Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

Oscar-nevezésért izgulhatnak az animációsok a 13. Friss Húson

2025. május 29. - Herczeg Zsófi

Május 29. és június 4. között rendezik meg a 13. Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivált, melyen idén is a legújabb magyar animációkat láthatja a közönség.

A magyar versenyprogramba 34 kisfilmet választottak be, köztük 8 animációt: három egyedi kisfilmet, egy-egy animációt a METU és a Babeș–Bolyai Tudományegyetemről, valamint három MOME Anim mesterszakos diplomafilmet.

A Friss Hús 2025-től Oscar-kvalifikáló fesztivál lett, ami azt jelenti, hogy a legjobb magyar élőszereplés és legjobb magyar animációs film nevezhetővé válik az Oscarra. Úgyhogy idén extrán van miért izgulnunk!

A 13. Friss Húst a budapesti Puskin moziban és a Városháza udvaron rendezik meg, ezen kívül országosan is vetítik a magyar versenyprogramot. Részletek itt.

A teljes program a fesztivál honlapján böngészhető, és a jegyértékesítés is elkezdődött.

fh2025_1.jpg

A Friss Húson láthatja a hazai közönség Vácz Péter új animációját, a Kutyafület, mely 13 évvel a sokszorosan díjnyertes Nyuszi és Őz után az első egyedi animációja. A kisfilm főhőse a nyolcéves Berci, aki az iskolából hazaérve szülei veszekedésének nyomait találja az üres lakásban. Ahogy a csendes térben elfojtott érzelmei felszínre törnek, haragját és agresszióját feszült, érzelmekkel teli interakciókban vezeti le a lakásba beszabadult kutyájával. A ritka délután időtlensége és kutyája stabil jelenléte segítenek Bercinek átélni a megbocsátás csendes, átalakító erejét.

A Kutyafül a 17. Kecskeméti Animációs Filmfesztiválon, valamint a júniusi Annecy-i Nemzetközi Animációs Filmfesztiválon is látható. A kisfilm a Filmfabriq/Boddah gyártásában készült, producere Osváth Gábor.

kutyaful_dogear_vaczpeter_still_1b.jpg

Vácz Péter: Kutyafül

Szintén szerepel az annecy-i fesztivál versenyprogramjában Ulrich Gábor új kísérleti filmje, a Capriccio. A pár perces film egy apró madár története, amely visszaadja a zongoraművész végső reményét, megmutatva a hétköznapi pillanatokban megbúvó zenét. A Capriccio szintén szerepel a 17. KAFF-on és Annecy-ban is. Gyártója a Vertigo filmforgalmazó, producere Kárpáti György és Berta Balázs.

capriccio.jpeg

Ulrich Gábor: Capriccio

A 13. Friss Hús magyar versenyében vetítik Patrovits Tamás kísérleti animációját, a Where Blue Meets Red-et. A számtalan risográfiai nyomatból álló film stop-motion technikával készült improvizáció Barabás Lőrinc jazztrombitás zenéjére. Az animáció következetes konceptuális munkaként kerüli az utólagos digitális módosítást, kizárólag a kamera alatt rögzített nyomatok sorozatából áll. A kisfilm már fesztiválkörútját járja, szerepelt többek közt a Zágrábi Animafesten, a cseh Anifilmen, a szlovák Animatekán, a Vienna Shortson, a KAFF-on és a Friss Húson is. 

wbmr8.jpg

Patrovits Tamás: Where Blue Meets Red

A nap legjobb pillanata című, kevert technikájú filmet Sándor Zsuzsa készítette a Babeș–Bolyai Tudományegyetemen. Mindenki át szokta esténként gondolni a nap legjobb pillanatát? Értékeljük őket, vagy teljesen magától értetődőnek tartjuk? Egyáltalán észrevesszük az élet apró örömeit, amelyek a legváratlanabb percekben mosolyogtatnak meg? Elillannak mellettünk ezek a percek, vagy megéljük őket? Előhívjuk még őket gyengébb pillanatainkban, vagy feledésbe merülnek? Az animációban megelevenedett dokumentumfilm ezekre a kérdésekre keres válaszokat. Embereket kérdek meg a napjuk legjobb pillanatáról, a szereplők különböző neműek, nemzetiségűek, korúak és más-más társadalmi rétegből származnak. A film teret ad a sztereotípiák és távolságok leküzdéséhez, és segít felfedezni az emberiességünkben rejlő egységet.

a_nap_legjobb_pillanata_01.png

Sándor Zsuzsa: A nap legjobb pillanata

A Budapesti Metropolitan Egyetemen készítette Goretity Franciska Nárcisz és Echo című bábanimációját. A film a nárcisztikus bántalmazás pszichológiai jelenségét mutatja be. Egy festő és a modelljének kapcsolata bontakozik ki a filmben. A nő, Echo önértékelési problémákkal küzd, a férfi, Nárcisz képein látja magát szépnek. Ám a lány a kibontakozó események során fokozatosan rájön, kivel is van dolga valójában, így a film végén elhagyja az álomvilágot, és a saját lábára áll. A kisfilm producere Kiss Melinda, szerepelt többek közt a Miskolci CineFesten, itthon vetítik a Friss Húson, a KAFF-on, a Magyar Filmszemlén. 

narcisz_es_echo_01.jpg

Goretity Franciska: Nárcisz és Echo

Az idei Berlinalén volt a világpremierje Balogh Mirjana Wish You Were Ear című MOME Anim diplomafilmjének, ahol Krisály Medvét nyert a Generation+ szekcióban. Egy olyan világban, ahol a volt partnereknek minden szakítás után el kell cserélniük egy testrészüket, egy ember, hajdani fülét látva valaki máson, az önelfogadás útjára lép. A Wish You Were Ear ebben a szimbolikus világban vizsgálja, hogyan hagynak nyomot rajtunk kapcsolataink.

wish_you_were_ear_01.jpg

Balogh Mirjana: Wish You Were Ear

Tőkés Anna Az utolsó dobás című MOME Anim diplomafilmje már fesztiválozik egy ideje. Szerepelt Szarajevóban, Manchesterben, Londonban, Stuttgartban, a Friss Húson kívül a KAFF-on és Annecy-ban is látható lesz. A film a ritmikus gimnasztika válogatott tagjait követi nyomon, akiknek megfelelési vágyukkal, álmaikkal dacolva kell megfogalmazniuk, mekkora áldozatot éri meg meghozniuk céljaik elérése érdekében.

tokes_anna_az_utolso_dobas.jpg

Tőkés Anna: Az utolsó dobás

Sárdi Katalin Üvegház című filmje szintén a MOME Anim diplomafilmek közül került ki. Az üvegház egy metaforikus színtere az alkotó belső világának, amelyben három figura, két színésznő és egy rendező testesíti meg a különböző érzéseket. Ők találkoznak itt, hogy leforgassanak egy filmet, azonban az folyamat nem várt hatással van mindhármukra.

uveghaz_02.jpg
Sárdi Katalin: Üvegház
süti beállítások módosítása