Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

A macska a legtökéletesebb a magány ellen?

2020. július 15. - Herczeg Zsófi

Júliusban tíz szuper MOME Anim film kerül fel végleg a netre, melyek ifjúkori tapasztalatokat és öregkori emlékeket dolgoznak fel, szólnak a magányról, a féltékenységről, a boldogságkeresésről, transzgenerációs problémákról, vagy éppen teljesen elrugaszkodnak a valóságtól és egy kísérteties bérházba vagy az űrbe röpítenek minket. Ötödikként Wunder Judit Kötelék című diplomafilmjét láthatjuk.

A Kötelék főhőse egy magányos nő, aki mindennapos rutinját a macskapárja és a rá való várakozás köré szervezi. A nő magánytól való félelme háttérbe szorít mindent, ami kiadná saját személyiségét, mert minden tevékenységét és gondolatát másnak rendeli alá – csak hogy ne legyen egyedül. A hatalmas, fekete macska a történet előrehaladtával egyre szimbolikusabbá válik, egy olyan illúzióvá, amit csak a nő tart fent magában, ezt az illúziót pedig továbbra is támogatva az ábrándjaival és tetteivel. De vajon meddig tartható fent ez a képzelgés, ha semmit nem kap viszont az ember...

Wunder Judit animációja néhány motívumában összekapcsolható Andrasev Nadja A nyalintás nesze című filmjével: a Kötelék is a (női) magányról szól, melyet szintén egy nő és egy macska intim kapcsolatán keresztül mutat be, hasonlóan szürreális módon, és szintén egy novella alapján készült, pontosabban inspirációként szolgált hozzá. Judit filmje ráadásul növeli azon hazai animációk számát is, melyben szimbolikusan jelenik meg a szerelmi együttlét, akárcsak Tóth Luca Superbia vagy Bárány Dániel Házibuli című rövidfilmjeiben.

wunder_judit_kotelek_13.jpg

Wunder Judit: Kötelék

Köteléket Wunder Judit írta és rendezte, a film dramaturgja Domonyi Rita, vágója Czakó Judit, hangdizájnere Beke Tamás volt, a zenét Balázs Gergely hegedűművész szerezte, a zenei rendező pedig Buttinger Gergely volt. A film a 2017-es Annecy-i Nemzetközi Animációs Fesztivál diplomafilmes versenyprogramjában debütált, a 17. Hiroshima Nemzetközi Animációs Filmfesztiválon az egyik legrangosabb elismeréssel, a Hiroshima nagydíjjal jutalmazták, itthon pedig elnyerte a 13. KAFF nagydíját.

A MOME animáció mesterszaka előtt Judit elvégezte a Magyar Képzőművész Egyetem alkalmazott látványtervezés (báb-díszlet) alapszakát is. Az anyaság előtt szabadúszó animátorként és látványtervezőként tevékenykedett, a budapesti Bábszínháznak több előadásának látványáért felelt, és díszlettervezőként dolgozott például Deák Kristóf Oscar-díjas Mindenki című kisfilmjén, valamint Kárpáti György Mór a cannes-i Cinefondation programba került Provincia című rövidfilmjén. 

süti beállítások módosítása