Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

"Csodálatos ez az animáció nyújtotta közösségi élmény" – Interjú Shelley Page-dzsel

2017. december 07. - HUJBI

Shelley Page animációs szakember, aki húsz évig a DreamWorks Animation nemzetközi igazgatója volt és több mint 30 filmen dolgozott (Roger nyúl a pácban, Shrek, Kung Fu Panda), azóta pedig animációs stúdiókat képviselve keres tehetséges alkotókat a világban. A 15. Anilogue-on az egészestés filmek zsűritagjaként vett részt, ahol munkájáról kérdeztük.

Hogyan került az animációs iparba?

Szerte a világon rengeteg tanítványom van, de velük ellentétben én egy "balesetnek" köszönhetem, hogy bekerültem az animáció világába. Illusztrátorként sok országban megfordultam, amikor találkoztam a zseniális Richard Williams-szel (háromszoros Oscar-díjas, Angliában élő kanadai rajzfilmes – a szerk.), aki egy csodálatos és vidám ember, és tulajdonképpen ő hívott, hogy dolgozzak vele. Nem sokkal később az ő stúdióját bízták meg, hogy a Disney Roger nyúl a pácban című animációján dolgozzon.

Mit szeret az animációkban, mi az, amiért végül itt ragadt?

6-7 évig dolgoztam illusztrátorként nagyon különleges dolgokon. Amikor életemben először megláttam, hogy az illusztrációim megmozdulnak, életre kelnek, az volt a pillanat, amikor elcsábultam. Az illusztrátori munka nagyon magányos, ezzel szemben az animáció csapatmunka. Nagyon inspirált és élveztem, hogy egy csomó művész együtt dolgozik. Ez a közös alkotási folyamat az, ami még nagyon megfogott engem az animációban. A tanítványaimnak is mindig azt mondom, már az elején döntsék el, hogy egyedül, vagy csapatban szeretnének-e dolgozni.

shelley_page_mti_3.jpg

Shelley Page (Kép: MTI / Balogh Zoltán)

Tovább

Idén nem volt bátor az Akadémia

A tavalyihoz képest közel két hét csúszással, de kijött végre az animációs rövidfilmes Oscar-shortlist, amire két magyar esélyes is volt: Bucsi Réka LOVE és Bognár Éva Katinka Hugo Bumfeldt című filmje. Még a cikk elején elspoilerezem, egyik sem került rá a shortlistre. 

Már ez is szomorú, de a tízes listát nézve még inkább szomorúak vagyunk, és valószínűleg minden animációs szakember az. Hol vannak a szerzői filmek? Hol vannak a bátor, újító, felforgató animációk? Hol vannak a kortárs animációt meghatározó nevek? Hol vannak a női rendezők? És még sorolhatnánk... 

negativespace_still04.jpg

Max Porter, Ru Kuwahata: Negative Space

Azt lehetett sejteni, hogy a Pixar idén sem marad ki, így bekerült a Verdák 3. előtt játszott Lou című kisfilm is a 10 elődöntős közé. Az In a Heartbeat talán az első LMBTQ témájú animáció, ami rákerült erre a listára, bár erre nem mernék megesküdni (helyette például az I Like Girls is bekerülhetett volna), de ez is inkább a cuki külcsín miatt, ami könnyebbé tehette a befogadást széles körben. A filmet egyébként itt meg lehet nézni. A Garden Party inkább a szintén mainstream külsővel, a fotórealista ábrázolásával győzhette meg a szavazókat, mert valóban vicces és csattanós, de egy gegnél nem több. Ez a film is elérhető online. Chenglin Xie közhelyesen társadalomkritikus Life Smartphone-ja párszor már végigsöpört a neten, ugyanis már több mint két és fél éve elérhető online. Glen Keane neve lehet nem ismerős sokak számára, ám a filmek, amelyek készítésében animátorként vett részt, annál inkább, például A kis hableány, Szépség és a Szörnyeteg, Aladdin, Tarzan, vagy a Pocahontas. Rövidfilmje, a Dear Basketball zeneszerzőjét, John Williams-t  pedig nem kell bemutatni. A Revolting Rhymes Roald Dahl azonos című meséit adaptáló kétrészes tévéspeciál a BBC csatornán, amiből készítettek egy rövidfilmet, ez került be a 10 esélyes közé. A Cradle az Akadémia ízléséhez közel álló témát dolgoz fel: egy háborús hős a hazatérése után visszaemlékszik gyerekkorára, ez online itt nézhető.

Idén talán a Negative Space és a Lost Property Office érdemelné az aranyszobrot szerintünk, előbbit egyébként itthon is lehetett látni a BuSho fesztiválon, ahol a legjobb animációnak járó díjat is elnyerte.

A 2018-as Oscar animációs rövidfilmes shortlistje, melyek közül az 5 döntőst választják a februári díjátadóra:

Amiket nagyon hiányolunk a listáról (azok közül, amiket láttunk, és a magyarokon kívül): David O'Reilly: Everything, Eva Cvijanović: Hedgehog's Home, Diane Obomsawin: I Like Girls, Niki Lindroth Von Bahr: The Burden, Nikita Diakur: Ugly, Don Hertzfeldt: World of Tomorrow - Episode 2: The Burden of Other People's Thoughts, Michelle & Uri Kranot: Nothing Happens, Céline Devaux: You Will be Fine, Renata Gasiorowska: Pussy, Nicolas Ménard: Wednesday with Goddard, Anna Budanova: Among the Black Waves

via Deadline

A mágikus cell bemutatja: a hónap animációi | November

A november megint nem volt könnyű hónap, hiszen szerda óta tart a 15. Anilogue, ahol még ma is lehetett filmeket nézni, és ahol közel 200 rövidfilmet vetítettek az 5 nap alatt. Szóval jócskán láttunk szuper animációkat, de most jöjjenek azok, amelyek már elérhetők neten. A korábbi hónapok kedvenceit itt lehet megnézni.

Tovább

Svéd musicalt és kínai fantasy-t díjaztak a 15. Anilogue-on

A hegyek és vizek könyve című egészestés kínai produkció és A teher című svéd rövidfilm nyerte a 15. Anilogue Nemzetközi Animációs Filmfesztivál fődíjait szombaton az Uránia Nemzeti Filmszínházban tartott díjátadón. 

Hszuan Liang és Csun Csang A hegyek és vizek könyve című animációja nyerte az Anilogue egészestés filmjeinek versenyét. A filmben egy 16 éves lányt delfinként az emberek közé küldenek beavatási szertartásként. Amikor bajba kerül, egy ember a saját élete árán menti meg, ezért a lány hálából megpróbálja feltámasztani a fiú lelkét. Shelley Page, a zsűri elnöke kihangsúlyozta, hogy mély benyomást tett rájuk a kínai alkotás történetének egyedülálló és varázslatos univerzuma, valamint emlékezetes és összetett karakterei. A zsűri szerint a rendező a két- és háromdimenziós technikát is sikerrel használta fel a szórakoztató és gazdag látványvilágú film létrehozásában.

big_fish_begonia.jpg

Hszuan Liang, Csun Csang: A hegyek és vizek könyve

Az egészestés mezőnyben versenyzett még a Teheráni tabuk című iráni, a Zombillénium című belga-francia és A saját hangod című japán alkotás, valamint a Katabucsi Szunao rendezésében készült A világ innenső végén című japán film, amely a zsűri külön elismerését kapta. Katabucsi filmjével kapcsolatban a zsűri indoklásában kiemelte, hogy az alkotás érzékeny és részletes leírását adja egy japán kis közösség hétköznapjainak, amelyet mélyen érintenek a korabeli történelmi események, a második világháború.

Az egészestés versenyprogram négytagú zsűrije volt Shelley Page animációs szakember, a francia rendező-producer Jacques-Rémy Girerd (Tante Hilda!, Egy macska kettő élete, Fantomfiú), a finnországi TAFF – Turku Animációs Filmfesztivál igazgatója, Kimmo Sillanmikko, valamint a görög Vassilis Konstandopoulos producer és filmforgalmazó.

min_borda.png

Niki Lindroth von Bahr: A teher

A rövidfilmes mezőnyben harminc produkció versengett a fesztivál egyetlen pénzdíjas elismeréséért, a 2000 eurós fődíjért, amelyet végül a svéd Niki Lindroth von Bahr A teher című alkotása kapott (mi itt írtunk róla), mely a zsűri értékelése szerint eredeti módon használja a bábanimációt, és különlegesen ötvözi a zenés színházat a társadalmi kérdésekkel. A rövidfilmek versenyében Nancy Phelps animációs szakújságíró és filmtörténész, Javier Mrad argentin animációs rendező (Teclopolis, M'appelle), Katariina Lillqvist finn író-rendező (Baby Box), valamint Patrovits Tamás animációs rendező, a Primanima fesztiváligazgatója alkotja a négytagú zsűrit.

Tovább

Melankolikus animáció a szeretetről

December 2-án mutatják be a tévében Tompa Borbála legújabb filmjét, a Volt egyszer egy kertészt, mely Máté Angi azonos című meséjének animációs adaptációja.

A Volt egyszer egy kertész a legkisebb korosztálynak szóló animációs egyedi film, mely Máté Angi Egy susogó levél című könyvének egyik meséje alapján készült. Atmoszférikus történet egy burjánzó kert és a hatalmas növényeket ápoló aprócska kertész különleges kapcsolatáról. A pici kertész egy csodálatos kert hatalmas virágait gondozza, ápolja teljes odaadással. Miközben minden idejét és energiáját a kertnek szenteli, elfelejtkezik egy fontos dologról, a kert születésnapjáról. A kert azonban figyelmezteti a különleges eseményre, így a kertész boldog születésnapot kívánhat neki és kifejezheti szeretetét. 

A 4 perces film nagyon hasonló a versfilmekhez, ami leginkább rövidségének, szövegének és Hámori Gabriella csodásan érzékeny narrációjának köszönhető. Tompa Bori egyébként már készített versfilmet a MOME-nak (Demény Péter: Ágóbágó AlmaSzalóki Ági, Tamkó Sirató Károly: Pista bácsi), szóval nem volt ismeretlen számára az adaptáció.

Tovább

Ezeket az egészestéseket ajánljuk a 15. Anilogue-on

November 29-én kezdődik a 15. Anilogue, ahol 5 napon keresztül több száz animációt lehet látni, a vetítéseken kívül pedig számos szuper kísérőprogramon vehetnek részt az animáció szerelmesei. A bőséges programból most az általunk legjobbnak tartott egészestés animációkat válogattuk össze.

Nagyon várjuk a fesztivál nyitófilmjét, a Have a Nice Day című alkotást, mely már a Berlinalén tartott premierje után hírhedtté vált: a kínai kormány meghiúsította a világ legnagyobb animációs eseményén, az Annecy-i Nemzetközi Animációs Filmfesztiválon való szereplését, ugyanis politikai cenzúra miatt kitiltatták a fesztivál programjából. Valószínűleg azért, mert a film nyers humora görbe tükröt tart a különböző emberi viselkedéseknek és a társadalmi viszonyoknak, miközben stilizálja napjaink Kínájának közhangulatát, mely a megrekedtség és az új kezdet között áll. A szereplők bolyonganak és furcsa módon elveszettek a pontosan megrajzolt, de markánsan megváltoztatott városképek között. A kapitalizmus jelei és szimbólumai mindenhol visszaköszönnek, de a legtöbb ember ki van zárva az eme jelek adta élet ígéretéből.

have_a_nice_day_02.jpg

Jian Liu: Have a Nice Day 

A Zombillenium Arthur de Pins kultikus képregényén alapul és egy kifordított Disneylandről szól, melyben a címadó vidámpark tagjai élőhalottak, vérfarkasok, vámpírok és egyéb rémségek. Egy minőségellenőrnek nagyon szúrja a szemét a park, ezért megpróbálja bezáratni, végül pedig ő válik Zombillenium legújabb alkalmazottjává, miközben az élők világában ott várja lánya, Lucy. A filmet Alexis Ducord és Arthur de Pins közösen jegyzi, megtartva a hollywood-i narratívát, de európai stílusjegyekkel felruházva.

zombillenium.jpg

Alexis Ducord, Arthur de Pins: Zombillenium

Nagy kedvenccé vált A csúnya gonosz róka, amely nemcsak gyerekeknek nagyon jó szórakozás, de a felnőttek számára is nagyon humoros és élvezetes film - és ezt saját tapasztalatból írom. Az Oscar-díjra jelölt animátor és képregényrajzoló Benjamin Renner (Ernest & Celestine) saját mesekönyveit adaptálta, melyekben egy tanyán élő állatok humoros mindennapjait mutatja be. Ez lehetne unalmas is, de cseppet sem az, nagyon szelíd humora van a filmnek, mégsem válik közhelyessé vagy feledhetővé, mert remek karaktereket és aranyosan abszurd konfliktusokat írt meg Renner, mindezt pedig a klasszikus animációs stílusban tálalva.

big_bad_fox_and_other_tales.jpg

Tovább
süti beállítások módosítása