Idén ismét van magyar jelölt az egyik legrangosabb animációs eseményen, az Annie Awards-on, méghozzá kettő is!
Az 1972-ben létrehozott, de a filmekért csak 1992-től díjakat osztó Annie Awards nyerteseit a Nemzetközi Animációs Filmszövetség Los Angeles-i tagjai szavazzák meg minden évben. A Nemzetközi Animációs Filmszövetséget még 1960-ban, Annecy-ban alapította a pixillációs animációiról híres Norman McLaren, de a szövetség elnöke volt John Halas és Michel Ocelot is.
Az Annie Awards-ot azért is kíséri kiemelkedő figyelemmel a filmes szakma, mert az itt díjazottak előrevetíthetik az Oscar-nyerteseket is, legalábbis egész estés kategóriában.
A legjobb független egész estés animáció kategóriájában öt alkotást jelöltek: az Ernest és Célestine: A dallamok útján, a Robot Dreams, a The Inventor, valamint két magyar filmet, a Műanyag égboltot és a Kojot négy lelkét.
Bánóczki Tibor és Szabó Sarolta első egész estés animációja egy olyan jövőben játszódik, ahol a Föld növény- és állatvilágának teljes pusztulása után a tudósok egy hihetetlenül tápláló, az emberi testbe ültetett növényt kísérleteznek ki. Ebben a kegyetlen világban, ahol a túlélésnek súlyos ára van, egy férfi minden szabályt áthág, hogy megmentse a felesége életét. A film különlegessége, hogy az alkotók a rotoszkóp technika segítségével forgatták a jeleneteket, azaz kockáról-kockára rajzolták át a film szereplőit, Szamosi Zsófiát, Keresztes Tamást, Hegedűs D. Gézát, Schell Juditot, Znamenák Istvánt, Nagy Zsoltot, Patkós Mártont és Olasz Renátót.
A Műanyag égbolt az Inkubátor Program nyerteseként indult és hamar kiderült, hogy a film színvonalas megvalósítása túllépi a program kereteit. Az egyedülálló animációs sci-fi a Filmintézet újabb gyártási támogatása mellett a Szlovák Audiovizuális Alap, majd az Európa Tanács filmalapja, az Eurimages támogatását is megkapta és magyar-szlovák koprodukcióban készült el.
Világpremierje a Berlinalen volt az év elején, és azóta nagy sikerrel járja világszerte a nagy presztízsű fesztiválokat Amerikától Ázsiáig, legutóbb a legjobb film Ezüst Méliès-díját hozta el a strasbourgi fesztiválról. A cseh mozikban október közepétől, Hollandiában november elejétől, Szlovákiában pedig november közepétől vetítik és tavasszal a franciaországi moziközönség francia szinkronnal láthatja. A filmet idén Európai Filmdíjra jelölték egész estés animáció kategóriában.
A Műanyag égbolt rendezője Bánóczki Tibor és Szabó Sarolta, producere Fülöp József, Sipos Orsolya (SALTO Film) és Juraj Krasnohorsky (Artichoke), társproducere Petrányi Viktória (Proton Cinema) és a RTVS – Radio and Television Slovakia. A filmet tavaly márciusban mutatták be, nemrég pedig megjelent DVD-n és BD-n.
Gauder Áron 10 éven át készült második egész estés filmje, a Kojot négy lelke kiemelkedő sikerekkel szerepel a nemzetközi fesztiválokon világszerte. A filmben szereplő zeneszámokat kortárs indián előadók, míg a külföldön vetített angol szinkronos verzióhoz a szereplők hangját indián művészek adták
Az animációs filmek legnagyobb presztízsű fesztiválján, a franciaországi Annecy-ban a Kojot négy lelke tavaly nyáron elnyerte a zsűri díját, ezzel párhuzamosan az egyik legnívósabb ázsiai seregszemle, a sanghaji fesztivál a legjobb animációs film díjával méltatta, azóta már több mint 50 fesztiválra kapott meghívást és 14 díjat hozott el. A francia forgalmazója a Gebeka International, amerikai forgalmazásra pedig a Junofilm vette meg, mely 2024 tavaszától kezdi el vetíteni az USA-ban.
Az indián kultúra Gauder Áront gyerekkora óta inspirálja, és Cseh Tamással való megismerkedése még közelebb vitte ehhez a világhoz. A legendás dalszerző a magyar indián-amerikai kultúrkör atyja, s egy kötetnyi indián népmesét fordított le. A rendező e történetek feldolgozására vállalkozott a Kojot négy lelke című animációs filmjével.
A Kojot négy lelke a Cinemon Entertainment gyártásában a Nemzeti Filmintézet támogatásával készült, producere Temple Réka. A hazai mozikban tavaly márciusban mutatta be a Vertigo Média.
Az Annie Awards-on nem újoncok a magyarok: 2023-ban Turai Balázs Amok című kisfilmje a rövidfilmes versenyben volt, 2018-ban a Ruben Brandt, a gyűjtő szerepelt az egész estés versenyben, Bucsi Réka Solar Walk című kisfilmje pedig szintén a rövidfilmes mezőnyben volt. 2019-ben a Digic Pictures-nél gyártott Love, Death & Robots (Netflix) antológia The Secret War című epizódját a Best FX for Media/TV kategóriában díjazták.
Forrás: Annie Awards, NFI