Május 30. és június 5. között rendezik meg a 12. Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivált, melyen idén is a legújabb magyar animációkat láthatja a közönség.
A magyar versenyprogramba 38 kisfilmet választottak be, köztük 9 animációt: öt egyedi kisfilmet, egy METU mesterszakos diplomafilmet, valamint három MOME Anim mesterszakos animációt.
A 12. Friss Húst idén már nem csak a budapesti Puskin moziban és a Városháza udvaron rendezik meg, hanem három vidéki városban is: Szegeden, Pécsett és Debrecenben.
A teljes program a fesztivál honlapján böngészhető, és a jegyértékesítés is elkezdődött.
A Friss Húson láthatja a hazai közönség első alkalommal Tóth Luca Vegan Mayo című legújabb animációját. Az öt perces kisfilm szinopszisa így hangzik: “She is all that.” Szuper empatikus, igazságharcos és a kedvenc önbizalom királynőd... de igazából az is lehet, hogy csak egy kolbász. A keveset sejtető leírás okkal ilyen, a Vegan Mayo a rendező korábbi munkáitól merőben eltér, ugyanis abszolút önerőből, támogatás nélkül készült, így Luca elereszthette a fantáziáját és az őrületnek egy egész új mezsgyéjére látogathatott.
Tóth Luca: Vegan Mayo
Szintén a fesztiválon láthatja először a magyar közönség Traub Viktória legújabb alkotását, a Cipők és patákat. A film főszereplője Paula, a kentaurlány kisvárosi pedikűrösként emberi lábakra vágyik. Amikor megismerkedik Arnolddal, a krokodilférfival, első látásra egymásba szeretnek. Vajon képes-e a kentaurlány megtalálni az önazonosság felé vezető utat? Milyen ára van a megfelelésnek és az önfeladásnak?
Az animációt beválogatta versenyébe a zágrábi Animafest és az Annecy-i Nemzetközi Animációs Fesztivál is. A Cipők és patákról itt írtunk részletesen.
Traub Viktória: Cipők és paták
Ulrich Gábor Rekonstrukt című kísérleti filmjét a Budapesti Klasszikus Film Maratonon mutatták be ősszel. A Rekonstrukt egy 100 éves filmterv megvalósulása: 1923-ban Weininger Andor magyar származású képzőművész, zenész, a weimari Bauhaus-csoport vezéregyénisége papírra vetette az első magyar animációs film képes forgatókönyvét, ám az absztrakt, összművészeti mű megvalósítására csak pontosan száz évvel később kerülhetett sor.
Weininger Andor filmtervének 100. évfordulós megfilmesítése Orosz Márton ötlete volt, a rendezés mellett pedig a zenéért is Ulrich Gábor volt a felelős. A film a Kecskemétfilm és az Andor Weininger Foundation gyártásában készült, producere Mikulás Ferenc, gyártásvezetője Vécsy Vera. A projektről itt írtunk korábban.
Ulrich Gábor: Rekonstrukt
Erdélyi Judit Meditáció alkonyatkor című kisfilmje már járja a világ fesztiváljait: a Primanima és a KAFF mellett vetítették többek közt az oberhauseni és a clermont-ferrandi filmfesztiválon, Gironában pedig különdíjat is kapott.
A Hamvas Béla novellája által inspirált film a természet és a teremtett környezet bemutatásával keresi a kérdésre a választ: a macska álmodja az embert vagy az ember álmodja a macskát? Hol van a mi valóságunk, a hétköznapokban, az épített világunkban, vagy a természetben, abban az állapotban, amiben az állatok vannak?
A Meditáció alkonyatkor korábban a Filmjustól és az NFI-től kapott támogatást, producere Pethő Árpád.
Erdélyi Judit: Meditáció alkonyatkor
A lengyel-magyar származású Ducki Tomek a Disc+Dog című filmjével tér vissza a Friss Húsra. A kisfilmben három kutya frizbijátéka elmérgesedik, miközben belegabalyodnak a társadalmi hálóba. Mi történik, ha az egyiküket kizárják a játékból?
A film a lengyel Pigeon Productions és a szaud-arábiai King Abdulaziz Center for World Culture együttműködésében készült, producere Mikołaj Błoński.
Ducki Tomek: Disc+Dog
Szintén a magyar versenyprogramban szerepel Lantos Júlia METU mesterszakos diplomafilmje, az Oliver, az óriás. A címszereplő Olivér, egy bolygó óriása abban a hitben él a kis emberkék között, hogy ő a világ ura, míg egy nap megjelenik egy óriási árnyék, ami fordulatot hoz sorsának alakulásában.
A film a Budapesti Metropolitan Egyetem animáció mesterszakán, az M&M Filmmel koprodukcióban készült, 2021-ben kapott támogatást a Nemzeti Filmintézettől is, producere Mécs Mónika és Kiss Melinda.
Lantos Júlia: Oliver, az óriás
A MOME-ról három animáció került a Friss Hús versenyprogramjába. Tudisco Júlia mesterszakos diplomafilmje A madár gyermekei. A film egy fiktív mitologikus történet két naiv istengyerekről, Teremtésről és Pusztulásról, akik egymás természetét megtapasztalva alakítják és fedezik fel a világot, hogy végül egybeolvadva visszatérjenek a semmibe.
A filmet a Friss Kakason láthattuk korábban, azóta többek közt szerepelt a Stuttgarti Nemzetközi Animációs Filmfesztiválon (ITFS) és csehországi Anifilmen, ahol különdíjat is kapott.
Tudisco Júlia: A madár gyermekei
Szintén a Friss Kakason mutatkozott be Hlavay Bence Megenném ha bírnám című diplomamunkája. Marci, a húszas éveiben járó főszereplő berobog egykori lakhelyére, a nyugalmas vidéki környezetbe egy zsúfolt metrószerelvénnyel. Barátai fogadják, és el is indulnak kedvenc helyükre. Útközben gyorsan kiderül, hogy Marci nem tud vissza helyezkedni a régi idillbe. Folyamatosan elkalandozik és kikapcsol. Vajon hogyan tud barátai segítségével visszatérni ebbe az idillbe?
A 3D animáció a MOME és a Piros Animation koprodukciójában jött létre, vetítették többek közt az angersi Premiers Plans fesztiválon, az Anifilmen, és beválogatta a Pictoplasma fesztivál is.
Hlavay Bence: Megenném ha bírnám
Kühnel-Szabó Anita Apád című filmje fesztiválozik egy ideje, itthon láthattuk a Bushón, a Primanimán, az Alexandre Trauner Art/Film Fesztiválon, a Cinemirán és a KAFF-on, ahol elnyerte a térség díját és az Országos Diákzsűri díját, külföldön pedig többek közt a La Guarimba Nemzetközi Filmfesztiválon, az Animatekán és a New Chitose Airport Nemzetközi Animációs Fesztiválon.
Főszereplője a hegedűművész Miklós, akinek örökös megfelelési kényszere szorongássá alakul és ez megpecsételi életét. Egy balesetet követően a purgatóriumban találja magát, ahol a már korábban elhunyt apja várja, hogy elkísérje Istenhez. A rossz természetű apával az út egy igazi kínszenvedés.
Kühnel-Szabó Anita: Apád