Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

Folytatódnak a kockásfülű nyúl kalandjai

2018. június 23. - Herczeg Zsófi

Vasárnap mutatkozik be a népszerű Kockásfülű nyúl című sorozat legújabb része, melyben 40 év után folytatódnak Krisztáék kalandjai.

Marék Veronika mesekönyvéből a 70-es években készített rajzfilmsorozatot Richly Zsolt, mely összesen két évadot (26 részt) élt meg. A széria 1977-es bemutatása óta valószínűleg minden magyar kisgyerek filmélményei közt ott vannak a zöld színű és tarka fülű nyuszi kalandjai, amiket a mai napig szívesen vesznek elő a fiatal szülők is.

A Kockásfülű-széria presztízse nagy kihívás elé állította az alkotókat, amiről Bakos Barbara, az új sorozat rendezője mesélt: "Természetesen nagy kihívás visszanyúlni egy klasszikushoz, ami ráadásul hatalmas sikernek örvendett, sőt még a mai napig imádják a gyerekek. Viszont amikor Fehér Károly, a Popfilm producere felkért erre a feladatra, eszembe sem jutott nemet mondani. Persze hazugság lenne azt mondani, hogy nem tartottunk a visszajelzésektől, de ezt az aggályt gyorsan legyőzte a lelkesedés, és az, hogy szeretnénk létrehozni valamit, ami tiszteleg az eredeti sorozat előtt és egyben egy kicsit más dimenzióba emeli át." Arra is kíváncsiak voltunk, hogy vajon mennyiben újul meg a sorozat: "Az alapszellemiségét, a karaktereket és különösen a nyulat Marék Veronikával és Richly Zsolttal egyetértésben mindenképp meg szerettük volna tartani, de például a szereplőkhöz hozzáadtunk még egy lányt." – mondta Barbi. – "Ez az első rész viszont most csak a fiúkról szól. Amiben újat szerettünk volna hozni az inkább a szituációk és a konfliktusok, hiszen 40 év sok idő, nem ugyanaz foglalkoztatja a mai gyerekeket, mint akkoriban, és a látványvilág, amit szintén frissítettük."

Bakos Barbara a MOME animáció mesterszakán végzett 2012-ben a Hölgy hosszú hajjal című kisfilmjével, azóta pedig a MOME Kortárs gyerekversek és dalok című szériáján is dolgozott, többek közt Kiss Judit Ágnes Kék őzek, Jász Attila Igazi csata, Murányi Zita Hullahopp, valamint Varró Dániel Dacoskodó című műveit adaptálta animációs formába, emellett gyerekkönyveket is illusztrál. Barbi elmondta, hogy hatalmas lelkesedéssel fogott bele a Kockásfülű munkálataiba, mellyel az volt a céljuk, hogy képesek legyenek valami olyat létrehozni, ami azt a generációt is megfogja, akik az eredeti rajzfilmen nőttek fel, de elsősorban a célközönségnek, a mai 4-6 éves gyerekeknek szól.

A kockásfülű nyúl – Robotnyúl

Tovább

Hazatérve Annecy-ból

Az egy hétig tartó Annecy-i Nemzetközi Animációs Filmfesztivál és a MIFA filmvásár után a magyar csapat hazatért Franciaországból, a résztvevőket benyomásaikról kérdeztük.

Évről évre újabb rekordokat dönt a francia-svájci határon fekvő kisvárosban megrendezett animációs filmfesztivál. A MIFA filmvásáron idén 75 országból 3800 résztvevő volt jelen, ez 23% növekedés a tavalyi évhez képest. Idén először képviseltette magát például Kamerun, Bolívia, Peru és Grúzia, de érdekes módon a szomszédos Svájc is első alkalommal állított önálló standot 2018-ban. Másodszor került megrendezésre a "Women in Animation" konferencia, valamint olyan új programok is helyet kaptak, mint a zeneszerzőknek teret adó "Meet the Composers" vagy a megfilmesítésre alkalmas könyveket felfedező "Shoot the Book" rendezvény.

Magára a filmfesztiválra is rengetegen voltak kíváncsiak, 11.700 akkreditált résztvevővel minden eddigi látogatói csúcs megdőlt, amivel sajnos a város vendéglátóipara nem igazán tudja felvenni a versenyt, szállást már hónapokkal korábban lehetetlen találni, az éttermek és bárok pedig zsúfolásig telnek ezen a héten. Ez persze nem szegte kedvét a jelenlévőknek, kellemes tapasztalatokkal érkeztek haza a magyar résztvevők is.

annecy_2018_x_hunimation_04.JPG

Falvai Györgyi és Gelley Bálint (balra) a magyar standnál (Fotó: Sorbán Kinga)

Falvai Györgyi, a MOME Global Nemzetközi Iroda ügyvivője, a MIFA magyar standjának projektmenedzsere örült a pavilon sikerének: "A MOME hosszú évek óta jelen van az annecy-i fesztiválon, hallgatóinkkal, oktatóinkkal utazunk ki a világ animációs élvonalával találkozni, filmeket, pitcheket nézni, és számos esetben – így nagy örömünkre idén is – a versenybe válogatott diplomafilmjeink (Varga Tímea: Még nem, Hegyi Olivér: Take Me Please – a szerk.) is képviseltek minket. Ugyanakkor a fesztivál alatt zajlik az ASF (Animation Sans Frontieres) Kreatív Európa támogatással tíz éve működő tréning projektünk felvitelije is. Ennek köszönhetően én idén tizedik alkalommal jöttem Annecy-ba, de az előző évekhez képest sokkal nagyobb izgalommal és örömmel, mivel az első magyar stand megtervezésében, kivitelezésében és megszervezésében kulcsszerepet vállalt az egyetemünk, így a sokszor külső szemlélőként látogatott MIFA vásáron most bennfentesként lehettem jelen. Nagy élmény volt a lelkes magyar stúdiókkal dolgozni, a támogatókkal együttműködni és a sok látogatót és partnert a saját asztalunknál, a saját standunkon vendégül látni, megfelelő és vonzó körülményeket nyújtani a szakmai munkához. Sok pozitív visszajelzést kaptunk erre a legelső megjelenésre, ugyanakkor persze kritikákat is, amelyekből építkezni lehet a jövőben, mert remélem, hogy lesz folytatása a világ legnagyobb animációs mustráján való megjelenésünknek!"

Tovább

A mágikus cell bemutatja: a hónap animációi | Május

Nagyon erős hónap volt a május animációs rövidfilmek terén, hiszen csúcszuper darabok váltak végre online elérhetővé: többek közt Vácz Péter Eper című klipje, Tompa Borbála MOME Anim diplomamunkája, a Random Walks, egy természetfeletti horror, a Juliette Lora D'Addazio rendezésében, vagy Laura Jayne Haley and Joanna című rövidfilmje, mely a maga egyszerű, hétköznapi és laza témájával, pikírten vicces stílusával válik nagy kedvenccé. A korábbi hónapok kedvenceit itt tudjátok visszanézni.

Tovább

"Hogyan lehet a lelki átalakulást képileg ábrázolni"

Annecy-ban versenyez a Sellők és Rinocéroszok

Ahogy korábban írtuk, négy magyar alkotás szerepel az idei Annecy-i Nemzetközi Animációs Fesztivál versenyprogramjában. A rövidfilmek közt versenyez Traub Viktória Sellők és Rinocéroszok című függetlenfilmje, a diplomafilmek közt vetítik Varga Tímea Még nem és Hegyi Olivér Take Me Please című MOME diplomamunkáit, a Perspectives szekcióban pedig Kelen Bálint kísérleti filmjét, a Xamarimt. Ezen kívül a MIFA pitchfórumán szerepel Vácz Péter Noé fája című stop motion filmtervével, mely nemrég kapott különdíjat a Visegrádi Animációs Fórumon, valamint 25 magyar animációs stúdió képviselteti magát a MIFA vásáron. 

A diplomafilmek versenyében az utóbbi években mindig szerepelnek hazai animációk, melyek többnyire a MOME-ról kerülnek ki (1995-ig, a diplomafilmes kategória kezdetéig visszatekintve, a fesztivált egyébként 1997-ig kétévente rendezték meg): 

  • 2018-ban Varga Tímea Még nem és Hegyi Olivér Take Me Please című munkái,
  • 2017-ben Wunder Judit Kötelék című alkotása,
  • 2016-ban Andrasev Nadja A nyalintás nesze, valamint Dell'Edera Dávid Balkon című METU diplomamunkája (mely el is nyerte a zsűri különdíját),
  • 2015-ben Bertóti Attila Mese című kisfilmje,
  • 2014-ben Bucsi Réka Symphony no. 42, Bukta Zsolt Örökség, valamint Tóth Luca A kíváncsiság kora című filmjei (igaz, utóbbi angol színekben, mely egyébként a diplomafilmes szekció zsűrijének különdíját hozta el), 
  • 2013-ban Gelley Bálint Otthon, illetve Vácz Péter Nyuszi és Őz című animációi (utóbbi a gyerekzsűri különdíját kapta),
  • 2011-ben Bessenyei Kati Elnézést című kisfilmje (mely az Iparművészeti Egyetemen készült),
  • 2010-ben Szederkényi Bella Orsolya és Molnár Tünde Simon vagyok című animációja,
  • 2009-ben Mendrei Miklós Egyedül című kisfilmje,
  • 2008-ban Gaál Fruzsina Vizen című alkotása,
  • 2007-ben Ducki Tomek Életvonal, valamint Bánóczki Tibor Tejfogak című animációja (utóbbi angol színekben indult, és a szekció különdíját kapta),
  • 2000-ben Gauder Áron A segítőszellem című kisfilmje,
  • 1999-ben Fischer Ferenc A posztónadrág című alkotása,
  • 1998-ban Csiszár László Kegyetlen történet című filmje.

A sorozatok, illetve tv-filmek és -speciálok versenyében (a 2000-es évek elejéig visszanézve):

  • 2016-ban Kreif Zsuzsanna Candide szériájának Otthon édes otthon című epizódja,
  • 2015-ben Gauder Áron Kojot-sorozatának Kojot és a szikla című része, valamint Horváth Mária Cigánymesék szériájának A cigányasszony meg az ördög című epizódja, versenyen kívül pedig a Candide pilot-epizódját, a Candide kalandjait vetítették,
  • 2012-ben Szoboszlay Eszter Fejlakók című sorozatának Fejberendező része szerepelt,
  • 2011-ben Alexey Alexeev Log Jam szériájának Eagle, Fishing és Wind című részei,
  • 2009-ben szintén Alexey Alexeev Log Jam-jének epizódjai: The Log, The Rain, The Moon, The Snake (mely elhozta a szekció Kristály-díját),
  • 2008-ban Bánóczki Tibor A tripper fiúk című filmje,
  • 2007-ben Nagy Lajos és Szilágyi Varga Zorka A világlátott egérke, valamint Nagy Lajos A víz tündére, illetve Alexey Alexeev Mondókák című alkotásai,
  • 2005-ben Pál Balázs Csigaember című filmje,
  • 2003-ban Nagy Lajos és Horváth Mária Magyar népmesék című szériájának Az aranyszőrű bárány című része, 
  • 2001-ben Csiszár László Pman című alkotása,
  • 2000-ben Pál Balázs Ranbo 13, illetve Csiszár László Vigyázz rövid! című animációja. 

Egészestés filmek terén van talán a legkevesebb magyar alkotás (1985 óta létezik a kategória):

  • 2014-ben Miklósy Zoltán és Herkó Attila Manieggs - Egy kemény tojás bosszúja című filmje szerepelt versenyen kívül,
  • 2005-ben Gauder Áron Nyócker! című animációja versenyben volt (és a legjobb egészestés filmnek járó Kristály-díjat nyerte),
  • 1997-ben Albert Hanan Kaminski francia-német-magyar koprodukcióban készült Áron és a csodák könyve szintén versenyben szerepelt,
  • 1985-ben Gémes József Daliás idők című egészestés festményanimációja szintén a versenyfilmek közt indult (és elnyerte a kategória Kristály-díját).

Még folytathatnánk a sort és olyan szekciókat is sorra vehetnénk, mint az alkalmazott animációk vagy a zenei videók. Akit érdekel, az a fesztivál archívumát böngészheti itt.

A rövidfilmes versenyszekcióban viszont az utóbbi 15 évben nagyon ritkán szerepelt magyar alkotás. Az idei fesztiválon azonban a MOME Animon végzett Traub Viktória második szerzői függetlenfilmjét, a Vastojás után készült Sellők és Rinocéroszokat a rövidfilmes versenybe válogatták. Korábban 2015-ben volt látható magyar alkotás ebben a szekcióban, akkor a francia-magyar koprodukcióban létrejött Limbo Limbo Travel, mely Kreif Zsuzsanna és Zétényi Borbála MOME Anim diplomafilmje volt. Ezen kívül az angol-magyar-amerikai koprodukcióban gyártott Teeth is itt szerepelt, Daniel Gray és Tom Brown rendezésében (mely elnyerte a FIPRESCI díjat). Előtte 2009-ben találkozhattunk a francia fesztiválon magyar animációval, amikor Kiss Andrea A hazudós egér című alkotása került a rövidfilmes versenybe.

Tovább

9 új animációs film és sorozat készülhet

A Médiatanács 60,6 millió forinttal járul hozzá három egyedi animációs film, valamint hat sorozatepizód elkészítéséhez a Magyar Média Mecenatúra Program idei Macskássy Gyula-pályázatának első fordulójában.

Zefír és Rebeka történetével folytatódik a Cigánymesék című sorozat Szoboszlay Eszter rendezésében, a Kecskemétfilm gyártásában.

Egerszegi Krisztina és Kárpáti Rudolf után a Polgár-lányok első gyerekkori sikereit mutatja be B. Nagy Ervin Cserebogarak című szériájának legújabb epizódja.

Gyulai Líviusz új részt készíthet az Egy jenki Artúr király udvarában című időutazós meséhez, mely Mark Twain azonos című regényén alapszik.

A második résszel folytatódhat Pál Balázs bájos és jókedvű tehénlányról szóló Lilly csodálatos világa című animációs sorozata, melynek címe A hős városi hajós.

Szintén elkészülhet a második epizódja Bálint Szilárd Budapest Spaceport című szériájának, melynek főhőse Berta, egy fiatal, magának való lány, aki elvarázsolja a budapesti űrkikötő robotjait, és az apai tiltás ellenére űrhajós lesz.

Benkovits Bálint Marci kertje címmel készít új sorozatot, mely a kertészkedés népszerűsítését tűzte ki célul a 6 és 12 év közötti gyerekek számára.

rebak_tamas_x_szokesi_sebesseg.png

Rebák Tamás: Szökési sebesség

Egy idegen bolygón, egy rejtélyes fenevad elől menekülve kell elérnie egy asztronautának az űrsiklót Rebák Tamás Szökési sebesség című alkotásban, mely a Budapesti Metropolitan Egyetemen készül.

Pataki Szandra és Kemény Zsuzsanna Attitűd című egyedi filmjének főhőse az egyre inkább széthulló életével próbál meg együtt élni úgy, hogy körülötte a tárgyak valóban kettéhasadnak és eltűnnek.

Az elválásról és egy új élet felépítéséről készít filmet Rofusz Kinga Otthon címmel.

Forrás: NMHH

7x4 méternyi magyar animáció

Pár lelkes hazai stúdió már tavaly is tiszteletét tette Annecy-ban, a MIFA Nemzetközi Animációs Filmvásáron, idén azonban példás összefogással költözött ki a magyar stand pár napra Franciaországba.

Az évről évre megrendezésre kerülő MIFA filmvásáron szinte az egész világ képviselteti magát, így mi sem maradhattunk ki belőle. Mikulás Ferenc, a Kecskemétfilm igazgatója már évek óta szorgalmazta a jelenlétet, azonban idén sikerült először magyar standot nyitni. A MOME által szervezett és az NMHH Médiatanácsa, az Emberi Erőforrások Minisztériuma, valamint a Magyar Művészeti Akadémia együttműködésével (4,6 millió forinttal) támogatott részvétel hamar partnereket talált a magyar animációs cégek személyében, akik örömmel csatlakoztak a kezdeményezéshez.

A magyar pavilon Annecy-ban (Fotó: Sorbán Kinga)

A magyar "pavilon" szerencsés helyen, közel a filmvásár bejáratához helyezkedik el, így fogadni tudja a bőséges kiállítói kínálat zavarától még meg nem csömörlött érdeklődőket. Huszonöt magyar stúdió negyven projektje kapott helyet, sokan személyesen is kijöttek a rendezvényre, ennek köszönhetően mintegy két tucatnyi magyar animációs szakember vesz részt a fesztiválon. Akik nem jutottak ki, azoknak a műveit is bemutatja a – kifejezetten erre az alkalomra készült – HUNIMATION katalógus. Az annecy-i eseményre a Filmarchívum is készült egy kiadvánnyal, mely az issuu oldalán böngészhető, innen pedig letölthető pdf-ben.

Tovább
süti beállítások módosítása