Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

Két animációt díjaztak a magyar filmkritikusok

2018. február 05. - Herczeg Zsófi

A Magyar Újságírók Országos Szövetsége (MÚOSZ) Film- és Tévékritikus Szakosztálya minden év elején megszavazza és kiosztja a Magyar Filmkritikusok Díját. Idén ötvenhatodik alkalommal adták át az elismeréseket az előző évben bemutatott legjobb filmnek, és végre két animációs kategóriában is oszthattak díjat: már nemcsak a legjobb animációs rövidfilmnek, hanem a legjobb egészestés animációnak is, mivel tavaly három magyar animációs mozifilm is forgalmazásba került (Lengemesék, Kuflik, Salamon király kalandjai). A legjobb animációs rövidfilm díját Pataki Szandra rendezése, a WireLess kapta, a legjobb egészestés animáció pedig Pálfi Zsolt Lengemesék című filmje lett.

A WireLess Pataki Szandra METU diplomamunkájaként készült, melyre 2016-ban kapott támogatást a Médiatanács Dargay Attila-pályázatán. A drótból alkotott stop motion animációban a világ egyetlen, végtelen hosszúságú drótszálból keletkezett. Mivel minden és mindenki ugyanabból a szálból született, ezért a közös drót fizikailag is összekapcsolja őket, és egyetlen mozdulat is képes megbontani a rendet. A történet főhőse minden erejét beleadva próbálja húzni az előtte lévő drótot, hogy magára pakolja, ezáltal erősebb legyen. Az egyre nagyobb erőtől megrészegülve nem veszi észre, hogy társait bomlasztja le, akik már nem bírnak el a főhős növekvő energiáival.

Szandra azóta már óraadóként dolgozik a METU-n, az egyetem oldalán pedig egy interjú is olvasható vele az animációval való kapcsolatáról és a munkáiról, többek közt a WireLess-ről is: "Azért ezt a témát választottam, mert a világról alkotott egyik hipotézisem az, hogy közvetlen vagy közvetett módon, de egymásból táplálkozunk értelmileg, érzelmileg, fizikailag, pénzügyileg. Ezt a kapcsolati rendszert szerettem volna úgy ábrázolni, hogy a nézők közül mindenki a saját lelkiállapotához és élethelyzetéhez tudja alakítani a látottakat. A figuráknak ezért sincsen arcuk. Egy egyszerű cselekményszál, miszerint a főhős minden drótot magának akar nem törődve azzal, hogy ezzel másokra milyen hatással van. Szerettem volna az egyszerűséggel teret adni a ráhúzható élethelyzetek végtelen permutációjának."

A legjobb egészestés animáció a Berg Judit meséi alapján, Pálfi Zsolt rendezésében készült Lengemesék lett. A népszerű Lengemesék sorozatának kötetei az évszakok köré szerveződnek és a legkisebb korosztályt – a bölcsődéseket, óvodásokat, kisiskolásokat – szólítják meg. A Lengemesék egyes epizódjait először animációs sorozat formájában ismerhette meg a közönség: a Nádtengeri Nyár című mesekönyv animációs adaptációja, a Lengemesék – Nyár a nádtengeren a Cinemon Stúdióban készült szintén Pálfi Zsolt rendezésében, a könyveket is illusztráló Timkó Bíbor látványtervei alapján. A széria 2014-ben 6 részre kapott támogatást a Médiatanács Macskássy Gyula-pályázatán, 2016-ban pedig újabb 7 epizódra a Dargay Attila-pályázaton. 

A 64 perces film forgatókönyvét Berg Judit a saját meséje alapján írta, és ugyan sok animációt felhasználtak a már meglévő, több mint 100 percnyi legyártott sorozatanyagból, a script teljesen új lett. A gyártást a Cinemon Stúdió önerőből finanszírozta, tehát nem Filmalapos támogatásból készült az egészestés Lengemesék. A film rendezője Pálfi Zsolt maradt, és ugyancsak Timkó Bíbor látványtervei szolgáltak alapul az animációhoz. A karakterek többek között a Kossuth- és Jászai Mari-díjas Kubik Anna, valamint a Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas Faragó András (Sulyom király) hangján szólalnak meg. A Lengemesék a 34. Chicagói Nemzetközi Gyermekfilm Fesztiválon két második helyezést ért el: mind a szakmai zsűri, mind a gyerekzsűri a második legjobbnak találta az egészestés animációs film kategóriában.

Forrás: MÚOSZ

süti beállítások módosítása