Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

Hétköznapi szituációk életnagyságú animációban

2017. február 15. - Herczeg Zsófi

A február elég jó hónap animációs sikerfilmek szempontjából, egyre több kerül fel a netre a többéves fesztiválkörút után. Nemrég Daisy Jacobs 2014-ben készült NFTS diplomafilmje, a The Bigger Picture vált elérhetővé online, ami összesen 43 díjat kapott, például 2015-ben a legjobb rövid animáció díját nyerte a BAFTA-n, Annecy-ban is a legjobb diplomafilm lett, megkapta a Cartoon d'Or-t és még Oscar-díjra is jelölték.

Daisy Jacobs: The Bigger Picture

A történet szerint Nick és Richard egyedül maradt idős anyjukat gondozzák, ki-ki a lelkiismerete szerint. Az odaadó Nick a saját életét és igényeit is háttérbe szorítja, csak hogy anyja semmiben ne szenvedjen hiányt, míg a hedonista Richard nem piszkolja be a kezét és csak minimálisan van jelen a hétköznapokban, anyjuk mégis őt szereti jobban és őt tartja többre. Abszolút átérezhető, mindennapos szituáció, amit már sokszor láttunk vásznon, viszont az angol rendező egyedülálló módon jeleníti meg mindezt. 

Biztos mindenki emlékszik Vácz Péter 2013-as MOME Anim diplomafilmjére, a Nyuszi és Őzre, melyben az őz megtalálta az utat a háromdimenziós világba, míg a nyuszi maradt a korábbi kétdimenziós életükben, ez a kettősség mégsem jelentett gondot a közös boldogságuk számára. A The Bigger Picture-ben viszont az alakok képesek a 2D-s világból átnyúlni a 3D-sbe, és életnagyságú falfestményként kezdődve életnagyságú bábokban végződni. Így a film keveri a festményanimációt és a stop motiont, egyfajta hibridet hoz létre a grafikai és a plasztikai animációs formából. Ez a kevert technika pedig nem marad statikus képben, Jacobs nagyon jó érzékkel bánik a kameramozgásokkal és a plánokkal, bátran kihasználja az animáció önleleplező mivoltát és jeleníti meg a gondos fiú lelkivilágát irreális szituációkkal (például az egész szoba és családja felporszívózásával) és a grafikai montázs alkalmazásával, de még az animációs technikára utaló önreflexív vonásokat is belecsempész az alig 7 perces filmbe gegek formájában.

A hétköznapi élethelyzet bemutatása mögött a film készítése még izgalmasabb, erről alább látható egy videó a rendező kommentárjával, de a film honlapján további érdekességeket is lehet találni, sok werkfotóval együtt.

süti beállítások módosítása