Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

200 millió forintos támogatás a Dargay Attila-pályázaton

2017. november 02. - dotandline

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa 200 millió forintot különített el animációs sorozatok és egész estés televíziófilmek készítésére a Dargay Attila-pályázaton.

Korábban már támogatást nyert gyermek-, ifjúsági és családi témájú animációs sorozatok további epizódjainak gyártására, illetve egész estés animációs tv-filmekké alakítására lehet támogatást nyerni az ismételten meghirdetett, 2017-es Dargay Attila-pályázaton. A pályázók feladata – a korábban támogatott részekkel összhangban – kiegészíteni a sorozatokat 13 részesre, illetve a már elkészült 13 epizódot 26 részesre bővíteni, továbbá egész estés alkotások esetében az elkészült 13 részt minimum 52, maximum 90 percessé összefűzni.

A Médiatanács a nyertes filmalkotások támogatására összesen 200 millió forintot különített el. Egész estés animációs tv-filmmé alakítás esetén a támogatás nem haladhatja meg a 20 millió forintot. A háromszakaszos pályázati eljárás első szakaszára november 30-án 12 óráig lehet jelentkezni az Ügyfélkapun keresztül.

A pályázati felhívás és a pályázat benyújtásával kapcsolatos gyakorlati információk megtekinthetők a mecenatura.mtva.hu oldalon.

via NMHH

Egy hónap múlva újra Anilogue!

November 29. és december 3. között rendezik meg a 15. Anilogue Nemzetközi Animációs Filmfesztivált az Uránia Nemzeti Filmszínházban és a Kino moziban, ahol több mint 200 rövidfilm és 15 egész estés alkotás lesz látható.

Tizenötödik évadához érkezett a budapesti Anilogue Nemzetközi Animációs Filmfesztivál. Az Uránia Nemzeti Filmszínházban és a Kino moziban november 29. és december 3. között az elmúlt év legfrissebb és legjelentősebb animációs alkotásait mutatják be. A nyitófilm a Berlinalén bemutatkozott, majd az Annecy-i Nemzetközi Animációs Filmfesztivál programjából a kínai kormány által letiltott Have a Nice Day című egész estés animáció lesz, mely a tarantinói film-noirt napjaink kínai külvárosi alvilágába helyezi.

have_a_nice_day_02.jpg

Liu Jian: Have a Nice Day

A fesztivál öt napja alatt több mint 200 új animációs rövidfilmet és 15 egész estés mozit láthat a közönség, köztük a legendás Makoto Shinkai új filmjét, a Your Name-et is. A Your Name Japánban minden idők legnézettebb animációs filmje lett, Budapesten az első és egy ideig valószínűleg egyetlen mozivetítését az Urániában tartják.

Az Anilogue idei vendége Finnország, így az új finn animáció legizgalmasabb alkotásaival ismerkedhetnek az érdeklődők. Budapest legnagyobb animációs fesztiválján idén számos gyerekprogram várja a családosokat. A Makám együttes és a Metropolitan Egyetem animáció szakos hallgatói közös, animált látványkoncerttel készülnek, a Bölcs Kavics alkotócsoport videójáték-készítő workshopot tart, és több animációs program várja a látogatókat a Magvető Caféban, a Budapest Schoolban és a Liszt Ferenc téri gyermekkönyvtárban is.

anilogue_2017.jpg

Hova menjünk az Animáció Világnapján?

A Nemzetközi Animációs Filmművész Szövetség (ASIFA) 2002 óta ünnepli az Animáció Világnapját október 28-án, ugyanis a rajzfilmkészítés úttörőjének számító Emile Reynaud ezen a napon nyitotta meg Optikai Színházát Párizsban, 1892-ben.

A Halloween kicsit elnyomja az animációs programokat, de azért találni jókat:

pszichonautak_2.jpg

Alberto Vazquez, Pedro Rivero: Pszichonauták - Az elveszett gyerekek

November 3. és 5. között pedig ismét itt az Országos Rajzfilmünnep, ahol országszerte várják az érdeklődőket programokkal. Néhány kedvenc:

Az Országos Rajzfilmünnep honlapján további programokat is lehet keresni országszerte.

florian_grolig_in_the_distance_2.jpg

Florian Grolig: A távolban

Ha pedig valaki fotelből szeretne animációkat nézni, annak a következőt ajánljuk:

Bucsi Réka: LOVE

Formabontó és tabudöntögető animációkat díjaztak a 6. Primanimán

Szombaton véget ért a Primanima Nemzetközi Elsőfilmes Animációs Fesztivál, ahol idén a zsűri a formabontó és tabudöntögető filmeket díjazta.

A hatodik alkalommal megrendezett fesztiválra 56 országból több mint 500 nevezés érkezett, amelyből az előzsűri végül 66 rövid- és 34 gyerekfilmet választott ki, amelyek a Primanima díjaiért szálltak versenybe. A legtöbb díjat idén német alkotás vitte haza.

A Primanima nemzetközi szakmai zsűrije – az olasz Mauro Carraro rendező, Lana Tankosa Nikolic oktatási szakember Dániából és Durst György producer – a Primanima Nagydíját a német Jonatan Schwenk Áradás (Sog) című filmjének adta, aki személyesen vette át a díjat. A digitális 3D-t és bábanimációs technikát ötvöző Áradás a zsűri méltatása szerint egy kritikus hangvételű film, mely felkavaró módon, eredeti és innovatív vizuális nyelvezettel mutatja be a kiszolgáltatottak és a tömegek közt lévő feszültséget.

sog.jpg

Jonatan Schwenk: Áradás

Wunder Judit Kötelék (Bond) című MOMÉ-s diplomafilmjéért megkapta a legígéretesebb magyar animációs tehetségnek járó George Pal-díjat. A Kötelék a zsűri indoklása szerint erős metaforával jeleníti meg azt a konfliktust, hogy mit jelent egyszerre anyának és nőnek lenni. A George Pal-díjat zsinórban ötödszörre nyeri női alkotó: a korábbi években Tóth Luca (Superbia), Kreif Zsuzsanna és Zétényi Borbála (Limbo-Limbo Travel), Bucsi Réka (Symphony no. 42), valamint Horváth-Molnár Panna (Dipendenza) kapta az elismerést.

Tovább

Te is tépkeded az ujjaidról a bőrt?

Éppen két éve volt a 2015-ös MOME Anim diplomafilmek premierje a Toldi moziban, ahol 9 animáció mutatkozott be, többek közt Andrasev Nadja sokszorosan díjnyertes alkotása, A nyalintás nesze is, de itt láthattuk először például Bognár Éva Katinka Hugo Bumfeldt, Kopasz Milán Beyond vagy Takács Anikó Cosmic Jacuzzi című animációját is.

kiraly_krisztian_a_koromagyszaggato_3.png

Király Krisztián: A körömágyszaggató

És Király Krisztián A körömágyszaggató című filmjét is, ami remekül beillik az olyan közérzetfilmek sorába, mint a  Moszkva tér, a Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan, vagy Szimler Bálinttól az Itt vagyok. Krisztián filmjein nagyon érezhető a személyesség és az önéletrajzi történetekből vett ihlet, ami például a Mező utca 1-en is észrevehető, melynek hátterét egy történelmi esemény adta (1993-ban megszűnt a Szabad Európa Rádió), de a rendező gyerekkori emlékein keresztül bemutatva. 

A körömágyszaggató is követte ezt a vonalat, ebben Krisztián alteregója beszél saját problémáiról a csajozáson át a családi gondokon keresztül a félelmeiről, szorongásairól, arról, hogy mi borítja ki, és persze a körömágyszaggatási mániájáról. Nagyon személyes film, ennek ellenére nagyon könnyen lehet azonosulni az életszituációkkal: a béna szövegű szakítással, a családtól való elszakadással, a jövő bizonytalanságától való félelemmel, vagy amikor elfogy a melegvíz a koliban. Van benne kisrealista vidéki helyszín faaprítással és nagyvárosi pályaudvaron való lófrálással, metrózás emblematikus mentorszellemekkel és sok-sok véres körömágyszaggatás. De minek sorolni, mától látható az egész film online! 

Tovább

Ezeket várjuk legjobban a 6. Primanimán

Ma kezdődik a legcsaládiasabb filmfesztivál, a Primanima, mely ismét a legfrissebb animációkat hozta el elsőfilmes rendezőktől, illetve filmes egyetemek vizsga- és diplomamunkáiból. A több mint 100 rövidfilmből kiválasztottunk a legjobban várt 30-at.

Az idei versenyprogram nagy része valamilyen társadalomkritikus üzenetet hordoz, az egyénre, vagy egy mikroközösségre koncentrálva mutat be sokakat érintő problémát. Andreae Lucréce Cannes-t is megjárt Nagyapa, a rozmár című filmje egy család gyászát jeleníti meg groteszk módon, melyben a tengerparton szürrealitásba hajló események kovácsolják össze a szétesett rokonokat. Natasha Tonkin Szemtől szembe című filmje szintén egy szétesett családról szól, mely tagjai telefonjaik nyomkodásával építenek falat a problémákkal való szembenézés és a látszatéletük között. A real size animáció újonca, a The Bigger Picture című diplomafilmjével Oscar-jelölt Daisy Jacobs az első filmjében maradt az életnagyságú falfestéses animációnál, de újításként megspékelte azt egy kis pixillációval. Az egész történet egy személyes családtörténetet mesél el a 80-as években megnövekedő válások és az azt megélt gyerekek szemszögéből. Paulina Ziolkowska filmje, az Oh, anyám! éppen ennek az ellenkezőjéről, a nem elválásról és a ragaszkodásról szól. Az anya testileg és lelkileg is képtelen elengedni fiát, akit még akkor is gyerekként kezel, amikor az már belépett a férfikorba, ez pedig folyamatos terhet és elnyomást, megfojtást jelent a férfi számára. 

full_story.jpg

Daisy Jacobs: Az egész történet

Tovább
süti beállítások módosítása