Kétéves fesztiválkörút után felkerült a netre Traub Viktória Sellők és rinocéroszok című kisfilmje, melyben a melankolikus valóság és a szürreális képzelet egy családtörténetben elevenedik meg.
Traub Viktória a MOME animáció szakán végzett 2008-ban Eső című diplomafilmjével, mely "egy víziót mutat be a minden esőcseppben megtalálható külön univerzumról, amelyben a szereplők az eső-jelenségnek alárendelve, annak mintegy metaforájaként léteznek, majd olvadnak bele a mindent elsöprő áradásba." A Sellők és Rinocéroszok a második Médiatanács által támogatott filmje, ugyanis 2013-ban elsőfilmje, a Vastojás gyártására nyert támogatást a Macskássy Gyula-pályázaton. A néprajzi motívumokból merítő Vastojást Erdély Zsuzsanna 1974-es Hegyet hágék, lőtőt lépék című néprajzi gyűjteménye ihlette, a filmben pedig keverednek a valós és szürreális elemek. Traub Viktória második önálló alkotása, a Sellők és Rinocéroszok beleillik az alkotó szürreális világalkotásába, hasonlóan keveri a valóság és a képzelet elemeit, mint első kisfilmjében, a Vastojásban, csak éppen utóbbiban már sokkal inkább a groteszk felé veszi az irányt és ugyan mindkettő egy gyermek szemszögéből mesél, a Sellők... mégis inkább a felnőtt közönséget célozza.
A filmben a 8 éves Tilda emlékképei elevenednek meg a családjáról. Groteszk, esendő, vágyakozó, szeretetre éhes emberek veszik körül a kislányt. Jelenetről jelenetre tárul fel egy család titkokkal teli múltja. Cirkusz és képzelet, vágy és valóság, bánatból rinocérosz, szexusból sellő. A gyönyörű színekben gazdag, megkapó vizuális megoldásokkal működő karakterek a múlt képeiből és egymásból alakulnak, transzformálódnak.
Traub Viktória: Sellők és rinocéroszok
"Nagyon érdekelnek az átváltozások és szeretek szürreális képekkel dolgozni." – nyilatkozta korábban Traub Viktória. "Ebben a filmben nagyon ki tudtam teljesedni. Rengeteg ötletem és rajzom volt, nagyon precízen dolgoztam ki a metamorfózisokat, míg alkotótársaim, Gergely Dorka forgatókönyvíró és Dus Polett forgatókönyvíró-producer a racionalitás oldaláról közelítették meg a történetet és remek szerkezeti vázat alakítottak ki. Fontos volt számomra, hogy megjelenítsük az érzelmi dinamikák változását és azok szürreális ábrázolását. Ezért is olyan sűrű a film, és akkor lehet a legjobban élvezni, ha nem folyamatosan azon gondolkodsz, hogy mit látsz, hanem engeded magad érzelmileg sodródni benne." – folytatta gondolatait a rendező. "A sellőségnek három életkora jelenik meg a filmben. A kislány még a szexuális érés előtt áll, belőle még bármi válhat, ő még csak a felnőttek szerelmi játszmáinak nézője és szenvedő alanya. Az anyuka a kiteljesedett sellő-lét, aki arra vágyik, hogy szeressék, és kizárólag a szexualitása által határozódik meg. A nagyinál már háttérbe szorult a szexuális orientáltság, neki már más jellegű emberi kapcsolatai vannak."
A személyes hangvételű Sellők és rinocéroszok többek között olyan fesztiválok versenyprogramjában szerepelt, mint az Annecy Nemzetközi Animációs Filmfesztivál, Ausztrália legrangosabb filmfesztiválja, a Melbourne-i Nemzetközi Filmfesztivál, vagy a kanadai Calgary Nemzetközi Filmfesztivál. A Sellők és Rinocéroszok megkapta az indiai Bangalore Rövidfilm Fesztivál, az amerikai California Women’s Film Festival, a IV. Verashort Festival legjobb animációnak járó díját is, a kanadai Nemzetközi Filmfesztiválon a Royal Reel díj nyertese lett, a magyar filmkritikusok 2018 legjobb animációs rövidfilmjének szavazták, a KAFF-on pedig a Gyermekzsűri díját kapta.
Traub Viktória filmterve a Médiatanács Dargay Attila-pályázatán nyert támogatást 2015-ben, forgatókönyvét Gergely Dorka, Traub Viktória és Dus Polett írták, a zeneszerző Chris Allan Tod, a film vágói Bacskai Brigitta és Polecsák Lajos, hangdizájnere Vadon Zoltán, producere Dus Polett volt. A Sellők és rinocéroszok a hazai mozikban is látható volt a Tranzit című német-francia dráma kísérőfilmjeként.