A június 24. és 28. között zajló 12. Kecskeméti Animációs Filmfesztivál és az ezzel párhuzamosan megtartott 9. Európai Animációs Játékfilm Fesztivál díjait szombat este osztották ki a kecskeméti Otthon moziban. A két fesztiválon összesen 30 ország 342 alkotása volt látható, ezek közül a magyar versenyprogramban 18 rövidfilm, 13 diákfilm, 17 tévésorozat, 10 videoklip és 20 alkalmazott animáció szerepelt, az európai versenyprogramban pedig 7 egészestés animációt és 9 TV-speciált vetítettek. A KAFF idei díszvendége Latin-Amerika volt, ahonnan 56 alkotás volt látható a fesztivál ideje alatt. Ugyanebben az időben tartották a 4. Szabad Animációs Filmkészítők Találkozóját is, ahol független, stúdióháttér nélküli animációs filmkészítők munkái versenyeztek, amikre nem csak a zsűri, hanem a közönség is szavazhatott.
A 9. Európai Animációs Játékfilm Fesztivál zsűrijének tagjai Olivier Cotte animációsfilm-történész és filmrendező, Alejandro R. González egyetemi tanár, a cordóbai Anima Nemzetközi Animációs Filmfesztivál művészeti vezetője, Hirsch Tibor egyetemi tanár, filmkritikus és -esztéta, dr. Muhi Klára filmesztéta, dramaturg és Zalán Vince egyetemi tanár, filmkritikus és -esztéta voltak.
A 9. Európai Animációs Játékfilm Fesztiválon Kecskemét városának díját a lett elsőfilmes, Signe Baumane kapta a Kövek a zsebemben című alkotásáért, melyben a rendező saját családja nőtagjainak történetét meséli el, akik depresszióval és öngyilkossági hajlammal küzdenek. A film súlyos problémákat feszeget meglehetősen személyes módon és szürreális képi megoldásokkal, de a nehéz témát fekete humorral teszi befogadhatóbbá. A zsűri szerint Baumane filmje "egyaránt szól a társadalomtörténet fojtogató szorításairól, de méltóképpen az egyes ember, a személyiség felelősségéről is" és "segíti megértenünk a kelet-európai emberek küzdelmét a személyes szabadságukért, fizikai és szellemi értelemben egyaránt."
A fesztivál legjobb egészestés filmje Sam Orti Megszállva című gyurmaanimációja lett, ami az Ómen és az Ördögűző narratívájának keverékére építi fel történetét és fűszerezi olyan horrorklasszikusok megidézésével, mint például az Alien, a Hellraiser, a Gonosz halott vagy a Ragyogás. A gyurmaanimációs forma keverve a horror és a vígjáték, illetve a paródia műfajaival olyan egyveleget ad ki, amikben egyik sem veszít értékéből, sőt, egymást erősítve jelennek meg, valamint a filmklasszikusok előtti tisztelgés sem válik öncélúvá és nem húzza szét a cselekmény szerkezetét. A zsűri szerint "a horrorfilm jellegzetes eszközei és fordulatai egyszerűen dermesztővé fokozzák a társadalmi ellentmondásokat, s leplezik le az ideológiák materiális önzését, a társadalmi szervezetek haszonlesését. Brutális képformálásai félresöprik a magyarázatokat, miközben megkísérli új felismerésekkel megajándékozni nézőit."
A holland Mascha Halberstad Az igazi Munya című alkotása kapta a legjobb TV-speciálnak járó díjat, mely egy tíz éves kislányról szól, akivel az anyja nem sokat törődik, a szomszéd gyerekek pedig a külseje és az édesanyja miatt szekálják. Magányát és szomorúságát csak a kedvenc énekese tudja elfeledtetni. Halberstad bábanimációval készült keserédes filmje a zsűri szerint "érzékenyen és átélhetően jeleníti meg fiatal lány főhősének drámáját. Remekül kommunikál célközönségével, a tinédzser korosztállyal, szókimondóan beszél mindennapi konfliktusairól. Külön érdeme, hogy aktuális társadalmi problematikája kitűnő formai megoldásokkal párosul, a televíziós és média idézetek pompásan simulnak be a televízió nyelvét jól beszélő filmbe…"
A 12. Kecskeméti Animációs Filmfesztivál zsűrijét alkotta Yamamura Koji Oscar-jelölt animációsfilm-rendező, Paul Bush és Szoboszlay Péter animációsfilm-rendezők és Kriskó János és Süveges Gergő televíziós szerkesztők, műsorvezetők.
A 12. Kecskeméti Animációs Filmfesztivál Nagydíját és a Magyar Filmkritikusok Díját Ducki Tomek Fürdő című rövidfilmje kapta, amiben két öregasszony úszóversenyét látjuk miközben a jelen eseményeivel párhuzamosan megjelenik a múlt (vagy a képzelet) is. A két világ stílusban és perspektívában is eltér egymástól, a csúcspont felé haladva egyre feszesebb tempót, egyre erősebb színeket és hanghatásokat alkalmaztak a készítők. Ducki Tomek a 2007-es KAFF-on is elnyerte a zsűri nagydíját és a kritikusok díját is, akkor az Életvonal című, szintén pazar képi világú és létbeli kérdéseket feszegető alkotásával.
A fesztivál legjobb rövidfilmnek járó kategóriadíját Bertóti Attila Mese című filmje kapta, ami az idei annecy-i filmfesztivál diplomafilmes versenyszekciójában is szerepelt. A hétperces, digitális animációval készült film Danyiil Harmsz, az orosz abszurd irodalom egyik alkotójának írását és egyben a rendező egyik kedvenc gyerekkori meséjét dolgozza fel. Bertóti így nyilatkozott egy interjúban róla: "Rendkívül hálás alapanyag, a történet fergeteges humora eleve filmre kívánkozott, a benne megjelenő sodró lendületű abszurd mesék, a gyermeki képzelet korlátlan áradása, illetve a valóság és a fikció keveredése izgalmas képi megoldásokra adott lehetőséget."
A legjobb tv-sorozat kategóriadíját Gyulai Líviusz alkotása, az Egy komisz kölyök naplója Betty néninél című epizódja nyerte. Az eddig 5 részből álló sorozatot az M2-n lehetett látni, ebben a részben a főhős kisfiú Betty nénihez szökik az otthoni terror elől, ám itt sincs megelégedve a bánásmóddal. Az eredeti regény Karinthy Frigyes fordításában jelent meg és az animációs sorozatban Eszenyi Enikő hangján szólalnak meg a naplót író kisfiú rövid történetei.
A fesztivál legjobb alkalmazott animációnak járó díját a Papírvilág című imázsfilm kapta, amit Ruska László és Ringeisen Dávid készített a WWF értékeiről számítógépes animációval, megidézve a papírkészítéses technikát.
Kopasz Milán Frusztráció című, pixillációt és kollázstechnikát keverő filmje kapta a legjobb diákfilm díját, amiben egy férfi gondolatait követjük nyomon utazásai közben. A film attól válik átélhetővé, hogy hétköznapi, mindenki számára érthető és mindenkit érintő problémákat vet fel, amitől egy kis humort is csempész a negatív társadalomkritika mellé. A zsűri elmondta, hogy milyen jól fejezték ki a diákfilmek, különösen a Frusztráció a "környezeti és társadalmi érzékenységet", de emellett érzékelhető volt a "filmjeikben megjelenő, komorabb világlátás" is.
A fesztivál zsűrije idén is rengeteg különdíjat osztott ki, melyek egy-egy alkotás különlegességére, jellegzetességére hívták fel a figyelmet. A legjobb elsőfilmért járó díjat és a 12. KAFF Országos Diákzsűrijének díját a Vörösbegy alkotója, Carlos Rufas nyerte. A hat perces rajz- és festményanimációt a diákfilmek blokkjában mutatták be a KAFF-on, korábban már több kisebb fesztiválon is találkozhattak vele a nézők.
A Symphony No. 42 szerzője, Bucsi Réka már számos díjat nyert szatirikus hangvételű, társadalomkritikus szkeccsfilmjével, idén a KAFF zsűrije a színvonalas képi formanyelvét díjazta. A 47 különböző jelenet egy szubjektív és irracionális világot mutat be, a szituációk összhangja és egysége különleges hangulatot ad a filmnek.
A legjobb forgatókönyvért járó díjat Gellár Csaba Blackwood - Hogyan írjunk Blackwood-cikket? című animációja kapta. Az Edgar Allan Poe elbeszélését adaptáló alkotásban „az Idő szörnyű és súlyos kaszájának” és a fekete humornak egyaránt nagy szerep jut.
A legjobb designért Tóth Luca vehetett át díjat a Kíváncsiság kora című alkotásáért, amit korábban Annecy-ben és Stuttgartban is díjaztak. Pálfi György Szabadesés című filmjét kísérte a mozikban a rövid animáció, ami egy fiatal lány szemszögéből, szürreális víziókkal mesél a felnőtté válásról.
A legjobb 3D díját és a Magyarországi Evangélikus Egyház Evangélikus Diakónia különdíját a Cigánymesék című tv-sorozat Doja, a cigánytündér epizódjáért Horváth Mária kapta. A film érdekessége, hogy többféle technikát alkalmaznak benne, köztük 3D-s animációt, ami a tündér és hajának megalkotásában játszik nagy szerepet. A páratlan vizualitáshoz hozzájárul még a roma festészetre jellemző harsány, színes világ megidézése, annak reprezentációja.
A legjobb karakteranimációért Hertelendi Amanda és Ottlik Anna bábanimációs filmje, a Peron kapott díjat, ebben egy pantomimes és egy metróra várakozó, életunt alak találkozásából alakul ki egy furcsa végkifejlet.
A legjobb térbeli animáció díját Kapitány Frigyes gyurmaanimációja, a Gyurmók sorozat Van köztünk egy színes című epizódja nyerte. Az idei fesztivál magyar filmjei között szinte alig akadt gyurmaanimáció, ebben az alkotásban egy tömör alapötletből indul ki a fiatal alkotó és mesél egyszerűen a másságról és annak megéléséről.
A 12. KAFF Gyermekzsűrijének díját a Bab Berci köve című tv-sorozat-epizód kapta, melyet Lázár Ervin meséje alapján számítógépes animációval készített Kovács Márton. Az epizódban Berci virággá farag egy követ, mert az megunta élete haszontalanságát kődarabként.
Az Országos Diákzsűri A boldogság művészete című filmet díjazta a 9. Európai Játékfilmek Fesztiválján. Az olasz rendező, Alessandro Rak első egészestés animációs filmjével 2013-ban debütált, azóta több fesztivál is díjazta az alkotást. A kevert technikával készült animáció története röviden egy taxisofőrről, Sergioról szól, akit próbára tesz az élet, amikor elveszíti testvérét, akivel korábban nagyon szoros volt a kapcsolatuk. Sergio bátyja tíz éve buddhista szerzetesnek állt, azóta nem találkoztak testvérével. A veszteség feldolgozásának folyamatát mutatja be a film. A realizmustól eltávolodva egy olyan zűrzavaros, apokaliptikus Nápolyban találjuk magunkat, melyben megtalálhatjuk a párhuzamot Sergio érzelmi világával, gondolataival, a film képileg is nagyon érdekesen mossa egybe a két világot.
Tóth Árpád A Likaskő című székely animáció kapta a Kecskemét környéki kistelepülések díját, melyben Firtos várának erősségére és lakóinak jólétére lesz irigy testvére, Tartód, aki a mágikus Likaskő ellopásával szeretne elégtételt venni testvérén.
A 12. KAFF közönségdíjasa Tomm Moore A tenger dala című egészestés alkotása lett, ami már számos díjat hozott el a világ minden tájáról szemkápráztató képi világa és filozofikus története miatt. A filmet egyébként még mindig játsszák a hazai mozik.
A 4. SZAFT zsűrije Deák Dániel, a Daazo rövidfilmes portál alapítója, ügyvezetője, Traub Viktória, animációsfilm-rendező és Fritz Zoltán, az Umbrella kreatív műhely művészeti vezetője, a Magyar Képregényszövetség tagja voltak.
Az első helyezett a MOME animáció szakán tanuló Mariai Gábor Rascal Redemption című filmje lett, mely négy nap alatt készült el a francia Serge Elissalde vendégelőadó kurzusának keretében. A rendező így beszélt róla: "Teljesen szabad kezet kaptunk, az egyetlen megkötés az volt, hogy rögtön a gyártással kezdjünk, kihagyva az előkészületi fázisokat (karakterlapok, storyboard stb.). Az én filmem öt perces lett, köszönhetően annak, hogy egy már meglévő, improvizált képregényt adaptáltam, amit még a testvéremmel készítettünk, azaz a sztori kitalálásának idejét is sikerült megspórolnom." A filmet vetítették a Primanimán is.
A szintén MOME-n tanuló, média design szakon elsőéves Varga Máté Farost című kétpercese kapta a második helyezést. A film a papírkészítés folyamatát mutatja be, technikájában pedig keveri az élőszereplős felvételeket az animációssal.
A Magyar Képzőművészeti Egyetem hallgatója, Gutema Dávid Soldiers and Prostitutes című alkotása lett a harmadik helyezett, amit az idei Mediawave fesztiválon is vetítettek. A film "egy animált képsorozat formájában reflektál a profit orientált fogyasztói társadalom tagjainak szociális és nemi identitását manipuláló jelenségeire."
Közönségdíjas lett Magai Miklós Breath című filmje, a BKF különdíját pedig Nagy Izabella: Váratlan vendég - A változás című alkotása vihette haza, aki saját emlékeit és élményeit dolgozta fel ebben a nyolcperces animációban.
(Márkus Vera, Herczeg Zsófi)