Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

Se szépség, se szörnyeteg, csak két egymást kereső gyerek

Kritika a Belle: A sárkány és a szeplős hercegnő című filmről

2022. március 04. - dotandline

Internet, kamaszkor, vidék, gyász, zene, szerelem, trauma, önkifejezés, felelősség, felnövés. Hosoda Mamorunak szinte nincs olyan témája a korábbi filmjeiben, amit ne hozna vissza a Belle: A sárkány és a szeplős hercegnő történetében. A virtuális- és valódi világ cselekményszálai között szédítő sebességgel ugráló író-rendező azonban nem csak egyben tartja a filmet, de némiképp váratlan fordulattal a nyers társadalmi üzenet terepére is átlép.

Hosoda Mamoru (interjúnk a rendezővel itt) egyike azoknak a japán animációs rendezőknek, akinek minden újabb filmjénél rendre előkapják a mostanra totális közhellyé vált "a következő Miyazaki" titulust. Tény, hogy a Ghibli utáni rendezőgenerációk tagjai – Hosoda, Shinkai, Anno, Kon – mind Miyazaki-filmeken nőttek fel, gyakran fiatal animátorként fel is bukkannak a stúdió körül, Japán történetének egyik legnagyobb hatású animációgyártója tehát megkerülhetetlenül kihat a munkásságukra.

Részben emiatt is lehet, hogy a filmjeikben hasonló nagy kérdésekre keresik a válaszokat. Hogyan viszonyuljunk egy technológia által áthatott új világhoz? Mit kezdünk a nyugati kultúra és életstílus hatásaival? Mozdíthatók-e a nők és férfiak évszázadosnak tűnő távlatban rögzült társadalmi szerepei?

belle_01_1.jpg

Ezeket a témákat veszi elő újra meg újra Hosoda is, aki még a hetvenes évek végén Miyazaki Lupin III-ját látva döntött az animációs karrier mellett, és aki pár évtizeddel később közös megegyezéssel távozott a Ghiblitől, hogy inkább a saját egyéni ambícióit valósítsa meg, mint hogy a stúdió által kijelölt stilisztikai keretek között készítse el A vándorló palotát.

Hosodát ezekben a kérdésekben tényleg valami egészen saját irány foglalkoztatja. Szemben az őt megelőző generáció alkotóival ő tárt karokkal fogadta az internet és a digitális világ megjelenését. Tinédzserkorának meghatározó filmje a hidegháborús feszültségeket feldolgozó 1983-as Háborús játékok, amiben a tinédzser-hackert játszó Matthew Broderick a mai értelemben vett internet megjelenése előtt egy bő évtizeddel csatlakozik rá teljesen véletlenül a titkosszolgálati háború-szimulációs szuperszámítógépre.

war_games.jpg

Háborús játékok

A történet egyes elemei Hosoda egész munkásságát végigkísérik. A fizikai korlátok nélküli összekapcsolódás ismeretlen emberekkel, a közvetett belátás normális módon elérhetetlen rendszerek működésébe, és a kölcsönös agresszióra berendezkedett ellenfelek közti konfliktus deeszkalálása mind-mind felbukkannak több alkotásában is.

A Digimon sorozathoz készült 2000-es rövidfilmjében már kísérletezik ezeknek az elemeknek a beemelésével, már amennyire ezt a franchise-korlátok és a 40 perces játékidő megengedik. A Digimon Adventure: Our War Game! címében és sztorijában is idézi a tinikori kedvencet, és végül prototípusnak bizonyul a 2009-es Nyári háborúkhoz, amiben ugyanúgy ott a véletlen hackelés, mint a tiniszerelem és a hidegháborús tétek (a nukleáris reaktor felé zuhanó műhold képében).

Ami lényegesen új elem Hosodánál, az az internet használatának sci-fi szerű eleme: az avatár-központú online identitások és a közvetlen, globális, azonos idejű szociális összekapcsolódás. Ezek a koncepciók még a kanyarban is alig voltak 2006-ban, amikor a Nyári háborúk gyártása kezdődött – abban az évben, amikor épp hogy csak elkezdett kibújni prototípus-fázisából a Facebook vagy a Twitter, és amikor egy óceánnal arrébb a hollywoodi filmiparnak az internetről alkotott elképzelését még mindig A hálózat csapdájában, az Adatrablók, vagy a Félelem.com vázolja fel a kriminológiai és metaforikus értelemben vett alvilág rendszereinek sötét, veszélyes, ellenkulturális terepeként.

Hosoda internetképében is megtaláljuk a potenciális veszélyeket: elszabaduló szoftverkód, túlpörgő mesterséges intelligencia, vagy még mindig a hidegháborús reflexekkel dolgozó katonaság. De a negatívumokon felülkerekednek a hálózaton keresztül megvalósított valódi emberi kapcsolódások: ezek organikusan emelkednek ki az érdeklődés-alapon összeverődött barátságokból, az altruisztikus közösségi összefogásból, illetve a mélyebb önfelfedezést és önkifejezést lehetővé tevő virtuális technológiákból.

A Belle virtuális valósága közvetlenül építkezik a korábbi alapokra: az U közösségi médiavilága a Nyári háborúk OZ-ának verziófrissített változata, ahol a letisztult, üres fehérséget játszótérnek használó posztmodern grafikai stílust az immerzív virtuális valóság belakott, nyüzsgő metropolisza váltja.

belle_06.jpg

De ezt az internetet is Hosoda rendre visszatérő nagy, istenségszerű bálnái őrzik, csak itt már nem John és Yoko néven, hanem a közelebbről megnevezetlen Hangok töltik be a szuperadminisztrátorok szerepét. A Belle internetjének fenntartói azonban nem a Mátrix 4 magukat menő nyugati parti tech bro-nak hazudó elnyomó robotjai, sem a Mitchellék a gépek ellen nárcisztikus, gyermeki sértődékenységű mesterséges intelligenciái. A ki tudja, talán 10-15 év múlva meg is valósuló utópiában az internet közmű, az indusztriális-kapitalista kizsákmányolás teljes hiányával. Még a mesterséges intelligenciák is segítő szoftverkiegészítőkké szelídültek a korábbi filmek kiszámíthatatlan, alkalmanként pusztító jellegéből. Az egyetlen negatív faktor mindaz a projekció, amit a felhasználók a világba magukkal hoznak, akár a kidomborított vagy elfedett személyiségjegyek, akár a másokra vetített elváráshorizontok, akár komplett szerepprojekciók révén.

Ebbe a világba csöppen az anyja révén zenekészítő szoftverekkel felnövő, tehát messze nem technofób, mégis szociális média-averziókkal rendelkező Suzu. Az ő háttértörténetében az internet teljes mellékszál, az ő fókusza a legközvetlenebb emberi kapcsolatainak feldolgozása és újraépítése, legyen szó a korán és tragikusan elveszített anyáról, a védelmező gyerekkori barátról, a távolságtartó apáról, vagy az irigyelt, extrovertált(nak tűnő) zenésztehetség iskolatársról.

belle_02_1.jpg

Suzunak ez az internettel kapcsolatos teljes naivitása alapoz meg annak, hogy neutrális terepként lép be az U világába, amit emiatt teljesen akaratlanul használ projekciós felületnek – és ő maga is jóval hamarabb válik projekciós felületté, minthogy ezek közül bármelyiket észrevenné.

Ugyanilyen észrevétlenül kúszik be a a cselekmény alakulásába még egy réteg: a Belle ugyanis egyfajta Szépség és a szörnyeteg-adaptáció, aminek egyes elemeit csak nagyon elemelve, több áttételen át kapjuk meg. Suzu neve harangot jelent, ami angolul bell – innen a pár másodperc alatt kiválasztott nyugatias hangzású felhasználónév, amit már az internet népe franciásít át Belle-re, azaz Szépségre. A Sárkány figurája pedig még ennél is több lépéssel arrébb, a Szépség-Szörnyeteg népmesetípus távol-keleti, kígyóherceges változataiból kerül beemelésre.

belle_03.jpg

Hosodát a Nyugaton leginkább a Disney-változaton keresztül ismert történet különböző feldolgozásai közötti eltérések nüanszai érdeklik, olyannyira, hogy egyenesen az amerikai adaptáció elkent kérdéseit helyezi a középpontba: miért olyan a Sárkány, a szörny figurája, amilyen? Mi váltja ki az agresszív viselkedését? Mik a motivációi és traumái?

Ebben a filmben ráadásul semmi népmesei átok nem sújtja a Szörnyeteget, a Sárkány csupán maga választotta avatár. Ahogyan Suzu is az általa irigyelt extrovertált iskolatárs személyiségjegyeiből épít magának online perszónát, ugyanúgy derül ki a Sárkány figurájáról, hogy konstrukció, a bántalmazott tinédzser “üss-vagy-fuss” reflexből épített védőfala. Viselkedése pedig tudatos: destruktív agresszió helyett kétségbeesett segélykiáltás.

Ez még inkább átkeretezi a Sárkányt a filmben végig üldöző Gaston-figurát, Justint, aki eleinte az amerikai szuperhősfilm egyszerűsített igazságértelmezésének direkt kritikája (amennyiben az “igazság” a mások felett agresszión keresztül gyakorolt dominancia), majd a valós társadalmi problémákra érzéketlen, segítő szerepben tetszelegve ártó hatósági struktúrák megjelenítője lesz.

belle_05.jpg

Itt hozza vissza a rendező az egész filmen végigvezetett hang-vonulatot, és mozdítja át az értelmezési keretrendszert társadalmi színtérre: vegyük észre, ha van hangunk, és használjuk arra, hogy szóljunk – akkor is, ha úgy érezzük, hogy a hangunk önmagában semmire sem elég. (A rendező erre a szempontra a vele készült interjúnkban is kitért.) Mire eljutunk a történet csúcspontjába helyezett spontán koncertig, a film elején még virtuális J-pop-idolként felépített Belle utolsó dala már teljesen mellőzi a projekciót, Suzu önmagát felvállalva adja elő. Az anyja utáni gyászából táplálkozó fájdalmas-vágyakozó, mantraszerű dallam pedig a magukra maradt gyerekek himnuszává válik. Suzu a nyers érzelmeinek önazonos felmutatását is felvállaló őszinte performansszal egyszerre oldja saját traumáját, és tudja megmutatni a Sárkány figurája mögött megbújó fiatal fiúnak, hogy a remény még egy abuzív háztartásban sem kell, hogy kimúljon.

Az érzelmi és tematikai csúcspont után a való világban kijátszott megoldás nyugati szemmel talán kicsit esetlennek, didaktikusnak tűnhet. Ezt árnyalja, hogy a Japánban az elmúlt évekig tabusított gyermekbántalmazás témájának beemelése önmagában bátor lépés a rendező részéről, és ezzel még akkor is előremutató, ha a filmben megjelenített feloldás olyannyira utópisztikusnak tűnik, mint az egyetlen ember kereséséért összefogó sokmilliós internetes közösség.

belle_04.jpg

Az utolsó felvonására ezzel az átkeretezéssel a film már el is engedi a Szépség-Szörnyeteg analógiát, amit végig metafora-mankónak használt. Az utolsó szekvenciában már se “Szörny”, se “Szépség”, se románc, csak két, traumájukat egymásban felismerő gyerek egymásra találása. Mindez a közösségi média segítségével, olyan feloldással, amit az internet előtti világ még nem tett lehetővé.

Bár a Belle cselekményszálai a film nagy részében úgy váltakoznak, mint a böngészés közbeni felugró ablakok, Hosoda a folyamatos váltásokkal integrálja eddigi életművének különböző elemeit. Ez még egyfajta rendezői felnövéstörténetet is kirajzol, amiben másfél évtized alatt közvetlenül megfoghatóvá alakultak a korábbi absztrakt ellenlábasok (az elborult szoftverkódtól a bántalmazó szülőig) és ezzel párhuzamosan a példaértékű hőstettek (a világ megmentésétől a gyermekvédelmi hatóságok érkezéséig biztosított fizikai védelemig). A Hosoda munkásságának alapját képező műfajfilmes elemek így lépésről lépésre vezetnek ki a műfaji határokon túlra, mutatva, hogy a populáris történetmesélés és a komoly társadalmi üzenet nem egyszerűen megférnek egymás mellett, de az okos megfeleltetéseken keresztül jelezve, hogy mik azok a fontos dolgok, amikre tényleg érdemes odafordítanunk a figyelmünket.

Dobay Ádám

süti beállítások módosítása