Idén online tartották a kéthetesre bővült CEE Animációs Fórumot, melyen hat magyar projekt mutatkozott be. Baka Adrienn a Primanima gyakornokaként vett részt a fórumon, és az alkotókat kérdezte a filmterveikről.
A 9. CEE Animációs Fórum egész estés versenyében szerepelt Richolm Orsolya Tanár úr (Senior Crush) című filmterve. A 2000-es évek Budapestjén játszódó történet főszereplője a 16 éves, szeretetéhes Piroska, aki minden alkalmat megragad, hogy a középpontban legyen. Egyetlen ember lát át a felszínes viselkedésén: a suli mogorva és szűkszavú rendszergazdája, Ivrigy. A lány idővel elkezdi értékelni a férfi őszinte érzéseit, ez az új tapasztalat pedig lángoló szerelmet gyújt iránta, viszont a férfi visszautasítja. A szeretetéhség és az elutasítás között vergődő lány lassan kialakítja azt az empatikus ént, amely elfogadni és adni is képes a hőn vágyott, őszinte szeretetet.
Orsi az SZFE filmdramaturg szakán végzett, de már tanulmányai alatt készített analóg technikával animációs kisfilmeket, melyeket többek közt a Primanimán is láthattunk. Korábban már interjúztunk Orsival, akkor a rövidfilmjeiről is kérdeztük (amik megtekinthetők online), a Filmklub Podcast adásában pedig egész estés filmtervéről is beszélt. A projektet az ULab-nál fejleszti a rendező, producere Ausztrics Andrea.
A Tanár úr a 9. CEE Animációs Fórumon egész estés filmek kategóriájában különdíjat nyert, valamint meghívást kapott a Cartoon Media által rendezett Cartoon Springboard pitchfórumra. Orsit és Andit kérdeztük a projektről.
Richolm Orsolya: Tanár úr (Forrás: Ulab)
Hogyan készültetek az online pitchre? Mennyivel volt nehezebb vagy könnyebb egy élő pitchnél?
Richolm Orsolya: Az előre elkészített videó pitchnek és az élő pitchnek is megvannak az előnyei, én a személyes előadást jobban preferálom, de bevallom, most kicsit örültem neki, hogy az „otthonülős” verzióban kellett beszélnünk az anyagról. Ausztrics Andi produceremmel közösen találtuk ki a pitch felépítését, a legnagyobb hangsúlyt a történet kifejtésére helyeztük, és törekedtünk arra, hogy minél érthetőbb és egyértelműbb legyen a mondanivalónk.
Ausztrics Andrea: Számomra nagy könnyebbségnek tűnt, hogy van időnk valamit együtt felépíteni és összerakni technikailag is, amit aztán két mentor véleményez és az általuk javasolt változtatások mentén újra létrehozni a lehető legjobb változatát a pitchnek. Legalábbis ezt gondoltam először. Aztán nagyon sok részletbe belementünk a vizualitáson át, a belerakott képi idézeteken keresztül, hogy mi van az asztalon és mögöttünk, és mennyire vagyunk viccesek vagy sem a mellettünk megjelenő tárgyak szintjén, ami lássuk be, már kevésbé fontos. Ezért összességében sokkal több időt töltöttünk el a felvétel milyenségével, mint egy élő pitch esetében. Egyszóval, sokkal nehezebb volt.
Milyen elvárásaitok voltak magatokkal és a fórummal szemben?
RO: Kicsit szomorú vagyok, hogy idén nem tudtunk személyesen jelen lenni a járvány miatt, mert az ilyen jellegű fórumokon a szakmai visszajelzések mellett az egyik legjobb dolog, hogy szabadon lehet ismerkedni, beszélgetni más alkotókkal. Bár a CEE Animációs Fórum csapata törekedett rá, hogy ezt valamennyire megteremtse az online meeting felületén, ám ez mégsem tudta kárpótolni egy baráti sörözés élményét.
Richolm Orsolya
AA: Jó visszajelzésnek tekintettem, hogy bejutottunk, mert ez volt az első fórum, amire jelentkeztünk ezzel a projekttel. Orsival és Felszeghy Ádámmal pár hónappal a jelentkezés előtt kezdtünk el beszélgetni erről a filmtervről, ezért nagyon örültem, hogy máris elindíthatjuk a „megvalósítás” útján és egy nemzetközi közönség előtt beszélhetünk róla először. Elsődleges célként azt tűztem ki magam elé, hogy kiderüljön mennyire érdekes ez a téma más országok képviselőinek, tudnak-e vele azonosulni. Erre egyértelműen pozitív visszajelzést kaptunk.
Miért fontos számotokra a film témája?
RO: Szerintem nem én vagyok az egyetlen lány, aki tizenéves korában halálosan szerelmes volt szinte minden létező 20-30 évvel idősebb férfiba – bár a szerelem kifejezés 28 éves fejjel már kicsit túlzó –, de ez a témakör a mai napig izgat, és próbálom körbejárni. Minden apakomplexusos lány mögött áll egy apa, és a Tanár úr tizenhat éves főszereplőjének, Piroskának a története is ezt próbálja kifejteni.
AA: Producerként a pitch kapcsán is két állítást helyeztem a középpontba. Az egyik, hogy fontosnak tartom a női szempontrendszerek bemutatását általánosságban, tehát ebben az esetben is örülök, hogy egy női rendezővel dolgozhatok. A témával kapcsolatban pedig azt gondolom, hogy eddig a férfi nézőpont érvényesült elsősorban. Két, más generációhoz tartozó ember vonzalma többször be lett mutatva, de a fiatal lány szemszöge kevéssé volt a középpontban, inkább mint a vágy tárgya jelent meg az eddigi elkészült alkotásokban. Szerintem elérkezett az ideje annak, hogy a téma tabusítását feloldjuk és nyíltan beszéljünk erről a felvetésről is.
Ausztrics Andrea
Honnan kapod a legjobb ötleteket?
RO: A legáltalánosabb választ fogom mondani: az emlékeimből. Minden egyes nap annyi benyomás ér minket, hogyha leszólítanál egy vadidegent az utcán, hogy találjon ki spontán egy „főgonosz” karaktert, nem telne bele egy percbe és azonnal előkotorná a legrosszabb élményét valakivel, és abból gyurmázná össze az antagonistáját. Mindenkinek más metódus fekszik, én jobban szeretek írni olyan dolgokról, amiket már átéltem én is.
Hogyan jellemeznéd a film látványvilágát?
RO: Undergorund, nyers, gyerekrajz-vibe, gyors, zsizsegő, színes. Olyan, mint maga a tinédzserkor. Ez a film imád hibázni: minden megrajzolt vonalának helye van, akkor is, ha azt egy tüsszentés közben húzza meg az ember és véletlenül félremegy. Szeretek hibázni, és ez a stílus passzol egy 16-17 évesekkel teli közeghez. A film vizuálja is „kísérletezik”, ugyanúgy, mint azok a tinik, akikről szól.
AA: Számomra izgalmas kihívás, hogy a rajzos elemeket a 2000-es évek világából hozott fotókkal, telefonos, illetve hobbikamerás videókkal szeretnénk kiegészíteni és ezt a vegyes technikát együttesen alárendelni a dramaturgiának. Orsi előző rövidfilmjeit nagyon kedvelem, hasonló hangulatot képzelünk el ennek a filmnek is, amelyben természetesen a hosszának köszönhetően más hangsúlyokat kell létrehozni, de mindképp erős referenciaként szolgálnak az eddigi alkotások.
Richolm Orsolya: Tanár úr (Forrás: Ulab)
Kikkel fogjátok megvalósítani?
RO: Jelenleg az Ulab vett a szárnyai alá, Felszeghy Ádám és Ausztrics Andi segít a film megvalósításában. Andi egy szintén kreatív, jófej csaj, akivel élvezet együtt dolgozni, és nagyon remélem, hogy addig fogjuk hajtani a projektet, amíg el nem jutunk a tényleges megvalósításig.
AA: Természetesen minden producernek az a vágya, hogy úgy tudjon filmet készíteni, amiben nem kell anyagi kompromisszumokat kötni és van hazai és külföldi támogatása is, de sokszor nem ez a valóság. Jelen pillanatban nagyon örülök annak, hogy a CEE Animációs Fórumon két díjat is kaptunk: egy különdíjat a saját kategóriánkban és egy meghívást a Cartoon Springboard pitchforumára Valenciába, október végére. Remélem, hogy ezek a lehetőségek egyre több érdeklődőt fordítanak a filmtervünk felé.
Baka Adrienn