Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

A boldogság néha magától ránk talál, csak észre kell vennünk

2020. július 10. - Herczeg Zsófi

Júliusban tíz szuper MOME Anim film kerül fel végleg a netre, melyek ifjúkori tapasztalatokat és öregkori emlékeket dolgoznak fel, szólnak a magányról, a féltékenységről, a boldogságkeresésről, transzgenerációs problémákról, vagy éppen teljesen elrugaszkodnak a valóságtól és egy kísérteties bérházba vagy az űrbe röpítenek minket. Harmadikként Kopasz Milán Beyond című diplomafilmjét láthatjuk.

"A fekete lyuk egy hely az űrben, ahol a gravitáció vonzása olyan erős, hogy a fény sem tud kijutni belőle. Különös vonzású helyek és helyzetek a Földön is léteznek. Van, aki meghátrál a megtapasztalástól, és van, aki közelebb lép." De mit is takar pontosan a film szinopszisa? Különböző szituációkban látunk embereket: egy vízparton ugráló nőt, egy barlangászt, egy férfit, aki a színpadot takarítja, egy másik a rovarvilágot tanulmányozza, egy nő pedig otthon főz. Mindegyikük éli a hétköznapi életét, miközben hirtelen valamilyen megmagyarázhatatlan furcsaság történik velük, mintha egy olyan pontján lennének a földnek, aminek hatása ellentmond a természet törvényeinek. Valamelyikük átadja magát ennek a rejtélyes helyzetet, némelyikük pedig kihátrál belőle.

kopasz_milan_beyond.png

Kopasz Milán: Beyond

Ha úgy tetszik, a Beyond a mindennapok bemutatásával és a hirtelen megjelenő, kizökkentő eseményekkel a folytonos boldogságkeresést mutatja be, és az emberek reakcióit ezekre a váratlan helyzetekre. A Beyond Milán eddigi munkái közül technikailag és történetileg is a legösszetettebb animáció, mely jól mutatja a rendező kísérletezőkedvét, aprólékosságát, sokrétűségét és progresszivitását: az épített hátterek előtt pixillált és 3D printelt karakterek vegyesen mozognak kockáról-kockára, az élő szereplők pedig jelmezekben, animált arcfestéssel és fázisonként cserélgetett szemekkel simulnak bele a környezetbe. Nemhiába mondta a filmről Milán, hogy az elkészítését azóta is élete egyik legnagyobb kihívásának tekinti. A filmről werkvideó is készült, alább láthatjátok ezt az aprólékos munkát.

A filmet Kopasz Milán írta és rendezte, operatőre Varju Tóth Balázs, vágója Czakó Judit, hangdizájnere Lukács Péter Benjámin volt, zenéjét pedig Kalotás Csaba szerezte. Számos menő filmfesztivál versenyprogramjában szerepelt, mint például a zágrábi Animafest, az Animator Poznan, a Bucheon International Animation Festival, a StopTrik International Film Festival, a DOK Leipzig, az Animateka és a Stop Motion Montreal Festival. Elnyerte az oszakai International Students Creative Award első díját, legjobb animációnak szavazta a Karelian International Film Festival for Youth, a Hudson Valley International Film Festival és a Fic Autor Film Festival zsűrije, a Locomocion kísérleti animációs fesztiválon technikai díjat nyert, a SoDak Motion Festival pedig a legjobb kísérleti filmnek járó elismeréssel jutalmazta. Itthon a Primanimán a hangzsűri különdíjjal ismerte el, a BuShón a diákzsűri a legjobb animációnak szavazta, a Friss Húson pedig különdíjat nyert az aprólékos, minden részletre kiterjedő képi világáért.

kopasz_milan.jpg

Kopasz Milán (Fotó: Gelley Bálint)

Milán 2012-ben a Primanima Nemzetközi Elsőfilmes Animációs Filmfesztiválon a legígéretesebb magyar tehetségnek járó George Pal-díjat kapta, amiért diákfilmjeiben nagy kísérletező kedvvel, kreatív módon használja az animáció médiumában rejlő játékos, mégis markáns kifejezőerőt. 2011-ben a Kecskeméti Animációs Filmfesztiválnak készített stop motion ID-filmet, majd 2014-ben a Hiroshimai Nemzetközi Animációs Fesztiválnak szintén ID-szpotot, ahol Magyarország volt a fesztivál díszvendége. 2013-ban a Társas játék című magyar sorozat második évadának intrója is az ő munkája. A 12. KAFF-on a legjobb diákfilmnek választották digitális papírkivágásos filmjét, a Frusztrációt. Vácz Péterrel, Bertóti Attilával és Joseph Wallace-szal a James nevű angol együttes Dear John című dalához készítettek klipet. 2016-ban a főleg stop motion reklámokat gyártó angol stúdió, az A+C szerződtette.

Milán a MOME animáció mesterszak elvégzése után szabadúszó animációsként dolgozott, jelenleg a Prezi egyik designere. Az elmúlt években közreműködött két MOME Anim diplomafilmben (Hana Yamazaki: The Act of Breathing, Natália Azevedo Andrade: Thorns and Fishbones), melyekben a stop motion szekvenciákat készítette, legutóbb pedig Andrasev Nadja Szimbiózis című kisfilmjének stop motion részeit alkotta meg.  

Forrás: MOME Anim

süti beállítások módosítása