Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

Idén nem volt bátor az Akadémia

2017. december 04. - Herczeg Zsófi

A tavalyihoz képest közel két hét csúszással, de kijött végre az animációs rövidfilmes Oscar-shortlist, amire két magyar esélyes is volt: Bucsi Réka LOVE és Bognár Éva Katinka Hugo Bumfeldt című filmje. Még a cikk elején elspoilerezem, egyik sem került rá a shortlistre. 

Már ez is szomorú, de a tízes listát nézve még inkább szomorúak vagyunk, és valószínűleg minden animációs szakember az. Hol vannak a szerzői filmek? Hol vannak a bátor, újító, felforgató animációk? Hol vannak a kortárs animációt meghatározó nevek? Hol vannak a női rendezők? És még sorolhatnánk... 

negativespace_still04.jpg

Max Porter, Ru Kuwahata: Negative Space

Azt lehetett sejteni, hogy a Pixar idén sem marad ki, így bekerült a Verdák 3. előtt játszott Lou című kisfilm is a 10 elődöntős közé. Az In a Heartbeat talán az első LMBTQ témájú animáció, ami rákerült erre a listára, bár erre nem mernék megesküdni (helyette például az I Like Girls is bekerülhetett volna), de ez is inkább a cuki külcsín miatt, ami könnyebbé tehette a befogadást széles körben. A filmet egyébként itt meg lehet nézni. A Garden Party inkább a szintén mainstream külsővel, a fotórealista ábrázolásával győzhette meg a szavazókat, mert valóban vicces és csattanós, de egy gegnél nem több. Ez a film is elérhető online. Chenglin Xie közhelyesen társadalomkritikus Life Smartphone-ja párszor már végigsöpört a neten, ugyanis már több mint két és fél éve elérhető online. Glen Keane neve lehet nem ismerős sokak számára, ám a filmek, amelyek készítésében animátorként vett részt, annál inkább, például A kis hableány, Szépség és a Szörnyeteg, Aladdin, Tarzan, vagy a Pocahontas. Rövidfilmje, a Dear Basketball zeneszerzőjét, John Williams-t  pedig nem kell bemutatni. A Revolting Rhymes Roald Dahl azonos című meséit adaptáló kétrészes tévéspeciál a BBC csatornán, amiből készítettek egy rövidfilmet, ez került be a 10 esélyes közé. A Cradle az Akadémia ízléséhez közel álló témát dolgoz fel: egy háborús hős a hazatérése után visszaemlékszik gyerekkorára, ez online itt nézhető.

Idén talán a Negative Space és a Lost Property Office érdemelné az aranyszobrot szerintünk, előbbit egyébként itthon is lehetett látni a BuSho fesztiválon, ahol a legjobb animációnak járó díjat is elnyerte.

A 2018-as Oscar animációs rövidfilmes shortlistje, melyek közül az 5 döntőst választják a februári díjátadóra:

Amiket nagyon hiányolunk a listáról (azok közül, amiket láttunk, és a magyarokon kívül): David O'Reilly: Everything, Eva Cvijanović: Hedgehog's Home, Diane Obomsawin: I Like Girls, Niki Lindroth Von Bahr: The Burden, Nikita Diakur: Ugly, Don Hertzfeldt: World of Tomorrow - Episode 2: The Burden of Other People's Thoughts, Michelle & Uri Kranot: Nothing Happens, Céline Devaux: You Will be Fine, Renata Gasiorowska: Pussy, Nicolas Ménard: Wednesday with Goddard, Anna Budanova: Among the Black Waves

via Deadline

süti beállítások módosítása