Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

A delfintől a barbárig – Interjú Ronan Toulhoat francia képregényrajzolóval

2022. május 27. - dotandline

A 17. Budapesti Nemzetközi Képregényfesztivál vendége Ronan Toulhoat francia rajzoló, akinek hazájában több fantasy képregényalbuma is megjelent. Első albuma az alternatív valóságban játszódó Block 109 (2010), amelyet Vincent Brugeas íróval készített. Toulhoat és Brugeas több köteten keresztül bővítette közös fantáziavilágát, majd egy történelmi sorozatba vágtak. Az Ira Dei Kr. u. 1040-ben játszódik Bizáncban. Közös képregényeik a kritikusok és a közönség tetszését is elnyerték. Toulhoat továbbra is dolgozik szabadúszó illusztrátorként és storyboard-rajzolóként, a Képregényfesztiválra magyarul is megjelenő képregényét, a Conan a barbár: A fekete kolosszust szintén Brugeasszal készítette. A képregényfesztiválra hangolódva Mayer Roland beszélgetett az alkotóval.

Mi volt az első dolog amit rajzoltál?

Az első dolog, amit rajzoltam egy csónak és egy delfin volt, nagy, színes nappal a háttérben. Ekkor négy éves voltam. Mivel tiniként sok képregényt olvastam és sokat rajzoltam, teljesen természetes volt számomra, hogy lemásoltam a képregényeket, amiket szerettem. Így tanultam meg rajzolni és képregényoldalakat tervezni.

ronan_toulhoat.jpg

Ronan Toulhoat a Conan, a barbár képregénnyel

Miért kezdtél képregényalkotással foglalkozni, és hogyan kezdted?

2008-ban volt lehetőségem aláírni az első szerződésemet egy kiadóval. A képregény 2010-ben került a könyvesboltokba, és mivel nagy sikert aratott, a kiadó megkért engem és írótársamat, hogy készítsünk még több ilyet. Ekkor döntöttem el, hogy ezt a karrierutat választom. Az igazat megvallva, amikorra aláírtuk az első szerződést, már tudtam, hogy ez egy valóra vált álom.

Van egy konkrét, mindent átfogó terved arról, hogy mit szeretnél elérni az életedben? A projektjeidet ez alapján válogatod, vagy minden munka, amit csinálsz, különálló és sehogyan sem kapcsolódnak egymással?

Nincs konkrét tervem, csak az, hogy egyre jobban és jobban rajzoljak. Minden nap egy új kihívás. Jelenleg egy olyan történeten dolgozom, amit szeretek, és olyan képregényeket alkotok, amilyeneket akarok. Jó lenne, ha mély nyomot hagyna a munkám, de ezt csak a jövő tudja eldönteni. Csak akkor mondok igent egy projektre, ha valami erőset érzek benne. Számomra fontos, hogy higgyek a történetben, amit rajzolok.

81efwv5wcwl.jpg

Részlet a Conan, a barbár - Elveszett legendák című kiadványból

Van, hogy flow-t élsz át, amikor rajzolsz?

Időről időre flow-ba kerülök. Főleg akkor, amikor a történeteim storyboardját készítem zenehallgatás közben. Minden a ritmusról szól, nincs konkrét pillanat a napban.

Mit csinálsz, amikor nem éred el? Van valami stratégiád arra, amikor úgy kell dolgoznod, hogy nincs kedved hozzá?

Mindig igyekszem, hogy olyan hangulatban legyek, amiben dolgozni tudok. Ha olyan képregényeken dolgozom, amiket szeretek, akkor ez nem is nehéz. Van egy trükköm, amivel elkezdem a napot: egy-másfél órán keresztül egy vázlatfüzetben melegítek be, valami szabadon választott témát rajzolgatva. Ez mindig elegendő hajtóerőt ad, hogy elkezdjem a tényleges munkát.

Star Wars, Warhammer, kalózok, lovagok és barbárok, mi az a közös bennük, amit szeretsz, vagy érdekesnek találsz?

Ezek az univerzumok erősek és ismertek. A kulcsszó bennük a coolság, vagányság. Mindegyik univerzumnak egyedi hangja van, ami kalandra és érdekes helyekre invitál. Számomra egy alap motivációt adnak, ami rajzolásra késztet.

ira_dei.jpg

Részlet Vincent Brugeas és Ronan Toulhoat Ira Dei - The Devil's Share című képregényéből

Egy általad rajzolt Conan, a barbár képregény megjelenik a 17. Budapesti Nemzetközi Képregényfesztiválra a Képes Krónikák Kiadó gondozásában. Emlékszel még, amikor találkoztál először Conannel? Milyen volt ezen a történeten dolgoznod?

A történetem Conannel 1996-ban kezdődött, amikor 12 éves koromban a nagypapám megmutatta John Milius filmjét. Erős képek maradtak meg a fejemben utána. 2013-ban kezdtem Robert Howard eredeti regényeit olvasni. Sok XX. századi amerikai írót akartam felfedezni és olvasni akkoriban. Amikor a regényt olvastam, erős képek születtek a fejemben. 2015-ben a francia GLENAT kiadó megkeresett, hogy adaptáljam bármelyik általam választott könyvét Howardnak. Megfizethetetlen élmény volt. Fontos megjegyezni, hogy Frank Frazetta csodálatos festményein kívül sosem olvastam Conan képregényt, úgyhogy a munkám során csak azokat az erős képeket használtuk írótársammal, amik a fejünkben voltak.

A Conant Vincent Brugeas-val készítetted, akivel rengeteg közös projektetek van.

Vincenttel 20 éve vagyunk barátok. Középiskola óta azon dolgozunk, hogy a képregényipar mesterei legyünk. Bár ez még nem sikerült, a barátságunk erősödött, és azokon a képregényeken dolgozunk, amelyiken akarunk. Nemrég kiadtunk egy nagy, kalózos képregényt, most pedig egy lovagos, középkorban játszódó történet van soron.

rdc2-f857d.jpg

Részlet Vincent Brugeas és Ronan Toulhoat La République du Crâne című képregényéből

Milyen terveid vannak a jövőre nézve?

Rajzolás, rajzolás és rajzolás. Szeretném megrajzolni azokat az univerzumokat, amiket szeretek.

Olvastál már magyar képregényt?

Még nem olvastam, úgyhogy izgatottan várom, hogy találkozzak velük júniusban.

Mayer Roland

Ronan Toulhoat június 4-én, szombaton egy gyerekeknek szóló rajzos workshopot, és egy felnőtteknek szóló interaktív előadást tart a digitális rajzolásról a Francia Intézetben. Szombati programjának zárlataként dedikál a Latitudes könyvesboltban.

Június 5-én vasárnap a Dürer Kertben 11 órától dedikál, 14.30-kor közönségtalálkozón vesz részt. A részletes program a Képregényszövetség oldalán olvasható.

süti beállítások módosítása