Idén online tartották a kéthetesre bővült CEE Animációs Fórumot, melyen hat magyar projekt mutatkozott be. Baka Adrienn a Primanima gyakornokaként vett részt a fórumon, és az alkotókat kérdezte a filmterveikről.
A CEE Animációs Fórum 11 rövidfilmje közt volt a METU-n végzett Pataki Szandra Albert című stop motion filmterve. Az Albert főszereplője egy neurotikus perfekcionista, aki minden erejét bevetve kész segíteni kollégái életén, akkor is, ha ők ezt nem akarják. Ugyan a jószándék vezérli, kollégáival mégsem sikerül megszerettetnie magát és beilleszkednie a közösségbe. A film Albert személyiségfejlődését mutatja be sajátos perfekcionista világképén keresztül, ahol az élet olyan, akár egy hatalmas tetrisz játék.
A projekt 2019-ben, a lengyelországi Animarkt Stop Motion Fórumon elnyerte az Ale kino+ díjat, vagyis az Ale kino+ tévéadó megveszi a kisfilm vetítési jogait, amikor elkészül. A film a Mythberg Films stúdiójában készül, producere Endrényi Krisztina. Szandrát kérdeztük a tervről.
Hogyan készültél az online pitchre?
A produceremmel Endrényi Krisztinával beszéltük meg a főbb pontokat, illetve osztottuk fel a rendelkezésre álló 5 percet. Jónak tartom, hogy csak ennyi időnk volt, mert így nem beszélünk lyukat az emberek hasába, hanem a projekt olyan lényegi pontjaira tudunk koncentrálni, mint a sztori, a technikai jellemzők, a karakterek és a jövőbeli tervek. Frissítettem a látványterveket, készült a bábokkal tesztanimáció, hogy minél több oldalát tudjuk bemutatni a projektnek. Ami a legnagyobb segítség volt, az a CEE Animációs Fórumon lévő pitch felkészítő megbeszélések, ahol mind tartalmilag, mind előadásmódban rengeteg segítséget kaptunk a prezentáció felépítéséhez.
Mennyivel volt nehezebb vagy könnyebb egy élő pitchnél?
Nekem határozottan nehezebb volt. Egy élő pitchen már csak az izgalom okozta adrenalin is arra kényszerít, hogy jól prezentáljam a filmem, mert nincs második esély. Ilyenkor szerencsére nem lebénulok, hanem összeszedettebb vagyok. Míg az online pitchre egy óra alatt sikerült felvennem a három pernyi beszédet, mert volt lehetőségem javítani. Az élő pitchet jobban preferálom, már csak a személyes kontaktus miatt is, amit ebben a pandémia helyzetben még inkább hiányolok.
Milyen elvárásaid voltak magaddal, illetve a fórummal szemben?
Elsősorban az, hogy a korábbi pitchfórumokon való szereplésekből tanuljak és ezt be tudjam építeni a CEE Animációs Fórumos prezentációba. Most sikerült egy erősebb anyagot összeraknunk, amivel nagyon elégedett vagyok, mert többen is érdeklődtek a projekt iránt. Ez volt a fő célunk a szerepléssel, hogy co-producert találjunk és elkezdhessük a film gyártását. A pitchfórumok legjobb lehetőségének tartom az ilyen kapcsolatépítési lehetőségeket.
Orosz Tina és Pataki Szandra az Animascope-on (Fotó: Kaszás Tamás)
Miért fontos számodra a filmed témája?
Egyrészt mert személyes tapasztalaton alapul. Azt gondolom, hogy az empátiáról és a személyes boldogságról sosem lehet eleget beszélni. Azt érzem hogy nagyon hétköznapivá vált az, hogy az emberek a saját igazukat erőszakolják rá másokra, illetve ami szomorúbb, hogy elrejtjük a valódi személyiségünket azért, hogy részesei lehessünk egy közösségnek. A filmben Albert mindkét jelenséget megéli. Az ő személyiségfejlődését kísérhetjük nyomon, ahogyan elkezdi elfogadni önmagát és csak azokkal foglalkozik, akik úgy szeretik, ahogyan van.
Honnan kapod a legjobb ötleteket?
Ez nagyon változó, mert a forrás lehet egy mélyen gyökerező érzelmi krízis, de akár egy nagyon könnyed beszélgetés is elindíthat egy új filmötletet. Az Albert ötlete az előző filmem, az Attitűd forgatásán indult meg, amikor ki kellett pakolnunk egy szobát, a székeket és az asztalokat egymásra rakásoltuk. Akkor arra gondoltunk, hogy milyen jó lenne, ha eltűnnének, mint a tetrisz játékban, és akkor lenne helyünk. Ez volt a kezdet és ezt egészítették ki az akkori érzelmi tapasztalatok, amiből néhány év alatt kialakult Albert karaktere. Számomra mindig az a legjobb ötletforrás, amiben éppen benne vagyok fizikailag, érzelmileg, gondolatban.
Albert concept art
Hogyan jellemeznéd a látványvilágát?
A film során végig Albert szempontjából értékeljük az eseményeket. A tökéletesség megszállottja, így mindent maga körül úgy lát, mintha egy életnagyságú tetrisz játékban lennénk. A tárgyak tökéletes vagy tökéletlen illeszkedése az adott karakter körül egyből közvetíti, hogy Albert számára ki “tökéletes” és ki nem. A filmben csak az ő környezete rendezett, ezért is vannak problémái a beilleszkedéssel. A film hangulata alapvetően kedves, humoros, színes antropomorf állat karakterekkel, gördülékeny történetvezetéssel. A helyszínek nagyon rugalmasan vannak kezelve, nincsenek falak, nincs beltér vagy kültér, hanem az adott tárgyak, bútorok mutatják hol vagyunk: az irodában, Albert otthonában, vagy esetleg egy teljesen szürreális tetrisz világban. Minden látványelemmel azt szeretném szimbolizálni, hogy Albert fejében vagyunk.
Kikkel fogod megvalósítani?
A Mythberg Films-nél Endrényi Krisztinával és Berger Józseffel közösen fejlesztjük a filmet. A gyártás-előkészítést elkezdtük a Kreatív Európa Média támogatásával. A forgatókönyvet Hermán Árpád írta és jelenleg az animatikon dolgozom, hogy utána elkezdhessük a bábok és a díszlet előkészítését.
Baka Adrienn