Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

Négy magyar animációs rövidfilm versenyez Annecy-ban

2018. március 15. - Herczeg Zsófi

Nyilvánosságra hozták az idei Annecy-i Nemzetközi Animációs Fesztivál rövidfilmes programját, melyben négy magyar animációs kisfilm szerepel.

Június 11. és 16. között rendezik meg az egyik legnagyobb európai animációs eseményt, az Annecy-i Nemzetközi Animációs Fesztivált, melyre a tavalyit megdöntve rekord mennyiségű nevezés érkezett: az idei fesztiválra több mint 3000 filmet neveztek 93 országból, melyek közül 130 alkotást válogattak a rövidfilmes versenyprogramba, az alábbi 5 kategóriába: 

  • 46 animáció a rövidfilmes versenyprogramban,
  • 8 alkotás az Off-Limits blokkban,
  • 18 film a Perspectives szekcióban,
  • 10 kisfilm a fiataloknak szóló Young Audiences programban,
  • 48 alkotás a diplomafilmes versenyszekcióban.

A szervezők március végéig nyilvánosságra hozzák a TV-sorozat és alkalmazott animáció versenyblokkokba beválogatott alkotásokat is, az egészestés (verseny- és versenyen kívüli) filmeket pedig április végén jelentik be.

annecy_2018.jpg

Tavaly két magyar animáció szerepelt a versenyprogramban: Wunder Judit MOME Anim mesterszakos munkája, a Kötelék a diplomafilmes versenyszekcióban, a MOME Anim alapszakos Halasi Bálint és a média design szakos Lazin Damján a Francia Intézet számára készített ID szpotja, a Le Chef pedig az alkalmazott munkák blokkjában. Idén viszont négy magyar animációs rövidfilmnek is szurkolhatunk!

A rövidfilmes versenyprogramba került Traub Viktória nemrég debütált második egyedi filmje, a Sellők és RinocéroszokA történet főhőse a 8 éves Tilda, akinek emlékképei szürreális vízióként elevenednek meg. Groteszk, esendő, vágyakozó, szeretetre éhes emberek veszik körül a kislányt. Jelenetről jelenetre tárul fel egy család titkokkal teli múltja. Cirkusz és képzelet, vágy és valóság, bánatból rinocérosz, szexusból sellő. A karakterek átlépik testük határait, a múlt képeiből és egymásból alakulnak, transzformálódnak. A szeretet és a kapcsolódás konstans hiánya keretezi a filmet. A filmről korábban azt írtuk, hogy a rendező első egyedi filmjéhez, a Vastojáshoz hasonlóan ez is keveri a valóságot és a szürrealitást, de itt már sokkal inkább a groteszk felé véve az irányt. Míg a Vastojásban a mesei részeket a türkiz színek jellemezték, addig a Sellők és Rinocéroszokban a piros dominál, illetve nagy különbség, hogy ugyan mindkettő egy gyermek szemszögéből mesél, a Sellők... mégis inkább a felnőtt közönséget célozza.

A MOME animációk már visszatérő vendégnek számítanak az annecy-i fesztiválon, idén pedig két mesterszakos diplomafilmet is beválogattak a diplomafilmes versenyszekcióba. Varga Tímea Még nem című filmjének főhőse egy kisfiú, aki hiába vár az édesanyjára a játszóházban, ezért elindul, hogy megkeresse. Egymás mellett, változatos helyszíneken bontakozik ki két sors, két életút, melyek talán sosem keresztezik egymást. Timi a Filmhu-nak adott interjújában a film keletkezéséről mesélt: "Egy barátnőmtől kapott Erdős Virág kötetben találtam rá a Május című novellára, ami A kék madárcímű film egy jelenetére emlékeztetett. Két kisgyerek szerepel benne, akik furcsa létsíkokban bandukolva egyszer rátalálnak a meg nem született gyerekek világára. Sokáig kísértett ez a sztori, ezért úgy döntöttem, hogy elmegyek Erdős Virághoz a jogokkal kapcsolatban, és ez lesz a diplomamunkám. A novellában egy bácsi és egy kisfiú beszélget, ebből a jelenetből indul ki a film is. Olyan karaktereket raktam bele, akikkel minden nap találkozom, és volt olyan, aki több személy keverékéből született."

Hegyi Olivér diplomafilmje, a Take Me Please egy párkapcsolat széthullásának utórezgéseit mutatja be egyszerre humoros és maróan fájó, átélhető módon. A fiú bizonytalan, de szakítani sincs ereje, végül a lány bontja fel a kapcsolatukat, a következő találkozásukkor pedig már az új barátjával van. A lesújtó valósággal történő szembesülés miatt a fiú menekülni kezd, a sors pedig megajándékozza egy váratlan kalanddal és lestoppol egy francia kocsit. A menekülésből egy új valóság csírázik ki: a franciákkal való utazás lesz a jelen valóság, ám a fiú visszasüllyed múltjába, elréved hibáin, álmodozásai újra felülemelkednek valóságán és a gyakorlatban ismét kudarcot vall, megint képtelen határozottan állást foglalni. A pillanat hevületében lelkesedik vagy épp kedvetlenedik el, és ez a magatartás hosszútávon megfosztja őt hitétől.

A negyedik magyar alkotás Kelen Bálint Xamarim című munkája, mely a Perspectives blokkban versenyez, amely leginkább a kísérleti jellegű animációknak ad teret. Szuper látni, hogy egy olyan alkotó munkáját is beválogatta az egyik legnagyobb európai animációs fesztivál, aki a fősodron kívülről érkezik, animációs tudása legfőképp a saját szorgalmának köszönhető. Bálint 2005-ben végzett a Szent György Média és Informatikai Szakgimnáziumban, azóta webdesignerként, animátorként és tervező grafikusként dolgozik, részt vett többek közt a Bab Berci kalandjai, a Patrik & Theo, valamint a Luther Márton élete című sorozatok készítésében. A hétperces Xamarim a 2017-es KAFF-on volt látható.

UPDATE Ezen kívül a MIFA pitchfórumán szerepel Vácz Péter a Noé fája című stop motion filmtervével, mely nemrég különdíjat kapott a Visegrádi Animációs Fórumon. A karácsonyi tv-speciálként készülő film főszereplője a 13 éves Noé, aki karácsonykor rájön arra, hogy a mellkasából kinövő fától való megszabadulásának egyetlen módja, ha megtanulja kifejezni a szülei válásával kapcsolatos érzéseit. 

vacz_peter_x_noe_faja_tesztkep.jpg

Vácz Péter: Noé fája

süti beállítások módosítása