Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

Saját félelmeikkel szerepelnek magyar alkotók a 8. CEE Animációs Fórumon

2020. február 27. - Herczeg Zsófi

Megvannak az idei CEE Animációs Fórum résztvevői: 29 rövidfilm, egész estés, sorozat és VR projekt mutatkozik be a május 5. és 8. között megrendezett eseményen a csehországi Liberec-ben. A 29 filmterv között három magyar kisfilm is szerepel.

Idén nemcsak a helyszínnel újult a CEEAF, hanem plusz egy kategóriával, a VR-rel is. A 8. CEEAF-ra 32 országból érkeztek pályázatok, ezek közül választott ki 29-et a nemzetközi szakemberekből álló előzsűri, mely projektek többsége a közép-kelet-európai régióból származik: 6 Csehországból, 5 Horvátországból, 3 Magyarországról, valamint 1-1 filmterv Bulgáriából, Észtországból, Grúziából, Litvániából, Lengyelországból, Romániából, Szerbiából, Szlovákiából, Szlovéniából és Ukrajnából. Ezen kívül két projektet válogattak be Franciaországból, továbbá egyet Németországból, Izlandról, Olaszországból, Norvégiából, Portugáliából és Spanyolországból.

Ahogy a szervezők írják, a rövidfilmek és a sorozatok/tv-speciálok kategóriájában a nők aránya meghaladja az 50%-ot a rendezőket és a producereket is figyelembe véve. A sorozatok között 8 projekt szerepel női rendezőtől, ezzel 80%-ra nőtt a nők aránya. A 8. CEEAF projektjeit az esemény honlapján lehet böngészni. Az egész estések közé 8, a sorozatok és tv-speciálok közé 10, a rövidfilmek közé pedig 11 filmtervet válogattak be, ez utóbbiban szerepel három magyar projekt. 

Két éve a MOME-n diplomázott Buda Flóra Anna, akinek Entropia című diplomafilmje bejárta a világ filmfesztiváljait és számos díjat nyert, köztük a Teddy-díjat a tavalyi Berlinalén. Flóra új filmterve, a 27 – My Last Day at Home a magyar Boddah és a francia MIYU koprodukciójában készül. A 15 perces film főszereplője a 27 éves, önmagát kereső Alice, aki még mindig a szüleivel él. A biztonságot nyújtó környezet azonban toxikus számára, melyet szélsőséges, tinédzserekhez méltó életmóddal kompenzál. Párkapcsolatra, magánéletre és intimitásra vágyik, de nem tudja hogyan érje el mindezt. Születésnapján egy átmulatott éjszaka után részegen kerékpározik haza, melynek következtében balesetet szenved és minden elsötétül körülötte. Egy gyönyörű réten ébred, ahol egy szimpatikus rendőr párossal kerül intim viszonyba, akik felhívják a figyelmét arra, hogy ideje felelősséget vállalni saját magáért. Alice valójában rövid kómába esett, és amikor felkel világossá válik számára, hogy ideje drasztikus lépéseket tenni a saját szabadsága érdekében.

Buda Flóra Anna projektjének magyar producere Osváth Gábor, aki sokadszorra tér vissza a fesztiválra: 2018-ban Vácz Péter karácsonyi tv-speciálja, a Noé fája a zsűri különdíját kapta, 2017-ben pedig Szeiler Péter és Fritz Zoltán sorozatterve, a Hajótöröttek nyerte a kategória fődíját, mindkét projektnek Osváth Gábor volt a producere.

buda_flora_anna_x_my_last_day_at_home.jpg

Buda Flóra Anna: 27 – My Last Day at Home

Szintén két éve diplomázott a MOME-n Balogh Fábián az Our House című kisfilmjével. A CEEAF-ra a Hoodies and Sunglasses című projektjével érkezik, mely a francia Iliade & Films stúdiójában készül, producere Manon Messiant, aki többek közt Boris Labbé La Chute című világvége-animációjának is a producere.

A Hoodies and Sunglasses alapját egy furcsa, misztikus szekta bemutatása adja, akik egy idő és tér szempontjából nehezen kódolható univerzumban élnek. Kilétüket és igazi arcukat homály fedi, jellemükre beszélgetéseikből, rituáléikból és szokásaikból következtethetünk. Ahogy a film szinopszisában olvashatjuk, "az atmoszférikus hatásokra, hangulatkeltésre épülő történet nem a lineáris dramaturgia hagyományait követi, hanem szabadságot hagy a befogadónak, hogy saját benyomásait alakíthassa ki, a megismert történetfoszlányokból. Egy olyan világba enged betekintést, amely egyszerre ismerős valahonnan, véletlenszerűnek tűnő megoldásai rímelnek saját életünkre, de eközben zavart kelt bennünk, idegen, abszurd és feltehetően disszonáns hatással bír."

balogh_fabian_x_hoodies_and_sunglasses.jpg

Balogh Fábián: Hoodies and Sunglasses

A CEEAF harmadik magyar versenyzője is MOME-alumni: Hegyi Olivér 2017-ben végzett a Take Me Please című szakítást feldolgozó, nagyon személyes kisfilmjével, Csehországba pedig egy újabb személyes hangvételű filmtervvel érkezik. A szív kertje főszereplője egy húszas évei végén járó srác, akinek minden álma, hogy nagy festő váljon belőle, de egyelőre teremőrként dolgozik egy múzeumban. A film saját művészi pályájával kapcsolatos félelmeit, kétségeit, romboló negatív gondolatainak működését mutatja be egy valós és egy képzeletbeli síkon váltakozva. A valóságban a múzeum egyik termében, képzeletben pedig egy virágoskertben ül egy széken, ahol a váratlanul előbukkanó rovarok, rágcsálok, kártevők tolmácsolják a fiú negatív gondolatait.

A szív kertje egy meseszerű, zenés animációs film, mely a CUB animációs stúdióban készül, producere pedig Gelley Bálint, aki tavaly díjjal tért haza, ugyanis a 2019-es CEEAF sorozat és tv-speciál kategóriájában Tamás Iván Macskakirálylány című projektje lett a nyertes, melynek szintén Gelley a producere és a CUB stúdió gyártja.

hegyi_oliver_x_a_sziv_kertje.jpg

Hegyi Olivér: A szív kertje 

A CEE Animációs Fórum (korábban Visegrádi Animációs Fórum) a közép-kelet-európai animációs szakma legnagyobb megjelenési platformja, mely nyolcéves fennállása alatt erős szakmai bázist épített ki. A kiválasztott projektek vezetői lehetőséget kapnak konzultálni a meghívott szakemberekkel, akik hasznos visszajelzésekkel és tanácsokkal látják el őket az előadásukkal, a forgatókönyvvel vagy a gyártási tervükkel kapcsolatban. A pitchfórum résztvevői koprodukciós partnert is kereshetnek a több száz meghívott animációs szakember között: producerek, fesztiváligazgatók, forgalmazók, befektetők, valamint televíziós műsorszolgáltatók és nemzeti filmalapok képviselői is jelen lesznek a Fórumon, akik azért jönnek, hogy eszmét cseréljenek az új művészeti irányvonalakról, látásmódokról és lehetőségekről, finanszírozási módszerekről és további fejlesztési stratégiákról.

A korábbi években számos magyar projekt mutatkozott be a pitchfórumon, melyek közül több filmtervet díjaztak. 2019-ben a tv-sorozat és -speciál kategória nyertese Tamás Iván Macskakirálylány című filmterve lett, 2018-ban Vácz Péter karácsonyi tv-speciálja, a Noé fája a zsűri különdíját kapta, 2017-ben pedig Szeiler Péter és Fritz Zoltán sorozatterve, a Hajótöröttek nyerte a kategória fődíját. 2016-ban Bánóczki Tibor és Szabó Sarolta Carpel című projektje kapta a legjobb rövidfilmtervért járó díjat, tv-sorozat kategóriában Buda Flóra Anna és Turai Balázs Masnifej királykisasszony kalóz kalandjai című szériaterve nyert és juthatott tovább a Cartoon Forumra, ugyanebben a kategóriában pedig Gurmai Beáta Borka és a varázsruha című sorozata lett különdíjas. 2015-ben Kreif Zsuzsanna és Bognár Éva Katinka szüfrazsett-mozgalomról szóló terve, az Operation Burning Corset lett a rövidfilmes kategória nyertese, külön elismerésben részesült Tóth Luca Superbia című elsőfilmje, a tv-sorozat kategóriában pedig különdíjat kapott Tamás Iván Hogyan keletkezett a világ? című szériaötlete. 2012-ben a legjobb rövidfilm lett Kreif Zsuzsanna és Zétényi Borbála későbbi MOME Anim diplomafilmje, a francia koprodukcióban megvalósult Limbo-Limbo Travel, 2014-ben pedig a Candide kalandjai című széria lett különdíjas.

A bejegyzés trackback címe:

https://dotandline.blog.hu/api/trackback/id/tr415494150

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása