Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

Közép-Kelet-Európa animációs tehetségei egy helyen

Beszámoló a 9. CEE Animációs Fórumról

2021. június 18. - dotandline

Idén online tartották a két hetesre bővült CEE Animációs Fórumot, melyen Baka Adrienn a Primanima gyakornokaként vett részt. A pitchfórumon számos rövidfilm-, sorozat, egész estés, VR és diákfilmtervet mutattak be az alkotók, a szervezők pedig egyéb szakmai programokkal is készültek. Beszámoló.

A 9. CEE Animációs Fórumot idén április 26. és május 6. között rendezték meg online. Az első héten a beválogatott animációs filmterveket mutatták be az alkotóik, a második héten pedig szakmai napokat (Industry Days) tartottak, tele inspiráló előadásokkal, esettanulmányokkal és vitafórumokkal. Az egészet egy díjátadóval zárták, ahol magyar lányok projektjei is értékelve lettek.

A szervezők által kiválasztott 40 projekt között számos érdekes téma volt: egzisztenciális kételyek, a száműzetés fájdalma, egy nő belső lelki világa vagy a vegánság hatása a bolygónkra. Gyerekeknek szánt animációkból sem volt hiány: színes utazások, önzetlen barátságok, nyári kalandok vagy éppen a nagymama meséi elevenedtek meg animációk formájában.

Az Industry Days keretében prezentációt tartott a Eurimages projekt menedzsere, Iris Cadoux. A Eurimages az Európai Tanács kulturális filmalapja, melynek egyik legfontosabb célja a szólásszabadság és a kulturális sokszínűség előmozdítása a független filmkészítők együttműködésével, valamint a CEE Animationnel együtt a határokon átnyúló együttműködés ösztönzése. Olyan filmeket szponzorált már a Eurimages, mint az ősszel megjelenő Even Mice Belong in Heaven című cseh film, vagy a jelenleg is gyártás alatt álló Műanyag égbolt és a cseh-szlovák-magyar koprodukcióban készülő Tomi, Polli és a ház szelleme.

tomi_polli_2.jpeg

Tomi, Polli és a ház szelleme (Forrás: Filmfabriq)

A regisztrált tagoknak olyan exkluzív tartalmakhoz is volt hozzáférésük, mint például a gyártásban lévő Műanyag égbolt húsz perces promóvideója. Bánóczki Tibor és Szabó Sarolta, a többszörösen díjazott író-rendező páros olyan sikeres animációs rövidfilmeket készítettek már, mint a Les Conquérants vagy a Leftover. A Műanyag égbolt lesz az első egész estés animációjuk, melynek bemutatója 2022-ben várható.

A film története a 2200-as évekbeli Budapesten játszódik, ahol az összes állat- és növényfaj kihalt, és a termékeny talaj teljesen eltűnt a Földről. A tudósoknak sikerült kifejleszteniük egy különleges növény magjait, ami egy új táplálékforrás lehet az emberek számára, viszont a magok csak az élő emberi testben képesek növekedni és megmaradni. Minden polgár az 50. születésnapján köteles részt venni egy ilyen “beültetésen” egy erre specializált helyen.

A történet főszerepében Stefan és Nora áll, egy fiatal pár, akik gyermekük elvesztését gyászolják. Nora képtelen feldolgozni az őket ért tragédiát, így önkéntesként jelentkezik gazdatestnek. Stefan pedig mindent megtesz annak érdekében, hogy megmentse szerelmét, akkor is, ha szabályokat és törvényeket kell megszegnie ennek érdekében.

A projekt rotoszkóp technika segítségével valósul meg valódi színészek (többek közt Szamosi Zsófi, Keresztes Tamás) játékából és cselekvéseikből hozzák létre az animációs kereteket, ötvözve a 2D-t és a 3D-t. A disztópikus animációs film Bánóczki és Szabó eddigi munkái és a bejátszott kész jelenet alapján egyszerre lesz elgondolkodtató és magával ragadó.

muanyag_egbolt_jelenetfoto1.jpg

Műanyag égbolt (Forrás: Salto Film)

2019 óta már VR kategóriában is várnak projekteket a fórumra, így az Industry Days napirendjéből sem maradhatott ki egy XR prezentáció, mely számomra az egyik leglenyűgözőbb volt. Grant Berry és Dane Winn The Beast címmel hozták létre VR animációs filmjüket az Oculus Quill szoftver segítségével.

A korábban Grey munkacímen futó The Beast régi illusztrációk sorozatából született, ami akkor a Grey nevet kapta és egy kerékpárost és annak szürke lelkivilágát jelenítette meg. Ezt tökéletes kiindulópontnak találták az alkotók. Hősünk egy kerékpáros, aki felveszi a harcot a The Beast nevű heggyel. A a főhősnek nemcsak a saját démonaival kell harcolnia, emellett még a zord természettel is meg kell küzdenie. A VR lehetőséget ad arra, hogy nézőként belekerüljünk a biciklis elméjébe, miközben ő kihívásaival szembesül és kezdi megkérdőjelezni önmagát és képességeit. Dávid és Góliátként harcol egymással a kerékpáros és a hegy, a befejezés pedig lehetővé teszi, hogy mindenki maga döntse el, hogy merre fut ki a történet. A minimalista látványvilágban kirajzolódnak a tiszta és erős sziluettek, az összecsapásban pedig számos szimbolikus vonást fedezhetünk fel.

the_beast.jpeg

The Beast (Forrás: Blue Zoo)

Nem gondoltam, hogy az online fesztiválokat, fórumokat és programsorozatokat ennyire meg lehet kedvelni, de a pandémiának köszönhetően erre is sikerült rájönnöm, még így is rengeteg élménnyel gazdagodhattam. Jó pár bemutató visszanézhető a CEE Animation Facebook oldalán, minden animáció iránt érdeklődőnek vagy unatkozó laikusnak ajánlom figyelmébe. Folytatásként pedig izgatottan várjuk a június 22. és 27. között tartott cseh Anifilm fesztivált, ahol idén is szurkolhatunk magyar alkotóknak.

Baka Adrienn

süti beállítások módosítása