Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

Kalózkalandok Európa pitchfórumain

2016. október 06. - Herczeg Zsófi

Kelet-Közép-Európa legnagyobb animációs pitchfórumát, a Visegrádi Animációs Fórumot május 3. és 5. között rendezték meg a csehországi Anifilm Nemzetközi Animációs Filmfesztiválon. A fórumra 20 percnél rövidebb animációs sorozat- és rövidfilmterveket lehetett nevezni. Ahogy a korábbi években, idén is szép számmal voltak magyar animációk az eseményen és a nyertesek közt is nagyrészt hazai animációs tervek szerepeltek.

A Visegrádi Animációs Fórum TV sorozat kategóriájának győztesét nemcsak pénzjutalommal díjazzák, hanem a Cartoon Forumon való részvétellel is. Idén taroltak a magyar animációk a VAF-on, a nyertes televíziós széria pedig Buda Flóra Anna és Turai Balázs Masnifej királykisasszony kalóz kalandjai (The Piracy of Princess Priceless) című terve lett, különdíjat pedig Gurmai Beáta és Benkovits Bálint kapott a Borka és a varázsruha című sorozattervükért.

Turai Balázs, Buda Flóra Anna és Draško Ivezić producer (Forrás: VAF)

A Masnifej királykisasszony... című sorozatról egy interjúban meséltek az alkotók: "Masnifej királykisasszony Kakkendorf-ból származik, ami egy olyan katonai színezetű, autoriter erődítményváros, ahol arra oktatják a gyerekeket, hogy minél több ellenséget szerezzenek és az egész világra ellenségesen gondoljanak. Ebben a bezárt, mogorva társadalomban hall először Masnifej királykisasszony az egyik ellenségfajtáról, a kalózokról és felháborodik azon, hogy csak fiúk lehetnek kalózvadászok. Ezért megszökik Kakkendorf-ból a kis vízibiciklijén, és elindul, hogy felcsapjon kalózvadásznak. Találkozik is az egyik leghíresebb kalózzal, Kakapoh kapitánnyal és a furcsa, szedett-vedett társaságával, amiben van egy dinoszaurusz, egy nindzsa, három kismajom és egy sámán. Mikor megismeri őket, rájön, hogy nagyon jó fejek és mégsem fogja őket vadászni, hanem inkább beáll közéjük és együtt kalandoznak 13 epizódon keresztül. Tulajdonképpen minden állomás egy minidisztópia, amit gyerekeknek adunk elő." Az elsősorban gyerekeknek szóló szériát a horvát Adriatic Animation és a magyar CUB Animation gyártja.

A Cartoon Forumot szeptember közepén tartották, melyen négy résztvevő is volt, ezekről korábban itt írtunk. Draško Ivezić, az Adriatic Animation vezetője és a Masnifej királykisasszony… producere a VAF-nak adott egy interjút a projekttel és a Forumon való szerepléssel kapcsolatban.

buda_flora_anna_turai_balazs.png

Buda Flóra Anna & Turai Balázs: Masnifej királykisasszony kalóz kalandjai (Adriatic Animation & CUB Animation)

Először is, kérlek mesélj, mi a helyzet jelenleg a Masnifej királykisasszony kalóz kalandjaival?

Igazából még nem sok. A Cartoon Forumon való szereplés mellett a Cinekid [Film, Televízió és Új Média Fesztivál Hollandiában, ahol gyerekeknek szóló projektek szerepelnek – a szerk.] is beválogatta a programjába. Oda majd Flórával, az art directorunkkal megyünk, hogy lehetséges koproducereket találjunk és hogy bemutassuk a projektet gyerekeknek is, ami különösen érdekes lesz. A fórumra egy brit forgatókönyvíró, Clare Macdonald is elkísér minket. Ő a csapatunk új tagja, reméljük velünk fog maradni a továbbiakban is. Nagyon izgalmas egy angol forgatókönyvíróval együtt dolgozni, hiszen az angoloknak nagy hagyományuk van a gyerekeknek szóló tartalom gyártásában.

Közel 80 projekt szerepelt a Cartoon Forumon, melyek műfajilag és grafikailag is meglehetősen sokszínűek voltak. Hogyan készültetek az előadásra, hogy kitűnjetek a mezőnyből?

A projektünk már a Cartoon Springboard-on [a Cartoon Forum késő ősszel tartott kistestvére, melyen az elmúlt 5 évben diplomázott alkotók pitchelhetnek – a szerk.] is részt vett, így úgy éreztem, készen állunk. De később kiderült, hogy még sokat kell dolgoznunk azon, hogy méltó előadást tartsunk a szolgáltatóknak, és ezen egyébként még mindig sokat dolgozunk. A Cartoon Forumon volt egy forgatókönyvünk, emellett nagy segítségünkre volt, hogy elpróbálhattuk a pitchelés előtt és korrigálhattuk az ellentmondásokat. Egy szinte teltházas teremben voltunk olyan nagyágyúk előtt, mint a Disney vagy a Cartoon Network. A Forumon közel 1000 ember volt, többnyire producerek, diákok, műsorszolgáltatók és befektetők.

Hogy érezted magad a Cartoon Forumon? Első alkalommal szerepeltél rajta filmtervvel?

Nagyszerű volt találkozni a sok szakemberrel. És igen, ez volt az első alkalom, de olyan volt, mintha otthon lennék. Nem bánnám, ha a jövőben újra szerepelhetnénk a Forumon.

Milyen visszajelzéseket kaptatok akkor és azóta?

Egy nagyon hosszú listánk van ezzel kapcsolatban, szóval kicsit többet kell vele foglalkoznom. De főleg a szokásos kérdéseket kaptuk, mint például hogy működik-e önállóan a sorozat, ki valójában a főszereplő, mikor lesz belőle kész forgatókönyv, ilyesmik.

A közönségben olyan nagyágyúk voltak, mint a Netflix, a Hopster TV, a Toon Goggles és még sokan mások az animációs szakmából. Volt alkalmatok beszélgetni velük, építeni a kapcsolati hálót? Ha igen, kikkel és miért?

Igen, sok koproducerrel, szolgáltatóval és befektetővel beszéltünk. Majd meglátjuk. Hogy miért? Hogy el tudjuk készíteni a sorozatot. És hogy sok pénzt keressünk vele. (nevet)

Meddig maradtatok és mit csináltatok ezen kívül a Cartoon Forumon? Volt valami, amit szívesen látnál a jövő évi VAF-on?

Öt napot maradtunk. Szeretnék majd hasonló szintű projekteket látni a jövő évi VAF-on. Legalább tíz másik projektet megnéztem és mind csodálatosak voltak. Nagyszerű volt őket elsőkézből látni.

cartoon_forum_masnifej.jpg

Draško Ivezić, Buda Flóra Anna, Turai Balázs, Clare Macdonald (Forrás: Cartoon Forum)

Az eredeti, angol nyelvű interjú a VAF oldalán olvasható. A fordítást az oldal szerkesztőinek engedélyével közöljük.

süti beállítások módosítása