Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

Ismét van magyar animáció Annecy-ban

2017. március 16. - Herczeg Zsófi

annecy2017.jpgJúnius 12. és 17. között rendezik meg idén az Annecy-i Nemzetközi Animációs Filmfesztivált, melyre rekord mennyiségű nevezés érkezett: 95 országból 2800 filmet küldtek be, ezek közül egy öttagú zsűri (Marcel Jean, a fesztivál art directora, Laurent Million, a fesztivál programigazgatója, valamint Yves Nougaréde, Sébastien Sperer és Peggy Zejhman-Lecarme) választotta ki a döntősöket.

A hivatalos versenyprogram egy részét szerdán nyilvánosságra is hozták: a rövidfilmes szekcióban 87 film szerepel (11 az Off-Limits, 21 a Perspective és 10 a Young Audience blokkban), a diplomafilmek között pedig 49 alkotás verseng, köztük egy magyar darabbal. Ehhez jön majd március végéig a tévésorozat és speciál, valamint az alkalmazott munkák versenyblokkja, később pedig az egészestés filmeket és a versenyen kívüli alkotásokat is kihirdetik, amelyekre szintén van esélye bejutni magyar animációnak. 

Akárcsak tavaly, idén is szerepel magyar animáció a diplomafilmes versenyblokkban. 2016-ban a diplomafilmek közt versengett Dell'Edera Dávid METU-n készült animációja, a Balkon (mely végül a zsűri különdíját nyerte), valamint Andrasev Nadja A nyalintás nesze című MOME Anim mesterszakos filmje. Idén szintén egy MOME Anim mesterszakos munka került a diplomafilmes versenybe, méghozzá Wunder Judit Kötelék című darabja.

A 10 perces animáció néhány ponton párhuzamot mutat Andrasev Nadja filmjével: a Kötelék is a (női) magányról szól, melyet szintén egy nő és egy macska intim kapcsolatán keresztül mutat be, hasonlóan szürreális módon, és szintén egy novella alapján készült, pontosabban inspirációként szolgált hozzá. Judit filmje ráadásul növeli azon hazai animációk számát, melyben szimbolikusan jelenik meg a szerelmi együttlét, akárcsak Tóth Luca Superbia vagy Bárány Dániel Házibuli című rövidfilmjeiben.

A Kötelék főhőse egy magányos nő, aki mindennapos rutinját a macskapárja és a rá való várakozás köré szervezi. A nő magánytól való félelme háttérbe szorít mindent, ami kiadná saját személyiségét, mert minden tevékenységét és gondolatát másnak rendeli alá – csak hogy ne legyen egyedül. A hatalmas, fekete macska a történet előrehaladtával egyre szimbolikusabbá válik, egy olyan illúzióvá, amit csak a nő tart fent magában, ezt az illúziót pedig továbbra is támogatva az ábrándjaival és tetteivel. De vajon meddig tartható fent ez a képzelgés, ha semmit nem kap viszont az ember...

wunder_judit_kotelek_03.jpg

A 2016-os MOME Anim diplomamunkák katalógusában olvasható az alapötlet és a rendezői koncepció a Kötelékről: "A filmet Kate Atkinson novelláskötetének egyik története, a The Cat Lover inspirálta, amiben egy nő és egy egyre emberibbé váló macska kapcsolatát ismerjük meg. Az én filmem karaktere szintén két lábon jár, viszont kevésbé kézzelfogható, inkább transzcendens lény, aki egy macskára emlékeztet. A magányos emberek többsége valamilyen háziállatot tart. Ezek közül a macskák természetre kiszámíthatatlanok, ha megnöveljük a méretüket, a kismacskák hirtelen félelmetes tigrisekké válnak. A méretváltozás ebben a filmben is megjelenik, főleg a felfokozott érzelmi pontoknál. Ugyanakkor utal arra is, hogy talán az egész csak a nő fantáziájának szüleménye. A magányt és elszigeteltséget úgy próbáltam megmutatni, hogy csak a saját lakásában, a négy fal között ábrázoltam a női karaktert. Nem kapunk így külső visszacsatolást arra, hogy ez a lény valóban létezik-e.

A film fekete-fehér világában a gombolyag egy központi elem, ezért ezt az egy dolgot vörös színűre festettem. Formájából és színéből adódva kettős jelentésű: egyszerre utal a vágyra és a szerelemre, valamint a lüktető köldökzsinórra. A gombolyag pajkosságábal és játékosságával a nő eléri, hogy a lény visszatérő vendége legyen és találkozásaik szexuális együttlétben végződjenek. Ugyanakkor a tény, hogy ezt a fonalat a köldökéből húzza elő, mutatja meg milyen céljai vannak még a macskával. Megfoganva ez a gombolyag végleg eltűnik, s a lény megszabadulva a köteléktől nem tér sokáig vissza. A film másik fontos eleme a haj. Puhaságával, bolyhosságával egy biztonságot adó meleg fészekre emlékeztet. Ezért születtek meg a kismacskák a nő hajából, akik nem külön létezők, hanem a hajnak szerves részei. A haj így anya és gyermeke közti szoros kötelék jelképévé válik, ugyanakkor hossza, ereje, lüktetése az erőé. A film a hajlevágással egy kifordított Sámson és Delila történetté alakul."

wunder_judit_kotelek_06.jpg

Wunder Judit 1986-ban született Győrben, 2008 és 2011 között a Magyar Képzőművészeti Egyetem alkalmazott látványtervezés alapképzésére járt, a MOME animáció mesterképzését 2016-ban végezte el. Judit látványtervezőként is aktív, például Deák Kristóf Oscar-díjas Mindenki, valamint Kárpáti György Mór Provincia című rövidfilmjeinek is ő volt a látványtervezője, de a Bábszínházban is lehet találkozni a munkáival.

A Köteléket Wunder Judit írta és rendezte, a film dramaturgja Domonyi Rita, vágója Czakó Judit, hangmérnöke Beke Tamás, a zenét Balázs Gergely hegedűművész szerezte, a zenei rendező pedig Buttinger Gergely volt.

A Kötelék legközelebb a március 29. és április 2. között tartott Friss Húson látható a Toldi moziban, utána pedig a KISKAKAS Animációs Filmnapokon vetítik április 28-án és 29-én, szintén a Toldiban.

wunder_judit_kotelek_13.jpg

süti beállítások módosítása