Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

Magyar projektek uralják a 9. CEE Animációs Fórumot

2021. március 10. - Herczeg Zsófi

Hat magyar projektet válogattak be az idei CEE Animációs Fórumra, amivel Magyarország toronymagasan vezeti a beválogatott filmterveket a régióból. A fórumot a járvány miatt online és két részletben tartják meg.

A CEE Animációs Fórum (korábban Visegrádi Animációs Fórum) a közép-kelet-európai animációs szakma legnagyobb megjelenési platformja, mely kilenc éves fennállása alatt erős szakmai bázist épített ki. A kiválasztott projektek vezetői lehetőséget kapnak konzultálni a meghívott szakemberekkel, akik hasznos visszajelzésekkel és tanácsokkal látják el őket az előadásukkal, a forgatókönyvvel vagy a gyártási tervükkel kapcsolatban. A pitchfórum résztvevői koprodukciós partnert is kereshetnek a több száz meghívott animációs szakember között: producerek, fesztiváligazgatók, forgalmazók, befektetők, valamint televíziós műsorszolgáltatók és nemzeti filmalapok képviselői is jelen lesznek a Fórumon, akik azért jönnek, hogy eszmét cseréljenek az új művészeti irányvonalakról, látásmódokról és lehetőségekről, finanszírozási módszerekről és további fejlesztési stratégiákról.

Az idei fórumra rekord mennyiségű, 116 projektet neveztek 27 országból, melyek közül 42-t válogattak a programba. A legtöbb beválogatott projekt közép-kelet-európai: 6 magyar, 4 szlovák, 3 horvát, cseh, francia, holland és szlovén, 2 ciprusi, német, litván, lengyel, spanyol, valamint 1-1 tervet választottak Bulgáriából, Írországból, Olaszországból, Norvégiából, Romániából, Svájcból és Ukrajnából.

ceeaf_banner_project_selection.png

2017 óta majdnem duplájára nőtt a beválogatott projektek száma, illetve két új kategóriát is bevezettek: az XR és a diákfilmeknek szóló Rising Stars versenyblokkot – mondta Matija Sturm, a CEE Animációs Fórum vezérigazgatója. A Rising Stars elindításával két célja volt a szervezőknek: egyrészt növelni az iskolai projektek minőségét azáltal, hogy az alkotók valós piaci versenyhelyzetben próbálhatják ki magukat, másrészt hogy a CEE Animációs Fórum párbeszédet kezdeményezzen a régió iskolái között.

Az idei évben szinte ugyanannyi női rendező filmterve szerepel a programban, mint férfié: a rendezők 47% nő, míg a producerek között a nők aránya 46%. A kategóriák vezetői viszont mind nők: Zofia Jaroszuk (egész estés filmek), Temple Réka (sorozatok és tv speciálok), Aneta Ozorek (rövidfilmek), Manu Weiss (XR projektek) és Falvai Györgyi (Rising Stars).

A járvány miatt a fórumot online és két részletben tartják meg: a hagyományos pitchfórum, immár 5 kategóriával április 26. és 29. között lesz online, a csehországi Anifilmmel kooperációban megrendezett szakmai programot pedig május 4. és 9. között tartják. 

 ***

Az egész estés versenybe hét projektet választottak, köztük Richolm Orsolya Tanár úr (Senior Crush) című filmtervét is. Orsi az SZFE filmdramaturg szakán végzett, de már tanulmányai alatt készített analóg technikával animációs kisfilmeket, melyeket többek közt a Primanimán is láthattunk. Korábban már interjúztunk Orsival, akkor a rövidfilmjeiről is kérdeztük (amik megtekinthetők online), a Filmklub Podcast adásában pedig egész estés filmtervéről is beszélt.

A Tanár úr a 2000-es évek Budapestjén játszódik, főszereplője a 16 éves, szeretetéhes Piroska, aki minden alkalmat megragad, hogy a középpontban legyen. Egyetlen ember lát át a felszínes viselkedésén: a suli mogorva és szűkszavú rendszergazdája, Ivrigy. A lány idővel elkezdi értékelni a férfi őszinte érzéseit, ez az új tapasztalat pedig lángoló szerelmet gyújt iránta, viszont a férfi visszautasítja. A szeretetéhség és az elutasítás között vergődő lány lassan kialakítja azt az empatikus ént, amely elfogadni és adni is képes a hőn vágyott, őszinte szeretetet.

A Tanár úr egy coming-of-age filmterv, ami egy zilált tinédzserlány meghatározó életszakaszát mutatja be egy nem mindennapi szerelmi viszonyon keresztül. A projektet az ULab-nál fejleszti a rendező, producere Ausztrics Andrea.

richolm_orsolya_x_senior_crush.jpg

Richolm Orsolya: Tanár úr (Forrás: CEE Animation)

A sorozatok és tv speciálok kategóriájába 11 tervet választottak, ami közül kettő magyar projekt: M. Tóth Géza Mitch-Match szériája, valamint Lovrity Anna Katalin A rózsaszín fű című sorozatának Rozi és Zafír (Rosie and Sapphire) pilot epizódja.

M. Tóth Géza Matches, vagyis Gyufák című kisfilmjéről írtunk korábban, többek közt azért, mert Oscar-kvalifikáló díjat is nyert. A kisfilm alapján készülő Mitch-Match sorozat főszereplője egy szál gyufa, aki minden egyes epizódban útnak indul, és sok-sok különös, játékos és fantáziadús kaland végén mindig visszatér a dobozba. Egyetlen szál gyufa, egyszerű használati tárgy, egyúttal végtelen lehetőség a játékra, a fantázia szabadon engedésére. A sorozat a KEDD animációs stúdióban készül, producere M. Tóth Géza.

m_toth_geza_x_mitch_match.jpg

M. Tóth Géza: Mitch-Match (Forrás: CEE Animation)

Lovrity Anna Katalin 3-4 éves korosztálynak szánt A rózsaszín fű című sorozata a barátságról szól, melyből kiderül, hogy amit egymástól kaptunk vagy tanultunk, az segíthet átvészelni a nehezebb pillanatokat, még akkor is, ha már távol vagyunk egymástól. A sorozat közvetetten arról is beszél, hogy mit tanulhatunk más kultúráktól, és ez hogyan segíti az otthoni boldogulásunkat. A sorozatot a CUB animációs stúdiónál fejleszti a rendező, producere Gelley Bálint. Kata nem először szerepel a CEE Animációs Fórumon, 2018-ban a Márvány és citrom kisfilmtervét válogatták a rövidfilmes versenybe.

lovrity_kata_x_rosie_and_sapphire.png

Lovrity Anna Katalin: Rozi és Zafír (Forrás: CEE Animation)

A rövidfilmes versenyblokk 11 projektje közül kettő magyar: Pataki Szandra Albert című stop motion filmterve, illetve Daniel Gray Milu kutyája című könyvadaptációja.

A METU-n végzett Pataki Szandra Albert című filmjének főszereplője egy neurotikus perfekcionista, aki minden erejét bevetve kész segíteni kollégái életén, akkor is, ha ők ezt nem akarják. Ugyan a jószándék vezérli, kollégáival mégsem sikerül megszerettetnie magát és beilleszkednie a közösségbe. A film Albert személyiségfejlődését mutatja be sajátos perfekcionista világképén keresztül, ahol az élet olyan, akár egy hatalmas tetrisz játék.

A projekt 2019-ben, a lengyelországi Animarkt Stop Motion Fórumon elnyerte az Ale kino+ díjat, vagyis az Ale kino+ tévéadó megveszi a kisfilm vetítési jogait, amikor elkészül. A film a Mythberg Films stúdiójában készül, producere Endrényi Krisztina.

pataki_szandra_x_albert.png

Pataki Szandra: Albert (Forrás: CEE Animation)

Daniel Gray Milu kutyája című filmjének főszereplője egy erdőben élő magányos lány, aki annyira vágyik egy kutyára, egy barátra, hogy amikor belebotlik egy kismackóba, el akarja hinni róla, hogy egy kiskutya. Ahogyan a "kiskutyából" nagy medve lesz, úgy az ő barátságuk és kötődésük is egyre erősebbé válik.

A film a MOME-n végzett Máray Mariann azonos című könyvének az adaptációja, melyet 2019-ben adott ki a spanyol Kalandraka. A Milu kutyája a CUB stúdiójában készül, látványtervezője Máray Mariann, dramaturgja Domonyi Rita, a producere pedig Szederkényi Bella.

daniel_gray_x_milu_kutyaja.jpg

Daniel Gray: Milu kutyája (Forrás: CUB)

A Rising Stars, vagyis az ifjú tehetségek versenyébe 10 projekt került, köztük egy magyar résztvevővel: Tőkés Anna The Last Drop című filmtervét mutathatja be, mely egyben a MOME Anim diplomafilmje lesz. 

A kisfilmben bepillanthatunk a ritmikus sportgimnasztikázó csapatok működésébe. A versenyt nézve összhangot látunk a szőnyegen, ahol mindenki könnyed mozdulatokkal hajtja végre gyakorlatát a csillogó-villogó dresszében. A tökéletesség látszata mögött azonban tinédzser lányok állnak, akikben a stressz felerősíti a bennük rejlő bizonytalanságokat. Az elnyomott feszültség felszínre tör és hibákhoz vezet. Katának, a kéziszer válogatott tagjának rá kell jönnie, hogy hol kezdődik ő és hol ér véget a csapat ahhoz, hogy megtalálja a saját helyét.

tokes_anna_x_the_last_drop_2.jpg

Tőkés Anna: The Last Drop (Forrás: CEE Animation)

A korábbi években számos magyar projekt mutatkozott be a pitchfórumon, melyek közül több filmtervet díjaztak. 2020-ban Hegyi Olivér A szív kertje című filmterve a rövidfilmes versenykategória fődíját nyerte, a Detti és Drót sorozat pedig olyan díjat kapott, mellyel részt vehetnek a Cartoon Fórumon. 2019-ben a tv sorozat és speciál kategória nyertese Tamás Iván Macskakirálylány című filmterve lett, 2018-ban Vácz Péter karácsonyi tv speciálja, a Noé fája a zsűri különdíját kapta, 2017-ben pedig Szeiler Péter és Fritz Zoltán sorozatterve, a Hajótöröttek nyerte a kategória fődíját. 2016-ban Bánóczki Tibor és Szabó Sarolta Carpel című projektje kapta a legjobb rövidfilmtervért járó díjat, tv sorozat kategóriában Buda Flóra Anna és Turai Balázs Masnifej királykisasszony kalóz kalandjai című szériaterve nyert és juthatott tovább a Cartoon Fórumra, ugyanebben a kategóriában pedig Gurmai Beáta Borka és a varázsruha című sorozata lett különdíjas. 2015-ben Kreif Zsuzsanna és Bognár Éva Katinka szüfrazsett-mozgalomról szóló terve, az Operation Burning Corset lett a rövidfilmes kategória nyertese, külön elismerésben részesült Tóth Luca Superbia című elsőfilmje, a tv sorozat kategóriában pedig különdíjat kapott Tamás Iván Hogyan keletkezett a világ? című szériaötlete. 2012-ben a legjobb rövidfilm lett Kreif Zsuzsanna és Zétényi Borbála későbbi MOME Anim diplomafilmje, a francia koprodukcióban megvalósult Limbo-Limbo Travel, 2014-ben pedig a Candide kalandjai című széria lett különdíjas.

Forrás: CEE Animation

A bejegyzés trackback címe:

https://dotandline.blog.hu/api/trackback/id/tr8816455156

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása