Micsoda pompás fesztivál! – kiálthatnánk föl a Primanima egyik fő attrakciójának címét parafrazálva. És valóban: az idei kínálat ajánlóját képtelenség volna rövidebbre sikeríteni, annyira magas a versenybe válogatott művek általános színvonala. Azt meg csak nem hagyhatjuk említés nélkül, hogy idén először fesztiválbusz is lesz.
A Primanima idén immár hetedszer bizonyítja, mennyire jó szeműek a szervezői, s milyen pontosan húzzák meg a határokat. Az első animációt fókuszba állító budaörsi fesztiválon gondosan mérlegelik: segíthet-e a műhelymunkáénál szélesebb nyilvánosság az alkotónak, vagy inkább szűkebb körben kell érjen még a tehetsége. A Primanima elmélete és gyakorlata amiatt annyira megnyerő és vonzó, mert családiasan elfogadó, ám hozzáértő, optimális terepet biztosít a pályakezdéshez. Nagy szükség van rá, és úgy jó, amilyenné az évek alatt formálódott: zsűrikkel, díjakkal jól teljesíti, amit vállal. Az inkubáció legfontosabb feladata felkészíteni a nagypályára lépni készülőt, szokjon hozzá, hogy milyen a boksz, s hogy ennél bizony csak keményebb lesz.
A fesztivál népszerűségét mutatja, hogy tartósan 500 körüli nevezés érkezik évek óta, ezúttal 26 országból. Ebből a mennyiségileg is jelentős alkotásból összesen 61 rövidfilmet (14 elsőfilmet, 26 diplomafilmet és 21 diákfilmet), s ezek mellé 32 gyerekfilmet választottak versenybe.
A díjakat most is háromtagú nemzetközi zsűri ítéli oda: lengyel-magyar színekben Ducki Tomek animációs rendezőt, az észt Kreet Paljast, a budapesti Anilogue programigazgatóját és Pálos György Ali filmrendezőt, producert üdvözölhetjük Budaörsön. Újdonság ugyanakkor, hogy a gyerekfilm versenyprogramot a közönség mellett szakmai zsűri – Balázs Zoltán, a nagyváradi Partiumi Keresztény Egyetem Képzőművészeti Tanszékének vezetője, Czakó Judit vágó és Gelley Bálint animációs rendező, producer – is elbírálja majd.
A Primanima fődíja mellett kiosztják a legígéretesebb magyar alkotónak járó George Pal-, valamint a legnépszerűbb magyar animációnak járó Macskássy Gyula-díjat (támogató: NMHH). A két éve alapított, Csermák Tiborról elnevezett díjat a gyerekközönség szavazatai szerint legnépszerűbb mesefilm kapja. Jutalmazzák a legjobb elsőfilmet, a legjobb diplomafilmet, valamint a legjobb diákfilmet is. Ezek mellett szakemberek döntenek az animációnál annyira fontos hangkulisszáról, s a közönség, a diákzsűri és az ugyancsak nem szakemberekből verbuvált PrimAlter zsürorai is osztanak díjat.

Diyala Muir: Blue Hands
Az első animáció többnyire arról tanúskodik, hogy az átütő tehetségnek is mennyit kell tanulnia, míg a kisujjában lesz a gyakorlat. A Primanimán is találkozhatunk olyan alkotásokkal, ahol az erős történet elfedi az animációs technikai hiányosságokat. Ilyen filmek készítője Diyala Muir, a londoni Royal College of Arts hallgatója, akinek A buli másnapja (The Day After the Party, 2016) című alkotásának karrierjét, bizton állíthatjuk, a Primanima indította el. A szaggatott, mindvégig feszülten depressziós filmet itt díjazták először a legjobb vizsgafilm díjával, 2018-ban pedig hazájában is elnyerte a legjobb egyetemista film díját. Idén a Kék kezekkel (Blue Hands) versenyez, amelyben egy gyászfolyamat lassú, ám annál nyomasztóbb etapjaiból kapunk ízelítőt.


