Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

Taroltak a női rendezők a Primanimán

2016. október 23. - dotandline

A hétvégén véget ért az ötödik Primanima, melyen a nemzetközi zsűri díjazott egy groteszk hurkabarátságot, egy galaxisokon átívelő szerelmi történetet, egy fordított társadalomrajzot, egy másnapos hazajutást és egy abszurd családi veszekedést is.

A Primanima idei nemzetközi szakmai zsűrije, Alexandra Hetmerová, Joni Männistö és Kristjan Holm a fesztivál fődíját egy japán diplomafilmnek, az Azt hiszem, kicsit össze vagy zavarodva című groteszk stop motion animációnak adta. "Amikor a zavaros dolgok zavarosan vannak elmagyarázva, minden világossá válik" – mondta a zsűri Iku Ogawa Tokiói Művészeti Egyetemen készült filmjéről, melyben egy véreshurka levelet kap barátjától, májashurkától, hogy látogassa meg otthonában, ám a vendégség nem várt fordulatot hoz a hurkák közti barátságban.

iku_ogawa_azt_hiszem_kicsit_ossze_vagy_zavarodva.jpg

Iku Ogawa: Azt hiszem, kicsit össze vagy zavarodva

A budaörsi fesztivál fődíja mellett a másik legfontosabb elismerés a legígéretesebb magyar alkotónak járó George Pal-díj, melyet idén a nemzetközi zsűri a Superbia rendezőjének, Tóth Lucának ítélt oda a nemi szerepek eredeti módon való újraértelmezése miatt. Kiemelték, hogy örülnek, hogy az alkotó egész biztosan nem járt anatómia órákra és nagyon várják a jövőbeni munkáit. A Primanima ötéves történetében negyedszerre kapta meg női alkotó ezt az elismerést: 2013-ban Horváth-Molnár Panna, a Dipendenza című film társrendezője, 2014-ben Bucsi Réka, a Symphony No. 42 alkotója, tavaly pedig a Limbo-Limbo Travel rendezői, Kreif Zsuzsanna és Zétényi Borbála nyerték. A George Pal-díjat az NMHH Médiatanácsa 500 ezer forinttal támogatta.

superbia_k2.jpg

Tóth Luca: Superbia

Bucsi Réka LOVE című, galaxisokon átívelő szerelmi története nemcsak a legjobb elsőfilmnek járó elismerést, hanem a közönségszavazatok alapján a legnépszerűbb magyar animációnak járó Macskássy Gyula-díjat is elnyerte. A díjat az NMHH Médiatanácsa ajánlotta fel, mellyel 500 ezer forintos támogatás jár.

love_bucsi_reka.jpg

Bucsi Réka: LOVE

A háromtagú nemzetközi zsűri a legjobb diplomafilm elismerését a Royal Collage of Art animáció szakán végzett Diyala Muir A buli másnapján című alkotásának adta, aki személyesen vette át az elismerést a másnapos hazajutásról szóló filmjéért. A legjobb vizsgafilm a CalArts-on tanuló Amanda Bonaiuto Denevérhal leves című animációja lett, melyben egy félnótás család tagjaiból előtör a felgyülemlett feszültség és elszabadulnak az indulatok.

A nemzetközi zsűri tagjai minden évben kitüntetnek egy-egy filmet, amely a kedvencük volt a fesztivál felhozatalából. Idén Alexandra Hetmerová az olasz Giulia Martinelli és Marta Gennari Merlot című Piroska és a farkas átértelmezését, Joni Männistö a lengyel Tymon Albrzykowski Tintanyomok című kísérleti munkáját, Kristjan Holm pedig a francia Céline Devaux Vasárnapi ebéd című elsőfilmjét díjazta.

celine_devaux_vasarnapi_ebed_1.jpeg

Céline Devaux: Vasárnapi ebéd

A Primanima kiemelten foglalkozik azzal, hogy az animációban mindig előtérben lévő képi világ mellett jelentős szerepet kapjon a hangi megformálás, ezért adnak díjat a legjobb hangért is. Idén olyan sok kiváló film volt, hogy a hangzsűri egyből három elismerést is kiosztott. Különdíjat kapott Christian Wittmoser és Tobias Boehm A távolban (rendező: Florian Grolig), valamint Lukács Péter Benjámin a Beyond című filmért (rendező: Kopasz Milán). A hangzsűri a PrimaSound-díjat Jurij Zornik a Búcsú című animáción végzett munkájának ítélte (rendező: Leon Vidmar).

A Diákzsűri is több filmet tartott elismerésre méltónak, ezért megosztva kapott díjat az Illyés Művészeti Akadémia hallgatója, Pethő Zsófia a Cakó Kacák című egyperceséért, valamint Céline Devaux a Vasárnapi ebéd című elsőfilmjéért.

jan_saska_happy_end.jpg

Jan Saska: Happy End

A közönség által legjobban kedvelt nemzetközi rövidfilm Jan Saska Happy End című abszurdja volt Csehországból, a legnépszerűbb gyerekfilm pedig Julia Ocker Farkas című humoros táncfilmje Németországból.

Idén először osztották ki a közönség által legnépszerűbbnek tartott gyerekfilmnek járó Csermák Tibor-díjat, melyet Richly Zsolt adott át, személyes ajándékként pedig egy eredeti cellt is hozott Csermák Tibor egyik rajzfilmjéből. A magyar animáció olyan magas színvonalon képviseltette magát, hogy egyből két film is megkapta ezt az elismerést: Bárczy Örs Hey Deer! című MET diplomamunkája, valamint Gelley Bálint Farkas Átjáró Másvárosba című Médiatanács által támogatott sorozatának első fejezete, a Közbenjáró.

gelley_balint_farkas_atjaro_masvarosba.jpg

Gelley Bálint Farkas: Átjáró Másvárosba Közbenjáró

Az ötödik Primanima látogatóinak száma meghaladta a korábbi évekét is. Nagyon sok hazai és külföldi alkotó kísérte el filmjét a fesztiválra, akik kerekasztal-beszélgetéseken meséltek az animációikról. A Primanima történetében először volt nemzetközi workshop, melyet a szerb kísérleti stop motion művész, Milos Tomic tartott és melyre Mexikótól Japánig mindenhonnan érkeztek alkotók. Idén egy új helyszínnel, a BABtérrel bővült az esemény, mely állandó színtere lesz a fesztivál filmvetítéseinek és egyéb programjainak év közben is. Idén először voltak vidéki és határon túli vetítések a gyerekek számára, melyek nagy sikerrel zajlottak.

Egy hónap múlva kezdődik a 14. Anilogue

Egy hónap múlva kezdődik az idei ősz legizgalmasabb budapesti animációs eseménye, a 14. Anilogue Nemzetközi Animációs Filmfesztivál. 2016. november 23–27. között az Uránia Nemzeti Filmszínházban, a Puskin és az Art+ mozikban nézheti meg a közönség a világ animációs termésének legjavát. 

anilogue_banner.png

A fesztivál nyitófilmje a japán Ghibli Stúdió első európai koprodukcióban készített rajzfilmje, A vörös teknős lesz, mely a Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál Un Certain Regard szekciójában különdíjat nyert. Az élet örök körforgásáról szóló, lenyűgöző látványvilágú mese egyszerre ötvözi az európai és japán gondolkodásmódot, miközben megrendítő szépséggel mutatja be természet és ember egymásra utalt kapcsolatát. A Ghibli Stúdió nevéhez olyan kiváló filmek fűződnek, mint a Chihiro Szellemországban, A vándorló palota és a Szél támad. A stúdió fennállása óta első alkalommal kért fel külföldi művészt rendezni: az egészestés alkotás az Oscar-díjas francia Michaël Dudok de Wit kilencévnyi munkájának eredménye.

a_voros_teknos_1.jpg

Michaël Dudok de Wit: A vörös teknős

Az Anilogue öt napja alatt több mint tíz vadonatúj egészestés animációt és közel kétszáz rövidfilmet mutatnak majd be. Az egészestés filmek közül különösen izgalmasnak ígérkezik Claude Barras svájci rendező Életem Cukkiniként című szívszorító alkotása, melyben egy kisfiú alkoholista anyja halála után intézetbe kerül. A kezdeti nehézségek után Cukkini igaz barátokra lel, akiknek köszönhetően megtanul bízni, szeretni és élete így új fordulatot vesz.

my_life_as_a_courgette.jpg

Claude Barras: Életem Cukkiniként

A közönség láthatja továbbá Bill Plympton vadonatúj, egészestés animációját, a Revengeance-t is, melyben Rod Rosse, a kisstílű fejvadász hatalmas kalamajkába keveredik, mikor a Halálarc névre hallgató, birkózóból lett szenátortól kap megbízást.

bill_plympton_revengeance.jpg

Bill Plympton: Revengeance

Az Anilogue idei vendége Dánia lesz, így az új dán animáció legizgalmasabb alkotásaival ismerkedhetnek az érdeklődők. A fesztivál nemzetközi vendégei számos animációs műhellyel és előadással készülnek, néhány filmet pedig ingyenesen nézhetnek majd meg az animáció szerelmesei. A legfiatalabb fesztiválozók számára a Rutkai Bori Banda animációt és zenét ötvöző Pizsamátor koncerttel készül majd.

A teljes program az Anilogue honlapján lesz elérhető.

Kétszer nyitott meg a Primanima!

Az immár ötéves Primanima szerdán két megnyitóval indult. Először a Budaörsi Animációs Bázis és Kreatív Térben, vagyis a BABtér nagytermében avatták fel a Primanima új helyszínét, melynek felújítási munkálatai még az elmúlt napokban is folytak, ám a megnyitóra már otthonossá alakult az új animációs közösségi tér. A kezdeményezés Budaörs városa, az Illyés Művészeti Szakképző Akadémia és a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem együttműködésével valósult meg.

psz-7.jpg

Patrovits Tamás, a Primanima társalapítója a BABtér megnyitón (Forrás: Primanima)

Patrovits Tamás, a fesztivál társalapítója rövid köszöntő után átadta a szót Árendás Péternek, az Illyés Gimnázium igazgatójának, aki felidézte az animációs képzés 2009-es indulását, amely a BABtérrel egy következő fejezetéhez ért, melyet egy elhivatott csapat – Patrovits Tamás szakmai vezető, Spányik József producer, Ráthonyi Kinga művészeti oktató, Máté Orsolya gazdasági vezető – irányításával jött létre. A helyszínnel a jövőben sok terve van a fesztiválnak és a városnak is. Az épület egy animációs inkubátorház lesz, számos animációs- és grafikai tanfolyammal, műhelyfoglalkozással, művészeti és filmes rendezvényekkel, továbbá a Primanima állandó bázisává is alakulhat. Fülöp József, a MOME rektora kiemelte, hogy a magyar animáció akkor tud fejlődni, ha olyan műhelyek jönnek létre, amelyek befogadják a tehetségeket és engedik, hogy új utakat keressenek maguknak, valamint felelősségtudatot is kialakítanak bennük, hogy tisztában legyenek a mozgóképek fiatalokra tett hatásával. A BABtérnek ilyen funkciója lesz, ha megtöltik tartalommal. Vágó Csaba, Budaörs városának kabinetfőnöke is üdvözölte, hogy új kulturális központtal gyarapodik a város és reméli, hogy ezzel is lépéseket tesznek majd afelé, hogy Budaörsön kiemelt jelentőségű animációs közösség működjön.

Emellett megnyílt a V4Fanzine kiállítás Komornik Eszter kurátor bevezetőjével. A V4Fanzine egy alulról szerveződő nemzetközi kezdeményezés, melyben a visegrádi régiók alkotói egymás országainak kulturális szimbólumait felhasználva készítettek egy közös kiadványt.  

psz-1.jpg

A V4Fanzine kiadvány (Forrás: Primanima)

Szerda este a megszokott helyszínen, a Jókai Mór Művelődési Központban indult útnak a Primanima fesztivál ötödik kiadása. A Terra Profonda rövid, hangulatébresztő koncertje után levetítették Visky Ábel Primanimára készült alkotását, a Semmi bogár című fekete-fehér romantikus rövidfilmet Mészáros Blanka és Vecsei Miklós Hasi főszereplésével. Patrovits Tamás beszédében elmondta, hogy a Semmi bogár nem csupán promóciós célt szolgál, hanem bemutatja, milyen találkozásokról szólhat ez a fesztivál.

Az esti megnyitón Vágó Csaba kabinetfőnök tolmácsolta Budaörs polgármesterének, Wittinghoff Tamásnak az üdvözlőbeszédét, melyben hangsúlyozta, hogy az immár ötéves fesztivál programjába egyre több film kerül, sokat pedig az alkotóik is elkísérnek. Idén a BABtérrel bővült a helyszínek száma és a fesztivál életében újnak számít, hogy az októberi eseménnyel párhuzamosan több magyar és erdélyi városban is tartanak vetítéseket a gyerekprogramból. Ezek az elmúlt napokban sikerrel és sok résztvevővel már el is kezdődtek. Idén egy filmdiplomáciai eseménynek is helyt ad a Primanima, a Visegrádi Animációs Fórum csapata nemcsak filmvetítésekkel érkezik, hanem a térség animációs helyzetéről szóló előadással és konferenciával is.  

Idén először egy nemzetközi workshop is indult a Primanimán, mely már a hét elején elkezdődött Milos Tomic szerb animációfilmes vezetésével. Nőtt a magyar nevezések száma, a filmek magas színvonala miatt pedig rekordszámú hazai animáció került a programba a legfrissebb, díjnyertes alkotásoktól kezdve a fiatalok vizsga- és diákfilmjeikig.

psz-32.jpg

Orosz Anna Ida, a Primanima társalapítója (Forrás: Primanima)

Orosz Anna Ida, a fesztivál másik társalapítója négy zsűrit is köszöntött. Először a háromtagú rövidfilmes zsűrit, melynek tagjai idén Alexandra Hetmerová Csehországból, Joni Mannistö Finnországból, valamint Kristjan Holm Észtországból. Mint minden évben, idén is van egy hangzsűri, akik a Primasound díjat ítélik oda, ők Székely Tamás, Várhegyi Rudolf, Iszlai József, Balázs Gábor és Zányi Tamás. Emellett a Diákzsűri, illetve a közönség szavazatai alapján is osztanak díjat a fesztivál végén.

Szintén újdonság a legendás rajzfilmkészítő Csermák Tiborról elnevezett díj, mellyel a legjobb gyerekfilmet tüntetik ki. Az elismerést a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa szponzorálta a másik két magyar vonatkozású díjjal, a Macskássy Gyula- és a George Pal-díjjal együtt.

Így készült az Életem Cukkiniként

Talán már korábban is feltűnt, hogy imádjuk a hagyományos technikával készült animációkat, különösen a stop motiont, így minden ilyen technikájú filmet elképesztően várunk és szurkolunk, hogy itthon is bemutassák, vagy legalább legyen valami speciális vetítés belőle (például fesztiválon). Nagy örömünkre december elsején mutatják be Magyarországon Claude Barras első egészestés filmjét, az Életem Cukkiniként című stop motion darabot, melyet egyébként legjobb külföldi filmként nevezett Svájc az Oscarra. De már pár nappal korábban is láthatjuk, méghozzá a november 23-án kezdődő Anilogue-on. 

my_life_as_a_courgette.jpg

A stop motion filmekben legalább olyan érdekes a gyártás menete, mint maga a kész alkotás, és szerencsére a készítők ezeket a werkvideókat már promóanyagként is használják. Sőt, legutóbb például a zseniális Kubo és a varázshúrok végefőcímébe is beépítették az óriás csontváz stúdióbeli életre keltését, vagyis az is beláthatott a függöny mögé, aki nem töltött órákat a Kubo létrehozásán való ámuldozással. 

Most az Életem Cukkiniként-ből is kijött néhány werkfilm, mindezekhez pedig még Peter Lord, az Aardman stúdió egyik producere és rendezője (Kalózok! Kétballábas banda, Csibefutam) is hozzátesz néhány gondolatot. Szerinte ugyan a történet nagyon egyszerű, de a téma amit feldolgoz, meglehetősen összetett és erős érzelmi töltettel bír. A film nagyszerű karaktereket használ, a néző pedig nagyon könnyen tud azonosulni velük, és Lord szerint garantált a meghatódottság. A figurák stilizáltak, de az animációs technika olyan csodálatos, hogy lelket kölcsönöznek a báboknak, a gyerek szinkronhangokról pedig szintén elismerően beszél az angol rendező. 

A négy werkvideó nyelve francia, és sajnos nincs hozzá angol felirat, viszont így is sok minden kiderül ezekből a párperces összeállításokból.   

Tovább

Mi köze az animációnak az irodalomhoz?

Andrasev Nadja Bodor Ádám Megbocsátás című novelláját vette alapul az idén Cannes-t is megjárt, sokszorosan díjnyertes A nyalintás nesze című MOME Anim diplomamunkájához. Ezzel csatlakozott azon alkotók hosszú sorához, akik az irodalomból merítettek inspirációt animációs filmjeikhez, illetve az irodalom és az animáció közti sokrétű, és a magyar animációban is gazdag hagyományokkal rendelkező kapcsolatot vizsgálták.

Idén a budaörsi Primanima Nemzetközi Elsőfilmes Animációs Fesztivál programjai között szerepel az ázsiai felmenőkkel bíró Ann Marie Fleming Window Horses – Rosie Ming lírai utazása Perzsiában című filmje. (Kritikánk a filmről itt, interjú az alkotóval pedig itt.) Az animáció főhőse Rosie Ming, költő, akinek új kötetét meghívják egy iráni költészeti fesztiválra, ahol végül a kultúrákról, családról, nyelvekről, zenéről, költészetről és önmagáról is sok újat tud meg. Fleming filmjének központi eleme, hogy a költészet segítségével áthidalhatjuk a kultúrák közti szakadékot és empátiát tanulhatunk általa. A kanadai rendezőnő Holokauszttúlélők gyermeke voltam (I Was a Child of Holocaust Survivors) című 2010-es díjnyertes animációs rövidfilmje is látható lesz, amely Bernice Eisenstein illusztrált önéletrajzán alapul.

window_horses_1_1.jpg

Ann Marie Fleming: Window Horses – Rosie Ming lírai utazása Perzsiában

A Primanimán idén a kanadai egészestés filmen túl több rövidfilm és egy pódiumbeszélgetés is foglalkozik majd az animáció és az irodalom kapcsolatával kortárs költők és írók részvételével. A beszélgetést Vágó Csaba történész vezeti a Kemény István költővel, Kerékgyártó István és Czeglédi András filozófus–esztétákkal. A beszélgetést több kortárs és a közelmúltban született irodalmi ihletésű, illetve a nyelvvel foglalkozó alkotás illusztrálja. Így többek között a fesztivál idei programjából Andrasev Nadja A nyalintás nesze mellett  a kínai Sijia Ke Körte (Pear), valamint a német Zora Rux egészen sajátos filmje, a Mi történik az agyadban, ha meglátsz egy olyan német szót, hogy... (What Happens in Your Brain When You See a German Word Like...?)

PÓDIUMBESZÉLGETÉS
Időpont: 10. 22. szombat 15.45.
Helyszín: BABtér – Budaörsi Animációs Bázis és Kreatív Tér (Templom tér 12.)
A programon való részvétel ingyenes.

Window Horses – Rosie Ming lírai utazása Perzsiába
Időpont: 10. 22. szombat 17.30
Helyszín: Jókai Mór Művelődési Központ (Szabadság út 26.)

Facebook-esemény

Sok kicsi egy rakáson

A National Film Board of Canada tizedszerre rendezi meg a Get Animated! nevű eseményét, vagyis az animáció október 28-ai világnapja alkalmából online elérhetővé tesz animációs rövideket, köztük sokszorosan díjnyertes alkotók darabjaival. Idén 25 animációs rövidfilmet tettek nyilvánossá, melyek október 17. és 31. között ingyen nézhetők az NFB honlapján. Az oldal amúgy VOD-ként is működik, vagyis egyes filmeket meg is lehet venni, ha valaki nem elégszik meg a tizenöt nappal. 

get_animated_10a.jpg

Howie SHIA: BAM

Theodore USHEV: Blood Manifesto

Paul DRIESSEN: Cat Meets Dog

Martine ÉPOQUE & Denis POULIN: Coda

Félix DUFOUR-LAPERRIÉRE: Day Is Listening

Luc CHAMBERLAND: Death of Kao Kuk

Tovább
süti beállítások módosítása