Március 25-én, az Észt Hét keretében ismét lehet találkozni a legfrissebb észt animációkkal: az Új ész animációs blokkot 16 órától a Művész moziban, április 5-én, 17-órától pedig a szegedi Grand Caféban lehet látni.
Az idei Észt Héten sem maradunk animációk nélkül: az esemény zárónapján az észt animáció legfrissebb alkotásaiból láthatunk válogatást a Művész moziban, illetve a szegedi Grand Caféban. A hét animáció között szerepelnek stop motion darabok a nagy presztízsű Nukufilm stúdiótól, három kisfilm az Észt Művészeti Egyetemről, de Ülo Pikkov és Chintis Lundgren új animációját is vetítik.
Chintis Lundgren filmjei abszolút közönségkedvencnek számítanak az animációs fesztiválokon, mert egyszerre kedvesek, humorosak, tele vannak érzelemmel és apró, hétköznapi problémákkal, emellett pedig fontos társadalmi kérdéseket dolgoznak fel: az élet Hermannal című animációja például az alárendelő párkapcsolatokat mutatja be, melyben egy pedáns kiscica szolgálja ki a punk patkányt - és közben próbálja megváltoztatni, az Észt Héten vetített Manivald pedig szintén egy társas kapcsolatot helyez a középpontba. A főhős Manivald kora ellenére még mindig a gondoskodó anyjával él, aki mindenben kiszolgálja őt. Ám egy napon megjelenik Toomas, a mosógépszerelő, aki felborítja a harmonikus életüket és új élményeket szerez az anyának, Manivaldot pedig nagy lépésre készteti.
Hasonló, a komfortzónájából kilépő főhőse van Rino Unt bábanimációjának, a Maria és a hét törpének. Maria egy kolostor falai közt magányosan élő apáca, akinek mindennapos rutinja, hogy lenyírja a füvet a kertben, miközben arról álmodozik, hogy nincs egyedül és gondoskodhat valaki másról is. Sőt, vágyakozva nézi a kolostor kapuja előtt elhajtó motoros nőt, aki kívülről felszabadultnak és boldognak látszik az életétől. Végülis az ember társas lény, láttunk már példát arra, hogy egy magányos ember a körülötte lévő tárgyakból készített magának partnert, Maria sem kivétel ezek közül.
Rino Unt: Maria és a hét törpe
Kísérleti jellegű, élőszereplős részekkel kevert tárgyanimációs dokumentumfilm - így lehetne jellemezni Ülo Pikkov filmjét, Az elengedés történetét. Pikkov darabja szimbolikusan mesél a felejtésről, az emlékek fel-felbukkanásáról és arról, miképpen próbáljuk elnyomni azokat. A kezdő idézet egy árvaházban felnőtt lányhoz szól, így a film elsősorban az árva gyerekek által átélt, vélhetően negatív élményeket jeleníti meg elvonatkoztatva a konkrét eseményektől.
Csodaszép mágikus realista darab Elin Grimstad Örök vadászmezők című animációja, mely keveri a tárgyanimációt és a papírkivágásos animációt, és melynek minden egyes layerét külön üveglapokon mozgatták. A film főhőse egy gyerek testvérpár, akik egy kis sziget partján és erdejében keresnek halott állatokat, hogy eltemessék őket a sírkertjükben, az Örök vadászmezők helyén, ahol feldíszítik a sírokat és énekelnek vagy verseket szavalnak nekik, az állatok pedig újra életre kelnek. A szigeten él egy vadász is, aki az állatok megöléséért, az ő kegyetlen gyilkosságait fordítják a gyerekek valami pozitívba, és tanulják meg mit is jelent a halál.
A hosszabb filmek mellett találunk rövidebb szösszeneteket is az Észt Művészeti Egyetemről: Lucija Mrzljak Sarok című animációja a címben szereplő helyen játszódik, ahol "minden geometrikusan viszonylagos, amikor a perspektíva és a gravitáció törvénye trükközni kezdenek veled". A kétperces darab inkább a kép és a hang játéka, melyben a humort éppen a köztük lévő ellentét adja. Leonyid Smelkov Körteeső című alkotása ennél még egyszerűbben épül fel: hányféleképpen eshet a fejünkre egy körte? Hogy tudunk kitolni a fejünkre esni akaró körtével? Vajon elkerülhetjük a fejbe kólintást? Szintén az Észt Művészeti Egyetemen készült egy nagy kedvencünk, Sander Joon Moulinet című animációja, melyben két vívó a párbaj után nekiindul lekövetni a fonalat, ami valamihez láncolva tartja. Az egzisztencialista, lét kérdéseit kereső darab tele van apró geggel, melyek többnyire egy random megjelenő fehér alak okos idézeteiből származnak: "Vannak dolgok, amiket maguktól értetődőnek veszünk, másokat képtelenek vagyunk megérteni, akármennyire is próbáljuk." Eképp a filmet is felfoghatjuk sokféleképpen, de lehet nem is kell keresnünk benne semmilyen mélyebb értelmet.
További információk az Észt Hét és a Művész mozi oldalán.