Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

Mit csinál egy animációs karanténban? – Klement Csaba

2020. április 10. - Herczeg Zsófi

Az animációsok hétköznapjait kevésbé borította fel a koronavírus, mint az élőszereplős filmekkel foglalkozó alkotótársaikét, hiszen a távmunka mindennapos számukra. Így nekik inkább a szabadidejük változott, közös kávézás, mozizás vagy bármilyen kültéri szórakozás helyett otthon vannak, kreatív ötletekkel ütik el az időt, vagy éppen még többet dolgoznak.

Akárcsak örök kedvencünk, Klement Csaba, akinek a napokban jelent meg legelső klipje, melyben Odett Fehér fény című dalához alkotott saját világot. Klement Csaba nevéről mindenkinek egyből a hihetetlenül cuki  és mókás gifek jutnak eszébe, vagy a Nickelodeon reklámszüneteiben megelevenedő Budapest, esetleg a Comedy Central Grrland minianimációi, aztán nemrég elkezdett extracuki (dínós) kerámiákat készíteni, a kijárási korlátozás óta pedig a karantén-gifekkel pezsdítette fel az életünket, amire bárki beküldhet hangfelvételt, Csabi pedig szabadon animál rá. Őt kérdeztük, hogy mivel telnek a napjai és 

klement_csaba.jpg

Klement Csaba

Rád és a munkádra hogy hatott a járványhelyzet?

Váltózóan. Mondtak le projekteket már az első héten, de új munka is befutott, pont emiatt, mert nem lehet élőszereplőkkel forgatni. Rám annyiban hat, hogy eléggé nyomaszt a dolog, de próbálom magam minél több mindennel lekötni.

Mivel töltöd a karantént?

Igazából munkával, vagy valódival, vagy a magamnak kitaláltakkal. De most, hogy véget ért egy nagyobb meló, igyekszem én is csatlakozni a kanapén netflixezők táborába: Tiger King, Unorthodox, stb. Sőt, hamarosan jön Pendleton Ward új animációja, a The Midnight Gospel az oldalra. Izgi. Olvasni szeretnék még, meg kerámiázni. De az alkotás a mindennapok része. Mondjuk eddig is.

Muszáj rákérdeznem a karantén-gifekre. Kényszerhelyzetekben jönnek a legjobb ötletek?

HAHA hát nagyjából. Mármint az ötlet maga nagyon régóta foglalkoztat. De én nem vagyok olyan, hogy leugrok a Sparba, hogy "na csókolom, hogy ityeg a karanténban?" Így gondoltam hátha lesz pár ember, aki küld valamit. Ehhez képest jó sokan küldenek. Nem is győzőm csinálni.

Everything closed � voice: Zsazsa (2 and almost a half) @tkcskrisztina #homequarantine #animation #covidchronicles

879 Likes, 24 Comments - Csaba Klement (@csabaklement) on Instagram: "Everything closed � voice: Zsazsa (2 and almost a half) @tkcskrisztina #homequarantine #animation..."

Valódi interjúkra animálsz fiktív jeleneteket, amivel gyakorlatilag dokuanimációkat csinálsz, és akár az Aardmanék Creature Comforts című klasszikusával is párhuzamba lehet őket állítani. Látsz ebben még több potenciált? Fejlesztenéd tovább az ötletet?

A Creature Comforts a legnagyobb! Folyton eszemben van, hogy itt elanimálgatom ezeket, de sose lesz egy Aardman csoda. De persze, nem is kell, hogy az legyen. Meg igazából jó érzés örömet okozni azoknak, akik otthon vannak. Mondjuk már volt, hogy nem sikerült és jött a komment, hogy ez nem vicces :D De aztán megcsináltam viccesre. Ezt nem hiszem, hogy tovább fejlesztem. Amíg karantén van, jöhetnek, maximum a végén összevágom, jó kis emlék lesz. Csak legyen már ez egy emlék!!! De az interjús animáció, ahogy már említettem, régóta foglalkoztat, főleg ilyen szociális témákban és remélem, hogy lesz belőlük valami. Végülis ezzel az instagramos megoldással bármikor tudom folytatni, bármilyen más témában.

A pár másodperces gifek után milyen volt ilyen hosszú (3 perces!), ráadásul összefüggő, lineáris történetű animációt készítened?

Nagyon nehéz. Nagyon élveztem, ami engem is meglepett, de tényleg nagyon nehéz volt. Minden szempontból más, mint amit eddig csináltam. A Nickelodeonnak már csináltunk egész kis sztoris egy perceseket, de a 3 elsőre félelmetes volt.

Ha jól tudom, ez az első kliped. Eddig hogy került el ez a forma?

Igen, ez az első. Tapasztalatom szerint itthon elég kevés pénz van a klipekre és nagyon gyorsan szeretnék, hogy készen legyen. Ez egyszerűen lehetetlen. Ha nincs pénz, nincs embered, ha egyedül csinálod nem lesz kész gyorsan.

Odették élőszereplős klipet szerettek volna forgatni, aztán a járvány ezt felülírta és így jött az animáció a képbe. Továbbvitted az eredeti ötletüket, vagy egy teljesen más irányba indultál, szabad kezet kapva tőlük?

Ez milyen vicces, mert meg se kérdeztem, hogy mi az ötletük :D Puhatolóztam, hogy mit gondoltak, mi az irány, de végül rám bízták, kíváncsi volt Odett, hogy nekem mi jut eszembe a számról. Úgyhogy ez is egy plusz volt, hogy végülis szabad kezet kaptam. Az elején mondjuk én egy más irányba mentem el, kicsit más stílus, zizegő, vonal nélküli formák, asszociációsabb vonal lett volna. Ebből küldtem egy ízelítőt, és bár tetszett neki, de arra jutottunk, hogy talán kicsit üres a kép, unalmasabb az a verzió. És mivel a fejemben volt egy sztorisabb is, szereplőkkel, ezért abba az irányba mentünk tovább. De első számú szempont volt, hogy nem szabad a szöveget illusztrálni, ami elég nehéz, de igyekeztem, hogy ezt betartsam.

Csabi nemcsak rajzokat mozgat meg, hanem a környezetünket is.

Mennyi ideig tartott elkészíteni a klipet?

Erre nem válaszolnék. Nehogy megkeressenek, mert ilyen gyors vagyok. De kényelmesen ezt a klipet 1,5-2 hónap alatt készítettem volna el. És inkább ez maradjon meg az emlékezetekben :D

Miért pont az Alice Csodaországban?

Imádom! Annyira imádom, hogy még a Tim Burton feldolgozás is tetszett. Ez azért sokat elárul. Amúgy a szövegben van valami kicsit olyan, hogy na minden oké, megyünk egy jó irányba, de ez mégse jó, vagyis nem olyan, amilyennek kéne, de nem rossz. Nem tudom normálisan megfogalmazni, de amikor beszéltünk róla, akkor az útkeresés szó merült fel. És hát mi a legnagyobb útkeresés, ha nem az Alice? Csak ennyit kérdeztem Odettől: "Te amúgy szereted az Alice Csodaországbant?" A válasz egy egyszerű, de kifejező "IMÁDOM" volt. Úgyhogy mondtam is, akkor lesz a klipben pár utalás rá. Ehhez képest lett egy Alice Csodaországban rövidfilm, néhány utalással más fontos filmekre és sorozatokra (Twin Peaks utalás megvan? :D)

Ajánlj pár dolgot (filmet, könyvet, játékot, stb.), amivel hasznosan tölthetjük a karantént.

Most csak olyanokat nézek, amiket amúgy nem néznék, például élőszereplős Dumbo. De azt nem ajánlom... :D Meg a Demóna: A sötétség úrnője... valamiért csak ilyeneket akarok nézni. A két Netflix sori, amit már fentebb is említettem, nagyon jók! De például a A póz (Pose) című sorozatot szerintem elég kevesen nézik, úgyhogy ajánlom azt, mert csoda! ÉS A KIDDING JIM CARREY-vel! Csodálatosan fantasztikus.

süti beállítások módosítása