Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

A 8. Friss Hús zsűrije odavolt a magyar animációkért

2020. szeptember 16. - Herczeg Zsófi

Véget ért a 8. Friss Hús Budapest rövidfilmfesztivál, melyet szeptember 10. és 16. között tartottak a Toldi moziban. Ugyan a koronavírus második hullámának kezdetére tolódott az eredetileg márciusra tervezett esemény, a vetítések a koronavírus előtti idők hangulatát idézték. A budapesti közönség töretlenül kíváncsi volt a legújabb magyar és nemzetközi rövidfilmes válogatásokra.

A magyar versenyprogramban hat animáció szerepelt: Ászity Boglárka Alvások (MOME), Szöllősi Anna Helfer (MOME), Darabos Éva Pá, kis panelom! (MOME), Andrasev Nadja Szimbiózis (Miyu, Salto Films), Rebák Tamás Szökési sebesség (METU), valamint Debreczeni Zsuzsanna Vannak problémáim (METU) című alkotása. A magyar filmek zsűrije Slava Doytcheva filmrendező, Wouter Jansen a Square Eyes nemzetközi forgalmazó tulajdonosa, valamint Lisa Ogdie, a Sundance filmfesztivál rövidfilmes programigazgatója voltak. 

legjobb magyar animációnak járó elismerést Andrasev Nadja Szimbiózis című kisfilmje kapta, melynek hősnője a férje szeretői után kutat, féltékenységét pedig hamar felváltja a kíváncsiság és nyughatatlan érdeklődése életre szóló változást indít el benne. A zsűri indoklása szerint a Szimbiózis egy nagyon magával ragadó, költői és érzelmi részletekben gazdag film, amely képes egy egyszerű, féltékenységről szóló történetet átfordítani a nőiességről és együttérzésről szóló gazdag vizuális világgá. A díjjal 300 ezer forintos pénzjutalom is jár. A Szimbiózis Nadja első függetlenfilmje, mely az elmúlt időszakban számos filmfesztiválon versenyzett, és szép számmal hozott el díjakat is, többek közt Oscar-kvalifikáló díjat is nyert az SXSW fesztiválon márciusban.

andrasev_nadja_x_symbiosis_03.jpg

Andrasev Nadja: Szimbiózis

Tovább

Magyar animációk árasztják el Zágrábot

A szeptember 28-án kezdődő zágrábi Animafest kiemelt vendége Magyarország: több klasszikus és kortárs animáció látható a panorámaprogramokon, de a versenyprogramba is szép számmal kerültek új magyar animációk.

A zágrábi Animafest az egyik legnagyobb múltú nemzetközi animációs esemény, amelyet – a franciaországi Annecy-i Nemzetközi Animációs Fesztivál után – a világ második olyan filmes mustrájaként hívtak életre 1972-ben, amely kizárólag animációs filmeket mutat be.

Akárcsak a korábbi években idén is szép számmal kerültek magyar animációk a versenyprogramba. A rövidfilmek közt látható Andrasev Nadja Szimbiózis című animációja, és a diákfilmek közt versenyzik három MOME Anim diplomafilm: Darabos Éva Pá, kis panelom!, Szöllősi Anna Helfer, valamint Kádár Melinda A forrás és a torony című alkotásai.

andrasev_nadja_x_symbiosis_03.jpg

Andrasev Nadja: Szimbiózis

Tovább

Orosz István mozgó- és állóképei az Urániában

Szeptember 13-án, vasárnap Orosz István Kossuth-díjas grafikusművész és animációsfilm-rendező lesz az Uránia Nemzeti Filmszínház animációs alkotókat bemutató, tavaly indult sorozatának következő vendége. Az „Orosz István mozgó- és állóképei” című szerzői napon összeállítást láthatunk a jeles képzőművész animációs filmjeiből, kiállítás nyílik legújabb grafikai műveiből, és bemutatják a frissen megjelenő Örömajkon örömének, illetve az év elején napvilágot látott Pótszarv című köteteit is. A vetítéseken és a könyvbemutatón a részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött.

Orosz István a grafikai bravúrok, a nézőponttal való játék nagymestere. A domború tükörfelületen látvánnyá összeálló anamorfikus grafikái, szemet becsapó optikai illúziói, geometriai paradoxonai és a vizualitás kultúrtörténeti problémáiról szóló könyvei, animációs filmjei számtalan rajongót szereztek munkásságának itthon és külföldön is. 

A szerzői nap során két vetítés keretében, 16 órától és 19 órától mutatnak be válogatást Orosz István önálló és társalkotókkal készített animációs filmjeiből az Urániában. Az első blokkban Kölcsönhatásban címmel láthatunk válogatást azokból a munkákból, amelyeket társalkotóval, Keresztes Dórával, Haris Lászlóval és Horkay Istvánnal készített. Köztük szerepelnek Pilinszky János, Weöres Sándor versei alapján (Apokrif, Aranymadár illetve Holdasfilm), népi mondókák nyomán (Garabonciák) készült animációk. Továbbá a 2017-ben készített Albrecht Dürer rinocérosza című félórás filmet is ebben a válogatásban láthatjuk. Utóbbi ihletője a híres Dürer-metszet orrszarvúja, amelynek történetét Orosz István évek óta kutatja, és számtalan módon visszatükröződik munkásságában.

orosz_istvan_kiallitas_1.jpg

Orosz István illusztrációja (Forrás: Uránia Nemzeti Filmszínház)

Tovább

Csodálatos lesz Tomm Moore új filmje, a Wolfwalkers

A Cartoon Saloon legújabb egész estés filmje a Wolfwalkers, melyről három éve írtunk először, amikor a Cartoon Movie-n pitchelték az alkotók, most pedig megjelent az első teaser trailer is. Az ír animációs stúdiótól olyan csodálatos (egyébként Oscar-jelölt) alkotások kerültek ki, mint a részben a Kecskemétfilm stúdiónál gyártott Kells titka (2009), a szintén lenyűgöző A tenger dala (2014) és a felkavaróan elgondolkodtató A kenyérkereső (2017). Rendezőként a Wolfwalkers Tomm Moore harmadik játékfilmje, mellyel visszatér a stúdióra jellemző kelta folklórhoz, történetben és grafikai elemekben egyaránt, és ez lesz az "ír folklór triptichonjának" záródarabja.

tomm_moore_x_wolfwalkers.png

Wolfwalkers

Tovább

Magyar animációk a Netflixen

Szeptemberben két magyar animáció került a Netflixre, és mindkettő inkább a felnőtt közönséget célozza.

A Netflix kínálatában már szerepeltek magyar animációk, de ezek gyerekeknek szólóak és sorozatok, illetve sorozatból összeállított egész estések. 2019 decemberétől látható a streaming szolgáltató oldalán a Berg Judit nádi meséit adaptáló Lengemesék első része, a Nyár a nádtengeren és a sorozat második nagyfilmje, a Tél a nádtengeren, valamint idén januártól Rófusz Ferenc különböző ünnepeket bemutató Hoppi mesék szériája is. Ezekhez csatlakozik szeptembertől Az ember tragédiája és a Manieggs – Egy kemény tojás bosszúja.

Jankovics Marcell Az ember tragédiája forgatókönyvét Madách Imre színműve nyomán 1983-ban írta, a gyártás 1988-ban kezdődött, és hosszú hányattatások után 2011-ben ért véget. A legismertebb magyar dráma tizenöt színből áll, az első három és az utolsó a bibliai teremtéstörténet paradicsomi környezetével keretbe foglalja a maradék tizenegyet. Madách Az ember tragédiája című drámájának hőse az első emberpár, akit a paradicsomból való kiűzetésük után a sátán, Lucifer, álmukban végigkísér a történelmen, és elvisz a beláthatatlan jövőbe. Lucifer az égben Isten féltékeny társa a teremtésben, a földön Ádám árnyéka. Ádám a történet végén fölébred és ráébred, hogy a "cél halál, az élet küzdelem, s az ember célja e küzdés maga."

jankovics_marcell_x_az_ember_tragediaja_3.png

Jankovics Marcell: Az ember tragédiája

Tovább

A mágikus cell bemutatja: a hónap animációi | Augusztus

Nem pihentünk a nyár utolsó havában sem, augusztusban is sok animációs kisfilmet néztünk - többek közt a negyedik alkalommal megtartott A mágikus cell bemutatja: LMBTQ animációk vetítésen a Pride-on. A program rövidfilmjei közül néhány elérhető online, ezeket a válogatás végén nézhetitek meg. 

Tovább