Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

Újra itt a Primanima, a fiatal animációsok ünnepe

2024. október 14. - dotandline

Szerdán kezdődik a 12. Primanima Nemzetközi Elsőfilmes Animációs Fesztivál a budaörsi Jókai Mór Művelődési Házban és a Primanima egész évben nyitva álló animációs bázisán, a BABtérben. Az október 16. és 19. közötti fesztiválon 33 ország 139 animációs rövidfilmjét nézheti meg a nagyközönség – idén is izgalmas filmválogatásokkal, kiváló diák-, diploma- és elsőfilmekkel, nagyszerű szerzői rövidfilmekkel, szakmai programokkal és egy egész estés gyerekfilmmel találkozhatnak az érdeklődők. 

Fiatal rendezők és mesterek rövidfilmjei

A Primanima célkitűzése a kezdetektől az, hogy teret adjon a tehetséges pályakezdő animációs rendezőknek a bemutatkozásra és egymás munkájának megismerésére, ezért a fesztivál fő filmprogramja, a fiatal rendezők versenye mindig a legfrissebb ötletek, a legbátrabb témafelvetések, a nem mindennapi módon elmesélt történetek és a legizgalmasabb vizuális megoldások mentén válogat a diákok, diplomázók és elsőfilmesek legújabb animációi közül.

humanity_youngdirectors_filmstill.jpg

Tereza Kovandová: Humanity

Az animációs technikákat és témákat tekintve idén is nagyon sokrétű válogatás született, amely évről évre keresztmetszete annak, hogy milyen témák és problémafelvetések foglalkoztatják az animációs filmkészítők legújabb generációit. A mindennapi témák és jelenségek, üdítő, vicces és játékos megközelítésék, az absztrakt vagy kísérleti filmek mellett hangsúlyosan jelennek meg azok a személyes hangvételű filmek is, amelyek emberi jogi kérdésekkel, traumafeldolgozással és emlékezettel, a huszadik és huszonegyedik század történelmi és társadalmi témáival foglalkoznak.

A korábbi évekhez képest 2024-ben meglepően sok stop-motion animáció érkezett és került is be a versenyprogramba, egy kifejezetten erős válogatás képviseli idén a bábanimáció műfaját. Ezek között szerepel többek között Tereza Kovandová FAMU-n készült diplomafilmje, az Emberiség (Humanity), amely egy sötét komédia arról, mennyire idegőrlő lehet egy sorban állás, vagy a rendelőben várakozás saját embertársaink jelenlétében, vagy Phoebe Jane Hart CalArts-on készült, a Sundance Filmfesztiválon díjazott Bug Diner című humoros animációja egy titkos szerelem, egy munkahelyi fantázia és egy elégedetlen házasság fordulópontjairól egy útszéli étkezdében. A szerelem és az azzal járó sorozatos félreértések szerepelnek a A nagyszemű lány és a hosszúlábú fiú (The Wide Eyed Girl and the Long Legged Boy) című, az első animációs rövidjét rendező Maria Hespanhol bábanimációjának középpontjában is.

carrotica_youngdirectors_filmstill.jpg

Daniel Sterlin-Altman: Carrotica

Az Annecyban is bemutatott Adiós José Prats rendezésében a felnőtté válás és egyedül maradás témáját dolgozza fel egy apa-fiú kapcsolat bemutatásán keresztül, az Annecyban díjazott Carrotica című diplomafilm Daniel Sterlin-Altman rendezésében pedig a szexualitással, a vágyakkal és a magánnyal foglalkozik egy kamasz fiú és egyedülálló édesanyja története által. A bábanimációk között szerepel még a francia Állott füst (Stale Smoke) Arthur Jamain rendezésében, amely annak a kérdését veti fel, hogy milyen módon lehet megnyílni és beszélni a családban elszenvedett traumákról. Carolina Cruz Recordari című bábanimációja pedig két hét éves kislány barátságát és családjuk mindennapjait mutatja be a Pinochet-féle katonai diktatúra mindennapjaiban, 1985-ben, Santiagoban.

A fiatal rendezők versenyprogramban láthatjuk a MOME Anim két diplomafilmjét, A madár gyermekei című színpompás fiktív mitológiai alkotást a bolygónk születéséről és hanyatlásáról Tudisco Júlia rendezésében, és Az utolsó dobás című filmet, amely egy élsportolóra nehezedő autoriter edzői nyomás lelki és teljesítménybeli következményeit mutatja be Tőkés Anna rendezésében. A METU-ról szintén két diplomafilm, Márton Luca Anna High Society című, ironikus hangvételű társadalmi szatírája és Romhányi Viktória The Clay című, a 2D és a gyurma animációt vegyítő rövidfilmjei lesznek láthatók.

tokes_anna_az_utolso_dobas.jpg

Tőkés Anna: Az utolsó dobás

A Fiatal rendezők zsűrije idén Szederkényi Bella animációs filmrendező, producer, a CUB Animation stúdió társalapítója, Fernando Galrito akadémikus, egyetemi oktató, animációs filmek és előadások rendezője, a MONSTRA Lisszaboni Animációs Filmfesztivál alapítója és igazgatója és Piotr Chmielewski stop-motion animációs filmrendező. A Fiatal rendezők filmjei közül választja ki a legjobbat a PrimAlter zsűri is, amelynek tagjai idén Fanny Anahí Paz, az Eötvös Loránd Tudományegyetem hallgatója, Steigervald Krisztián generációkutató, tréner, mentor és Trencsényi László pedagógus, kutató.

A Mesterek versenyprogram már állandó szereplője a fesztiválnak. A szekcióban olyan rendezők legújabb szerzői rövidfilmjeivel találkozhatnak a nézők, akik már túl vannak az első rendezésükön, vagy akár már a sokadikon is. A filmprogramban idén két magyar film szerepel, Tóth Luca rendezésében az enigmatikus, kísérleti hangvételű, a film szinopszisát idézve a „szuper empatikus, igazságharcos és a kedvenc önbizalom királynőd... de igazából az is lehet, hogy csak egy kolbász” – Vegan Mayo, és Traub Viktória Annecyban is bemutatott, a mexikói Guanjuato Nemzetközi Filmfesztiválon pedig a legjobb animációs rövidfilmnek járó díjat elnyerő, a kisvárosi pedikűrösként dolgozó Paula, a kentaurlány szerelmi történetét elmesélő Cipők és Paták.

vegan_mayo4.jpg

Tóth Luca: Vegan Mayo

A változatos, fikciós és mesés, vagy akár kísérletibb alkotásokkal teli filmblokkokban több kelet-európai történet vagy a XX. század történelmével foglalkozó film is helyet kapott, köztük a Apa levelei (Father’s Letter), amely az orosz meteorológus Wangenheim professzor gulágról küldött leveleit dolgozza fel, a Margarethe 89, amely egy fiatal keletnémet punk lány életéről szól a diktatúra utolsó napjaiban, vagy az Annecyban a zsűri díját elnyerő Az autó, ami visszatért a tengertől (Tha Car That Came Back From the Sea), amely a lengyel Szolidaritás időszakát mutatja be néhány jóbarát történetén keresztül. Szintén Annecyban, a közönség díját kapta a bár fikciós, de igazi kelet-európai miliőben játszódó Hurikán, aminek disznófejű címszereplője egy hordó sört próbál megszerezni Prága egyik zűrös negyedében, hogy elnyerje a pultoslány szimpátiáját a kedvenc kocsmájában.

A Mesterek versenyprogram zsűrije Magyar Fruzsina dramaturg, Muhi András filmproducer, rendező, az Inforg Stúdió társalapítója, a Magyar Filmművészek Szövetségének elnöke és Sós Bálint filmrendező, a Kinopravda rendezői kollektíva társalapítója. 

Sziluettek versenyprogram – tematikus szekciók

Második éve része a fesztiválnak a Sziluettek versenyprogram, amely tavaly azzal a céllal jött létre, hogy minél több kísérleti technika, provokatív vagy megosztó témafelvetés és rendhagyó történetmesélési mód szerepelhessen tematikus szekciókban. Az idei válogatás négy témára fókuszál, amelyek kiinduló- vagy elrugaszkodási pontjai mind a valóságunk. A Sziluettek versenyprogram zsűrije idén is a fesztivál nagyközönsége.

the_mole_silhouettesraw_filmstill.jpg

Alexey Sukhov: The Mole

A két délutáni vetítés, a Mendemondák és A fedélzeten főként animációs dokumentumfilmekből és kísérleti alkotásokból áll. A Mendemondák olyan marginalizált helyzetek, élmények, történetek és nézőpontok gyűjteménye, melyek létezése nap mint nap megkérdőjeleződik. Marta Monteiro Hideg leves (Cold Soup) című filmjében egy nő tekint vissza a házasévei alatt elszenvedett lelki és fizikai bántalmazásra, Julia Granillo Tostado Maggá lenni (To be Seed) című lírai animációja pedig egy 17. századi boszorkánymesén keresztül beszél a nők erejéről és az ellenállásról. A fedélzeten szekcióban olyan alkotások szerepelnek, melyek az elindulás és a megérkezés nehézségein vezetnek végig. A filmek személyes történeteken keresztül a veszély és a menekülés között navigálnak minket. Margherita Giusi A húsárus (The Meatseller) című filmjében megismerhetjük Selinna Ajamikoko valós történetét, aki az édesanyjához hasonlóan húsárus szeretne lenne. Chloé Mazlo A bőrönd (La Valise) című filmjében pedig egy nő azon tűnődik pakolás közben, hogy mit vigyen magával Venezuálóból, amit 28 év után kénytelen elhagyni.

A két éjszakai vetítés, a Computer Love és a RAW a maguk módján mind egzisztenciális kérdésekkel foglalkoznak. A Computer Love szekcióban analóg filmes és számítógépes technikákkal, mesterséges intelligencia segítségével generált filmekkel egyaránt találkozhatunk, azonban közös bennük, hogy mind a virtuális valóság körül forognak, a jövőképünkkel, az emlékezethez és a valósághoz való viszonyunkkal kapcsolatban tesznek fel kérdéseket. Nicolas Gebbe Naplemente különkiadás 2. (Sunset Special 2) című 3D animációjában a közösségi média által közvetített tökéletes nyaralások és családképek mögé tekinthetünk, és megpillanthatjuk a felszín alatt őrjöngő pszichedelikus rémálmot, míg Felipe Elgueta Data Flesh című megrázó MI animációja egy generatív álomvilágba hív minket, megidézve a végtelen görgetést és az internet kimeríthetlen archívumait.

wander_to_wonder_silhouettesraw_filmstill.jpg

Nina Gantz: Wander to Wonder

A RAW egy sötétebb színezetű, fekete humorú válogatás különféle megküzdési stratégiákból, menekülési útvonalakból, a legváltozatosabb létformák és életmódok apró diadalaival és elsöprő személyes kudarcaival. A szekció első filmje, a Wander to Wonder című stop-motion animáció Nina Gantz rendezésében egy 80-as évekbeli gyerekfilm sorozatban szereplő három apró emberi színész túlélési stratégiáját mutatja be, akik a sorozat készítőjének halála után magukra maradnak a stúdióban és folytatják a furcsábbnál furcsább epizódok forgatását. Alexey Sukhov fordulatokban gazdag rotoszkóp-animációja, A vakond (The Mole) Victor történetét mutatja be, aki a felesége kérésére elindult a Vakond elnevezésű lefolyótisztító szerért, azonban váratlan események következtében kénytelen volt megismerkedni a vakond-lét legkülönfélébb sajátosságaival is. 

Panoráma programok – alkotóműhelyek rövidfilmjei és egész estés gyerekfilm a Primanimán

A versenyen kívüli panoráma program részeként a C:A:H - Scratch Your Mind! című vetítésen a Countryside Animafest Cyprus és a Primanima együttműködésében évente megvalósuló nemzetközi workshopon készült kísérleti filmek láthatók. A workshopot idén Steven Woloshen kanadai filmkészítő, a National Film Board of Canada filmrestaurátora tartotta, akinek vezetésével a ciprusi és magyar résztvevők a filmszalagok karcolásával és roncsolásával hoztak létre különleges animációs filmeket. Muhi András filmproducer bevezetőjét követően Az Inforg Stúdió rövidfilmjei címmel egy másfél órás válogatás is látható lesz az ikonikus filmstúdió kétezres években készült filmjeiből. A Szakképzések bemutatkozása című vetítésén pedig középiskolás diákok legelső animációs filmjeit lehet majd megnézni.

battery_mommy_children_filmstill.jpg

Seungbae Jeon: Battery Mommy

A Gyerekfilmek versenyprogramot egy egész estés film is kiegészíti, az országos premiert követő napon érkezik a Primanima szombat délelőtti programjába a népszerű sorozatból készült mozi, a Rókus és Rézi megmenti az erdőt. 

Primanima Academy – szakmai programok

A Primanima Academy szakmai fórumoknak, mesterkurzusoknak ad helyet, idén előadást tart Piotr Chmielewski lengyel animációs filmrendező Bábanimáció Lengyelországban címmel a lengyel stop-motion animáció jelenéről, Szederkényi Bella és Gelley Bálint, a CUB Animation stúdió alapítói Az animációs producer szerepe címmel a produceri munkáról és egy animációs stúdió működéséről mesélnek a nagyközönségnek, a Vizuális analfabéták leszünk? című fórumon pedig Fábián Noémi, Patrovits Tamás és Trencsényi László beszélget a vizuális kultúra jelenéről, jövőjéről és az oktatás felelősségéről. 

Primanima Market

Az idei fesztiválon másodszor rendezzük meg a Primanima Market design vásárt, ahol kortárs képzőművészek, grafikusok, animációs alkotók munkáiból lehet vásárolni. 

Bérletek már kaphatók a weboldalon, az egy-egy vetítésre szóló jegyek csak a helyszínen lesznek elérhetők.

süti beállítások módosítása