Most már hagyománnyá vált, hogy év végén összeszedjük milyen animációkat érdemes megnézni újévig (2018, 2019), vagy idén épp szilveszterkor. De a korábbi években arra buzdítottunk titeket, hogy menjetek moziba, nagyvásznon élvezni a jobbnál jobb filmeket, idén viszont a járvány miatt bezártak a mozik, a külföldi forgalmazók pedig valamelyik streaming szolgáltató oldalára költöztették a filmjeiket. Úgyhogy ugyan kisképernyőn, de könnyen elérhető módon nézhetitek az idei legjobb animációkat – szerintünk.
Wolfwalkers
Közel négy éve vártuk Tomm Moore új filmjét, a Wolfwalkerst, melyet a rendező az ír folklór triptichonjának záródarabjaként emlegetett. A Kells titkával (2009) az írek egyik legnagyobb nemzeti örökségének keletkezését, a 9. században íródott kellsi kódex létrejöttét mesélte el, A tenger dalában (2014) a saját gyerekkori traumáját jelenítette meg a kelta mitológia alakjaival: fókatündérekkel, koboldokkal, bagoly boszorkánnyal, istenekkel és istennőkkel. Az ír folklór trilógiát a Wolfwalkers zárja, mely könnyedén hozza Tomm Moore korábbi filmjeinek magas színvonalát, nemcsak a szemkápráztató vizualitásában, hanem történetében is.
A 1600-as években játszódó történet főhőse két kislány: a farkasvadász egyszem lánya, Robyn, valamint az erdő mélyén élő, szintén egyke Mebh, akinek az a különleges képessége, hogy farkassá tud változni, amikor alszik. Vagyis a kislány egy wolfwalker, akikkel nagyon régen egyezséget kötött a falu, hogy nem háborgatják az erdejüket a farkasok, cserébe ők békén hagyják a falusiakat. Ezt az egyezséget szegi meg az új vezető, aki le akarja tarolni, ki akarja zsákmányolni az egész erdőt és a wolfwalkereket hamis babonává degradálja. Ám Robyn annyira kíváncsi, makacs és tiszta szívű, hogy nem lehet megállítani, amikor egy véletlen folytán összetalálkozik Mebh-el, aki bevezeti őt ebbe a fantasztikus és szabad világba, amit a wolfwalker-lét jelent.
Tomm Moore, Ross Stewart: Wolfwalkers
A Wolfwalkersről hónapok óta ódákat zengenek a kritikusok, sokan úgy emlegették, hogy a Cartoon Saloon egy teljesen új szintre emelte az animációt, a film pedig egy felkavaró mestermű. Csodálatosan izgalmas látványvilág, tanulságos történet, példaértékű karakterek és magával ragadó zenék – mint minden Tomm Moore-filmben. Nem kell az 1600-as években élni ahhoz, hogy aktuálisak legyenek a film által megjelenített témák: a kirekesztés, a szabályok gondolkodás nélküli elfogadása, a konok ragaszkodás a társadalmi normákhoz, a család féltése, az újra való kíváncsiság, a csonka családok működésének bemutatása, az egyre nagyobb teret kapó girlpower, vagy a szabadság szemkápráztató vizuális lefestése. Az ír stúdió védjegyévé vált kézirajz animáció az ír folklór szimbólumaival és motívumaival újra meg újra bebizonyítja, hogy a steril 3D uralta világban mennyire egyedi, folyamatosan megújuló és megunhatatlan tud lenni ez a tradicionális animációs forma.
A Wolfwalkers december 11-től látható az Apple TV+-on, és hivatalos magyar felirat is készült hozzá.
World of Tomorrow Episode Three: The Absent Destinations of David Prime
A zseniális Don Hertzfeldt nem hájpolta túl a World of Tomorrow harmadik epizódját, épphogy csak csepegtette az információkat, hogy valami készül. Aztán október 9-én minden Hertzfeldt-rajongó eldobhatta az agyát a 34 perces harmadik résztől, amivel egy újabb tökéletes trilógiával bővült a filmkánon. Vagyis Hertzfeldt nem szereti trilógiának nevezni a World of Tomorrow-ot, ezzel is utalva arra, hogy még várható folytatás, a rajongók legnagyobb örömére. Öt évvel ezelőtt Hertzfeldt egy rendkívül gazdag univerzumot hozott létre, ami kiapadhatatlan forrást jelent a létünk értelmezésével és a jövőnkkel kapcsolatban. Az első kisfilmben a négy éves Emily és sokadik klónja tesz egy mentális és időbeli utazást a kislány emlékeiben és a jövőben, a másodikban egy rebellis Emily-klón önállósodási kísérleteit láthatjuk, a harmadik rész pedig David Prime-ra, Emily klónjának szerelmére fókuszál.
A folytatásokkal mindig az a félelem támad az emberben, hogy mit tehet hozzá az előző részekhez, de Hertzfeldt WoT univerzuma bővelkedik a kidolgozható ötletekben, és a harmadik etap csak még tovább gazdagítja ezt az univerzumot. David az első epizódban Emily múzeumi szerelme, aki hirtelen halálával eltűnik az életéből, itt pedig egy egész cselekményszálat kap – nemcsak ő, hanem a klónjai is, akik nem mindig sántikálnak jóban. Minden spoiler lelövése nélkül Hertzfeldt egy új zsánert, a thrillert is behozta a művészetébe. A WoT egyszerre hihetetlenül aranyos és humoros, miközben a rendező egy iszonyú komplex és izgalmas világot hoz létre, tele létfilozófiai kérdésekkel, mint például mitől vagyunk azok, akik, létezik-e alternatív valóság, vagy a múlt megváltoztatásával vajon a jövő is megváltozik-e.
A World of Tomorrow összes része megnézhető Don Hertzfeldt vimeo csatornáján, itt a harmadik:
Lelki ismeretek (Soul)
Idén két filmet is bemutattak a Pixar stúdiójából, és ugyan az Előre! (Onward) is meghatóan mutatta be a csonka családban felnövő testvérek összetartását, jó adag fantasyval keverve, az idei év egyik legjobb filmje mégis egy középkorú jazz zongoristáról szól.
A Pixartól megszoktuk, hogy elképesztően magasra teszi a lécet, és igazából csak a saját alkotásaihoz képest tudjuk mérni az újabb filmjeit. Egyesek szerint a non plus ultra az Agymanók volt, úgyhogy a rendezőnek, Pete Docternek nagyon nehéz dolga volt megugrani annak összetettségét, mondanivalóját és meghatóságát. Ez mind sikerült neki.
A Lelki ismeretek egy középkorú jazz zenészről szól, aki általános iskolában oktat zenét, miközben jazz zongorista karrierről álmodozik. Miután a férfi megkapja élete lehetőségét, majdnem meghal, a lelke pedig a másvilág mozgólépcsőjére kerül, a nagy fehérség felé tartva. A nagy fehér fény elől menekülve a Kezdetnél találja magát, ahol a születendő lelkeket trenírozzák az életre, és ha megtalálták a saját szikrájukat, akkor már mehetnek is a Földre. Egy véletlen folytán lesz mentora a férfi a 22-es névre hallgató, még meg nem született, rebellis léleknek, akinek a valaha élt legnagyobb agyak sem tudtak segíteni megtalálnia a szikrát. Aztán egy újabb véletlen folytán 22-es a férfi testében, a férfi lelke pedig egy macskában köt ki, az új perspektíva pedig mindkettejük számára hasznos és életmentő lesz.
Pete Docter: Lelki ismeretek
Hertzfeldthez hasonlóan Docterék is létkérdéseket feszegettek a Lelki ismeretekben, és már az Agymanóknál is rezgett a léc, hogy mennyire szólhat gyerekeknek, itt viszont már egyértelműen a felnőttek a célközönség. Hiszen kell az az élettapasztalat, ami egy felnőttnek már megvan: a beteljesületlen vágyak, a belenyugvás, a mókuskerék, az álmok hajkurászása, a depressziós időszakok kilátástalansága, vagy éppen a folyamatos elégedetlenség önmagaddal szemben, hogy azt hiszed nem vagy szerethető, és a saját félelmeid emésztenek fel. Azért a film közel sem olyan lehangolóan jeleníti meg ezeket, mint amilyennek hangzanak, hanem tele reménnyel, együttérzéssel és megértéssel. Nem színezi ki azt a tényt, hogy bizony ezek az érzések mind az élet velejárói. Az alkotók egyáltalán nem akartak üres frázisokkal untatni minket, filmjükben az élet értelmét keresték, és igazából az élet értelme maga az élet. A Pixar legérettebb filmje a Lelki ismeretek, ami nem is érkezhetett volna jobbkor, mint 2020 végén.
A Lelki ismeretek december 25-től látható a Disney+-on, és ha minden jól megy, 2021. február 18-tól a hazai mozikban is bemutatják a Fórum Hungary forgalmazásában.