Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

Várja a nevezéseket a Primanima

2019. július 09. - dotandline

A nyolcadik alkalommal megrendezett Primanima Nemzetközi Elsőfilmes Animációs Fesztiválon pályakezdő alkotók mutathatják be legfrissebb munkáikat. Idén október 30. és november 2. között tartják a fesztivált Budaörsön. A Primanimára 2017 januárja óta készült, 25 percnél nem hosszabb animációs diák-, diploma-, elsőfilmek és gyerekfilmek nevezését várják a szervezők. Az új szabályzat szerint a gyerekfilmes versenyben az egyetlen feltétel, hogy a nevezett film rendezője nem lehet idősebb 40 évnél. A nevezési határidő 2019. július 31.

A fesztivál ebben az évben kiemelten várja az animációs dokumentumfilmeket. A fesztivál rövid- és gyerekfilmes zsűrije idén is nemzetközi animációs és filmes szakemberekből áll, de külön véleményezi a filmeket a hangmérnökök PrimaSound zsűrije, illetve a civilekből álló PrimAlter zsűri is. A fesztivál nagydíja mellett több elismerést is kiosztanak, például a George Pal-díjat a legígéretesebb magyar animációs tehetségnek, a Macskássy Gyula-díjat a legnépszerűbb magyar animációnak, vagy a Csermák Tibor-díjat a közönség körében legnépszerűbb magyar gyerekfilmnek. De díjazzák még többek közt a legjobb elsőfilmet, diplomafilmet és vizsgafilmet is.

primanima_call_for_entries_2019.png

Tovább

A mágikus cell bemutatja: a hónap animációi | Június

Ebben a hónapban a legtöbb animációt moziban néztük, pontosabban a 14. Kecskeméti Animációs Filmfesztiválon, szóval nagyvásznon és szuper hangzással, ami rövidfilmek esetében tényleg ünnep. Ráadásul a Pride hónap keretében egy LMBTQ animációs vetítésünk is volt, így online kevesebbet szörföztünk, de azért júniusban is láttunk remek kisfilmeket. Az ehavi listánkon szerepel a 14. KAFF egyik különdíjasa is, a Platon Karataev Orange Nights számához készült videóklip Molnár Luca Anna és Verhóczki Ádám rendezésében.

Tovább

Welcome to Mamahotel

Orosz Tina: Mamahotel

Adott a mélyen vallásos, irányításmániás Mama, a mellette túlélni próbáló Papa, aztán Anyuci pici fia, és végül A Nő, aki megérkezik közéjük. Ebből sok minden kerekedhet a hatszáz részes brazil szappanoperától a bergmani mélységekbe süllyedő zárt szituációs drámáig, de akár egy kegyetlenül őszinte és kegyetlenül vicces hatperces karikatúra is. Hölgyeim és Uraim, Welcome to Mamahotel!

Orosz Tina Mamahotel című filmje a kívülről érkező barátnő szemüvegén keresztül mutatja be a fentebb vázolt toxikus anya-fia kapcsolatot. A karakterek önmagukban is remek lehetőséget adnak a parodisztikus hangvételhez, de erre a film még rápakol egy lapáttal, már-már abszurdba hajló helyzeteket teremtve: Anyuci fiacskája felnőttként is a játszóasztalánál elmélkedik identitásválságáról, a Papa konkrétan egy szobanövény, a Mamának pedig maga az imádott Isten sem mondhatja meg, mit tegyen és mit ne. Az, hogy ezek az állítások leírva is bírnak bizonyos humorfaktorral, jól mutatja, mennyire átgondolt a film forgatókönyve.

orosz_tina_x_mamahotel_2.jpg

Orosz Tina: Mamahotel

Tovább

"A történetek az emlékek és az emlékezet alapjai" – interjú Lorenzo Mattottival

Részben a Kecskemétfilm gyártásában készült Lorenzo Mattotti Medvevilág Szicíliában című filmje, mely a 72. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál Un Certain Regard válogatásában debütált. Magyar premierje a 14. KAFF-on volt, amelyre a rendező is elkísérte, a hazai mozikba pedig az év végén kerül a Mozinet forgalmazásában.

Az olasz Dino Buzzati Medvevilág Szicíliában című, 1945-ben kiadott könyve a XX. század egyik legjelentősebb szépirodalmi gyerekkönyve. A belőle készült animációs filmet az olasz származású Lorenzo Mattotti rendezte, akinek nevéhez a Fél(ek) a sötétben (Peur(s) du noir) című 2007-es horroranimáció is kötődik. A Medvevilág Szicíliában részben a Kecskeméti Rajzfilmstúdióban készült, akárcsak A vörös teknős vagy a Chico és Rita című Oscar-jelölt alkotások. 

A filmben a medvék királyának fiát, Toniót elrabolják a Szicíliai hegyekben élő vadászok. Amikor a kemény tél éhínséggel sújtja a népét, Léonce király úgy dönt, hogy megtámadja az emberek földjét. Hadserege és egy varázsló segítségével meghódítják a várost és megtalálják Toniót, majd letelepednek a korábban emberek lakta helyen. Ám a király hamarosan ráeszmél, hogy a medvék nem élhetnek úgy, ahogy az emberek.

A 14. KAFF-on volt látható először Magyarországon a Medvevilág Szicíliában, a fesztiválra pedig a rendező, Lorenzo Mattotti is elkísérte a filmet. Az első, teltházas vetítés után beszélgettünk a rendezővel a Kecskemétfilmről, az adaptálásról, a filmben megjelenő konfliktusokról és a titkokról.

Tovább

Teremtés gyakorlatban

Bucsi Réka: Solar Walk

Bucsi Réka pszichedelikus űrsétája, a Solar Walk kozmoszt pisáló farkaslámából, bolygókkal labdázó nyulakból, koktélt szürcsölő ufókból és egyéb furcsaságokból igyekszik összegyúrni a mindenség egyenletét.

Kezdetben vala a henger és a henger vala a nyúlnál. Nagyjából így startol Bucsi evangéliuma, ami eredetileg egy szűk egyórás jazzkoncert vizuális mankójaként funkcionált, hogy a hangok mellett a képektől is megkészüljenek az érdeklődők. Ennek a húsz percre szabott változata a Berlinálét is megjárt Solar Walk. Bucsi Réka már most velős filmográfiával büszkélkedhet. Diplomafilmje, a Symphony no. 42 az Oscar-előszobájáig menetelt, de második, LOVE című rendezése is egészen a Sundance filmfesztiválig nyújtózott. A magyar animáció jövőjének legékesebb hangja most az univerzum belső mozgatóiról mesélt, ami alighanem tökéletes dobbantó lesz az egész estés debütáláshoz.

Míg a Symphony no. 42 az ökológiai összeomlás szélén egyensúlyozó Földdel kapcsolatban rendezett egymás mellé impressziókat, addig a Solar Walk tovább tágítja a perspektívát és a naprendszerünkre, sőt a kozmoszra helyezi a fókuszt. A pusztulás helyett a teremtés, a vég helyett pedig az origó ömlik az arcunkba a Bucsira jellemző, alig kontrollált vizuális cunami formájában.

Tovább

Szerelmes tumor

Tóth Luca: Lidérc úr

Van valami izgatott várakozással teli, de egyben megnyugtató is abban, amikor újra Tóth Luca-filmet nézhet az ember: mint amikor visszaalszunk egy megkezdett álomba, amely már lehet, másról szól, de világa ismerős és kellemesen biztonságos.

Hangzása ellenére címadó karakterünk, Lidérc úr nem az éjszakánként mellkasodon gubbasztó rémalak. Miniatűr, esendő öregúr, aki másik főszereplőnk testéből pattan ki heveny gyulladást követően. Még a röntgen is kimutatja. Gazdateste művészféle, egy hatalmas lakást tölt ki kutyájával, szobanövényeivel, de leginkább saját magányával. Világa repedezik, növényei elhalnak, de buborékját még az életre kelt tumor sem törheti meg. Miután nem sikerül elkapnia az észrevétlen megszületett Lidérc urat, hamar meg is feledkezik róla. Nem úgy az apró lény, aki elkezdi titokban és módszeresen megfigyelni szereplőnk mindennapjait, miközben érdeklődése szép lassan átlényegül egy mélyebb kötődéssé. Hasonló utat járhatunk be mi, nézők is. Lidérc úr titkos projektje eleinte kissé félelmetes, könnyen rezonálhat a digitális generáció szorongásaival, de a távolról néző-érző Lidérc úr hamar fájdalmasan ismerőssé és szerethetővé válik.

Tovább
süti beállítások módosítása