Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

Gyurmaanimációs workshop a Primanimán

2019. szeptember 23. - dotandline

A Primanima Nemzetközi Elsőfilmes Animációs Fesztivál idén már negyedik alkalommal hirdeti meg a sikeres nemzetközi műhelyét. Ducki Tomek és Gina Thorstensen háromnapos műhelye a különleges strata-cut gyurmaanimációs technika köré épül. A résztvevők a kísérleti animációs workshop során megtanulhatják a strata-cut fortélyait, illetve más gyurmaanimációs technikákkal vegyíthetik.

A két neves animációs szakember vezetésével a műhelymunka során egy közös zenés videó készül a résztvevők közreműködésével. A workshop másik fókusza a zenére, ritmusra történő animálás: hogyan lehet megjeleníteni a zene által közvetített hangulatokat, érzelmeket, a zenei stílusokat, a különféle hangszereket.

primanima_strata-cut_workshop.jpg

A strata-cutot magyarul gyakran nevezik "szeletelős" animációnak, amelynek előfutára Oskar Fischinger, a jeles német avantgárd filmalkotó volt, aki már a 20-as években kísérletezett ezzel a technikával absztrakt filmjeiben. Például korabeli strata-cuttal hozták létre az egyik első egész estés animációs film, a német Lotte Reiniger Ahmed herceg kalandjai című árnyanimációs filmjének vizuális háttéreffektjeit is. Míg Fischinger még viasztömbökkel dolgozott, a gyurma strata-cut a 80-as évek MTV-videói révén vált emblematikussá az amerikai David Daniels videoklipjei, szpot- és reklámfilmjei révén (ld. Peter Gabriel: Big Time).

Tovább

Hegyi Olivér nyerte a Dargay-díjat

Harmadszorra adták át a magyar animáció ifjú tehetségének járó Dargay-díjat a Jameson CineFesten, mellyel idén a Take Me Please alkotóját, Hegyi Olivért jutalmazta az öttagú szakmai zsűri.

A Jameson CineFest idén is meghirdette 30 év alatti magyar animációsoknak szóló pályázatát, melyre eddigi rendezői életművel lehetett pályázni, és amelyhez a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság 1 millió forint pénzjutalmat ajánlott fel. A szakmai zsűri tagjai Henrik Irén, Dargay Attila özvegye és alkotótársa, Kiss Melinda, a METU animáció szakának vezetője, Orosz Anna Ida, a Primanima fesztivál kurátora és a Magyar Nemzeti Filmarchívum animációs referense, Fülöp József, a MOME rektora, valamint M. Tóth Géza, a Kedd Animációs Stúdió vezetője voltak. Az öttagú zsűri a számos beérkezett nevezés közül négy jelöltet javasolt a CineFest Dargay Attila-díjára: Hegyi Olivért, Ivády Tamást, Orosz Tinát és Tóth Lilit, akik közül végül Hegyi Olivérnek ítélték a díjat.

hegyi_oliver_x_take_me_please.png

Hegyi Olivér: Take Me Please

Tovább

Ismét storyboard képzés indul a MOME-n

2019. szeptember 20. - dotandline

A MOME OPEN a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem iskolarendszeren kívüli képzéseit, tanfolyamait, továbbképzéseit támogató központként jött létre 2016-ban, melynek célja új felnőttképzési programok fejlesztése és indítása. 2017. elején indítottak először Visual Storytelling kurzust, idén ősszel pedig újra lehetőség nyílik a storyboard szakma alapjait megtanulni.

visual_storytelling_2019.png

A Visual Storytelling tanfolyam célja a képesforgatókönyv-rajzoló (storyboard artist) szakma utánpótlásának képzése. Olyan fejlett ábrázolási készséggel és rajztudással rendelkező érdeklődők jelentkezését várják, akik a filmszakma, és a mozgóképes tartalomfejlesztés területein szeretnének hivatásos alkotókká válni.

A képes forgatókönyvek készítése során elengedhetetlen fontosságú a szöveg alapú narratívák értelmezése. A rajzolók dolga a történetek vizuális ábrázolása, amely alapján később életre kel a film. Mindezt a szövegek jelenetekre, szekvenciákra bontásával, a filmnyelv sajátosságainak, illetve az adott produkció stílusának ismeretében kell végrehajtania. A tanfolyam elsődleges célja ennek a folyamatnak a gyakorlása, olyan szakmai közeget modellezve, ahol a rendezővel, operatőrrel folytatott kommunikáció is fontos szerepet kap.

A tanfolyam résztvevői további ismereteket szereznek a képregénykészítés és a concept art (látványfejlesztés) gyakorlásával is. Különböző vizuális történetmesélési metódusokat elsajátítva, a filmes produkciók előkészítési szakaszában sokoldalúan hasznosítható tudást szereznek.

A kurzus oktatói Szabó Levente, Futaki Attila, Gombos Gáspár és Molnár Márk, akik nemzetközi viszonylatban is a szakma kiváló és elismert mesterei.

Jelentkezési határidő: 2019. szeptember 29. 

További információk és jelentkezés a http://open.mome.hu/visual-storytelling/ oldalon.

Indulás: 2019. október 7.

Helyszín: Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (1121 Budapest, Zugligeti út 9-25.)

Magyar animációs rendező a legígéretesebb kreatívok között

Simon Balázs reklám- és videoklip rendező is szerepel a The One Club legjobb 30 év alatti kreatívjait összegyűjtő listáján.

A The One Club egy nonprofit, a kreatív szakma legjobbjait díjazó szervezet, amely Young Guns néven rendezi meg minden évben a fiatal tehetségekre fókuszáló versenyét. A Young Guns-ra idén összesen 500 nevezés érkezett, ebből választott ki a 61 fős zsűri egy szűkített, 81 alkotóból álló listát. Az animációs kategóriába 14 művészt választottak, köztük Simon Balázst. 

simon_balazs.jpg

Simon Balázs

Simon Balázs a Budapesti Metropolitan Egyetem animáció szakán végzett 2014-ben, tanulmányai alatt készítette Kötelék című vizsgafilmjét, mely számos fesztiválon szerepelt. 2014-ben jelent meg a Nils Frahm Re című számához készült videóklipje, mely a Montreal Music Video Awards fesztiválon elnyerte a legjobb animációnak és a feltörekvő tehetségnek járó díjat, valamint beválasztották a UK Music Video Awards legjobb 6 alkotása közé a Best Animation in a Video kategóriában. 2019-ben a Leifur James Wurlitzer című dalához rendezett klipje harmadik helyezett lett a Berlin Music Video Awards legjobb experimentális alkotásai között. Balázs sokáig az Umbrella stúdiónál rendezett reklámokat, a METU-n óraadóként tartott előadásokat 3D animáció témában, 2016-ban támogatást nyert a Kvagga című sci-fi rövidfilmre, melyet Kovács Eszterrel közösen készített, jelenleg pedig szabadúszóként dolgozik.

Tovább

Argentínában díjazták Rófusz Ferenc animációját

2019. szeptember 19. - dotandline

A legjobb animációs rövidfilm díját nyerte Rófusz Ferenc Az utolsó vacsora című alkotása a Jesus Cine Fest - Nemzetközi Keresztény Filmfesztiválon, Argentínában.

Róusz Ferenc kilencperces animációja Leonardo Da Vinci Az utolsó vacsora című művének animációs feldolgozása, melynek egyik célja, hogy Leonardo da Vinci freskójának kritikus állapotára hívja fel a figyelmet. "Az emberi mulandóságot jelképező kép ugyan elveszhet, eltűnhet, de a megváltás és a szeretet üzenete az egész emberiség számára közös és örök." - olvasható a film szinopszisában.

rofusz_ferenc_x_az_utolso_vacsora.jpg

Rófusz Ferenc Az utolsó vacsora készítése közben (Forrás: MTI/Éberling András)

A légy című animációjával 1981-ben Oscar-díjat nyert Kossuth-díjas Rófusz legújabb munkájáról korábban elmondta, hogy a film ötletét 40 évvel ezelőtt adta be a Pannónia Filmstúdióhoz, de akkor a vallási téma miatt nem készülhetett el. Az NMHH Dargay Attila-pályázatának támogatásával elkészült filmen az eredeti tervekhez képest semmit nem változtattak, "minden kockája ugyanaz, mint amit 40 évvel ezelőtt storyboardként beadtam". Bár a koncepció az eredeti, a film 21. századi technológiával készült, a nyolcezer rajzot digitálisan készítették és színezték.

Tovább

"Észtország csak egy távoli, rejtélyes ország volt a térképen” – interjú Lucija Mrzljakkal

2019. szeptember 18. - dotandline

Október 30. és november 2. között rendezik meg a 8. Primanima Nemzetközi Elsőfilmes Animációs Fesztivált Budaörsön, melyen a fókusz ismét a fiatal animációs alkotókon lesz. A négynapos fesztiválon hazai és nemzetközi diákok, fiatal alkotók rövidfilmjeit vetítik, emellett egész estés filmek, workshopok, mesterkurzusok, kiállítások és koncertek is színesítik a programot. Az idei versenyprogramot is egy háromtagú nemzetközi zsűri szemlézi, köztük Lucija Mrzljak horvát animációs filmrendező és illusztrátor, aki tanulmányait a zágrábi, krakkói, prágai és a tallinni képzőművészeti akadémián végezte. Priit és Olga Pärn tanítványaként szerzett mesterszakos diplomát Észtországban és itt is tett szert tapasztalatokra animátorként a Joonisfilm stúdióban. Első filmje, a Morten Tšinakovval közösen jegyzett A nagyszerűség demonstrációja négy felvonásban a PrimaSound különdíját kapta a 2018-as  Primanimán. 

lucija.jpg

Lucija Mrzljak

Hogy kerültél Észtországba és miért pont ott  akartad folytatni az animációs tanulmányaidat?

Miután megszereztem az animáció alapszakos diplomát Zágrábban és Krakkóban, olyan hely után néztem ahol elvégezhetem a mesterképzést. Akkoriban nagyon keveset tudtam Észtországról, a fejemben csak egy távoli rejtélyes ország volt a térképen. Amit tudtam, hogy az észtek bizarr animációs filmeket készítenek. A zágrábi Animafesten minden évben láttam párat, amiket nagyon izgalmasnak találtam, ezért kíváncsi lettem a helyre. Később megtudtam, hogy Priit Pärn Tallinnban tanít és a program középpontjában a történetmesélés áll. Szóval szerencsét próbáltam és végül fel is vettek az Észt Művészeti Akadémiára.

Tovább
süti beállítások módosítása