Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

A Ruben Brandt lett a legjobb egészestés film az Anim'est-en

2018. október 07. - Herczeg Zsófi

A Ruben Brandt, a gyűjtő elnyerte a legjobb egészestés filmnek járó díjat a bukaresti Anim'est fesztiválon.

Szeptember 28. és október 7. között rendezték meg a 13. Anim’est Nemzetközi Animációs Filmfesztivált Bukarestben. Az Anim’est 2006-os indulása óta Európa egyik legfontosabb animációs fesztiváljává nőtte ki magát, mely 2017 óta Oscar-kvalifikáló fesztiválként működik, így az ott díjazott rövidfilm automatikusan nevezhető az Oscar-díjra. Az egészestés filmek kategóriájában idén öt film versenyzett: a Ruben Brandt, a gyűjtőn kívül a francia A Man is Dead, az olasz Cinderella the Cat, az orosz Hoffmaniada, valamint a brazil Tito and the Birds, melyek közül végül Milorad Krstic filmjét választotta legjobbnak a szakmai zsűri. A díjat a rendező személyesen vette át a fesztivál szombati záróünnepségén. 

A Ruben Brandt, a gyűjtőn kívül két magyar alkotás szerepelt a versenyprogramban: Traub Viktória Sellők és rinocéroszok című filmje a nemzetközi versenyben, a diákfilmes szekcióban pedig Láng Orsolya MOME Anim diplomafilmje, a Szezon után.

ruben_brandt_a_gyujto_05.png

Ruben Brandt, a gyűjtőben egy különös rablássorozat rázza meg a világ leghíresebb múzeumait: egy rejtélyes bűnbanda egymás után szerzi meg a legértékesebb képeket. Hiába minden óvintézkedés, semmi sem akadályozhatja meg a Gyűjtőt és csapatát az újabb festmények ellopásában, a rendőrség pedig tehetetlen. Csupán Kowalski, a washingtoni magánnyomozó veszi észre, hogy mi a közös az ellopott műtárgyakban, de veszélybe kerül az élete, amikor beleszeret a rablóbanda femme fatale-jába, Mimibe. A pánikba esett biztosítótársaságok százmillió dollár jutalmat ajánlanak a nyomravezetőnek, ezt hallva pedig az alvilág is bekapcsolódik a macska-egér játékba.

Tovább

Magyar animációkat is támogat az Euro Connection

Magyar rövidfilmes projekteket is várnak a Euro Connection koprodukciós vásárra, Clermont-Ferrand-ban. A magyar jelentkezéseket a Daazo közvetíti.

2019 februárjában, a Clermont-Ferrand-i rövidfilmfesztivállal egy időben megint megrendezik az Euro Connectiont, az európai rövidfilmes koprodukciós vásárt. Az Euro Connectionre való jelentkezést 23 országban hirdetik meg, és ismét várnak magyar projekteket is – a magyar jelentkezők a Daazón keresztül nyújthatják be jelentkezésüket. Az Euro Connection jelentős filmszakmai fórum: eddigi 9 éve alatt 80 olyan film készült el, amelyhez közvetlenül hozzájárult a program.

Olyan rövidfilmes (40 percesnél rövidebb animációs, élő szereplős vagy dokumentumfilmes) projekteket várnak, amelyek megfelelnek a következő feltételeknek: már rendelkeznek részleges támogatással, producerük európai koprodukcióban gondolkodik és forgatásuk 2019. május után kezdődik.

Jelentkezési határidő: 2018. október 20.

magyar_mix_for_euro_connection.png

A Euro Connection zsűrije által kiválasztott projekt producere meghívást kap Clermont-Ferrand-ba 2018. február elején. A Euro Connection programjai (pitchfejlesztő workshop, pitchelés, producerek és résztvevők találkozói, személyes megbeszélések) február 5–6-án lesznek. A sikeres pályázó részt vehet a filmfesztiválon és vásáron – a 4 éjszakás szállást (február 3–7), utazást (160 euróig), valamint az akkreditáció költségeit a Euro Connection fedezi.

Jelentkezni a Euro Connection weboldalán található letölthető kérdőívek kitöltésével lehet: az  info@daazo.com és a zsuzsanna.deak@daazo.com címen várják a nevezéseket.

Animációs filmklubot indít az MMA

A magyar animációs film immár több mint 100 éves története bővelkedik kiemelkedő értékekben, időtálló remeklésekben, generációk számára hivatkozási alapot jelentő élményekben. A Magyar Művészeti Akadémia vetítéssorozata, a Válogatás a magyar animációs film történetéből gazdag betekintést nyújt – a teljesség igénye nélkül – a hazai animáció kincsestárába. Az összeállításból könnyen érthetővé válik, miért mondható olyan színesnek, sokfélének a magyar animáció. Az MMA Film- és Fotóművészeti Tagozata által szervezett filmklub 2018. október 8-tól december 10-ig hétfőnként a Premier Kultcaféban várja a filmbarátokat.

Miként dr. Pápai Zsolt filmtörténész fogalmazott, "a hazai mozgókép históriájának legdicsőségesebb fejezetei közül többet éppen animációs rendezők írtak". Az animációs film a hazai mozgóképkultúra kiemelkedően fontos területe, többek szerint a magyar filmművészet egyik, ha nem a legszínesebb része. "A magyar animációt az különböztette meg korábban a többi nemzetétől, hogy ahányan voltunk, annyiféle film került ki a kezünk közül" – írta Jankovics Marcell az Animációs körkép című kötet előszavában.

habfurdo_still_1.jpg

Kovásznai György: Habfürdő

Animációink számos rangos fesztiváldíjat és filmszakmai elismerést kaptak – mint amilyen például az első magyar filmnek járó Oscar-díj volt, amellyel Rofusz Ferenc A légy című 1980-as rajzfilmjét tüntették ki; utalhatunk az Arany Pálma-díjra is, amelyet Jankovics Marcell Küzdők című 1977-es és Vajda Béla Moto perpetuo című 1980-as alkotásai kaptak, valamint Macskássy Gyula és Várnai György 1960-as Párbajának cannes-i különdíjára – és még hosszasan folytathatnánk a felsorolást. A magyar animáció meghatározó műhelyét jelentő Pannónia Filmstúdiót az 1970-es évek második felére a világ öt legjelentősebb animációs filmműhelye között jegyezték. A televízió számára készült sorozatok nézők millióit ültették a képernyő elé – legyen szó a Mézga családFrakk, a macskák réme, a Magyar népmesék epizódjairól vagy éppen Dr. Bubó (Kérem a következőt!) különleges terápiáiról. Az animációs film egyetemes krónikája is rekordként tartja nyilván, hogy alig 20 esztendő alatt 25 egész estés alkotás került ki a Pannónia Filmstúdióból – közülük féltucat film több mint egymillió nézőt vonzott a mozikba. Az ehhez fogható eredmények párjukat ritkítják a magyar mozgókép történetében.

Az MMA induló vetítéssorozatában láthatunk példát a gyerek- és családi közönség számára készült klasszikusokra éppúgy, mint a szűkebb nézőközönséget célzó, a társművészeti (főként a festészeti) kapcsolódásokat előtérbe állító alkotásokra; az összeállításban a magyar animáció rendkívül termékeny karikaturisztikus rajzfilmjei ugyanúgy képviseltetik magukat, mint például a báb- és tárgyanimáció (stop-motion) vagy a homokanimáció különleges látványvilágai.

A sorozat házigazdája A magyar animációs film: intézmény- és formatörténeti közelítések című kötet szerzője, dr. Varga Zoltán filmtörténész. Az előadások beszélgetéssel fejeződnek be, amelyekre meghívják az aznapi film(ek) egyik alkotóját vagy szakértőjét. Jegyek a Premier Kultcaféban (volt Vörösmarty mozi) válthatók, kedvezményes áron.

A filmklub október 8-tól december 10-ig tart, a vetítések hétfőnként 18 órától kezdődnek a Premier Kultcaféban (1085 Budapest, Baross utca 1. (Kálvin tér))

Tovább

„A fesztiválok döntő szerepet játszanak a filmes oktatásban” – interjú Kreet Paljas-szal

Október 24. és 27. között hetedszer rendezik meg a Primanima Nemzetközi Elsőfilmes Animációs Fesztivált, ahol ismét a fiataloké a főszerep. A négynapos fesztiválon hazai és nemzetközi diákok, fiatal alkotók rövidfilmjeit vetítik, emellett egészestés filmek, workshopok (kísérleti filmes, kritikaíró, animációsfilm-készítő), mesterkurzusok, kiállítások és koncertek is színesítik a programot. A kicsik sem maradnak filmek nélkül: országszerte és határon túl is animációs vetítések várják őket. A részletes program hamarosan olvasható a Primanima honlapján.

Mint minden évben, a díjakat idén is háromtagú nemzetközi zsűri ítéli oda: Kreet Paljas, az Anilogue programigazgatója, Pálos György filmrendező, producer, valamint Ducki Tomek animációs rendező.

liszka_tamas_kreet_paljas.jpg

Liszka Tamás, az Anilogue fesztiváligazgatója és Kreet Paljas, az Anilogue programigazgatója

Kreet Paljas az Észt Hét, a Balti-tengeri Filmfesztivál és a Finn Filmnapok kulturális szervezője, alapítója és társszervezője. 2003 óta segíti a magyar és észt animációs filmezést. Jelenleg az Anilogue Nemzetközi Animációs Fesztivál programigazgatója. A Primanimán a 2017-es Anilogue díjnyertes filmjeiből látható vetítés.

Miben más egy saját fesztiválon kurátornak lenni, és egy másikon zsűrizni?

Az Anilogue egy nagyon közönségbarát fesztivál, így amikor a filmeket válogatom a programba, szem előtt kell tartanom, hogy a budapesti filmrajongók minek örülnének, mit szeretnének látni. Annyi fesztiválon veszek részt, amennyin csak tudok, és több mint 2000 filmet nézek végig az Anilogue előzsűrizési időszakában. A munkám nem csak az, hogy megtaláljam a megfelelő filmeket. Közel 300 rövidfilm van minden évben, melyeket különböző blokkokba kell rendeznem és megtalálnom a helyüket a programban. Ez rendkívül nehéz feladat, és csak akkor bizonyosodhatok meg afelől, hogy a munkám jól végeztem el, ha hallom a közönség nevetését vagy a sóhajokat. Amikor más fesztiválon zsűrizek, abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy egy vagyok a nézők közül, és még valakit boldoggá is tehetek egy díjjal.

Tovább

Bucsi Réka harmadszor is Oscar-esélyes

Hétvégén ért véget az Ottawai Nemzetközi Animációs Fesztivál, ahol Bucsi Réka Solar Walk című animációja elnyerte a rövidfilmes kategória fődíját, a Nelvana Grand Prize-t, mellyel kvalifikálta magát a 2019-es Oscar-díjra. 

Szeptember 26. és 30. között rendezték meg a kanadai Ottawai Nemzetközi Animációs Fesztivált, melyre 84 országból közel 2500 nevezés érkezett. A szervezők a 110 versenyfilm közé választották Bucsi Réka Solar Walk című 21 perces animációját, mely végül megkapta a fesztivál rövidfilmes fődíját, a Nelvana Grand Prize-t. 

A zsűri indoklása szerint teljesen magával ragadta őket a játékos animáció, mely a kozmoszban sodródva dacol a gravitációval. A színes, utópikus világ messzire kalauzolja a nézőt, amelynek eredménye a végtelen lehetőségeket keltő, túláradó örömérzet.

bucsi_reka_solar_walk_08.png

Bucsi Réka: Solar Walk

Tovább

Magyar stop motion versenyez Varsóban

2018. szeptember 25. - dotandline

Október 12. és 21. között rendezik meg az A-kategóriás Varsói Filmfesztivált, melynek rövidfilmes válogatásába két magyar alkotást is meghívtak: Papp Károly Kása Helix című stop motion animációját, valamint Vácz Péter első élőszereplős filmjét, a Párnaarcot 

A Helix című animáció Papp Károly Kása rendező és animátor egyedi, stop motion technikával készített műve az emberi kapcsolatok dinamikájáról. A filmet Kelle Antal interaktív meditációs tárgyai, a tibeti mandalákat idéző mozgatható, átrendezhető szobrok ihlették.

A közel öt és fél perces Helix az Umbrella Kreatív Műhely gyártásában készült 2018-ban, producere Kázmér Miklós és Hidvégi Zoltán. A film, amelynek operatőre Vajda Péter, zeneszerzője Tornyai Péter, vágója pedig Czakó Judit, a Médiatanács támogatásával, a Magyar Média Mecenatúra Program keretében készült.

Papp Károly Kása a Magyar Képzőművészeti Egyetemen végezte tanulmányait, többek között a Pannónia Filmstúdió és a Varga Stúdió munkatársaként is dolgozott. Jelenleg a MOME vendégoktatója. Korábban olyan nagy sikerű animációs filmeken dolgozott, mint például a 2008-ban Oscar-díjat nyert Péter és a farkas.

Tovább
süti beállítások módosítása