Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

A leginspirálóbb, ha különböző stílusok ötvöződnek – interjú Gina Thorstensennel

2019. október 04. - Herczeg Zsófi

Október 30. és november 2. között rendezik meg a 8. Primanima Nemzetközi Elsőfilmes Animációs Fesztivált Budaörsön, melyen a fókusz ismét a fiatal animációs alkotókon lesz. A négynapos fesztiválon hazai és nemzetközi diákok, fiatal alkotók rövidfilmjeit vetítik, emellett egész estés filmek, workshopok, mesterkurzusok, kiállítások és koncertek is színesítik a programot. 

A Primanima idén már negyedik alkalommal hirdeti meg a sikeres nemzetközi műhelyét, Ducki Tomek és Gina Thorstensen strata-cut workshopját (melyre október 6-ig lehet jelentkezni). A háromnapos műhely a különleges strata-cut gyurmaanimációs technika köré épül, ahol résztvevők a kísérleti animációs workshop során megtanulhatják a strata-cut fortélyait, illetve más gyurmaanimációs technikákkal vegyíthetik. Ducki Tomekkel tavaly beszélgettünk, mint a nemzetközi zsűri egyik tagja (itt olvashatjátok), Gina Thorstensent pedig ismerjétek meg az alábbi interjúból.

kamila_slocinska_and_gina_thorstensen.jpg

Kamila Slocinska dán-lengyel illusztrátor és Gina Thorstensen

A norvég Gina Thorstensen különféle területeken alkot, többek közt illusztrációkat, falfestményeket, szobrokat, bábokat, animációkat és videófilmeket is készít. Gina a barcelonai Escola Massanában szerzett diplomát 2005-ben, jelenleg pedig Oslóban, a Norvég Filmművészeti Intézet film és új média mesterszakán tanul. Nemzetközileg díjazott alkotásaival számos kiállításon, kiadványban és filmfesztiválon szerepelt. Rendezőként, animátorként és tervezőként több videóklipet is készített, többek között olyan előadóknak mint Gotye vagy LCAW és Sophie Ellis-Bextor. Állandó alkotótársai Nacho Rodríguez és Ducki Tomek. Legutóbbi projektje a román Anca Damian rendezte Marona’s Fantastic Tale, amelynek háttér- és látványtervezője volt.

Már számos műfajjal kísérleteztél: munkáid között akad illusztráció, animáció, falfestmény és szobor is. Nehezedre esik új gondolkodásmódot alkalmazni, valahányszor áttérsz egy másik technikára?

Már kezdettől fogva folyton egyik technikáról a másikra váltottam, így nem igazán érzem, hogy ilyenkor más gondolkodásmódot kellene használnom. A munkáim nagy része személyes térben született, nem sok külső irányítást kaptam. Azt hiszem, ezért is érintettem annyi szerteágazó műfajt; az a vágy vezérelt, hogy különféle anyagokat, technikákat fedezzek fel, bizonyos összefüggéseket teremtsek, és érzelmeket fejezzek ki – mindezt anélkül, hogy tudtam volna, merre is tartok pontosan. Az utóbbi időben igyekszem rendszerezettebben dolgozni, hiszen most történeteket akarok elmesélni, és már világosabban körvonalazódtak a gondolatok, amelyeket közvetíteni szeretnék. Ehhez pedig tényleg egy teljesen más gondolkodásmódra van szükség, és ez számomra bizony nem kis kihívást jelent. De dolgozom rajta, mert úgy érzem elengedhetetlen ahhoz, hogy a munkám olyan módon bontakozzon ki, ami számomra inspiráló, és amivel meg lehetek elégedve. 

A videoklip megbízásos munka. Hogyan tudod szerzőivé tenni az alkalmazott munkákat, amelyek tükrözik a saját stílusodat is?

Szerintem sok múlik azon, milyen projekt, kik adják rá a megbízást, és készek-e valóban megbízni benned a munkafolyamat során. Az első klipet Nacho Rodríguezzel készítettem. Ez egy baráti, kis költségvetésű projekt volt a Pumuky nevű spanyol együttessel, azért csináltuk, hogy szórakozzunk, jól érezzük magunkat együtt. Ez talán megadta a későbbi megbízások kereteit is, mert mindenki, aki ezután megkeresett, a mi saját világunkat akarta látni, szabad kezet adtak nekünk. Mielőtt elvállalom a projektet, általában jelzem, hogy szükségem van az alkotói szabadságra, és nem sokat mutatok meg a még nem végleges munkából. Számomra ez segíti az alkotói folyamatot, így az eredmény is jobb lesz. Persze azt szeretném, ha mindenki elégedett lenne az eredménnyel, és azt érezné, hogy a klip passzol a zenéjükhöz. Ezért még a gyártás elkezdése előtt igyekszem minél több időt eltölteni a zenészekkel, hogy megértsem, miről is szól a dal, mit szeretnének közvetíteni a videóban. Erre alapozva a legjobbat próbálom kihozni belőle, amikor hozzáteszem a munkámat, a stílusomat a projekthez. 

Hogyan tudsz együttműködni más művészekkel ennyire egyedi saját stílussal?

Imádok együtt dolgozni más művészekkel, és szerintem a legérdekesebb és leginspirálóbb dolog az, ha különböző stílusok ötvöződhetnek. Ez persze néha több erőfeszítést kíván, mert a nagyon eltérő stílusokat nem sikerül azonnal összegyúrni. De szerintem az eredmény általában gazdagabb, komplexebb, ha sikerül közös nevezőt találni más-más ötletek és kifejezési módok között. 

gina_thorstensen_x_anca_damian_2.jpg

Gina Thorstensen látványterve Anca Damian Marona csodálatos meséje című filmjéhez

Dolgoztál már egész estés animáción Anca Damian Marona csodálatos meséje című filmje előtt? Ez miben különbözött számodra a rövidfilmek és klipek készítésétől?

Ez volt az első alkalom, hogy egy egész estés filmet végigkövettem az ötlet kibontakozásától a gyártási folyamat végéig. A jelentős különbség az, hogy itt nagyon hosszú a folyamat, és annyi szakaszon, sok különböző szakmájú ember kezén megy végig, míg végül kész film lesz belőle. A saját projektjeim készítésekor nem tapasztaltam ilyen szintű szakszerűséget, ezért ebből rengeteget tanultam. Másrészt viszont az volt a benyomásom, hogy ez a film nem az egész estés animációk készítésének konvencionális útját követte. Anca egy másfajta, filozofikusabb alkotói folyamatban hisz, ami hasonlít az enyémhez, vagyis ebben az értelemben otthon éreztem magam a projektben.

Fordította: András Orsi

süti beállítások módosítása