű filmek megvalósítására biztosított keret az animációs filmek esetében már kevésnek bizonyult. Úgyhogy ideje volt újra megnézni, milyen magyar animációs nagyjátékfilmek készülnek jelenleg. Meglepőnek tűnhet, de 13 animációs mozifilm is tervben van. Ezek különböző fejlesztési és gyártási fázisban vannak, van, ami nemsokára kész lesz, és van, amit még csak most kezdtek pitchelni az alkotók. Meg persze vannak az NFI által elkaszált filmtervek, melyek közül csak kettőt említünk ebben a cikkben, ezeknek a támogatását nemrég utasította el a Filmszakmai Döntőbizottság, de az alkotók nem teszik fiókba az ötletet.

Alább 8 magyar animációs nagyjátékfilmről írunk, a korábbi 6 projektet itt mutattuk be.

Csongor és Tünde (r: Máli Csaba)


Dargay Attila fiókban maradt szerelemprojektje volt Vörösmarty Mihály Csongor és Tünde című költeményének animációs adaptációja, melynek megvalósítása a hetvenes években akadályokba ütközött. Ezt a tervet porolta le és frissítette fel a Cinemon stúdió, melyhez Dargay figuráit és teljes képes forgatókönyvet is felhasználták. Dargay a storyboardhoz Vörösmarty eredeti szövegét használta, viszont dramaturgiailag sok helyen változtatott rajta, hogy közelebb hozza a korabeli közönséghez az irodalmi nyelvezetet és a történetet.

A projekt a Nemzeti Filmintézettől nyert 3,5 millió forintos támogatást forgatókönyv-fejlesztésre. "A Csongor és Tünde épp a fejlesztési folyamat vége fele jár. Készen állunk a script első draftjával, a helyszínek és a hátterek vázlatos és színes terveit, valamint Attila eredeti figuraterveit gyártásra készítjük elő." – mondta nekünk Temple Réka producer. Ahogy az alkotók írták, a film "egyszerre kívánja bemutatni és megismertetni Vörösmarty halhatatlan költeményét, valamint tisztelegni Dargay Attila fantasztikus öröksége és képes univerzumának karakterei előtt."

A Csongor és Tünde a Cinemon stúdiójában készül, producere Temple Réka, forgatókönyvírója Balassa Krisztián, rendezője pedig Máli Csaba. A projektről itt írtunk részletesen.

csongor_es_tunde_latvanyterv.png

Csongor és Tünde modernizált látványterve (Forrás: Cinemon)

Tomi, Polli és a ház szelleme (r: Filip Posivac)


Cseh-szlovák-magyar koprodukcióban készül a cseh Filip Pošivač első egész estés filmje, a Tomi, Polli és a ház szelleme, melynek magyar gyártócége a Filmfabriq, koproducere Osváth Gábor. A történet karácsony előtt játszódik egy ódon bérházban, ahol a sötétség uralkodik. Itt lakik Polli és egy különös kisfiú, Tomi, akinek egy rejtélyes betegsége van: vakítóan vilángol az egész teste. Tomi és Polli hamar összebarátkoznak, ám körülöttük egyre fokozódik a sötétség, amihez talán a ház többi lakójának ármánykodása is hozzájárul. A két gyerek felkerekedik, hogy kiderítse hova tűnik minden fény és vajon mit rejtegethet a házmester az üvegházában.

"A prágai Barrandov stúdióban már gőzerővel zajlanak az előkészületek, magyar részről mások mellett Papp Károly 'Kása' senior animátorként már a helyszínen tartózkodik." – mondta nekünk Osváth Gábor producer. Az utómunka jelentős része Magyarországon lesz, többek közt a VFX és a hangdizájn is, mely utóbbit Lukács Péter Benjámin fogja készíteni. A projektről itt írtunk részletesen.

A Tomi, Polli és a ház szelleme forgatókönyvét Filip Pošivač és Jana Šrámková jegyzi. A film cseh-szlovák-magyar koprodukcióban készül, producere Pavla Janoušková Kubečková (Nutprodukce, CZ), Jakub Viktorin (Nutprodukcia, SK) és Osváth Gábor (Filmfabriq, HU). A projekt a Nemzeti Filmintézettől kapott több mint 6 millió forintos gyártás előkészítési támogatást, az Európa Tanács filmalapja, az Eurimage pedig nemrég 290 ezer eurót szavazott meg a film gyártására.

tomi_polli_2.jpeg

A Tomi, Polli és a ház szelleme karakterei (Forrás: Filmfabriq)

Piszkos Fred, a kapitány (r: Varsányi Ferenc)


Több mint öt éve írtunk arról, hogy Varsányi Ferenc elkészítené az első animációs Rejtő Jenő-adaptációt, a Piszkos Fred közbelépet. Aztán a projekt hánykolódott és végül nem valósult meg. Ám az alkotók nem tették fiókba a Rejtő-adaptáció ötletét és egy másik Rejtő-könyvvel, a Piszkos Fred, a kapitány filmtervével pályáztak a Nemzeti Filmintézethez, ahol 4 millió forint támogatást kaptak forgatókönyv-fejlesztésre.

Az öt évvel ezelőtti figuraterveket megújították, eltávolodtak a Korcsmáros Pál által megrajzolt alakoktól, hogy animációsabbá, modernebbé tegyék a szereplőket. Az új projekt figura- és látványtervezői viszont ugyanazok maradtak: Garisa Zsolt és Cserkúti Dávid grafikusok. Az alkotók januárban fognak pályázni a Nemzeti Filmintézetnél gyártás-előkészítésre, amellyel már hátterek, storyboard és animatik is készülhet, ráadásul egy teaser is beleférhet a büdzsébe.

A Piszkos Fred, a kapitány rendezője Varsányi Ferenc, producere Takó Sándor János, kreatív producere Kollarik Tamás. A film forgatókönyvén hárman dolgoztak: a rendezőn kívül Varsányi Kristóf Máté, valamint a kárpátaljai származású Anita Doron, aki többek közt a Cartoon Saloon Oscar-jelölt A kenyérkereső című filmjét is jegyzi forgatókönyvíróként. Doron három éve az Anilogue-on járt, a vele készült interjúnk itt olvasható.

piszkos_fred_a_kapitany_figuratervek.jpg

Piszkos Fred, a kapitány figuratervek (Forrás: Varsányi Ferenc)

Tündér Lala (r: Gigor Attila)


Gigor Attila rendezésében van tervben Szabó Magda Tündér Lala (1965) című gyerekkönyvének animációs adaptációja. A szinopszis szerint Lala, a csintalan tündérherceg emberfiúnak álcázva magát elhagyja szigetének királyságát, és találkozik a 12 éves Beával, aki önmagát okolja anyja halála miatt. Lala és Bea tiltott barátsága olyan eseményeket indít el, amelyek súlyos következményekkel járnak mindkét világ számára. Miközben Lala és Bea próbálja megoldani a feszült helyzetet, le kell győzniük a gonosz varázslót, aki markában tartja Lala anyját, a királynőt, és meg akarja kaparintani Tündérország koronáját. Beának pedig segítségre van szüksége ahhoz, hogy megtanuljon szeretni, és újra boldog legyen. Ha az ifjak elbuknak, Tündérország örökre elveszik.

A Tündér Lala filmterv 2019-ben nyert 20 millió forintos támogatást gyártás-előkészítésre a Nemzeti Filmintézettől, nemrég pedig a Kreatív Európától kapott a gyártócég csomagterv-fejlesztési támogatást, melyben a Tündér Lala is szerepel. A projekt túl van az első gyártás-előkészítési szakaszon, jelenleg több koprodukciós finanszírozási fórumon is ott voltak, többek közt a Cartoon Movie-n is pitchelték a projektet, de bemutatkozott a németországi Animation Production Days-en, nemrég pedig a lengyel Kids Kino Industry pitchfórumán díjazták. "Előrehaladott tárgyalásokat folytattunk német és luxemburgi koproducerekkel, akik szándéklevélben jelezték koprodukciós részvételüket, valamint egy nemzetközi animációs sales agent ugyancsak jelezte világforgalmazási szándékát." – tette hozzá Berger József producer.

A családi film író-rendezője Gigor Attila, gyártója a Mythberg Films és a Librecine, producerei Jancsó Anna, Endrényi Krisztina és Berger József.

tunder_lala_01.jpg

Tündér Lala (Forrás: Mythberg Films)

Solo Lobo (r: Miklósy Zoltán és Herkó Attila)


A Manieggs – Egy kemény tojás bosszúja két rendezője, Miklósy Zoltán és Herkó Attila új filmen dolgozik: Solo Lobo című családi filmjük egy western lesz, mely a gyerekközönséget célozza sok kalanddal, akcióval és humorral. A címszereplő Solo Lobo egy ügyetlen bandita, aki egy öszvér hátán járja a prérit, hogy utazókat raboljon ki, legtöbbször kevés sikerrel. Egy nap viszont egy kölyökkutya is zsákmánya része lesz, aki felforgatja Solo addigi életét, ugyanis ha visszaviszi gazdájához, szép jutalmat kap érte, de nem megy minden olyan simán, mint ahogy azt a főszereplő gondolta.

A filmterv már 2016-ban, az Annecy-i Nemzetközi Animációs Filmfesztivál ideje alatt megrendezett Nemzetközi Animációs Filmpiacon, más néven MIFA-n is bemutatkozottSolo Lobo az Umatik stúdiójában készül, producere Konrád Éva. A projektre a napokban kaptak több mint 1,5 millió forintos támogatást forgatókönyv-fejlesztésre a Nemzeti Filmintézettől.

Mumus (r: Milorad Krstić)


A Ruben Brandt, a gyűjtő után Milorad Krstić újabb egész estés filmet tervez. A Mumus című animáció főszereplője egy fiatal testvérpár, Botond és Zala, akik életük legnagyobb kalandjába keverednek, amikor a tudós nagybátyjukkal együtt időn és téren keresztül utazva felveszik a harcot Mumussal, a Műanyagkirállyal, hogy megmentsék a világot.

"Mindig is szerettem volna egy humoros, varázslatos, ugyanakkor hátborzongató, mégis emberséges képeskönyvet alkotni, gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt, amelyben nagy szerepet kap az időutazás. A Mumus egy ilyen film. Családi mozi, tele izgalmas és furcsa kalandokkal, amelynek friss és újszerű grafikai világa könnyedén képes meggyőzni a különböző korosztályokat arról, hogy a változatosság maga a gazdagság. Egyedi grafikai forma teszi igazivá és átélhetővé a régi tartalmat, a Jó és a Rossz viadalát. A főszereplő gyerekek nem csupán kalandvágyukat élik meg utazásaik során, hanem a képességeikre való ráeszmélés, a jobb és szebb világért folytatott küzdelmük által valóban méltó partnereivé válnak a felnőtteknek." – mondta róla a rendező, Milorad Krstić.

A Nemzeti Filmintézet háromszor szavazott meg támogatást a Mumusnak forgatókönyv-fejlesztésre, valamint figura- és látványtervekre, összesen 16 millió forint értékben, azonban a Filmszakmai Döntőbizottság idén szeptemberben már nem támogatta tovább a filmtervet. Miskolczi Péter producer elmondta nekünk, hogy most külföldön próbálnak finanszírozót találni.

mumus_latvanyterv_es_karakterek.png

A Mumus látványterve a két főszereplővel, Botonddal és Zalával (Forrás: Mumus Produkció)

The Hand That Feeds (Puppetworks)


A Puppetworks stúdiója fejleszti a The Hand That Feeds című animációt, mely egy "intellektuális és érzékeny vallomás az Ember és Természet kapcsolatáról", valamint "egy spirituális útkeresés: egy magasabb lényeg kutatásának krónikája." A filmben az emberre osztották Isten szerepét, teremtményei pedig a kutyák, akik az emberek eltűnése miatt gazdátlanul maradnak. De a kutyák továbbra is az emberi érintésről álmodoznak: vallásosan hiszik, hogy az eltávozott Ember egyszer visszatér hozzájuk. Egy napon egy nyakörves, öreg kutya téved a városba, és azt állítja, hogy néha még érzi az ember illatát felsejleni az északi szélben, és mindenáron meg akarja őt találni. A vezetők tiltása ellenére két fiatal kutya az idegennel tart, az útjuk során pedig ráébrednek, hogy a városban tanult hierarchia gyengévé tette őket. Kalandjuk során találkoznak egy falka vadkutyával, akiknek vezére azt állítja, hogy az Ember gonosz, és az utolsót is el kell pusztítani. A fiatal kutyáknak el kell dönteniük, hogy kinek hisznek.

A The Hand That Feeds az idei Cartoon Movie-n mutatkozott be, és egyelőre még nincs rendezője, de már több izgalmas név is felmerült. A stúdió az idei évet hazai és külföldi partnerek keresésével töltötte, a Kreatív Európa és a Nemzeti Filmiroda szakembereitől pedig hasznos visszajelzéseket kaptak a fejlesztéssel kapcsolatban. "Jelenleg nagyon nyitottan kísérletezünk, mivel még nincs fix költségvetés. A stilizált 2D és a komplex 3D mind szóba jöhet, mivel a mögöttünk álló évek munkáinak tapasztalatai azt mutatják, hogy különböző stílusokban egyformán magas minőséget tudunk előállítani." – mondta nekünk az animáció megvalósításáról Frantisek Ambrus, a film kreatív producere.

A film történetét Veres Attila írta, producere Kutenics Gergely, kreatív producere pedig Frantisek Ambrus, a Puppetworks alapítója. A főként videójátékok bemutató filmjeit gyártó Puppetworks animációs stúdió első egész estés koprodukciója egyébként a két éve Cannes-ban bemutatott Még egy nap élet volt, mely elnyerte az Európai Filmdíjat is.

the_hand_that_feeds_concept_art_2.jpg

The Hand That Feeds concept art (Forrás: Puppetworks)

Hunor (r: Klingl Béla, Koós Árpád)


Klingl Béla és Koós Árpád Hunor című egész estés filmterve kétszer kapott támogatást a Nemzeti Filmintézettől forgatókönyv-fejlesztésre, ám 2020 júliusától nem támogatják tovább a projektet. A magyar szuperhős-sorozat pilot epizódjáról itt írtunk.

A KGB stúdió alkotóit is megkérdeztük a Hunorról: "Egy igazán magyaros ízű szuperhősfilm lett volna a célunk, szíriuszi őstechnológiát használó főgonosszal, klónozott Nobel-díjas tudósokkal, és a gulyáskommunizmus elhallgatott történelmével. Nagyon lelkesek voltunk és a konzultációk során úgy tűnt, hogy a lelkesedés a Nemzeti Filmintézet részéről is kölcsönös, de aztán a második draft után portfólió probléma merült fel, így a pályázatunk le lett zárva." – mondta nekünk Klingl Béla. Azt is megkérdeztük tőle, hogy sorozatként folytatnák-e a Hunort: "A sorozat folytatása nehéz kérdés, mivel bármennyire is élveztük készíteni az első két epizódot, jelentős financiális nehézségeket jelentett nekünk, főleg a második rész. A támogatás felett jócskán kellett saját forrásokat áldozni rá, és közben a kapacitásunkat elvitte a megrendelésektől. Ami alapvetően nem baj, hiszen 'saját gyermek'. Aztán a magyar Televízió nem tudta beilleszteni a műsorstruktúrába, ezért aztán az RTL Klub adta le."

A KGB Stúdió csapata az idei évben Enyedi Ildikó Feleségem története című nagyjátékfilmjének VFX munkálatait végezték, és nem először dolgoztak a rendezővel, a Testről és lélekről vizuális effektusait is ők készítették. Nem mellesleg a ReMake című 3D kisfilmjükkel még mindig járják a világ fesztiváljait, legutóbb a Hirosimai Nemzetközi Animációs Filmfesztivál versenyprogramjában szerepelt.

hunor_01.png

Hunor (Forrás: KGB stúdió)

A korábbi 6 projektről itt olvashattok!

süti beállítások módosítása