Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

Folytatódnak Kartomi és Boxi kalandjai

2018. április 25. - dotandline

Az eddig 13 részes Boxi című sorozat két új epizóddal, a Levelek és a Téli örömök című részekkel folytatódik a hétvégén.

Klingl Béla és Koós Árpád Boxi című sorozatának mesebirodalma háztartási eszközökből elevenedik meg egy gyerek terepasztalán, ahol igazán könnyen szárnyalhat a fantázia. A kedves kis sorozat két papírból hajtogatott főszereplője a kisfiú Kartomi és Boxi, a kutyája egy papír városkában élnek, ahol újabb és újabb kalandokat élnek át különös, kartonból, dobozokból és hétköznapi tárgyakból épült világukban. A mese kreatív szórakozást nyújt a kézműves játékok kedvelőinek, mivel a papírhajtogatás ötletére épül, a sorozat szereplői a valóságban is kivághatók, összehajtogathatók.

boxi_14_levelek.jpg

Klingl Béla és Koós Árpád: Boxi - Levelek

Tovább

Kacagás, döbbent csend, önfeledt nevetés

Brit kedvencek az áprilisi KISKAKAS MOME Anim Filmklubon

Öröm, nevetés, megdöbbenés és izgatottság jellemezte a második KISKAKAS MOME Anim Filmklub estéjét, ahol David Crisp gyerekkori inspirációit, kedvelt technikáit és történeteit láthattuk.

Elsőként a sokak által jól ismert, 1969-ben alakult brit csapat, a Monty Python animációs szekvenciái kerültek elő. A Gyalog galopp (Monty Python and the Holy Grail) című filmjük szörnyes jelenete az egyik legmeghatározóbb, mikor is a valóság és az animált világ egyé válik (erről David egy korábbi interjújában már mesélt bővebben). Mindkét világ szerves eleme egymásnak. Az élőfilmes szereplők észreveszik a rajzolt figurát, végignézik, ahogy megeszi a társukat, vágás – és hirtelen már ők is animált karakterekként jelennek meg. Mindez anélkül történik, hogy a néző kicsit is kizökkenne a filmből. Igazi angol humor, és nagyon kreatív megoldás a megmenekülésük: a szörnyet irányító animátor szívinfarktust kap, a szörny pedig vele együtt eltűnik.

Phil Mulloy groteszk világába belecsöppenve a hangulat egyre fokozódott.

David egyik kedvence az Aardman stúdio által készített doku-komédia, az 1989-es Creature Comforts, melyben a gyurmaanimációs állatfigurák dokumentarista stílusban nyilatkoznak az állatkerti lakóhelyzetükről és körülményeikről. Korábban így beszélt róla David: "Telis-tele van fantáziával és kreativitással. A hagyományos módszerek alkalmazása és azok korlátai adják a varázsát. Erősen bonyolult és könnyedén egyszerű, vidám és tényleg megtestesíti mindazt, amit szeretek a brit animációban."

Tovább

Újra mozikban Dargay klasszikusa, a Szaffi

Dargay Attila digitálisan restaurált egészestés rajzfilmklasszikusát, a Szaffit május 3-tól vetítik országszerte a KEDD Animációs Stúdió forgalmazásában.

A filmet gyártó legendás Pannónia Filmstúdió − amelyet a magyar animáció aranykorában a világ öt legjobb rajzfilmstúdiója között tartottak számon − küldetésének tekintette, hogy az ifjúságnak szóló magyar irodalom remekműveit animálja. Az első egészestés magyar rajzfilm Jankovics Marcell János vitéze volt 1973-ban, amit olyan alkotások követtek, mint Dargay Attila nagy sikerű Lúdas Matyija (1977) vagy Gémes József Toldi-adaptációja, a festői ihletettségű Daliás idők (1983).

dargay_attila_x_szaffi.jpg

Dargay Attila: Szaffi

Ebbe a sorba tartozik a Jókai Mór A cigánybáró című kisregényéből készült, 1984-ben bemutatott Szaffi is, amely máig az egyetlen animációs Jókai-adaptáció. Rendezője a magyar rajzfilmművészet legendás alakja, Dargay Attila, akinek a Lúdas Matyi, a Vuk és a Szaffi mellett olyan szintén felejthetetlen alkotások fűződnek a nevéhez, mint Az erdő kapitánya, a Gusztáv, a Pom Pom meséi vagy A nagy ho-ho-horgász című sorozatok.  

Elásott kincs, családjuktól elszakított fiatalok, szerelem, intrika, izgalmas történelmi háttér – ez a Szaffi, a cigány-török macskalány kalandos és romantikus története, mely a Dargayra jellemző emberi állatfigurákkal, vicces párbeszédekkel generációk számára jelentett alapvető filmélményt. Dargay Attila klasszikus rajzfilmje több mint három évtized elteltével is bizton számíthat a legifjabb generációk tetszésére.

Tovább

Panel csendélet

Online Dell'Edera Dávid Balkon című diplomafilmje

Hosszú és sikeres fesztiválkörút után végre online is elérhető Dell'Edera Dávid sokszorosan díjazott diplomafilmje, a Balkon!

Dell'Edera Dávid Balkon című filmjét a Budapesti Metropolitan Egyetem animáció alapszakán, az Umbrella stúdióval koprodukcióban készítette, melyre a Médiatanács Macskássy Gyula-pályázatán nyert támogatást 2015-ben. Ezzel Dell’Edera munkája lett az első olyan METU animáció, melyet a Médiatanács támogatott. A hatperces, 2D és 3D technikát alkalmazó film asszociatív módon szól az elidegenedésről egy fülledt nyári napon egy panelnegyedben. Bár a panelrengetegben élők ugyanabba a közösségbe tartoznak, a távolság köztük leküzdhetetlen. A lakásaikba visszahúzódó emberek mindennapi teendőikkel foglalkoznak, míg valami ki nem zökkenti őket a banális rutinból. A Balkonnal az volt a rendező célja, hogy kicsit felrázza a nézőközönséget az egyszerű történettel, melynek egyedi hangulatát a film karakterei, a tárgyak és a gesztusok adják.

A Balkon gyártásában Dávid szinte minden fázisában részt vett, mellette Kiss Virág, Bayer Bálint és Borján Tamás volt a főanimátor, a vágó Bacskai Brigitta volt a rendező mellett, a zenét Kovács Eszter szerezte, a zörejekért Beke Tamás, a hangért Zányi Tamás volt a felelős, aki többek a Saul fia hangdizájnere is volt, a diplomafilm konzulense pedig Csáki László volt.

balkon_delledera.jpg

Dell'Edera Dávid: Balkon

A Balkon hazai premierje a Jameson CineFesten volt 2016-ban, ahol különdíjat nyert a legszebb képi világért a CineNewWave nevű szekcióban. Két éve szerepelt az Annecy-i Nemzetközi Animációs Filmfesztivál diplomafilmes versenyprogramjában, ahol a zsűri díját hozta el, beválogatták az Encounters Rövidfilm és Animációs Fesztiválra, ahol a 2017-es Cartoon d'Or-jelölés díját kapta, a francia Festival Premiers Plans d'Angers-en a zsűri nagydíját nyerte, az Interfilm Berlin versenyében külön elismerésben részesült, a Kreatív által megrendezett Craft Awardon pedig egyből három elismerést is kapott: a legjobb rendezés, valamint a legjobb grafikai megoldások és 2D animáció kategóriában első helyezett, a legjobb látvány szekcióban pedig ezüstérmes lett. A 2017-es KAFF-on a Magyar Filmkritikusok is díjazták.

Dell’Edera Dávid 1991-ben született, az animációval és a filmezéssel komolyabban csak 18 éves korától kezdett foglalkozni. Nem sokkal ezután felvételt nyert a Budapesti Metropolitan Egyetem animáció alapszakára, ahol tanulmányai közben animátorként dolgozott több reklámfilmben, játékban és videóklipben. Dávid két éve a Filmklub Podcast vendége volt, ahol Kreif Zsuzsannával beszélgettek a munkáikról és a magyar animáció helyzetéről.

Fiatal magyar animációsok jelentkezését várja a CineFest

A Jameson CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál animációs fődíja 2010 óta viseli a legendás rajzfilmrendező, a Miskolchoz kötődő Dargay Attila nevét. Egészen tavalyig a nemzetközi zsűri által legjobbnak ítélt animációs film kaphatta meg a Dargay Attila-díjat, 2017-től azonban a szervezők változtattak a szabályokon. Tavaly óta nincs önálló animációs versenyprogram, viszont a rövidfilmek versenyébe bekerülhetnek animációk is, illetve a CineNewWave kategóriába is lehet nevezni animációkkal.

A megújult Dargay Attila-díjat 2017-től a magyar animáció ifjú tehetségének ítéli oda a háromtagú zsűri: Henrik Irén, Dargay Attila özvegye, Fülöp József, a MOME rektora, valamint M. Tóth Géza, a Színház- és Filmművészeti Egyetem rektora. Az elismeréssel 1 millió forint pénzjutalom is jár, melyet idén is a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság ajánlott fel.

A fesztivál 30 évnél fiatalabb magyar nemzetiségű animációs filmesek jelentkezését várja. A nevezési határidő: május 31.  Jelentkezni szakmai önéletrajzzal, a kitöltött és aláírt nevezési adatlappal (letölthető innen) és egy elkészült filmmel lehet az alábbi e-mail címen: office@cinefest.hu.

A fesztivál az öt legjobb nevező listáját augusztus közepén hozza nyilvánosságra, a díjátadó a Jameson CineFest záróünnepségén, szeptember 22-én lesz.

Tavaly végül hat alkotó került a döntőbe: Bakos Barbara, Bogyó Péter, Felvidéki Miklós, Hegyi Olivér, Jurik Kristóf és Varga Petra, akik közül Jurik Kristófot választotta a háromtagú zsűri, akiről azt írták: "Kiemelkedő, nagyon ígéretes tehetség, akinek eddigi eredményein túl azt is figyelembe vette a zsűri, hogy – Dargay Attila szellemében – képes gyerekeknek szóló produkciókban aktív szerepet vállalni".

További információk a nevezésről és a Jameson CineFestről a www.cinefest.hu oldalon olvashatók.

Bera Nándor animéje versenyez Berlinben

Bera Nándor készített animációt Schwechtje Mihály első játékfilmjéhez, a Remélem legközelebb sikerül meghalnod:) című alkotáshoz, melynek teasere/videóklipje versenyez a Berlin Video Music Awards-on.

A 2015-ös Inkubátor Programon pitchelte Schwechtje Mihály első egészestés játékfilmtervét, a Remélem legközelebb sikerül meghalnod:) című projektet, mely a középiskolai internetes zaklatásról szól két részre bontva: először az áldozat szempontjából, majd a zaklatóéból megmutatva az eseményeket. "Ezen a történeten keresztül lehetőségünk van megérteni, hogy valakit miféle érzelmi ingadozások sodorják az áldozati szerepbe, míg azt is megnézhetjük, hogy a zaklató is ember, akit szintén a külvilág rideg ingerei tesznek szörnyeteggé" - mondta róla korábban a rendező. A film forgatásáról a Filmhu számolt be itt, itt pedig a rendezővel olvasható interjú a filmtervéről.

A főszerepben egy anime rajongó lány van, így anime jelenetek is szerepelnek a filmben, viszont ezek jogainak megvásárlása nagyon drága lett volna, ezért döntöttek úgy az alkotók, hogy felkérnek egy magyar animációs rendezőt ezen szekvenciák legyártására, és ki is lehetett volna jobb választás, mint a szintén anime rajongó Bera Nándor. Nándi 2012-ben végzett a MOME animáció szakán a Fák című trashfilmjével, azóta az ő nevéhez fűződik többek közt a Candide széria is, melynek pilot és első részét írta és rendezte (Médiatanács-interjú vele itt), a további epizódokban pedig forgatókönyvíróként vett részt. Nándi egyébként két éve írt esszét a Dot & Line-ra az egyik kedvenc japán alkotójáról, Masaaki Yuasáról, 2017-ben pedig kint voltak a KAFF-on is, ahol szuper fesztiválvideót készítettek Rádler Gáborral. A Remélem legközelebb sikerül meghalnod:)-hoz készült animációs részeket egyedül animálta, a munka kb. egy hónapig tartott. 

Tovább
süti beállítások módosítása