Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

Két űrben játszódó magyar animáció is esélyes az Oscar-jelölésre

2017. október 12. - Herczeg Zsófi

A Cartoon Brew csapata alaposan figyelemmel kíséri az animációs eseményeket, és mint minden évben, idén is összeszedték a 90. Oscar-gála lehetséges jelöltjeit animációs rövidfilm kategóriában. A 66 filmből álló lista azonban csak egy becslés, egyrészt attól még, hogy egy film Oscar-kvalifikációs lett, nem jelenti, hogy az alkotók nevezték is, másrészt ahogy a CB csapata írja, elkerülhette a figyelmüket néhány alkotás a mozis bemutatás opciója miatt.

love_bucsi_reka.jpg

Bucsi Réka: LOVE

Ám ami a mi szempontunkból fontos, azt tartalmazza a lista. Ugyanis idén két magyar animáció is esélyes az Oscar-jelölésre: Bucsi Réka LOVE című, francia-magyar koprodukcióban készült elsőfilmje, valamint Bognár Éva Katinka Hugo Bumfeldt című MOME Anim diplomafilmje. Előbbi az észak-karolinai RiverRun Nemzetközi Fesztivál zsűrijének díjával, utóbbi pedig az Austini Filmfesztivál legjobb animációs rövidfilmjének elismerésével vált esélyessé a jelölésre. Bucsi Réka egyébként egyszer már került Oscar-közelbe, 2014-ben a Symphony no. 42 című MOME Anim diplomafilmje szerepelt az Akadémia 10-es szűkített listáján, ám végül sajnos az 5 döntős közé nem választották.

LOVE a szerelem megfoghatatlan és leírhatatlan érzéseit adja át negyed órában, haikuszerű jelenetekben, egy fiktív univerzum szürreális élőlényeinek mindennapjain keresztül elmesélve, a rendező sajátos stílusában és egyedi figuráival, mindezt Lukács Péter jellegzetesen provokatív hangkeverésével és David Kamp csodálatos, érzelmekkel teli zenéjével. A Hugo Bumfeldt is az űrben játszódik és egy távoli bolygón élő űrlény kisfiúról, Hugóról szól, aki megkapja az első kisállatát: egy, a Földről elrabolt könnyűbúvárt. Hugónak a búvár iránti lelkesedése határtalan, azonban gyermeki önzőségében nem veszi észre, hogy egy élő, értelmes emberi lénnyel játssza kedves, de mégis borzasztó játékait.

bognar_eva_katinka_hugo_bumfeldt.jpg

Bognár Éva Katinka: Hugo Bumfeldt

Az október 2-án lezárult nevezés után az Akadémia rövidfilmes és egészestés animációs csapatának tagjai november végéig nézhetik meg és szavazhatnak a filmekre. A legtöbb szavazatot kapó 10 film listáját nyilvánosságra is hozzák, majd erre a 10-re újra szavaznak és így lesz meg az 5 döntős. 

Oscar-esélyessé háromféle módon válhat egy animációs rövidfilm: bizonyos fesztiválok Oscar-kvalifikációs díjának elnyerésével, a diák-Oscaron szerzett első, második vagy harmadik helyezéssel, illetve ha Los Angelesben legalább 7 egymást követő napon műsoron van, minimum napi egy vetítéssel. 

Ahogy a CB írja, az animációs rövidfilmes kategória méltatlanul elhanyagolt része az Oscar-gálának, amely sokkal több figyelemre érdemes. Ezek a filmek az animációs forma fejlődésének éllovasai, legyen szó friss koncepciókról, történetmesélési megközelítésekről, stílusokról vagy technikáról.

Tovább

Meghalt Nepp József

Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró. A magyar mozgókép mestere címmel is kitüntetett művészt életének 84. évében, október 6-án váratlanul érte a halál.

Nepp József 1934. június 23-án született Csepelen, a Képzőművészeti Főiskola elvégzése után került a Pannónia Filmstúdióba. Első műve, a 27 éves korában készített Szenvedély című rajzfilm szakított a mesehagyománnyal és új korszakot nyitott a karikatúrastílusban rajzolt aktuális, groteszk, sőt abszurd történetekkel. 1964-ben készült a Gusztáv-sorozat, a máig legnépszerűbb magyar rajzfilmsorozat, amelynek Dargay Attila és Jankovics Marcell mellett ő a szülőatyja. A Mézga-család, majd a Dr. Bubó tévésorozat sikerében is nagy szerepe volt, nem véletlenül nevezik őt az animációval foglalkozó filmtörténészek a magyar animáció mindenesének. 

dargay_attila_08.jpg

Jankovics Marcell, Nepp Jószef és Dargay Attila

Sok egészestés és rövid animáció írója és társforgatókönyvírója, közreműködött Dargay Attila Lúdas Matyi (1976), Szaffi (1984), valamint Az erdő kapitánya (1987) című filmjeinek elkészítésében, valamint Ternovszky Béla Macskafogójának (1982) forgatókönyvét is ő jegyezte. Számos közös produkcióban, például a János vitézben (1973) animátorként dolgozott. Gyakran szerzett filmzenét is. 1983-ban önállóan rendezte a Hófehért, a Grimm-mese szokatlan, szatirikus feldolgozását, majd 1986-ban a Gréti című filmet.

Az Iparművészeti Főiskola animáció tanára volt két ízben. Nepp József az 1980-90-es években már főként a televíziónak dolgozott. 1967-ben Balázs Béla-díjjal tüntették ki, 1974-ben érdemes művész, 1981-ben kiváló művész lett. 1999-ben megkapta a Kossuth-díjat, majd 2006-ban a magyar mozgókép mestere elismerést.

Nepp József munkásságáról a Filmkultúra oldalán olvasható részletesebb leírás. 

nepp_jozsef_gusztavval.jpg

Markáns témákkal jelentkeznek a fiatal animációsok a Primanimán

Jövő héten kezd a 6. Primanima

Idén hatodik alkalommal rendezik meg a Primanima Nemzetközi Elsőfilmes Animációs Fesztivált október 18. és 21. között Budaörsön. A négynapos fesztiválon diákok és a fiatal, pályakezdő alkotók filmjeit mutatják be. A friss nemzetközi rövidfilmek mellett egész estés animációs filmek, műhelyek, mesterkurzusok és szakmai fórumok is lesznek.

A hatodik Primanimára 56 országból több mint 500 nevezés érkezett, amelyből az előzsűri végül 15 elsőfilmet, 21 diplomafilmet és 30 diákfilmet, azaz összesen 66 rövidfilmet, továbbá 34 gyerekfilmet választott ki, amelyek a Primanima díjaiért szállnak versenybe.

primanima_header_2.jpg

Idén is markáns darabokkal jelentkeztek a fiatal alkotók, amelyek a témákat tekintve erős társadalmi érzékenységről tanúskodnak. Az elsőfilmek közt látható a francia Lucréce Andreae a Cannes-i Filmfesztivál versenyprogramját is megjárt Nagyapa, a rozmár (Grandpa Walrus) című filmje, amely egy család gyászát mutatja be groteszk módon, és itt versenyzik a svájci Anete Melece Analízis Paralízis (Analysis Paralysis) című filctollrajzokat idéző animációja is, amelyben egy kertész egy titokzatos bűnügyet próbál felgöngyölíteni. A diplomafilmek közt a magány elviselhetetlenségét jeleníti meg Wunder Judit Kötelék című animációja, amelyet beválogattak az Annecy-i Filmfesztivál versenyprogramjába is, illetve amely idén megnyerte a Kecskeméti Animációs Filmfesztivál fődíját. Lovrity Anna Kata diplomafilmje idén a Berlinálén debütált: a stilizált látványvilágú Vulkánsziget egy fiatal tigrislány szimbolikus történtén keresztül a nemi zaklatás témájáról szól. Az elmúlt év egyik nagy közönségkedvence a lengyel Renata Gasiorowska Punci (Pussy) című alkotása, amely egyszerű látványvilággal, de annál több humorral mutatja be egy fiatal lány örömszerzését.

grandpa_walrus.jpg

Lucréce Andreae: Nagyapa, a rozmár

Tovább

Érdekel hogyan működik egy animációs stúdió?

Október 6. és 15. között tart a Design Hét Budapest, mely egy több, mint százhúsz eseményt magában foglaló eseménysorozat, amely a társadalmi hasznosságon túl a design gazdasági jelentőségére is kiemelt hangsúlyt helyez. A programsorozatban egyaránt megtalálhatók a nagyközönség számára szervezett események (kiállításmegnyitók, gyermekprogramok, tematikus túrák, műhelylátogatások), szakmabelieket érintő rendezvények (kerekasztal-beszélgetések, szakmai előadások, konferenciák), illetve olyan elemek, melyek kifejezetten a gazdasági döntéshozókat segítik munkájukban (befektetői találkozók, előadások, workshopok).

designweekbudapest2017.png

A Design Hét keretében egy animációs stúdió működését is meg lehet ismerni. A Motionblur Animation Studios egy független animációs stúdió Budapesten, melyet 2014-ben alapítottak Dublinban, a fő területük pedig 2D és 3D animációs tartalmak gyártása különböző műsorok és reklámprojektek számára. Az október 9. és 11. között tartott nyílt napon többek közt kiderül az is, hogy milyen ma a szakma körforgása, hogyan épül fel egy projekt, és meddig tart, amíg elkészül. Az érdeklődők a stúdiólátogatás során a legújabb nemzetközi módszereket és a stúdió tapasztalatait is megismerhetik.

A stúdió alkalmanként 7 főt vár, a jelentkezés regisztrációhoz kötött, melyet az alábbi emailcímen lehet: account@motionblurstudios.hu

Helyszín: Motionblur Studios (1064 Budapest, Podmaniczky u. 73., 1/5., kapucsengő: 15)

Időpontok: október 9., 10. és 11., 11.00 órai kezdés

via Budapest Design Week

Andalúz-magyar kultúr-bodega

Interjú Durst György filmproducerrel

Október 18. és 21. között hatodszorra rendezik meg a Primanima Nemzetközi Elsőfilmes Animációs Fesztivált, ahol között több mint 100 filmet lehet majd látni. Ebben az évben a Primanima nemzetközi zsűrijét Mauro Carraro rendező, Durst György producer és Lana Tankosa Nikolic oktatási szakember alkotja. 

Durst György 1951-ben született, Okányon. 1974 és 1996 között a Balázs Béla Stúdió gyártásvezetője, majd ügyvezető titkára volt. 1995 és 2011 között részt vett a Duna Műhely létrehozásában és működésében, ahol producerként tevékenykedett. 1995 óta a Kép-Árnyék Mozgóképkészítő Társaság alapító tulajdonosa, 1997-ben létrehozta a Premier Plan Alapítványt, 2002 óta a Duna Televízió dramaturgiai igazgatója, 2005 óta pedig a Magyar Filmklubok és Filmbarátok Szövetségének elnöke. A Mediawave Alapítvány kuratóriumi elnökeként és a fesztivál filmes szekciójának vezetőjeként egy best of összeállítást mutat be a Primanimán október 21-én, szombaton 16.30-tól Jókai Mór Művelődési Központban.

durst_gyorgy.jpg

Durst György

Megalapítója és producere voltál a Duna Műhelynek, azelőtt pedig a Balázs Béla Stúdiónál voltál ügyvezető titkár. Milyen úton érkeztél az idei Primanima zsűrijébe?

Talán az önéletrajzom néhány fontosabb számadattal megmutatja a Primanima zsűribe vezető út fontosabb állomásait: 20 év Balázs Béla Stúdió, 15 év Duna Műhely, 15 év Filmtett tábor, 25 éve a Mediawave Alapítvány kuratóriumi elnöke vagyok, és ugyancsak 25 éve veszek részt a marosvásárhelyi ALTER-NATIVE fesztivál szervezésében. 5 éve azonban szünetet tartok, producerként nem dolgozom. 65 éves vagyok, pár éve többnyire Andalúziában élek.

Mit keresel Andalúziában? Elszöktél a magyar filmek elől? Meguntad?

Néhány évvel ezelőtt egyszerre szűnt meg az MMKA, aminek kuratóriumi tagja, és a Duna Műhely, aminek vezetője voltam. Nem elszöktem hanem – úgy éreztem – kihúzták alólam a talajt, a filmes tevékenységem vonatkozásában. Nem untam meg, de tudomásul kellett vennem, hogy nincs rám szükség. Meg sem akartam állni Európa széléig, Portugáliáig. Ott kerestem új hazát, de – szerencsére – közbejött Andalúzia. Családi kötelékek fűznek ide, barátaim vannak, köszön a hentes, a kocsmáros, az utcabéliek, ahol lakom.

Tovább

"Ez az, ami igazán dánná tesz egy filmet: a multikulturalitás"

Interjú Lana Tankosa Nikolic-csal

Október 18. és 21. között hatodszorra rendezik meg a Primanima Nemzetközi Elsőfilmes Animációs Fesztivált, ahol között több mint 100 filmet lehet majd látni. Ebben az évben a Primanima nemzetközi zsűrijét Mauro Carraro rendező, Durst György producer és Lana Tankosa Nikolic oktatási szakember alkotja. 

Lana Tankosa Nikolic 1975-ben született Koppenhágában. Szerb-horvát, valamint orosz irodalmat és nyelvet tanult a Koppenhágai Egyetemen, Dániában, 2010 óta pedig oktatási koordinátor a The Animation Workshop animációs és számítógépes grafikai képzésén, a Viborgi Egyetemen. Több mint 40 független diákfilm gyártásában vett részt, melyek közül Bo Juhl Nielsen The Right Choice (2012) című alkotását beválasztották az Annecy-i Nemzetközi Animációs Fesztivál alkalmazott animációs versenyprogramjába, Noa Juel Johansen Poseidon (2017) című filmje pedig több mint 48 milliós nézettségnél jár júniusi bemutatása óta. 2016-ban létrehozta saját produkciós cégét, a Late Love Production-t, mely többek közt Martina Scarpelli EGG című filmjét, valamint Michelle és Uri Kranot The Hangman at Home című VR projektjét gyártja. Korábban zsűritag volt a Bukarestben tartott Anim’est és a belgrádi FESA animációs fesztiválokon.

lana4.jpg

Lana Tankosa Nikolic

A The Animation Workshop Dánia vezető animációs intézménye, ahol 2D és 3D animációkészítéssel is foglalkoznak, beleértve a filmeket, a tévés és reklám munkákat, illetve a számítógépes játékokat is. A világ minden tájáról érkeznek hallgatók és oktatók az intézménybe, így egy interkulturális központ is, mely az egyik legsokszínűbb animációs képzést nyújtja. Lana Tankosa Nikolic, a The Animation Workshop oktatási koorditánora erről a multikulturális közegről és az ott folyó oktatásról, az interkulturális közeg inspiráló hatásáról fog beszélni az október 20-án, pénteken 10.30-tól tartott mesterkurzusán a Babtérben, mindezt pedig a The Animation Workshop diákjai által készített filmeken keresztül bemutatva.

blackwater_gospel.jpg

Bo Mathorne, Tue T. Sørensen, Arthur Gil Larsen, Rie C. Nymand, Mads Simonsen, Thomas H. Grønlund,
Esben Jacob Sloth, Martin Holm-Grevy: The Blackwater Gospel

Szerb-horvát, illetve orosz nyelv és irodalom szakos diák Koppenhágában, pék Svédországban, fordító a Vörös Keresztnél, oktató a seregnél, most pedig animációs oktató Dániában. Mi köti össze az eddigi munkáid, és mi jön ez után?

Az, hogy sokféle területen szereztem tapasztalatot a The Animation Worshop előtt, nem tett alkalmasabbá erre az munkára, de megmutatott valamit a személyiségemből – azt, hogy széles látókörű vagyok, ami nagyon fontos ahhoz, hogy ezt csináljam. Mi arra törekszünk, hogy mindenfajta ítélet nélkül segítsünk mindenkit, bárhol is jár épp az adott projektje fejlesztésében. Szeretem a diákokkal való munkát, nagyon ambiciózusak és szorgalmasak, tele vannak élettel és tudásvággyal. Ez fiatalon tart engem is. De elértem azt a pontot, ahol már a saját dolgaimmal is szeretnék foglalkozni. Ezért tavaly elindítottam a saját produkciós cégem, a Late Love Production-t, így ezzel foglalkozom a The Animation Workshop mellett. Büszke vagyok, hogy két projektet is vihetek: Martina Scarpelli EGG című filmjét, valamint Michelle és Uri Kranot The Hangman at Home című VR projektjét. Ez az én kutatási és fejlesztési módszerem, különösen Michelle és Uri munkája, mivel ezzel teljesen új területeken járunk, egy újfajta vizuális közösségi élményt próbálunk létrehozni.

Tovább
süti beállítások módosítása