Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

Mit csinál egy animációs karanténban? – Vácz Péter

2020. május 14. - Herczeg Zsófi

Az animációsok hétköznapjait kevésbé borította fel a koronavírus, mint az élőszereplős filmekkel foglalkozó alkotótársaikét, hiszen a távmunka mindennapos számukra. Így nekik inkább a szabadidejük változott, közös kávézás, mozizás vagy bármilyen kültéri szórakozás helyett otthon vannak, kreatív ötletekkel ütik el az időt, vagy éppen még többet dolgoznak. A karanténos mindennapokról faggattuk a hazai gif-herceget, Klement Csabát, a Kuflik direktorát, Jurik Kristófot, most pedig a felejthetetlen Nyuszi és Őz rendezőjét, Vácz Pétert kérdeztük mivel telnek a napjai.

Vácz Péter 2013-ban a Nyuszi és Őz frissességével felpezsdítette a hazai animációs szakmát, a kisfilm az évtizedre jellemző magyar animáció felfutásának egyik legelső darabja lett. Peti azóta készített két csodaszép stop motion klipet az angol James zenekarnak, hagyományos kézirajzos animációt a Szagos hörigekkók gyerekegyüttesnek, de animációra adaptálta Lackfi János és Miklya Zsolt versét is, 2018-ban pedig megrendezte első élőszereplős rövidfilmjét. Több fejlesztés alatt álló animációs terve is van (nagy kedvencünk a Noé fája), régóta oktat, tavaly óta pedig a budaörsi Illyés Művészeti Akadémia animációs OKJ szakának a művészeti vezetője is, így saját bőrén tapasztalta az online tanítást.

vacz_peter_2020.JPG

Vácz Péter és Pierrot, a bohóc

Rád és a munkádra hogy hatott a járványhelyzet?

Azt hiszem, hogy szinte csak pozitívan. A karantén idejére Pilisvörösvárra költöztem a menyasszonyom családjához, egy nagy kertes házba. A tanítás és az egyéb saját munkáim mellett nagyon jó, hogy van napi szintű közösségi élet, közös étkezések, sőt még házépítési projekt is, ami jó kiszakadás a monitor előtti munkából. Alapvetően összeszedettebb lettem. Jobban figyelek a napjaim beosztására, ami szabadúszóként évek óta kihívást jelentett, és sokszor elégedetlenséggel párosult. A nagy újdonság, hogy behoztam a szórakozás és pihenés rutinját a napjaimba, így kevesebb órát, de koncentráltabban, és hatékonyabban dolgozom. Munka közben is szüneteket tartok, kimegyek a szabad levegőre, mozgok egy keveset. Öt-hat körül befejezem a munkát, így kora este vagy jógázom, vagy futok, ami segít levezetni, lezárni a napot.

Van új projekt, amin dolgozol?

Az új Nemzeti Filmintézetes (NFI) pályázatra március elején összeraktam egy új animációs filmtervet, amit Osváth Gábor producerrel be is adtunk. Gyerekkori hangulat, kutyás interakciók, fantáziavilág keveredése... A Kutyafül munkacímű projektet nem engedték tovább a második fordulóba, de ez nem szegte kedvemet, azóta is fejlesztem, csak épp támogatás nélkül nehezebb lesz vele haladni, és lehet, hogy bábanimáció helyett rajzanimáció lesz. Persze újra próbálkozunk majd, nemcsak itthon, hanem külföldön is. Emellett Bertóti Attilának (a Mese és az Ariadné fonala rendezője – a szerk.) dolgozom egy múzeumi, animációs projekten, amiről most még nem árulhatok el többet.

Ráadásként még Joseph Wallace bristoli rendező barátom Salvation Has No Name című új bábanimációs filmjét is igyekszem segíteni promotálással. Még tavaly ősszel dolgoztam a bábok elkészítésén, prototípusokon és a film trailerén, illetve a forgatókönyvről és az animatikról is sokat konzultáltunk. A koronavírus miatt le kellett állítaniuk az amúgy is sok munkával beindított gyártást. Az anyagi és időbeli veszteség orvoslására egy szuper kickstarter kampányt raktak össze (ahol a trailer is megtekinthető), hogy a vírus lecsengésével folytatni tudják a gyártást. A kampány részeként az általam készített 'pierrot bohóc' báb is eladásra került. Még 12 nap van hátra, szuper lenne, ha mások is segítenék ezt a különleges, izgalmas projektet.

vacz_peter_x_pierrot_clown.jpg

Joseph Wallace Salvation Has No Name című projektjének bohóca (Forrás: Vácz Péter)

Nemcsak oktatsz, hanem szeptember óta a budaörsi Illyés Akadémia animációs OKJ szakának a művészeti vezetője is vagy, így nemcsak alkotóként érintettek a korlátozások. Hogy ment az átállás az online oktatásra?

Az én részemről elég gördülékenyen ment az átállás. Igaz, hogy többet kellett előre szervezni, kommunikálni, de ez az oktatás minőségét is növelte. Fontosnak tartottam, hogy megmaradjon az élő kommunikáció a diákjaimmal, hogy érezzék, hogy van cél, elvárás, folyamatos visszajelzés, és hogy amennyire lehet, így megmaradjon az időbeosztásuk. Az ő részükről ez nagyobb kihívást jelentett, a rájuk szakadt felelősség, de úgy látom, idővel kezdenek megbirkózni a helyzettel. Mindenféle online platformot használtunk már (discord, zoom, messenger, telefon, e-mail). Továbbra is nézünk együtt animációkat, amikről aztán közösen beszélgetünk, tartok animációs mozgatás órát képernyő megosztással. Közösen, vagy egyéni konzultációkkal elemezzük a heti animációs házi feladatokat. A másodévesek előrehozott kipakolása is nagyon jól sikerült, ki-ki a saját képernyőjét megosztva prezentálta a féléves feladatait, és vizsgafilmjének jelenlegi állapotát, és a tanárok is érdemben hozzá tudtak szólni.

Te mint oktató mit tapasztalsz? Stop motion órát például hogy tartotok online?

Haha. Sehogy. Habár a stop motion, azon belül is a bábanimáció az egyik kedvelt animációs technikám, az eddigi képzésünknek nem volt szerves része, csak hébe-hóba, egy-egy kurzushét alkalmával próbálták ki a diákok. Ezt orvosolandó, épp az volt a terv, hogy a másodévesekkel animálható bábokat fogunk készíteni, már az alapanyagokat is beszerezték, amikor beütött a covid-19. Viszont az elsősöknek épp most volt workshop hetük, amire direkt 'pixilláció és tárgyanimáció a szabadban' feladatot adtunk ki nekik, hogy végre kimozduljanak, játszanak, kísérletezzenek. Az Illyés ANIM insta oldalán már meg is lehet nézni párat ezek közül.

Vácz Péter új filmterve, a Kutyafül (Forrás: Vácz Péter)

Mivel telik a karanténos szabadidőd?

Tollasozom a kertben, duolingón franciául tanulok pont száz napja, futok a mezők mellett, jógázom a parkettán, kirándulok a környező hegyeken, főzök, kenyeret sütök, olvasok, filmezek, és a múlt héten új lakásba költöztem, amit előbb felújítottunk (hangszigetelés, festés, stb.). Na az kemény és komplex meló volt. Az elmúlt egy évben nagy hangsúlyt fektettem az önismereti fejlődésre, ami a jelenlegi helyzetben is heti szinten, tudatosan jelen van, talán jobban is, mint korábban. Egyre kiegyensúlyozottabban tudom kezelni a kapcsolataim, a munkám és a hétköznapjaim, ami nagyon jó és reményteli érzés. 

Ajánlj pár dolgot (filmet, könyvet, játékot, stb.), amivel hasznosan tölthetjük a karantént.

Épp két repülős-gondolatébresztős könyvet olvasok: Richard Bach Illúziók, és Antoine De Saint-Exupéry Az ember földje című munkáit. Nem tudom hasznosak-e, de én szeretem... Társasból a Fedőnevek elég jó, a Samurai Sword nagyon izgalmas, bár azt inkább többen lehet jól játszani. A tollasozás jó móka. A nyelvtanulás elég hasznos és a duolingo elég jól motivál. Filmek... mostaniak közül: JoJo Rabbit, Ford v. Ferrari, Parasite, The Gentlemen, Marriage Story, Uncut Gems. Mind nagyon izgalmas. Sorozatból Jim Carrey-vel a Kidding-et élveztem a kreativitása miatt, a Mad Men-t (hét évad!) most fejeztük be. Hát ennyi lenne.

süti beállítások módosítása