Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

Hasít a sellős animáció

2018. augusztus 01. - dotandline

Ausztrália legrangosabb filmfesztiválja, a Melbourne-i Nemzetközi Filmfesztivál és a kanadai Calgary Nemzetközi Filmfesztivál is versenybe válogatta a Traub Viktória Sellők és Rinocéroszok című rövidfilmjét.

Két Oscar-kvalifikáló fesztiválon, Ausztrália legrangosabb filmfesztiválján, az augusztus 2-án kezdődő Melbourne-i Nemzetközi Filmfesztiválon (MIFF), majd szeptemberben a kanadai Calgary Nemzetközi Filmfesztiválon is versenyez Traub Viktória Sellők és Rinocéroszok című alkotása. A MIFF és a CIFF is Oscar-kvalifikáló fesztivál, így az ott díjat nyerő alkotások jogosulttá válnak arra, hogy nevezzék a 2019-ben megrendezett 91. Oscar-átadóra.

A filmben a 8 éves Tilda emlékképei elevenednek meg a saját cirkuszukat működtető családjáról. Groteszk, esendő, vágyakozó, szeretetre éhes emberek veszik körül a kislányt. Jelenetről jelenetre tárul fel egy család titkokkal teli múltja. Cirkusz és képzelet, vágy és valóság, bánatból rinocérosz, szexusból sellő. A karakterek átlépik testük határait, a múlt képeiből és egymásból alakulnak, transzformálódnak.

Tovább

Drót drótnak farkasa – Online a WireLess

Már a neten is nézhető Pataki Szandra Budapesti Metropolitan Egyetem animáció szakán készült diplomafilmje, a WireLess.

drótból alkotott stop motion animációban a világ egyetlen, végtelen hosszúságú drótszálból keletkezett. Mivel minden és mindenki ugyanabból a szálból született, ezért a közös drót fizikailag is összekapcsolja őket, és egyetlen mozdulat is képes megbontani a rendet. A történet főhőse minden erejét beleadva próbálja húzni az előtte lévő drótot, hogy magára pakolja, ezáltal erősebb legyen. Az egyre nagyobb erőtől megrészegülve nem veszi észre, hogy társait bomlasztja le, akik már nem bírnak el a főhős növekvő energiáival.

Szandra azóta már óraadóként dolgozik a METU-n, az egyetem oldalán pedig egy interjú is olvasható vele az animációval való kapcsolatáról és a munkáiról, többek közt a WireLess-ről is: "Azért ezt a témát választottam, mert a világról alkotott egyik hipotézisem az, hogy közvetlen vagy közvetett módon, de egymásból táplálkozunk értelmileg, érzelmileg, fizikailag, pénzügyileg. Ezt a kapcsolati rendszert szerettem volna úgy ábrázolni, hogy a nézők közül mindenki a saját lelkiállapotához és élethelyzetéhez tudja alakítani a látottakat. A figuráknak ezért sincsen arcuk. Egy egyszerű cselekményszál, miszerint a főhős minden drótot magának akar nem törődve azzal, hogy ezzel másokra milyen hatással van. Szerettem volna az egyszerűséggel teret adni a ráhúzható élethelyzetek végtelen permutációjának."

Tovább

Online a nemi szerepeket kiforgató animáció, a Superbia

Két éve a cannes-i filmfesztivál párhuzamos programjában, a Kritikusok Hetén mutatkozott be Tóth Luca első egyedi filmje, a Superbia, mely mostantól online is elérhető.

Tóth Luca rövidfilmje a nemek közti előítéleteket és konfliktusokat térképezi fel a modern társadalomban elfogadott, tradíciókra és biológiai alapra helyezett szerepek kifordításával. A 15 perces alkotás egy képzelt társadalomban bekövetkező változást mutat be több karakter aspektusából, kísérleti történetvezetéssel és pajkos életképekkel.

A Superbiát több neves fesztiválon díjazták, megkapta többek közt a Turku Animációs Filmfesztivál közönségdíját, a kaliforniai AFI FEST rövidfilmes zsűrije különdíjjal jutalmazta a vizuális esztétikájáért, a Primanimán a legígéretesebb magyar alkotónak járó George Pal-díjat nyerte, a Friss Hús Nemzetközi Rövidfilmfesztiválon pedig a legjobb magyar animációnak választották. A Kritikusok Hetén kívül szerepelt még például a Palm Springs-i Nemzetközi Rövidfilmfesztivál, a Szarajevói Filmfesztivál, az Encounters Rövidfilm és Animációs Fesztivál, valamint a Chicagó-i Nemzetközi Filmfesztivál versenyprogramjában is.

superbia_k2.jpg

Tóth Luca: Superbia

Tovább

Kovásznai-kiállítás nyílt az Ybl Budai Kreatív Házban

A 35 éve elhunyt Kovásznai György festőművész és animációs filmrendező életműve előtt tiszteleg az Ybl Budai Kreatív Ház szerdától látogatható kiállítása. Az életmű kiemelkedő filmjeiből, festményeiből és rajzaiból álló válogatás a '60-as évektől a '80-as évekig kínál betekintést a korszakot egyedi hangon dokumentáló műfaji szintézisbe. 

A XX. századi magyar művészet kiemelkedő alakjaként számon tartott Kovásznai György 1934-ben született Budapesten. A modernizmusból kiinduló, a '80-as évek neoexpresszionizmusát a '70-es években már megelőlegező festőművész különleges kísérleti animációs filmek alkotójaként, íróként és költőként vált ismertté.

kovasznai_gyorgy_x_a_74-es_nyar_emlekere_c_filmhez_keszitett_festmeny.jpg

Festménykép Kovásznai György A '74-es nyár emlékére című rövidfilmjéből

Kovásznai György 1983-ban, 49 évesen halt meg, és életműve az akkori időszakot jellemző betiltások és elhallgatások miatt háttérbe szorult. A művész korszakalkotó munkássága napjainkban azonban egyre nagyobb népszerűségnek örvend, köszönhetően annak, hogy az elmúlt években megtörtént az életmű professzionális feldolgozása.

Kovásznainak a magyar vizuális művészet történetében egyedülálló munkásságából először 2010-ben a Magyar Nemzeti Galériában rendeztek kiállítást, 2011-ben pedig a Szépművészeti Múzeumban a világhírű dél-afrikai művész, William Kentridge videóinstallációjával együtt mutatták be Kovásznai György animációs rövidfilmjeit.

Tovább

Locarnóban mutatkozik be a Ruben Brandt, a gyűjtő

Ugyan már volt egy (játékkal elnyerhető) titkos vetítése a legújabb egészestés magyar animációnak, a Ruben Brandt, a gyűjtőnek, ám a világ előtti bemutatkozása még csak most lesz az augusztus 1. és 11. között megrendezett Locarnói Fesztiválon.

Milorad Krstic animációs thrillere a locarnói fesztivál szabadtéri helyszínén, a nyolcezer férőhelyes Piazza Grandén debütál, ahol először vetítenek magyar filmet. A Ruben Brandt, a gyűjtőben egy különös rablássorozat rázza meg a világ leghíresebb múzeumait: egy rejtélyes bűnbanda egymás után szerzi meg a legértékesebb képeket. Hiába minden óvintézkedés, semmi sem akadályozhatja meg a Gyűjtőt és csapatát az újabb festmények ellopásában, a rendőrség pedig tehetetlen. Csupán Kowalski, a washingtoni magánnyomozó veszi észre, hogy mi a közös az ellopott műtárgyakban, de veszélybe kerül az élete, amikor beleszeret a rablóbanda femme fatale-jába, Mimibe. A pánikba esett biztosítótársaságok százmillió dollár jutalmat ajánlanak a nyomravezetőnek, ezt hallva pedig az alvilág is bekapcsolódik a macska-egér játékba.

A Ruben Brandt, a gyűjtő  első nemzetközi előzetese a Variety-n jelent meg (nálunk magyar nyelven kerül a mozikba). Milorad Krstic rendező szerint a film egyszerre egy akciósorozatokra épülő krimi, másrészt egyfajta utazás a huszadik század képző- és filmművészeti remekei között. Krstic audiovizuális szimfóniaként emlegeti a filmet a Variety-n, ahol a történet, a látvány, az animáció, a zene és a hang egyaránt fontos. Azzal kapcsolatban pedig, hogy kit csodál a leginkább a filmvilágból, Disney-t és Hitchcock-ot említi, ami a filmben is rendszeresen visszaköszön.

Tovább

Nevezd a filmed a 7. Primanimára

Idén 7. alkalommal rendezik meg a Primanima Nemzetközi Elsőfilmes Animációs Fesztivált, ahol ismét a fiatal animációsok és munkáik lesznek a középpontban. 

Az október 24. és 27. között megrendezett 7. Primanimára a 2016 január 1. után készült, 25 percnél nem hosszabb animációs diák-, diploma- és elsőfilmek, valamint gyerekeknek szánt alkotások nevezését várják. A fesztivál nagydíja mellett több elismerést is kiosztanak, például a a legígéretesebb magyar animációs tehetségnek járó George Pal-díjat, a legnépszerűbb magyar animációnak járó Macskássy Gyula-díjat vagy a közönség körében legkedveltebb magyar gyerekfilmnek járó Csermák Tibor-díjat. De többek közt díjazzák a legjobb elsőfilmet, diplomafilmet és vizsgafilmet, valamint még a hangdizájnért is jár elismerés, amelyet egy külön hangzsűri oszt ki.

A Primanimára sok alkotó kíséri el a filmjét, a hazai animációs iskolák hallgatóin és a fiatal magyar alkotókon kívül több külföldi versenyfilm rendezője is részt vesz a négynapos fesztiválon, akik kerekasztal-beszélgetéseken mesélnek a filmjeikről. Tavaly fordult elő először, hogy a fesztivál nagydíját elnyerő film (az Annecy-ban a legjobb diplomafilm Kristály-díjával jutalmazott Sog) rendezője, Jonatan Schwenk is jelen volt az eseményen, így személyesen vehette át a díjat (a német rendezővel készült interjúnkat itt lehet olvasni).

primanima_2018.jpg

A Primanima programja évről évre bővül, a rövidfilmes versenyprogramok mellett esténként egészestés filmeket is láthat a közönség, napközben kerekasztal-beszélgetéseken és a zsűritagok által tartott előadásokon vehetnek részt az érdeklődők, délelőttönként gyerekprogramok várják a legkisebbeket, este pedig koncertek oldják a hangulatot. A fesztivál ideje alatt filmkészítő workshopok is zajlanak, melyre a világ minden tájáról jelentkezhetnek fiatal alkotók. 

A fesztivál nevezési szabályzata ezen a linken olvasható, nevezni a Primanima honlapján vagy Filmfreeway oldalán lehet. 

Nevezési határidő: 2018. július 31.

süti beállítások módosítása