Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

Animációsok az MMA Ösztöndíj Programjában

2024. június 25. - Herczeg Zsófi

Több mint 900 művész adta be pályázatát a hároméves művészeti alkotómunkát támogató ösztöndíjra, amelyet hetedik alkalommal hirdetett meg a Magyar Művészeti Akadémia (MMA). A 100 kiválasztott alkotó között három (plusz egy) animációs van, ketten animációs projekttel készülnek, egyikük egy gyerekkönyv-sorozaton dolgozik, egy élőfilmes alkotó pedig linómetszet animációt csinál.

A 2018-ban indult − programszerű, három évre szóló – ösztöndíj célja az alkotó- és előadó-művészeti, valamint művészetelméleti tevékenység támogatása, a magas színvonalú művészi és művészetelméleti tevékenységek anyagi feltételeinek megteremtése mellett az ösztöndíjasok szakmai kapcsolatainak bővítése, alkotásaik népszerűsítése, életpályájuk dokumentálása. A nyertesek a pályázathoz benyújtott munkatervük megvalósítására havi kétszázezer forintos juttatást kapnak három éven át.

A film- és fotóművészet kategóriába 214-en jelentkeztek, ezek közül 14 projektnek szavaztak zöld utat. A 10 tagú döntőbizottságot az MMA elnöke és az általa felkért bírálóbizottsági tagok alkották: Turi Attila (a bizottság elnöke), dr. Solymosi-Tari Emőke, Gaál József, Kékedi László, Rátkai Erzsébet, Salamin Ferenc, Sára Ernő, Tóth Péter, Vári Fábián László, Zsigmond Dezső. A támogatásra érdemes munkákat az akadémikusok külső szakértők bevonásával, velük együttműködésben bírálták el. A nyertesek listája az MMA oldalán olvasható.

mma_osztondij_2024.jpg

Pittmann Glória, Lovrity Anna Katalin, Bakos Barbara

Lovrity Anna Katalin 2016-ban diplomázott a MOME animáció mesterszakán a Vulkánsziget című kisfilmjével (nézd meg itt), mely a 67. Berlinale Generation szekciójában debütált, majd számos, rangos nemzetközi filmfesztiválon szerepelt. 2017-ben részt vett az Animation Sans Frontiers nevű nemzetközi filmfejlesztő programban. 2018-ban bemutatta a CEE Animációs Fórumon (akkor még Visegrad Animation Forum) a Citrom és márvány című filmtervét, majd októberben elnyerte a NEF Animations egy hónapos forgatókönyvírói ösztöndíját.

2022-ben készült el a Rozi és Zafír című gyereksorozatának pilot epizódja a Nemzeti Filmintézet támogatásával. A sorozatot 2021-ben pitchelte a CEE Animációs Fórumon, ahol elnyerte a Cartoon Springboard különdíját, amivel kijutott a valenciai Cartoon Sprigboard pitchfórumára is. 2023-ban ösztöndíjjal vett részt Gelley Bálint producerrel a CEE Animációs Fórumon. Az MMA hároméves ösztöndíjában a Rozi és Zafír sorozatot fejleszti tovább.

Jelenleg látványtervezőként vesz részt a Marék Veronikáról szóló portréfilm forgatásában, aki a legnagyobb példaképe. Katát kezdetektől fogva izgatja az történetmesélés és a vizuális művészetek, az animációs médiu segítségével pedig mindkét területen kísérletezhet. Szimbolikus történetein keresztül igyekszik elmesélni az emberi élet meghatározó változásait rövidfilm és képeskönyv formájában.

rosie-and-sapphire.jpg

Rozi és Zafír - A rózsaszín fű

Pittmann Glória elvégezte a MOME animáció alap- (2017) és mesterképzését (2022), 2020-ban vendéghallgatóként Gentben töltött egy évet, ahol animációt és illusztrációt tanult. Alkotói munkáiban általában személyes élményekből indul ki, a múlt és az emlékezés, a személyes perspektíva fontos szerepet játszik művészetében. Szívesen dolgozik olyan projekteken, amelyek legfőbb célja, hogy érzelmileg kapcsolódjanak a nézőkhöz. A rajzolás fontos szerepet játszik munkájában, ezen keresztül próbálja elemezni, értelmezni a körülötte lévő világot. Ebből kifolyólag gyakran dokumentarista szemlélettel figyeli a környezetét, a hétköznapi élet apróságai, szépségei, a megindító emberi pillanatok és a keserédes hangulatú abszurd humor kifejezetten vonzza.

Filmjei többször szerepeltek hazai filmfesztiválok versenyprogramjaiban, 2022-ben pedig egy festménye felkerült a II. kerületi Frankel Leó út 46. számú ház falára. A közel 300 négyzetméteres köztéri alkotás a MOME és a Színes Város Csoport közreműködéseként a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával jött létre. Az MMA hároméves ösztöndíjprogramjában, a támogatási időszaka alatt egy szociális otthon lakóiról szóló rövidfilmtervet, illetve egy személyes hangvételű kiadványban megjelenő illusztrációsorozatot szeretne fejleszteni.

Bakos Barbara 2012-ben diplomázott a MOME animáció szakán, majd rendezőként és art directorként dolgozott különböző hazai és külföldi projektekben (pl. a Hajótöröttek sorozaton, A kockásfülű nyúl - Robotnyúl, TED-ED - The Seven Planets Riddle, stb). 

2014-től 2022-ig nemzetközileg a London-New York-i székhelyű The Bright Agency reprezentálta mint illusztrátort, miközben olyan kliensekkel dolgozott együtt, mint a Penguin Random House, a Simon and Schuster, az Usborne vagy az Oxford University Press. Jelenleg a Magpie Illustration Agency társalapítója és művészeti vezetője, ami egy kizárólag magyar művészeket reprezentáló kezdeményezés. Emellett animációs filmrendezőként, art directorként és könyvillusztrátorként is dolgozik.

Az MMA hároméves ösztöndíjprogramjában egy könyvsorozatot készít, melyet ő ír és illusztrál: a könyvsorozat Rockenbauer Pál munkássága előtt tiszteleg, ami által a mai gyerekek bepillantást nyernek az Országos Kéktúra varázslatos világába és bejárhatják hazánk tájait.

A három animációs alkotón kívül az élőfilmes Schnabel Annabella Stefánia is részben animációs projekttel pályázott az MMA ösztöndíjára. A hároméves periódus alatt befejezi a linómetszet animációját, A gyász sárga is lehet című kisfilmet, ami korábban a Filmjus Egyesület forgatókönyvírói pályázatán nyert támogatást, és Primanima Jumpstart workshopjában fejlesztette.

A gyász sárga is lehet egy nem-lineárisan mesélő emlékfolyam, melynek központi témája az elmúlás. A film a veszteség személyes emlékeit állítja a középpontba, melyek mint mozgó csendéletek, emlékfoszlányok elevenednek meg, hol drámai, hol filozofikus, hol pedig humoros kommentárral. A személyes veszteség és félelem azonban egy kollektív térré tágul, melyben az elmúlás egyetemes élménye sokszínű spirituális olvasata ütközik a banális hétköznapokkal. A film alapötletét a rendező Minden reggel... című linóplakátja adta, amivel a Ferencvárosi Óriásplakát pályázaton nyert 2021-ben. A rövidfilm egy nagy tradíciójú képgrafikai eljárással készül, linómetszéssel, melynek technikai kivitelezése mélyen követi a gyászmunka fájdalmát és repetitív rutinját. A produkció alapja egy 10 oldalas forgatókönyv, amely a Jumpstart programban készült. Jelenleg folyamatosan bővíti a film animatikját.

Schnabel Annabella 2015-ben szerzett diplomát az ELTE Filmelmélet - Filmtörténet alapszakon, ahol akadémikus képzésben részesült, majd a filmkészítés iránya felé fordult. 2019-ben diplomázott a Színház- és Filmművészeti Egyetem gyártásszervezés alapszakán. Az itt töltött idő alatt azonban a filmrendezés irányába fordult, ezért filmrendező mesterszakon folytatta tanulmányait. 2020-ban szerzett diplomát Gothár Péter és Schwechtje Mihály osztályában, diplomafilmje az Anyám macskája, melynek világpremierje az A-kategóriás 43. Moszkvai Nemzetközi Filmfesztiválon volt. Diplomafilmje azóta számos rangos nemzetközi fesztiválon nyert elismerést, mellyel kvalifikálttá vált a 2023-as Diák Oscar nevezésre. Korábbi rövidfilmjei (Tinder meccs, Beutaló nélkül sehova) számos nemzetközi és hazai fesztiválon nyertek elismerést, világszerte több, mint 40 fesztiválon.

Forrás: MMA

süti beállítások módosítása