Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

Meglepetések az animációs Oscar-jelöltek közt

2020. január 13. - Herczeg Zsófi

Minden évben úgy állunk az Oscar-hoz, hogy minek írjunk róla, hiszen úgyis unalmas és kiszámítható a jelöltek névsora, és már csak a Disney versenyez a Disney-vel, a kasszasikerek helyett magasabb művészeti ambíciójú egész estés filmeket, esetleg felnőtteknek szóló animációkat nemigen válogatnak be, és csak rövidfilmek terén van egy kis változatosság. Aztán jön Bucsi Réka, Kreif Zsuzsanna és Zétényi Bori, Bognár Éva Katinka, Andrasev Nadja, vagy idén Tóth Luca, akiknek rövidfilmjei nyertek Oscar-kvalifikáló díjat (ám végül sajnos nem kaptak jelölést, legutoljára 2015-ben lett shortlistes a Symphony no. 42). De az egész estések terén is nagy hír volt, hogy a Ruben Brandt, a gyűjtő Oscar-nevezett lett 24 másik film mellett, viszont az amerikai mozis időzítés és a külföldi marketing nagyon félresikerült, emiatt az Akadémia tagjai fejében nem is nagyon maradhatott meg, hogy aztán eszükbe jusson akár shortlistre juttatni. 

Viszont az idei, 92. Oscar-gála animációs jelöltjei különösképpen az egész estések üdítő változást jelentenek. A legjobb animációs rövidfilmnek járó Oscar-díjért öt alkotás versenyez, köztük három stop motion darab (ezek közül kettő diplomafilm) és két kisfilm nagy stúdiótól, ráadásul mindkettő 2D. Az öt döntősből négy online is megtekinthető.

daria_kashcheeva_lany.png

Daria Kashcheeva: Daughter

A cseh Daria Kashcheeva Daughter (Dcera) című filmjében egy kislány szemszögéből látjuk az apa–lánya kapcsolat törékenységét. A FAMU-n készült diplomafilm egyébként már a diák-Oscar-díjat is elnyerte, úgyhogy várható volt a jelölése. 

A CalArts-on diplomázott Siqi Song a Kínában uralkodó egy gyermekes családrendszer miatt nem létező húgának állít emléket a Sister című alkotásában, mely szintén stop motion technikával készült, méghozzá a mostanában divatos gyapjú anyagból. A nyolcperces animáció már elérhető online

A francia Bruno Collet Memorable című stop motion alkotása az öregedést mutatja be szürreális módon, és az annecy-i rövidfilmes Kristály-díj után is szép fesztiválkörutat járt be, úgyhogy szintén nem volt nagy meglepetés a jelölése. A Memorable egyébként pár napja online is nézhető

sister.jpg

Siqi Song: Sister

Kickstarter projektként indult Matthew A. Cherry (a BlacKkKlansman executive producere), Everett Downing Jr. (a Fel! egyik animátora) és Bruce W. Smith (A hercegnő és a béka egyik animátora) Hair Love című kisfilmje, mely végül a Sony Animation égisze alatt készült el és már online is megtekinthető. A film középpontjában egy afro-amerikai család, egy kislány és édesapja áll, melyben az apának meg kell tanulnia édesanya nélkül is gondját viselnie lányának, pontosabban annak rakoncátlan hajának.

Rosana Sullivan story boardosként több Pixar-filmen is dolgozott (Szörny Egyetem, Hihetetlen család 2., Dínó tesó), majd 2D technikával készítette első rendezését, a Kitbull-t a Pixar SparkShorts rövidfilmes sorozatának egyik darabjaként. A Kitbull egy kóbor kiscica és egy sokat bántalmazott pitbull lassan fejlődő barátságát mutatja be. A kilencperces filmet itt lehet megnézni.

kitbull.jpg

Rosana Sullivan: Kitbull

Az egész estés filmek versenyében nagyon sok találgatás volt, de mindegyiknél a Jégvarázs 2., a Toy Story 4., és az Így neveld a sárkányodat 3. szerepelt a biztos jelöltek között. A Disney második legtöbb bevételt hozó animációs filmje, a Jégvarázs 2. viszont mégsem került be az öt döntős közé, ami egészen elképesztő fordulat, főleg hogy az első rész 2014-ben elnyerte a legjobb egész estés animációnak járó Oscar-díjat. A Disney/Pixar Toy Story-sorozatának negyedik részét és a DreamWorks Így neveld a sárkányodat 3. filmjének jelölését nem is kell magyarázni. Rajtuk kívül a Laika Golden Globe-díjas A hiányzó láncszeme Chris Butler (ParaNorman) rendezésében, a francia Jérémy Clapin I Lost My Body című elsőfilmje a Xilam Animation stúdiótól, valamint a Netflix első saját gyártású animációja, Sergio Pablos Klaus A karácsony titkos története című alkotása került az öt jelölt közé.

Épp egy hete írtunk arról a hatalmas meglepetésről, hogy a Golden Globe-on a három (egyébként kasszákat robbantó) Disney-jelölttel szemben a Laika legrosszabbul teljesítő, legkisebb felhajtást kapó filmje, A hiányzó láncszem tudott győzni. Chris Butler egyébként technikailag fantasztikus és történetében is egyedi filmjének jelölése a Laika ötödik Oscar-jelölése, úgyhogy folyatódik a sorozat, miszerint minden Laika-film ott van az Oscar-gálán. 

i_lost_my_body_3.jpg

Jérémy Clapin: I Lost My Body

Ennél izgalmasabb volt, hogy vajon jelölik-e a felnőtteknek szóló I Lost My Body-t, amit az elsőfilmes Jérémy Clapin rendezett Guillaume Laurant (Amelie csodálatos élete, Hosszú jegyességHappy Hand című 2006-os könyve alapján. A film a Cannes-i Filmfesztivál Kritikusok hete (Semaine de la Critique) nevű párhuzamos programjában mutatkozott be, ahol animációs filmként elsőként hozta el a nagydíjat. A film szürreális alaphelyzetből indul ki: egy levágott kézfej indul útra Párizsban, hogy visszatérjen a testhez, amelyhez tartozik, egy Naoufel nevű fiúhoz. Miközben átküzdi magát Párizs legbaljósabb szegletein, útja során emlékképek jelennek meg, melyek akkoriból származnak, amikor még a fiú testéhez tartozott. Az I Lost My Body-t a Netflix vette meg, úgyhogy nálunk is nézhető, legutóbb a karácsonyi filmajánlóban írtunk róla.

Az igazán nagy meglepetés-jelölés a Netflix első saját gyártású animációja, a Klaus A karácsony titkos története volt. Ki gondolta, hogy a Jégvarázs 2-t éppen egy hagyományos, 2D technikával készült, kicsit melankolikus hangvételű, a nagy blockbusterektől eltérő stílusú animáció üti ki? A Netflix ráadásul nemcsak bátor volt ezzel a filmmel, hanem egyből elég magasra is tette a lécet: Sergio Pablos a 3D-t uraló animációs világban egy 2D animációt rendezett, viszont nem oldschool módon nyúlt a klasszikus 2D technikához, hanem felhasznált minden olyan mai technikát, ami segíthette filmjét, ráadásul egy olyan történethez, ami közel sem mondható szokványosnak. A Klaus-ról szintén a karácsonyi filmajánlónkban írtunk, és akárcsak az I Lost My Body, ez is megtekinthető a Netflix kínálatában. 

klaus_3.jpg

Sergio Pablos: Klaus

Ha korábban mindenki a Jégvarázs 2-t tartotta a legesélyesebbnek, akkor ennek kiesésével eléggé felborultak az viszonyok, hiszen az Így neveld a sárkányodat 3. és a Toy Story 4. is számos neves díjat tudhat magáénak, A hiányzó láncszem pedig a Golden Globe-díjával előrébb ugrott az esélyesek között. Bár ha a korábbi éveket nézzük, a Laika sosem tudta díjra váltani a jelölést, a DreamWorks eddig csak a Shrekkel tudott győzni 2002-ben, a kategória indulásánál, a Disney/Pixar pedig 12 szobrot tudhat magáénak az egész estés animációiért. Abban még mindig nem reménykedünk, hogy egy felnőtteknek szóló, a mainstreamtől markánsan eltérő animációt díjaz az Akadémia, de már így is csodálatos, hogy a magas művészi ambíciójú, szürreális és nagyon érzékeny I Lost My Body ott lehet a jelöltek közt, hát még egy olyan kis karácsonyi csoda, mint a Klaus. Mivel utóbbi kettőt a Netflix forgalmazza (a Klaus-t gyártotta is), ezért úgy tűnik a Disney-nek új kihívója akadt a kategóriában.

A 2020-as Oscar-gálát február 10-én tartják a Los Angeles-i Dolby Theatre-ben.

A bejegyzés trackback címe:

https://dotandline.blog.hu/api/trackback/id/tr1115407530

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása