Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

Slow life filozófia Bucsi Réka új animációjában

2020. május 13. - Herczeg Zsófi

Amikor a filmkészítés keretei limitáltak, az egész estés élőszereplős alkotások forgatásai állnak vagy az előkészületek/utómunkálatok zajlanak, a rövidfilmes szcéna még inkább felpezsdül. Néhány extrém nagyjátékfilmes esetet leszámítva (mint a 2019-es lett Away című animációs film, melyet egyedül készített Gints Zilbalodis rendező) a filmkészítés mégiscsak csapatmunka. Ám vannak olyan formák, ahol egy ember is létre tud hozni egészen elképesztő alkotásokat. Az animációsoknak többnyire egy számítógép kell, a dokumentumfilmeseknek elég lehet egy kamera, a kísérleti filmeseknek pedig csak a képzeletük szab határt. A Short of the Week rövidfilmes oldal éppen erre próbálta ösztönözni az otthon ragadt filmeseket a Shelter Shorts nevű felhívásával, melyre továbbra is várnak a koronavírus ideje alatt készült kisfilmeket.

bucsi_reka_x_plante.png

Bucsi Réka: Plante.

A Vimeo szintén a járvány kitörésekor cselekedett és nemcsak a rövidfilmes alkotókra gondolt, hanem azokra az emberekre, akiknek a munkáját most ellehetetleníti vagy nehezíti a járvány. A Stories in Place című projektben nyolc, korábban Staff Pick-et elnyerő alkotó kapott lehetőséget, hogy 12 nap alatt készítsen filmet arról, hogyan érinti a járvány az általuk kiválasztott helyi kisvállalkozást. Ehhez a Vimeo pénzbeli támogatást is nyújtott, az alkotók fejenként 5000 dollárt kaptak, és ugyancsak 5000 dollárt adott a Vimeo azoknak a vállalkozásoknak, amelyekről a kisfilmek készültek. A nyolc művész között Bucsi Réka is szerepel, aki a budapesti Plante. "slow life növényboltról", Klenovszki Mimi és Tóth Kata alapítótagokkal folytatott beszélgetések alapján készítette kétperces kisfilmjét.

Réka eddigi animációiban előszeretettel játszott az élővilág újragondolásával, új állatok és növények kitalálásával (gondoljunk csak a LOVE és a Solar Walk fiktív élőlényeire), ám most kicsit mást próbált ki: a szürreális ábrázolásmódot felváltotta a realista. A Biodiversity Heritage Library oldaláról gyűjtött csodaszép állat- és növényillusztrációk felhasználásával a klasszikusabb irányt célozta meg, de a játékosságot most sem hagyta el, amit Johann Sebastian Bach bohém zenéje csak felerősít. A Plante. üzlete és a tagok ugyan nem jelennek meg a filmben, de a vállalkozás slow life filozófiája és üzenete igen: a növények a barátaink.

süti beállítások módosítása