Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

Jobbnál jobb filmek várnak az Oscarra

2017. január 24. - Herczeg Zsófi

Bejelentették az idei Oscar-gála döntőseit, és a legjobb hír, hogy idén is van egy magyar esélyes, hiszen Deák Kristóf Mindenki című filmje a rövidfilmes kategóriában versenyzik.

De animációsoknak is örülhetünk, hiszen a legjobb egészestés dokumentumfilm kategóriájában jelölt lett a BIDF-en vetített Mesés élet (kritikánk itt), ahova elég ritkán jut animált darab (erről itt írtunk). Igaz, a Mesés élet nem animációs film, csupán illusztrációként szerepelnek benne animált szekvenciák, viszont arról is szól, hogy a rajzfilmfigurák, és eleve a rajzfilmek milyen hatást tudnak elérni az embereknél.

life_animated_13.jpg

Roger Ross Williams: Mesés élet

2016-ban rekordszámú nevezés érkezett a 89. Oscar-gála egészestés és rövidfilmes animációs kategóriáiba, előbbire 27, az utóbbiéra pedig 69 alkotás. A rövidfilmes kategória tízes shortlistjét már korábban kihirdették, ezek közül mindegyiket láthattuk már itthon. 

Az egészestés animáció kategóriájába várható volt, hogy öt film kerül, hiszen közel 70 esélyes volt rá. Végül így alakult a lista: 

  • Jelölt lett a Kubo és a varázshúrok (ami szerintünk nemcsak az év animációja hanem az animációtörténet egyk legjobb darabja), így a Laika megkapta a negyedik filmjéért is az Oscar-jelölést. Kritikánk itt.
  • Walt Disney-ék sosem hiányozhatnak a jelöltek közül, idén két filmjük is esélyes lett: a Vaiana,
  • illetve a Zootropolis című animációjuk.
  • Kisebb csodának tekinthető, hogy az Életem Cukkiniként című stop motion film is jelölt lett, ami a svájci Claude Barras első egészestés filmje (a maga 66 percével).
  • Nem hiányozhat a listáról egy keleti darab sem, ez pedig Michael Dudok de Wit A vörös teknős című filmje, ami igazából annyira keleti, hogy az egyik koprodukciós partner a Ghibli, egyébként még a német Wild Bunch, illetve a francia Why Not Productions is koproducer volt (a filmen még magyarok is dolgoztak), a végeredmény pedig inkább európai stílusú lett. Kritikánk itt.

kubobirds.jpg

Travis Knight: Kubo és a varázshúrok

Rövidfilmes kategóriában a tízes shortlistre jutott animációk közül mindegyiket láthattuk itthon fesztiválokon. Ők lettek a döntősök:

  • Pear Cider and Cigarettes a leghosszabb rövidfilm, amit valaha jelöltek ebben a kategóriában a maga 35 percével, az alkotó, Robert Valley pedig egy képregénykészítő, aki a saját, életrajzi ihletésű művét adaptálta filmre. A filmet itt lehet megnézni.
  • Két Pixar-alkotó, Andrew Coats és Lou Hamou-Lhadj húsba vágó animációja, a Borrowed Time is bejutott, amihez annyi köze van a Pixarnak, hogy ők adták a felszerelést és a helyet, amelyet direkt azzal a szándékkal hoztak létre, hogy segítsék a fiatalokat. A filmről korábban itt írtunk.
  • Az Oscar-díjas Patrick Osborne pár éve a Feast-ért nyerte el a díjat, most pedig a Google Spotlight számára készített Pearl című 360 fokos alkotásával szerepel a versenyben, amely egyébként egyenesen a netre készült, szóval ingyenesen nézhető.
  • Szenilla nyomában előtt vetítették Alan Barillaro nagyon cuki és nagyon fotórealisztikus Piper című filmjét, Oscar-kompatibilis mivolta miatt itt a helye.
  • Theodore Ushev Blind Vaysha című osztott képernyős filmjének premierje a tavalyi Berlinalén volt, azóta pedig többek közt Annecy-ban kétszeresen is díjazták, a múlt és jelen eseményeit egymás mellé helyező film sikere pedig azóta is töretlen.

blind_vaysha_2.jpg

Theodore Ushev: Blind Vaysha

Az élőszereplős filmek terén fejlődés látszik (nagyobb lépés lett volna, ha a Virslipartit is jelölik), hiszen olyan mainstream filmek maradtak ki, mint a Szenilla nyomában, az Énekelj!, a Kung Fu Panda 3, a Trollok vagy A kis kedvencek titkos élete. Helyette bekerült három művészi film, ebből ráadásul kettő stop motion alkotás (Kubo és a varázshúrok, Életem Cukkiniként), egy pedig dialógus nélküli darab (A vörös teknős). De a Zootropolis is méltó jelölt, amely nemcsak vizualitásában kiváló, hanem gondolatiságában is, hiszen erős társadalomkritikát is tartalmaz, mindezt pedig szórakoztató és befogadható módon jeleníti meg. Emiatt talán idén a legerősebb és legmegjósolhatatlanabb az egészestés animációs kategória végkimenetele. Ugyanakkor fájóan hiányzik Makoto Shinkai Your Name című filmje a listáról, mely Japánban a negyedik legtöbb bevételt hozó film, és egyben a legnyereségesebb anime. Mármint nem a tavalyi évben, hanem a Japánban valaha bemutatott filmek között. De nyereség ide vagy oda, a Your Name hatalmas szakmai és rajongói elismerésre tett már szert, ami miatt nagyon reméljük, hogy itthon is láthatjuk majd.

A rövidfilmek esetében nagyon kézenfekvő lenne a Pipernek adni a díjat, reméljük ennél kicsit nyitottabbak lesznek a szavazók, de már az is meglepő, hogy egy félórás, profán eseményektől és nyelvezettől sem mentes képregény-adaptációt és egy alkalmazott animációt is az öt döntős közé választottak. 

süti beállítások módosítása