A szuperhősöknek hagyományosan semmi közük a magyar filmhez. Az amerikai szuperhősképregény harmincas évek végén népszerűvé váló műfaja nálunk csak a nyolcvanas-kilencvenes évek fordulóján jelenhetett meg az aktuálisabb Pókember- vagy Batman-füzetek magyar fordításaival. A szuperhősfilm, amely gyerekeknek szóló mozisorozatoktól tévés produkciókon át a nagy költségvetésű hollywoodi darabokig gyakorlatilag a képregényes műfaj megjelenésétől az amerikai filmben is jelen volt, nálunk nyilvánvalóan sosem volt része a filmes kínálatnak.
Koós Árpád & Klingl Béla: Hunor
Egyetlen területe van a magyar filmnek, amely motívumok szintjén merített a szuperhőstörténetekből, ez pedig a hetvenes-nyolcvanas évek animációs filmje. Lúdas Matyi álruhái, János Vitéz fantasztikus vagy Fehérlófia mitikus kalandjai egyaránt szemlélhetők a szuperhőstörténetek nézőpontjából, a Macskafogó Grabowskija pedig gond nélkül szuperhősnek tekinthető (emlékezzünk csak fényképezőgép-szemeire vagy bizarr mód üreges mellkasára).
A rendszerváltás után képregényekben és rövidfilmekben is születtek próbálkozások a magyar szuperhős meghonosítására. Részletesebb kifejtés helyett hadd utaljak csak a téma két variációjára, amelyek a Hunor című rajzfilmsorozatnak is előképként szolgálhattak, méghozzá az államszocialista múlthoz való kapcsolódás miatt. Pálfi György a 2002-es Táltosember Vs. Ikarusban egyszerre láttatta mitikus, isteni-fantasztikus lénynek és a szocialista múlt kísértetének Daedát, a magyar szuperhős ellenfelét. Emlékezhetünk, a főgonosz az Ikarus buszokat vonta irányítása alá, így kapcsolódott össze Pálfi paródiájában mitikus és reális múlt, illetve játékosan mitizálódott a rendszerváltás előtti, immár letűntnek tekintett időszak (erről bővebben itt írtam).