Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

Gyurmaanimációs workshop a Primanimán

2019. szeptember 23. - dotandline

A Primanima Nemzetközi Elsőfilmes Animációs Fesztivál idén már negyedik alkalommal hirdeti meg a sikeres nemzetközi műhelyét. Ducki Tomek és Gina Thorstensen háromnapos műhelye a különleges strata-cut gyurmaanimációs technika köré épül. A résztvevők a kísérleti animációs workshop során megtanulhatják a strata-cut fortélyait, illetve más gyurmaanimációs technikákkal vegyíthetik.

A két neves animációs szakember vezetésével a műhelymunka során egy közös zenés videó készül a résztvevők közreműködésével. A workshop másik fókusza a zenére, ritmusra történő animálás: hogyan lehet megjeleníteni a zene által közvetített hangulatokat, érzelmeket, a zenei stílusokat, a különféle hangszereket.

primanima_strata-cut_workshop.jpg

A strata-cutot magyarul gyakran nevezik "szeletelős" animációnak, amelynek előfutára Oskar Fischinger, a jeles német avantgárd filmalkotó volt, aki már a 20-as években kísérletezett ezzel a technikával absztrakt filmjeiben. Például korabeli strata-cuttal hozták létre az egyik első egész estés animációs film, a német Lotte Reiniger Ahmed herceg kalandjai című árnyanimációs filmjének vizuális háttéreffektjeit is. Míg Fischinger még viasztömbökkel dolgozott, a gyurma strata-cut a 80-as évek MTV-videói révén vált emblematikussá az amerikai David Daniels videoklipjei, szpot- és reklámfilmjei révén (ld. Peter Gabriel: Big Time).

A strata-cut nagyban különbözik a többi klasszikus technikától, mivel a beállítások megtervezése az anyagból eredő véletlenszerűség miatt sokkal nehezebb. Ez egyben a technika előnye is, amelyet elsősorban absztrakt kompozíciók létrehozására használnak, de a Primanima műhelye során figurális ötletek megvalósítására is lesz lehetőség.

ducki_tomek.jpg

Ducki Tomek

Ducki Tomek 1982-ben Budapesten született, magyar–lengyel animációs rendező és tervezőgrafikus. Több díjazott kisfilm (Életvonal (2007), Silent Touch (2010), Fürdő (2013)) és videoklip alkotója. Diplomáit a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem animáció szakán és a londoni National Film and Television Schoolban szerezte. Tíz éve él Lengyelországban. 

A norvég Gina Thorstensen 1980-ben született. Különféle területeken alkot, mint például az illusztráció, a falfestés, a szobrászat, a bábművészet, az animáció és a videó. A barcelonai Escola Massanában szerzett diplomát 2005-ben. Jelenleg Oslóban a Norvég Filmművészeti Intézet film és új média mesterszakán tanul. Nemzetközileg díjazott alkotásaival számos kiállításon, kiadványban és filmfesztiválon szerepelt. Rendezőként, animátorként és tervezőként több videóklipet is készített, többek között olyan előadóknak mint Gotye vagy LCAW feat. Sophie Ellis-Bextor. Állandó alkotótársai Nacho Rodríguez és Ducki Tomek. Legutóbbi projektje a román Anca Damian rendezte Marona’s Fantastic Tale, amelynek háttér- és látványtervezője volt.

kamila_slocinska_and_gina_thorstensen.jpg

Kamila Slocinska dán-lengyel illusztrátor és Gina Thorstensen

A JELENTKEZÉS MENETE ÉS GYAKORLATI TUDNIVALÓK:

A műhelybe képző- és filmművészettel, illetve animációval foglalkozók jelentkezését várják. Küldd el az online is elérhető portfóliódat (Vimeo-csatorna, Tumblr-oldal, stb.) és egy rövid motivációs levelet a primanima@primanima.hu email-címre október 6-ig.

A jelentkezők közül 12 főnek lesz lehetősége részt venni a műhelymunkában, amely október 27–29. között fog zajlani a budaörsi BABtérben. A workshop angol nyelvű, a részvételi díj 150 euró, amelyért cserébe a műhely és ideje alatt szállást, ellátást, valamint a Primanima fesztivál alatt szállást és fesztiválbérletet biztosítanak a Primanima Nemzetközi Elsőfilmes Animációs Fesztivál programjaira (október 30–november 2.).

süti beállítások módosítása